Gå til innhold

Eier WoW og Blizzard hele mmorpg sjangeren?


  

107 stemmer

  1. 1. Hvilket online spill sverger du mest til?

    • Star Wars: The old republic
      25
    • World of Warcraft
      36
    • Eve Online
      10
    • Rift
      3
    • Aeon
      1
    • Ingen av de over, jeg sverger til single player spill
      13
    • Ingen av de over, jeg har kun konsoll<br />
      1
    • Ingen av de over, jeg spiller et annet online spill.
      12
    • Online spill? Drit i! Jeg intresserer meg ikke for data.
      1


Anbefalte innlegg

Spillet var fra den gangen man ikke kunne ha et halvt øye på TV mens man spilte,,,

De aller aller fleste fantasy-MMOene har kopiert EQ og EQ2.

 

Folk som kaller andre MMO for "wow-klone" er av den yngre garde , vi eldre vet bedre.

Jada, EQ har hatt stor innvirkning på dagens MMO-er. Det samme har Dark Age of Camelot (tenker primært PvP), som igjen henter masse fra EQ. EQ2 har jeg større problemer med å se at har hatt så stor innflytelse. Det ble utviklet temmelig parallelt med World of Warcraft, en kamp EQ2 tapte så det sang. Det betyr ikke nødvendigvis at det er et dårligere spill (det er en annen diskusjon), men det var Blizzard som vant kundene, pengene og innflytelsen. Det finnes vel knapt et spill som ikke henter inspirasjon fra andre, og at mange spill nå henter inspirasjon fra WoW ser jeg på som temmelig åpenbart. Det skal vel mye til at man ikke kikket litt på for eksempel Ultima Online når EQ ble utviklet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes vel knapt et spill som ikke henter inspirasjon fra andre, og at mange spill nå henter inspirasjon fra WoW ser jeg på som temmelig åpenbart. Det skal vel mye til at man ikke kikket litt på for eksempel Ultima Online når EQ ble utviklet.

 

WoW stjal gode ting og mekanismer fra andre MMOs og dumma tinga ekstremt ned og forenklet det hele. WoW kan spilles av Per på 6 år og Olaf på 60. Sammen med et godt utvikler navn , har man en oppskrift på suksess.

Men kom ikke her å si at WoW oppfant noe og andre henter inspirasjon fra WoW , da blir jeg irritert,,,,,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får du heller bli irritert, WoW leverte en totalpakke som ingen andre har vært i nærheten av. Jeg synes ikke spillet er så "dummet ned" heller. Det er mer lettilgjengelig, men det er stort sett på grunn av fornuftige forbedringer av konseptet. Jeg savnet for eksempel ikke nevneverdig å miste xp/levler når jeg døde, selv om jeg har spilt min andel av eldre MMORPG-er. World of Warcraft var en så stor suksess at det fikk andre utviklere til å legge seg tett opp til deres oppskrift. De endret til og med fundamentalt på eksisterende, spennende titler, for å levere det samme. Bare se hva som skjedde med Star Wars Galaxies. Den overhalingen var en gedigen flopp, men det sier litt om World of Warcrafts rolle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow er enkelt! vi sier ikke at div bosser er enkle! men hele fulle pakka er "enkelt" og som jeg sa igår....det er bra! det er jo det som gjør at hvme som helst kan spille det og nå lvl cap!. Men er og det som jeg personligt ikke liker. det tar 2dager med spilling så har du lært alt. Men på eve feks er det så dypt at du kan spille i mangen måneder og bare ha skrapt overflaten.

 

men igjen.....wow er genialt(på sin forenklet versjon av mmo).

Lenke til kommentar

Wow er enkelt! vi sier ikke at div bosser er enkle! men hele fulle pakka er "enkelt" og som jeg sa igår....det er bra! det er jo det som gjør at hvme som helst kan spille det og nå lvl cap!. Men er og det som jeg personligt ikke liker. det tar 2dager med spilling så har du lært alt. Men på eve feks er det så dypt at du kan spille i mangen måneder og bare ha skrapt overflaten.

 

men igjen.....wow er genialt(på sin forenklet versjon av mmo).

 

Hvis du mener du har lært alt etter to dager så er du virkelig elendig, tok meg laaaang tid, ikke bare å lære classen, men det sosiale aspektet i spillet og selve grunnmuren, dps/heale/tanke, Det er det spillet JEG har spilt ihvertfall det tar mest tid å lære og det absolutt vanskeligste hvis du liker hardmodes/high end arena.

 

Jeg lærte sikkert noe om WOW som gjorde meg en bedre raider hver dag i et år før det omtrent stoppet opp, men det er alltid noe du ikke vet i det spillet der, gigantisk!

Endret av The_Rp
Lenke til kommentar

Wow er enkelt! vi sier ikke at div bosser er enkle! men hele fulle pakka er "enkelt" og som jeg sa igår....det er bra! det er jo det som gjør at hvme som helst kan spille det og nå lvl cap!. Men er og det som jeg personligt ikke liker. det tar 2dager med spilling så har du lært alt. Men på eve feks er det så dypt at du kan spille i mangen måneder og bare ha skrapt overflaten.

 

men igjen.....wow er genialt(på sin forenklet versjon av mmo).

 

Hvis du mener du har lært alt etter to dager så er du virkelig elendig, tok meg laaaang tid, ikke bare å lære classen, men det sosiale aspektet i spillet og selve grunnmuren, dps/heale/tanke, Det er det spillet JEG har spilt ihvertfall det tar mest tid å lære og det absolutt vanskeligste hvis du liker hardmodes/high end arena.

 

Jeg lærte sikkert noe om WOW som gjorde meg en bedre raider hver dag i et år før det omtrent stoppet opp, men det er alltid noe du ikke vet i det spillet der, gigantisk!

