Gå til innhold

Innfører gebyr på bredbånd


Anbefalte innlegg

ren nysgjerrighet;

jeg signerte NGT abbonement for 1 mnd siden.

kan dem øke prisen med en gang eller må dem vente en gitt tid før dem kan øke?

 

som nevnt i innlegget rett over så kan bedrifter (så langt jeg vet) øke prisen når som helst - men ved økte priser er de pålagt til å la kundene bryte bindingstiden uten det normale gebyret for dette. Du får altså ta valget om du vil akseptere den nye prisen eller finne et annet alternativ. Det er forsovidt greit nok i mine øyne. Må de ta seg bedre betalt for å overleve så må de - og så lenge du får muligheten til å avslutte og finne et annet alternativ så blir du ikke mer belastet av det enn den tiden du evt. investerer i å kjøpe et annet abbonement.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr dette at jeg kan si opp min avtale uten å betale ut bindingstiden på 1 år? Har hatt i ca 6 mnd. Vet ikke om dette blir noe ala "endring av kontrakt" eller hva som må til.

 

Så langt jeg vet så innebærer denne endringen av avtalen at du har muligheten til å avslutte den uten gebyret for brudd på bindingstiden ja. Så om du synes noen andre gir deg et bedre tilbud så skal du stå fritt til å bytte uten å bli straffet av bindingstiden. Jeg mener dette er standard lovpraksis for avtaler med bindingstid som endres (der noe i avtalen blir negativ endret for kunden).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

fra: http://www.nextgentel.no/ressurser/vilkaar/vilkaar-privat-2011-12-23.pdf

 

b. Oppsigelse fra Kunde

Kunden kan bringe Tjenesten til opphør med virkning fra og med utgangen av påfølgende måned, etter at melding om oppsigelse er kommet frem til NextGenTel. Dersom Kunden sier opp en bindingstidsavtale før bindingstiden har utløpt må Kunden betale et gebyr for oppsigelse i bindingstid, i henhold til den til enhver tid gjeldende prisliste.

 

www.nextgentel.no/privat/priser/gebyrer_tjenester.php

 

Så hvis internetlevrandøren har lov å komme med det gebyret hvis man sier opp, så er det dårlig invistering å avtale slike betingelser i utgangspunktet.

 

Blir jo som sony "Alle våre tjenester kan endres uten forvarsel både på pris og funksjoner".

 

Kan noen gi oss et lovverk som beviser det å øke pris og låse kundene på den måten?

Siden jeg forstår kundebehandlerne i dag ønsker å være vrange, så frems man kan bevise at det er ulovlig å låse kunden på den måten følges nok regelverket til internetlevrandøren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Snakket med kundesupport og beløpet skulle også dekke oppgradering av firmware av router... Før har de fortalt meg at med mindre det er ekstremt store problemer med stabilitet på en router(Noe som også må påvirke en god del kunder) så blir det ikke oppgradert noe firmware!

 

Nettet mitt er ganske stabilt på VDSL 30/5, men høy latency :(

Lenke til kommentar
Har sittet en del timer i kø på telefonen i løpet av de årene jeg hadde NGT.

Etter å ha sittet som svarer på 05000 (telenor kundeservice) i en måneds tid, så lærte jeg meg at NGT aldri skulle være noen jeg frivillig betalte penger til.

 

Jeg fikk skuffede kunder, som hadde gjort seg klare til å finne ut eksakt hva Telenor tilbydde av ventemusikk, med teppe rundt føttene, varm te og småkaker av 7 slag, og så har vi den frekkheten til å ta telefonen innen 2 minutter etter at de ringte. De var vant til 2-3 timers ventetid, og felles for alle, NGT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Telenor og har kjøpt router selv da jeg ønsker full kontroll selv. Har det som før kalles "Telenor Turbo" som er uten kundeservice på feil som er hos meg selv.

 

Alle fokuserer i på best mulig PC, skjermkort osv. men ingen tenker på at routeren gjerne er det svakeste leddet skal en spille nettspille, kjøre torrent eller IP telefon. Mange "connections" i routeren (brannveggen i ADSL boksen din) kombinert med svak CPU i ADSL router gjør at hastigheten går (mye) ned, litt minnelekkasje eller andre firmware bugs og den går helt ned og må restartes.

 

Dette gjelder nesten alle ADSL routere og blir ikke bedre av at NGT, Telenor eller andre aktører leverer routeren til deg, de kjøper selvsagt den billigste kjipe routeren de kan få fatt i som kan klare jobben ut for mye feil. Det blir uansett ditt problem å restarte den.

