Gå til innhold

Photoshop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier ikke hvor mye du har tenkt å bruke, da hadde det vært enklere å anbefalt deg noe.

 

Jeg vil vel tro P4 med HT er raskest til slikt. Asus, Abit og MSI har gode hovedkort til P4.

Ellers er det greit med 1GB RAM (eller mer), og noen store, kjappe disker (ihvertfall til videoredigering). Gjerne SCSI hvis du har penger og hører dårlig ;)

 

Men som sagt, det kommer an på hvor mye du skal bruke!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det er snakk om oppgradering av en eldre maskin. Jeg hadde tenkt meg max. 15000,-. Er P4 å foretrekke framfor tilsvarende AMD? I tilfelle hvorfor? På minnesiden blir det 1 gb, helt klart. Har et kabinett med et par gode disker i som skal få leve videre. I tillegg to eksterne fra Maxtor til lagring og backup. Problemet er at hovedkortet ikke gir rom for raskere CPU enn 1,4 AMD. Så der ligger flaskehalsen(e). Dette skal ut, samt ny støysvak strømforsyning inn. Skjermkortet NVidia GeForce4 MX 440 kjører med 64 mb, og fikser så vidt min ViewSonic CTR 22". Hvilke skjermkort er å foretrekke til foto/video? Maskinen skal aldri kjøre spill....

 

degas

Lenke til kommentar

Bruker PS på en 800MHz Duron med 192mb ram. Eneste filterbehandlingen som tar mer enn ett sekund er 3d-renderingen

 

Jeg ville heller satset på en AMD. Prisforskjellen på de beste er vesentlig. Gjerne et par tusen kroner. Jeg synes ikke P4 med sitt minimale overtak i ytelse er verdt såpass... Men det er bare min mening :)

Lenke til kommentar

Hei til dere alle!

 

Her var det lite fornuftig. Noen av tilbakemeldingene synes å være uten innsikt i hvilke ressurser digital bildebehandling/Photoshop ønsker seg av maskinen. Kan vanskelig tro at noen av disse brukerne har forstått hva som kreves for å håndtere RAW/TIFF/PSD i høy oppløsning og med flere lag!!

 

Ingen kyndige som kjører Photoshop i mer seriøs sammenheng?

 

degas

Lenke til kommentar

Her var det ikke mange seriøse innlegg.... den som skrev at samtlige filtere utenom 3d rendering bare tar 1 sekund kan ikke være seriøs med photoshop....

 

Personlig kjører jeg Photoshop 7.0 på en AMD pc, en XP 2600+ med 1GB PC 2700 RAM og det er nok for dokumenter i 150-200 dpi med 50-100 layers. Det kan være lurt å ha en egen harddisk til all Photoshop arbeid, slik at du kan peke til denne disken fra Photoshop, da har Photoshop egen scratchdisk for .tmp og swap filer. Også viktig at Photoshop sin scratchdisk ikke er på samme disk som Windows sin egen swap fil.

Når det kommer til skjermkort anbefaler jeg enten et Matrox kort eller ATI All in Wonder kort, da disse har bedre 2D gjengivelse enn Nvidias korter i GeForce serien...

Lenke til kommentar

Hey, tror jeg hadde gått for intel i875p chipsett hk, P4 2,4 (800) ht, 2x512mb pc3200 ram, to harddisker som kan kjøres i raid 0 til bruk som scratch disker. De to hdd'ene kan gjerne være 10000rpm ide disker ;)

 

Kjøp en slik kjøler: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...NR=CNPS7000ALCU og overklokk maskinen til ca 3 ghz... evt masse høyere, men hørtes ut som stabilitet var prioritet #1... (boxed vifta holder egentlig fint tom 3 ghz)

 

Til dere som sier "blah blah går helt fint på xyz maskin"... Han snakker om filer på flere hundre mb, logisk nok går ikke dette fint på maskiner med mindre enn 512mb ram, evt 1024...

