Gå til innhold

Eier WoW og Blizzard hele mmorpg sjangeren?


  

107 stemmer

  1. 1. Hvilket online spill sverger du mest til?

    • Star Wars: The old republic
      25
    • World of Warcraft
      36
    • Eve Online
      10
    • Rift
      3
    • Aeon
      1
    • Ingen av de over, jeg sverger til single player spill
      13
    • Ingen av de over, jeg har kun konsoll<br />
      1
    • Ingen av de over, jeg spiller et annet online spill.
      12
    • Online spill? Drit i! Jeg intresserer meg ikke for data.
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"fornuftige forbedringer av konseptet " hahaha !! Kunne tatt for meg mange ting med WoW som er direkte patetisk eller møkk kjedelig. Men la oss ta crafting : trykk på en knapp og ut kommer en loff , morsomt gett !

Man får "episke" effekter bare man beveger seg utenomdørs."episk" er ikke mye episk.

Utvanning av klassene , utvanning av krigen mellom Horde/alliance. Utvanning av crafting, utvanning av kampsystem , utvanning av RPG-feeling overhodet. Alt dette og mer til gjør at WoW har dybde som en vannskvett i Sahara.

Ja, kom gjerne med noen eksempler, og litt grundigere enn lista med følelser og synseri ovenfor. Hva er det konkret som fungerer så bra med crafting i EQ? Jeg er helt enig i at crafting i f.eks. SWG var mer spennende enn i WoW, men det kan skrives en bok om hvorfor en slik modell ikke er så forenlig med et drop-basert progresjonssystem, og en annnen bok om hvorfor et slikt progresjonssystem passer best for Blizzard. Av resten av lista di her virker det egentlig mest som du er bitter over retningen ekspansjonene har tatt i forhold til "vanilla". For som en av de bedre utrustede warlockene på serveren i vanilla vet jeg godt at det ikke bare var å "bevege seg utendørs" for å få heftig utstyr. Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er like utfordrende nå som det var, men jeg ser ikke helt bort fra at det er nødvendig å utvikle spillet i den retningen. Det kan tross alt hende at brukerbasen er en litt annen nå enn i spillets første leveår.

 

MEN som jeg sa tidligere , WoW er som Donald Duck-tegneserie , det kan nytes av barn som knapt kan skrive. Det er ingenting feil i dette.

 

Hvis du sikter til at det er så strømlinjeformet og elegant at man kjapt og enkelt forstår hvordan spillet fungerer, så er jeg helt enig. Det kan nytes av praktisk talt alle. Men kan det mestres av alle? Definitivt ikke. Det virker som du har en litt snodig oppfatning av "dybde". At man må kjempe mot et system som straffer feil, har ingenting med dybde å gjøre. Sjakk er enkelt å lære og kan spilles av alle. Samtidig er det kanskje blant de dypere brettspillene vi har.

 

Blizzard sitt massive markedsapparat , det enkle gameplayet pluss at spillet kunne bli spilt på Pappas nokså dårlige PC , var mye av suksessen. Feks Everquest2 hadde alt WoW hadde pluss ting det tok WoW flere år å få til. Men det hadde mer dybde , og ting fikk konsekvens.

Barn og unge liker ikke konsekvenser , det er noe de lærer om senere.

 

Dette har ingenting med å ikke like utfordringer eller konsekvenser å gjøre. Jeg har absolutt ingen tro på at du mestret World of Warcraft og alt spillet kunne tilby av raids uten å ha lagt ned en temmelig heftig innsats. Selv Onyxia var uoverkommelig for de aller aller fleste spillere en god stund etter at spillet kom ut. For ikke å snakke om Molten Core, Blackwing Lair, portaldragene og så videre. Det kan godt hende at det heftigste av innhold nå ikke er like uoppnåelig for den gjennomsnittlige spilleren som det var når WoW var ferskere, men det tror jeg er en nødvendig konsekvens av at det finnes relativt få spillere i verden som er så dedikerte år etter år. Man er rett og slett avhengig av å utvide horisonten mot nye kundegrupper. Når det er sagt mistenker jeg at det fortsatt er utfordring i lange baner i hard modes etc.