 

Mitt ønske hadde vært bedre tilgang på gode ADSL/VDSL routere som virker på Norske leverandører. Det er nesten bare Ammentio som kan levere noe og ofte uten info om det fungerer i Norge. Og at Hardware.no kunne teste routere og ta opp problemet hadde jo også vært fint !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gjelder nesten alle ADSL routere og blir ikke bedre av at NGT, Telenor eller andre aktører leverer routeren til deg, de kjøper selvsagt den billigste kjipe routeren de kan få fatt i som kan klare jobben ut for mye feil. Det blir uansett ditt problem å restarte den.

Det er godt mulig du har et poeng. Men som nevnt tidligere har jeg selv Nextgentel, og jeg er strålende fornøyd med linja. De har levert mye bedre enn noe annet selskap jeg har hatt (Telenor og Canal Digital). Jeg har en 30/10 linje (Ikke fiber), og den er bunnsolid. En gang har jeg opplevd at ruteren har mistet forbindelse, og det er trolig ikke ruteren sin feil engang.

 

Både Wifi og kabel gir meg topp hastighet (Vel, så topp som man kan få det med Wifi). I spill har jeg så og si null problemer med å holde lav og stabil ping. På norske servere kjører jeg ned mot 20-30. Godt mulig folk er uheldig, men her fungerer iallefall alt knirkefritt.

Lenke til kommentar

Noen som har funnet ut om dette er ihht. avtalen ? Bryter de kontrakten slik at eksisterende bindingstid ikke gjelder lenger ?

 

De henviser til at "andre" tar seg betalt for modem/router.. men Telenor har som regel alltid en eller annen kampanje som gjør at man får den til 0,- .. Så i praksis betaler ikke folk for dette hos andre leverandører. Men NGT skal ha 228,- i året.. eller 2280,- for 10 år.. når man først har fått innført ett gebyr så er det veldig lett å øke denne jevnt og trutt.

Lenke til kommentar

Dette gjelder nesten alle ADSL routere og blir ikke bedre av at NGT, Telenor eller andre aktører leverer routeren til deg, de kjøper selvsagt den billigste kjipe routeren de kan få fatt i som kan klare jobben ut for mye feil. Det blir uansett ditt problem å restarte den.

Det er godt mulig du har et poeng. Men som nevnt tidligere har jeg selv Nextgentel, og jeg er strålende fornøyd med linja. De har levert mye bedre enn noe annet selskap jeg har hatt (Telenor og Canal Digital). Jeg har en 30/10 linje (Ikke fiber), og den er bunnsolid. En gang har jeg opplevd at ruteren har mistet forbindelse, og det er trolig ikke ruteren sin feil engang.

 

Både Wifi og kabel gir meg topp hastighet (Vel, så topp som man kan få det med Wifi). I spill har jeg så og si null problemer med å holde lav og stabil ping. På norske servere kjører jeg ned mot 20-30. Godt mulig folk er uheldig, men her fungerer iallefall alt knirkefritt.

 

Særlig på kabel og xDSL så er det vel såpass mange andre lokale faktorer at det er vanskelig å sammenligne operatørene mot hverandre så lenge man ikke befinner seg i samme lokalområde (helst samme bygg). Dette med at NGT påtvinger deg en router er imidlertid noe som gjelder overalt for alle deres kunder, og det kan man sammenligne med andre operatører som ikke tvinger deg til å leie en router.

 

F.eks. har jeg følgende latency mot hw.no fra min CD 70/10 linje. Dette er fra en maskin som er koblet til nett med wifi (min egen router). Jeg er sjeleglad for at den linja fungerer såpass bra fordi jeg kan ikke velge noen annen operatør ettersom det ikke finnes telefonlinje i bygget (nytt bygg). Mobilt bredbånd er ikke noe reellt alternativ med mitt bruksmønster.

 

--- www.hw.no ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9017ms
rtt min/avg/max/mdev = 7.138/9.040/10.483/0.984 ms

Lenke til kommentar

Overspenningsvern fra Clas Ohlson ser ut som og koster bare bittelitt mer enn vanlige grenuttak. Har all min elektronikk på slike og har på 10 år ikke hatt en eneste skade grunnet lyn. Dvs til en engangspris på 100-200 kr får du beskyttet din PC, ruter og skriver uten problem.