Lenke til kommentar

Til PS er det heilt klart fordel med P4C (C = 800 MHz buss og HT). Kan jo minna om testen til THG der ein P4 3,0 HT slo ein P4 3,6 uten HT veldig klart på PS. (Last ned video og sjå sjøl.)

Skal maskina brukast til PS er det stor forskjell om ein har HT eller ikkje. Hadde valget vore mellom P4 uten HT og XP2,x++, hadde det ikkje vore så nøye, men P4C er suveren i PS (og andre program som utnytte fleire prossesorar effektivt)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Takk for mer matnyttige informasjon, spesielt takk til innlegget fra Stig_W. Kanskje han kan angi ca. kostnader på den konfigurasjonen han kjører?

 

For øvrig er det ikke akutelt å gå for doble CPU, ettersom kostnadene blir helt spesielle mht hovedkort og CPU. Selv om man fort kan havne nærmere 100 mb i filstørrelse, burde vel tilgjengelig utstyr per i dag fint greie det. Eller ? Det var også kjekt å få opplysninger vedr. skjermkort, 2D kontra 3D, ettersom man i dag stort sett bombarderes av disse 3D kortene - som de eneste brukbare....... Til digital bilderedigering og video kan man vel ikke nyttiggjøre seg dette.

 

Forresten, hva mener Ggg med forkortelsen HT?

 

degas

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Takk for mer matnyttige informasjon, spesielt takk til innlegget fra Stig_W. Kanskje han kan angi ca. kostnader på den konfigurasjonen han kjører?

 

For øvrig er det ikke akutelt å gå for doble CPU, ettersom kostnadene blir helt spesielle mht hovedkort og CPU. Selv om man fort kan havne nærmere 100 mb i filstørrelse, burde vel tilgjengelig utstyr per i dag fint greie det. Eller ? Det var også kjekt å få opplysninger vedr. skjermkort, 2D kontra 3D, ettersom man i dag stort sett bombarderes av disse 3D kortene - som de eneste brukbare....... Til digital bilderedigering og video kan man vel ikke nyttiggjøre seg dette.

 

Forresten, hva mener Ggg med forkortelsen HT?

 

degas

HT = hyper threading, prosessoren kan kjøre to tråder samtidig, dvs at en prosessor fungerer som to.. :) Som han sa, merkbart høyere ytelse i f.eks photoshop, kommer på alle P4 med 800 mhz buss. Du trenger bare et f.eks i875p basert hk for det :)

Lenke til kommentar

Vanelige bruke som bruker PS som en avansert paint trenger ikke ha bedre hw en standardmaskin. 512mb ram osv.

Med. og high end brukere som oppererer med større oppløsning, dpi og arbeid med større prosjekter krever maskin som de over sier.

Ville satset på en P4 over 2ghz, god rask ram (1GB eller mer).

Lenke til kommentar

Enkelte filter i Photoshop drar veldig god nytte av HT. Så hvis du har råd til en slik P4-HT CPU så er det absolutt et greit valg. Sånn ellers er en rask og billig AMDXP (som XP2800+) et sikkerstikk.

 

Masse minne er viktig. Desverre er 1024MB-brikker fortsatt for dyre, så du må nok nøye deg med 2/3*512.

 

2*120GB i RAID 0 må vel fungere greit som harddisker. Masse, rask plass for dine arbeider ;)

 

Radeon 9600non-pro eller et matrox kort er gode valg som skjermkort.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Det er snakk om oppgradering av en eldre maskin. Jeg hadde tenkt meg max. 15000,- (...)

 

Mulig at du kan bruke kabinett, harddisk, skjerm, floppy, cdrom og skjermkort, hvis du har et forholdsvis bra kort fra før, fra gamle maskina. Men du er så godt som nødt til å kjøpe nytt hovedkort, minne og cpu.

 

Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg kjøpt en P4 3,0 800mhz. Men du kan spare endel på å velge en XP cpu rundt type 3000+. Begge løsningene vil sansynligvis gi deg en ekstremt rask maskin i forhold til hva du er vant til :)

 

Edit: En utradisjonell harddisk løsning kan jo også være aktuelt.

 

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...