 

Hva mener du med at World of Warcraft har et enkelt gameplay i forhold til tidligere MMORPG-er? Har du noen konkrete eksempler? Det stemmer nemlig svært dårlig overens med min erfaring. Jeg husker for eksempel med gru tilbake på sekvensene av innlærte tastetrykk som Paladin i Dark Age of Camelot. For ikke å snakke om hvordan mange av de tidligere MMORPG-ene hadde en klar fasit på hvordan du skulle bygge figuren din. Her trengte du gjerne ikke å tenke stort selv, eller tilpasse spillestilen noe i forhold til hvordan figuren din var bygd. Det var én korrekt måte å gjøre ting på, og det var bare å kopiere den. Selvsagt finner du litt av dette i World of Warcraft også, men jeg vil påstå at det er mindre av det enn i mange eldre spill.

 

Det virker for meg som om du er litt forvirret angående hva som er så utfordrende med de "gode, gamle" spillene i forhold til dagens. Mye av det du glorifiserer her, mistenker jeg er temmelig gammeldagse ideer (som å straffe spillere med å ta fra dem xp/utstyr/levler) eller utfodringer som var knyttet mer til et lite strømlinjeformet grensesnitt. I den gamle skole var det ikke spesielt vanlig å tilby spillere lagringsmuligheter i enspillerspill heller. Det virker ganske gammeldags i dag, og jeg tror virkelig ikke at Half-Life 2 hadde vært et bedre FPS om vi ikke hadde fått lov til å lagre, selv om det selvfølgelig hadde blitt vanskeligere å komme seg gjennom det. Spillmediet har utviklet seg. World of Warcraft er ikke et spill som straffer spillere unødvendig, i så måte er det "snilt". Men hvis du er litt over middels interessert i spilldesign så burde det være ganske åpenbart at Blizzard har gjort ekstremt mye riktig her. For eksempel kan jeg sikkert komme på 20 bosskamper fra World of Warcraft som slår knockout på praktisk talt alt tilsvarende i eldre MMORPG-er.

 

Angående EQ2 mot WoW så var det vel temmelig åpenbart allerede i betaene av spillene hvilket av de to som kom til å stikke av med seieren. EQ2 føltes utdatert allerede før det ble lansert. Som sagt, jeg har spilt min andel av MMORPG-er. EQ, DAoC, SWG, EQ2, EVE Online, Shadowbane etc. etc. Det er positive og negative ting med de fleste, men at det var World of Warcraft som vant publikum var ikke bare fortjent, det var en selvfølge. Jeg er temmelig sikker på at EQ2 aldri hadde fått den rollen, selv dersom World of Warcraft aldri hadde blitt lansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"fornuftige forbedringer av konseptet " hahaha !! Kunne tatt for meg mange ting med WoW som er direkte patetisk eller møkk kjedelig. Men la oss ta crafting : trykk på en knapp og ut kommer en loff , morsomt gett !

Man får "episke" effekter bare man beveger seg utenomdørs."episk" er ikke mye episk.

Utvanning av klassene , utvanning av krigen mellom Horde/alliance. Utvanning av crafting, utvanning av kampsystem , utvanning av RPG-feeling overhodet. Alt dette og mer til gjør at WoW har dybde som en vannskvett i Sahara.

Ja, kom gjerne med noen eksempler, og litt grundigere enn lista med følelser og synseri ovenfor. Hva er det konkret som fungerer så bra med crafting i EQ? Jeg er helt enig i at crafting i f.eks. SWG var mer spennende enn i WoW, men det kan skrives en bok om hvorfor en slik modell ikke er så forenlig med et drop-basert progresjonssystem, og en annnen bok om hvorfor et slikt progresjonssystem passer best for Blizzard. Av resten av lista di her virker det egentlig mest som du er bitter over retningen ekspansjonene har tatt i forhold til "vanilla". For som en av de bedre utrustede warlockene på serveren i vanilla vet jeg godt at det ikke bare var å "bevege seg utendørs" for å få heftig utstyr. Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er like utfordrende nå som det var, men jeg ser ikke helt bort fra at det er nødvendig å utvikle spillet i den retningen. Det kan tross alt hende at brukerbasen er en litt annen nå enn i spillets første leveår.

 

MEN som jeg sa tidligere , WoW er som Donald Duck-tegneserie , det kan nytes av barn som knapt kan skrive. Det er ingenting feil i dette.

