Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjelder norsk lov for dansk firma?


-forbruker-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er for generelt. Er du kjøper eller skal du starte opp virksomhet?

For generelt? Skjønner ikke.

Et dansk firma vi kjøper tjenester fra bryter norsk lov, slik jeg ser det, de svarer arrogant at de holder seg innenfor det danska lovverket.

 

Med for generelt meiner artie at det fyrst er no at du bekrefter at du kjøper tjenester frå eit dansk firma og ikkje er tilknytta det danske firmaet på andre måtar.

 

Det er også som nemt i tråden eit spørsmål om dei retter seg direkte mot norske kundar eller om det er du som kunde som velger å kjøpe i danmark. At firmaet har "norsk" i hemetegn avdeling er ikkje det samme som at dei retter seg mot norske kunder.

Danmark har f.eks berre 2 års reklamasjonsfrist, ikkje 2 år for vanlige varer og 5 år for varer som er meint å vare vesentlig lenger enn 2 år som vi har i norge.

Lenke til kommentar

Med for generelt meiner artie at det fyrst er no at du bekrefter at du kjøper tjenester frå eit dansk firma og ikkje er tilknytta det danske firmaet på andre måtar.

 

Det er også som nemt i tråden eit spørsmål om dei retter seg direkte mot norske kundar eller om det er du som kunde som velger å kjøpe i danmark. At firmaet har "norsk" i hemetegn avdeling er ikkje det samme som at dei retter seg mot norske kunder.

Danmark har f.eks berre 2 års reklamasjonsfrist, ikkje 2 år for vanlige varer og 5 år for varer som er meint å vare vesentlig lenger enn 2 år som vi har i norge.

Hvilken funksjon jeg har i denne sammenheng spiller vel ingen rolle. Det er hva loven sier jeg etterspør og den er vel lik for alle siden jeg ikke tilhører kongefamilien eller er diplomat?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

IIRC, så lenge du er forbruker og kjøper fra et land innenfor EØS/EU gjelder Norske forbrukerlover, ja.

 

Det er det dummeste jeg har lest på lenge.

 

Si meg, har du noe intelligent å komme med foreutenom masse ukonstruktivt oppgulp? Hvis butikken befinner seg innenfor EU/EØS og tydelig retter seg mot Norske forbrukere gjelder Norsk forbrukerrett. Hvis du derimot handler f.eks på et nettsted som ikke spesifikt retter seg mot Norske forbrukere er det noe annet, men i OP's tilfelle er det hevet over enhver tvil at denne butikken retter seg mot Norske forbrukere.

 

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men intetsigende utspill som "Det er det dummeste jeg har lest på lenge" faller bare tilbake på deg selv.

Lenke til kommentar

Coyoteulf: Vet du egentlig hva du prater om, eller rabler du bare? Hva vet du om lovvalgsregler? For du har en i overkant krass tone, og jeg ser ikke helt at det er nødvendig.

 

Selvfølgelig vet jeg at norske lover ikke gjelder for utenlandske firmaer som opererer i sitt eget hjemland.

 

MEN jeg tar selvkritikk på krass tone. Var irritert på TS fra forrige innlegg.

 

Jeg er litt enig.

 

Hva er du enig i? At man ikke skal svare korrekt?

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Må et dansk firma som har "norsk" avdeling rette seg etter norsk lov, eller bare etter dansk ved salg av varer og tjenester til Norge?

Var mye tøv nedover i tråden så jeg skal prøve å gi et enkelt å greit svar:

 

Utenlandske selskaper som tilbyr tjenester spesifikt til/i Norge MÅ følge norsk lov. Dvs- at selskaper som har ".no"-domener eller oppererer med rettet markedsføring i Norge,, MÅ følge Norsk lov. "fargedelinser.no" er et eksempel, de er et svensk firma som har en nettside på norsk, og norsk domene, men fulgte ikke norsk markedsføringslov, så etter endel om og men fikk jeg refundert 350,- for de hadde ikke oppgitt at summen på faktura var eks. moms.

 

Unntaket på dette er B2B (business to business), da gjelder egne lover, for da er det import/eksport.

 

Skulle et selskap som har en dansk nettside (.dk), som ikke spesifikt retter seg mot norge, og du som privatperson "importerer" varer eller tjenester fra dem er dette gjort under dansk lov. Da er det og slik at EU/EØS-land har noe sammarbeid med forbrukerrettigheter.

 

Jeg er for trøtt til å bla opp i lovverket, men litt strategisk søking på www.lovdata.no finner du de gjeldene lovtekstene. Men de er noe upresise, eller retter sagt uforståelige for den gjevne borger.

 

håper dett hjalp litt

 

-frank

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Er å gi riktig svar dumt og ukonstruktivt?

 

Nei, det er ikke det. Men å komme med personangrep og ubegrunnede påstander er ukonstruktivt. Prøv heller å argumenter ordentlig for deg når du gir deg i kast i en diskusjon. Du gjør deg selv en stor tjeneste hvis du anstrenger deg litt mer på dette, da du i denne tråden fremstår som langt fra troverdig og konstruktiv.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Holder de til i Norge eller Danmark?

Når ikke annet er nevnt er det naturlig å anta at et dansk firma holder til i Danmark, hvilket også gjelder her.

Firmaets fysiske norske avdeling er jeg usikker på hva består av, men de har en domeneadresse som ser slik ut: http://no.domene.com, der "domene" står i stedet for firmaets eget domene.

 

Jeg ser at mine helt korrekte svar blitt fjernet fordi jeg har gitt deg svar som du fortjener.

 

Men jeg kan igjen opplyse deg om at norske lover ikke gjelder i Danmark. Det burde være ganske innlysende.

 

Du kan også med fordel legge fra deg den ufordragelige tonen din. Jeg tviler på at du har fått arrogante svar. Jeg tror du har fått svar i akkurat samme stil som du stiller spørsmålene dine.

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...