 

nei..

Lenke til kommentar

Wow er enkelt! vi sier ikke at div bosser er enkle! men hele fulle pakka er "enkelt" og som jeg sa igår....det er bra! det er jo det som gjør at hvme som helst kan spille det og nå lvl cap!. Men er og det som jeg personligt ikke liker. det tar 2dager med spilling så har du lært alt. Men på eve feks er det så dypt at du kan spille i mangen måneder og bare ha skrapt overflaten.

 

men igjen.....wow er genialt(på sin forenklet versjon av mmo).

 

Hvis du mener du har lært alt etter to dager så er du virkelig elendig, tok meg laaaang tid, ikke bare å lære classen, men det sosiale aspektet i spillet og selve grunnmuren, dps/heale/tanke, Det er det spillet JEG har spilt ihvertfall det tar mest tid å lære og det absolutt vanskeligste hvis du liker hardmodes/high end arena.

 

Jeg lærte sikkert noe om WOW som gjorde meg en bedre raider hver dag i et år før det omtrent stoppet opp, men det er alltid noe du ikke vet i det spillet der, gigantisk!

 

nei..

 

My bad hvis jeg missforsto deg.

 

Bra du ikke mener det...!

Lenke til kommentar

Wow er enkelt! vi sier ikke at div bosser er enkle! men hele fulle pakka er "enkelt" og som jeg sa igår....det er bra! det er jo det som gjør at hvme som helst kan spille det og nå lvl cap!. Men er og det som jeg personligt ikke liker. det tar 2dager med spilling så har du lært alt. Men på eve feks er det så dypt at du kan spille i mangen måneder og bare ha skrapt overflaten.

 

men igjen.....wow er genialt(på sin forenklet versjon av mmo).

 

Hvis du mener du har lært alt etter to dager så er du virkelig elendig, tok meg laaaang tid, ikke bare å lære classen, men det sosiale aspektet i spillet og selve grunnmuren, dps/heale/tanke, Det er det spillet JEG har spilt ihvertfall det tar mest tid å lære og det absolutt vanskeligste hvis du liker hardmodes/high end arena.

 

Jeg lærte sikkert noe om WOW som gjorde meg en bedre raider hver dag i et år før det omtrent stoppet opp, men det er alltid noe du ikke vet i det spillet der, gigantisk!

 

nei..

 

My bad hvis jeg missforsto deg.

 

Bra du ikke mener det...!

 

Ja

Lenke til kommentar

Wow er enkelt! vi sier ikke at div bosser er enkle! men hele fulle pakka er "enkelt" og som jeg sa igår....det er bra! det er jo det som gjør at hvme som helst kan spille det og nå lvl cap!. Men er og det som jeg personligt ikke liker. det tar 2dager med spilling så har du lært alt. Men på eve feks er det så dypt at du kan spille i mangen måneder og bare ha skrapt overflaten.

 

men igjen.....wow er genialt(på sin forenklet versjon av mmo).

 

2 dager å lære alt? skal du hevde deg i high end arena, tar det laaaaang tid å lære deg å mestre alle aspekter ved en kamp, hva gjør du vist du får inn det å det, når du har slik å slik hp, det er ingen rotation, du må tenke selv å avgjøre hva som er mest effektivt i den unike situasjonen du befinner deg i, har spilt i 4-5 år, mestrer nå 2 klasser i de aller fleste aspekter, og de fleste klasser ganske så bra.

 

Så tror du at det tar ett par dager, uker, eller måneder å lære deg alt. tar du helt feil.

det er heller ikke vits å uttale seg om noe når du helt klar ikke har peiling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med MMO sjangeren er at ingen større selskap tør å tenke anneledes og lage noe som ikke er så likt de allerede eksisterende MMO'ene.

 

SWTOR kunne vært så utrolig mye bedre, om de ikke hadde fulgt formelen til EQ og WoW.

 

Med spill som TSW og GW2 så ser framtiden litt lysere ut synes jeg, men føler fortsatt at det er mye rom for å tenke på en annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow hadde også bare 5timer endgamecontent når det kom ut. og vis du sammenlignet det med Anarchy online feks så hadde det myyyyye mer.

Er bare å bruke hode bittelitt!

lol.. brukte du seriøst 5 timer på å drepe hogger.. var nok litt mer enn du så sier... blir jo helt feil å kaste alt man har ut for alle med en gang... glemmer aldri AQ i silithus, hver og en enkelt server måtte spille for å få åpnet selve instancen, par ting som gjorde spillet interessant og sjarmerende...! gjøre litt effort for å få åpnet det, spenningen, sjekker wow-eurpe.com/progress for å se hvilken server som var kommet lengst osv

Lenke til kommentar

Det finnes vel knapt et spill som ikke henter inspirasjon fra andre, og at mange spill nå henter inspirasjon fra WoW ser jeg på som temmelig åpenbart. Det skal vel mye til at man ikke kikket litt på for eksempel Ultima Online når EQ ble utviklet.

 

WoW stjal gode ting og mekanismer fra andre MMOs og dumma tinga ekstremt ned og forenklet det hele. WoW kan spilles av Per på 6 år og Olaf på 60. Sammen med et godt utvikler navn , har man en oppskrift på suksess.

Men kom ikke her å si at WoW oppfant noe og andre henter inspirasjon fra WoW , da blir jeg irritert,,,,,

 

Så mye tull du kommer med da? du er vel kanskje 6 år selv...? Sist jeg sjekket var ikke Per på 6 år 2200+ rated i TBC... eller nå ...veldig forenklet(?)...neppe

 

eller for å ikke snakke om HARD mode i raids...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...