 

Hvis du sikter til at det er så strømlinjeformet og elegant at man kjapt og enkelt forstår hvordan spillet fungerer, så er jeg helt enig. Det kan nytes av praktisk talt alle. Men kan det mestres av alle? Definitivt ikke. Det virker som du har en litt snodig oppfatning av "dybde". At man må kjempe mot et system som straffer feil, har ingenting med dybde å gjøre. Sjakk er enkelt å lære og kan spilles av alle. Samtidig er det kanskje blant de dypere brettspillene vi har.

 

Blizzard sitt massive markedsapparat , det enkle gameplayet pluss at spillet kunne bli spilt på Pappas nokså dårlige PC , var mye av suksessen. Feks Everquest2 hadde alt WoW hadde pluss ting det tok WoW flere år å få til. Men det hadde mer dybde , og ting fikk konsekvens.

Barn og unge liker ikke konsekvenser , det er noe de lærer om senere.

 

Dette har ingenting med å ikke like utfordringer eller konsekvenser å gjøre. Jeg har absolutt ingen tro på at du mestret World of Warcraft og alt spillet kunne tilby av raids uten å ha lagt ned en temmelig heftig innsats. Selv Onyxia var uoverkommelig for de aller aller fleste spillere en god stund etter at spillet kom ut. For ikke å snakke om Molten Core, Blackwing Lair, portaldragene og så videre. Det kan godt hende at det heftigste av innhold nå ikke er like uoppnåelig for den gjennomsnittlige spilleren som det var når WoW var ferskere, men det tror jeg er en nødvendig konsekvens av at det finnes relativt få spillere i verden som er så dedikerte år etter år. Man er rett og slett avhengig av å utvide horisonten mot nye kundegrupper. Når det er sagt mistenker jeg at det fortsatt er utfordring i lange baner i hard modes etc.

 

Hva mener du med at World of Warcraft har et enkelt gameplay i forhold til tidligere MMORPG-er? Har du noen konkrete eksempler? Det stemmer nemlig svært dårlig overens med min erfaring. Jeg husker for eksempel med gru tilbake på sekvensene av innlærte tastetrykk som Paladin i Dark Age of Camelot. For ikke å snakke om hvordan mange av de tidligere MMORPG-ene hadde en klar fasit på hvordan du skulle bygge figuren din. Her trengte du gjerne ikke å tenke stort selv, eller tilpasse spillestilen noe i forhold til hvordan figuren din var bygd. Det var én korrekt måte å gjøre ting på, og det var bare å kopiere den. Selvsagt finner du litt av dette i World of Warcraft også, men jeg vil påstå at det er mindre av det enn i mange eldre spill.

 

Det virker for meg som om du er litt forvirret angående hva som er så utfordrende med de "gode, gamle" spillene i forhold til dagens. Mye av det du glorifiserer her, mistenker jeg er temmelig gammeldagse ideer (som å straffe spillere med å ta fra dem xp/utstyr/levler) eller utfodringer som var knyttet mer til et lite strømlinjeformet grensesnitt. I den gamle skole var det ikke spesielt vanlig å tilby spillere lagringsmuligheter i enspillerspill heller. Det virker ganske gammeldags i dag, og jeg tror virkelig ikke at Half-Life 2 hadde vært et bedre FPS om vi ikke hadde fått lov til å lagre, selv om det selvfølgelig hadde blitt vanskeligere å komme seg gjennom det. Spillmediet har utviklet seg. World of Warcraft er ikke et spill som straffer spillere unødvendig, i så måte er det "snilt". Men hvis du er litt over middels interessert i spilldesign så burde det være ganske åpenbart at Blizzard har gjort ekstremt mye riktig her. For eksempel kan jeg sikkert komme på 20 bosskamper fra World of Warcraft som slår knockout på praktisk talt alt tilsvarende i eldre MMORPG-er.