Tvungen leie av ruter og dekoder er god butikk som går med stort overskudd for de som leier ut utstyret. Du får gleden av å betale utstyret omigjen og omigjen...

Lenke til kommentar

Har NGT nå, men er SKJELEGLAD for at fiber fra altibox er bestilt og på vei. 430 kr for ei 10/1 linje som bare klarer og levere 7-8 mbit ned. Alt for dyrt for så bedreten linje.

 

(Ja jeg vet, er for langt i fra sentralen. Men da burde de gi meg en billigere pris siden jeg ikke får 10/1 som avtalt.) Overprisa møkka selskap!

 

60/60 here i come!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette gjelder nesten alle ADSL routere og blir ikke bedre av at NGT, Telenor eller andre aktører leverer routeren til deg, de kjøper selvsagt den billigste kjipe routeren de kan få fatt i som kan klare jobben ut for mye feil. Det blir uansett ditt problem å restarte den.
Det er godt mulig du har et poeng. Men som nevnt tidligere har jeg selv Nextgentel, og jeg er strålende fornøyd med linja. De har levert mye bedre enn noe annet selskap jeg har hatt (Telenor og Canal Digital). Jeg har en 30/10 linje (Ikke fiber), og den er bunnsolid. En gang har jeg opplevd at ruteren har mistet forbindelse, og det er trolig ikke ruteren sin feil engang.Både Wifi og kabel gir meg topp hastighet (Vel, så topp som man kan få det med Wifi). I spill har jeg så og si null problemer med å holde lav og stabil ping. På norske servere kjører jeg ned mot 20-30. Godt mulig folk er uheldig, men her fungerer iallefall alt knirkefritt.

 

Vel, kanskje ikke helt rettferdig å skrive NGT først, tidligere har jo de gått for routere av bedre kvalitet, men etter de fikk nye eiere har nok dette blitt mere likt all andre. Din erfaring kan kanskje tyde på at en får noe for 19 spenn/mnd.

Vil tro at VDSL routere kanskje kan være noe bedre siden de skal kunne håndtere 40/10 Mbit, da trengs det mere CPU som gir bedre stabilitet.

 

Men generelt er det jo litt ironisk at mange sitter med en topp spill PC med allverdens kraft og har en ADSL router som nettleverandøren har betalt mindre enn 200 for som suger med en gang trafikken øker litt eller inneholder mange parallelle overføringer

Lenke til kommentar

Har NGT nå, men er SKJELEGLAD for at fiber fra altibox er bestilt og på vei. 430 kr for ei 10/1 linje som bare klarer og levere 7-8 mbit ned. Alt for dyrt for så bedreten linje. (Ja jeg vet, er for langt i fra sentralen. Men da burde de gi meg en billigere pris siden jeg ikke får 10/1 som avtalt.) Overprisa møkka selskap!60/60 here i come!

 

Ja det noen som har det :) Da blir alle vi med ADSL steinaldermenn (hehe)

 

Etter erfaringer fra folk jeg kjenner har fiberleverandørene ofte mye bedre routere som gir mye bedre ping i spill selv med en del upload.

Lenke til kommentar
Prisøkning er OK, men jeg syntes unnskyldningen virker litt søkt. Jeg lurer på om de kan vise til statistikk som støtter påstanden om at flere routere blir ødelagt nå. Jeg har uansett ikke NGT lenger, men Bofiber. Der får man faktisk kontakt med kundebehandlingen når man trenger det. Har sittet en del timer i kø på telefonen i løpet av de årene jeg hadde NGT.

At rutere blir ødelagt kan jo komme av at de er av råtten kvalitet. Og kundene må betale mer for dårlig utstyr? Huff.

Lenke til kommentar

[...]

Jeg fikk skuffede kunder, som hadde gjort seg klare til å finne ut eksakt hva Telenor tilbydde av ventemusikk, med teppe rundt føttene, varm te og småkaker av 7 slag, og så har vi den frekkheten til å ta telefonen innen 2 minutter etter at de ringte. De var vant til 2-3 timers ventetid, og felles for alle, NGT.

 

Jeg har motsatt erfaring, de få gangene jeg har ringt NGT, så har de plukket opp røret i løpet av ett minutt; av de utallige ganger jeg har ringt Telenor var jeg vant med 10 minutter med ventemusikk og rekorden var en halvtime (egentlig godt over en time, men da var det noe krøll sentralt, så det var sikkert noen tusen telefonsamtaler innkommende til Telenor).

 

2-3 timer er vel å overdrive en smule ... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...