 

Angående EQ2 mot WoW så var det vel temmelig åpenbart allerede i betaene av spillene hvilket av de to som kom til å stikke av med seieren. EQ2 føltes utdatert allerede før det ble lansert. Som sagt, jeg har spilt min andel av MMORPG-er. EQ, DAoC, SWG, EQ2, EVE Online, Shadowbane etc. etc. Det er positive og negative ting med de fleste, men at det var World of Warcraft som vant publikum var ikke bare fortjent, det var en selvfølge. Jeg er temmelig sikker på at EQ2 aldri hadde fått den rollen, selv dersom World of Warcraft aldri hadde blitt lansert.

bra skrevet, kunne ikke sagt det bedre selv...wow er ikke lett, fy faen tie wipes på bosser som nefarion, onyxia, RAGNAROS ikke minst...så har du jo han der armageddon som bomba hele raidet, noe av det beste jeg har vært borti!... AQ så møtte guilden min veggen, vi strev med Twin templars en god stund, fikk de til slutt, men C'thun kom vi alltid bare til phase 3 så døde folk etterhvert, fikk ikke gjort den "WEAKENED"... den jævla magen gikk jo aldri ned... uansett så er ikke wow lett når du kommer oppover, ja det er lett i Evelyn forest lvl 1-10..og vanlig levelig generelt er ikke noe stress.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde WoW såvidt, laget meg to ulike karakterer og spilte til ca L20 på dem begge. Selv om jeg vet at det er et lite grunnlag å basere en mening på, så syntes jeg ikke WoW var noe særlig bra i det hele tatt. Og jeg har testet ut ganske mange. De to MMOs jeg spiller, og alltid kommer tilbake til, er Lord of the Rings Online og EverQuest 2.

 

Ikke alle liker WoW. Men det endrer ikke på at det er WoW som er dominerende. Lord of the Rings Online og Everquest 2 er småspill iforhold til kjempen WoW.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har spilt WoW nå (sluttet før Blackwing Lair ble gitt ut), men fra hva jeg husker var raid bosser som Onyxia og Ragnaros i all hovedsak en enklere versjon av Guitar Hero. Hovedutfordringen var å ha bra nok utstyr og være sikker på at ingen tok en Leeeeroy Jeeeeenkins, men at alle 40 spillerne faktisk kunne spille Guitar Hero sånn nogenlunde. WoW var morsomt nok det, men jeg er veldig glad for at jeg innså at jeg ikke hadde lyst til å bruke noe mer tid på Guitar Hero etter at jeg var ferdig med Ragnaros.

 

Personlig har jeg alltid sverget til Ultima Online pre-Trammel. Det hadde så mange gode elementer som de aller fleste har glemt i ettertid. Det har kommet noen spirituelly oppfølgere, men de har vært så buggy at de i all hovedsak har vært uspillbare.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har spilt WoW nå (sluttet før Blackwing Lair ble gitt ut), men fra hva jeg husker var raid bosser som Onyxia og Ragnaros i all hovedsak en enklere versjon av Guitar Hero. Hovedutfordringen var å ha bra nok utstyr og være sikker på at ingen tok en Leeeeroy Jeeeeenkins, men at alle 40 spillerne faktisk kunne spille Guitar Hero sånn nogenlunde. WoW var morsomt nok det, men jeg er veldig glad for at jeg innså at jeg ikke hadde lyst til å bruke noe mer tid på Guitar Hero etter at jeg var ferdig med Ragnaros.

 

Personlig har jeg alltid sverget til Ultima Online pre-Trammel. Det hadde så mange gode elementer som de aller fleste har glemt i ettertid. Det har kommet noen spirituelly oppfølgere, men de har vært så buggy at de i all hovedsak har vært uspillbare.

 

Dagens :p om du har 40 stk som skal spille samme note samtidig i 15 minutter så kan du jo prøve å se hvor lang tid det tar før alle klarer å trykke riktig, raid er teamplay vettu ikke solo 1v1 guitar hero...

Lenke til kommentar

Stemmer WoW jeg, rett og slett fordi Warcraft har en enorm historie som jeg liker, skulle gjerne hatt alt fra WC1 til WoW i en lang bok, eller flere, ala Tolkiens verk.

 

WoW var vanskelig for de fleste, så ble det vanskelig for mange, så ble det lett for mange, og nå er det lett for de fleste. Da tenker jeg på casual play med normal raids. Heroic er vanskelig, men lettere enn det var. Men de som klarer det først i verden, de kan spille!

 

Og jeg vet EN TING. Av alle som har postet her, så er det ingen som har vært i nærheten av å være først i verden på noe raid. Så om det skal regnes som et mål å få World first", så ja, WoW er og vil alltid være vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...