Gå til innhold

Nytt kamera til portrett & film


Anbefalte innlegg

Du har i prinsippet to muligheter, en mikrofon du monterer på kameraet eller å kjøpe en helt ekstern som iverha2 nevner. Fordelen er at du da kan få mikrofonen mye lenger fra kameraet, men det blir også en ting ekstra å holde styr på, pluss at lydsporet må byttes i etterbehandling.

 

Jeg filmer ikke mye, men har en rimelig ekstern lydopptaker (H1) som jeg bruker hvis lyden er viktig. Den er imidlertid først og fremst kjøpt for rene lydopptak og skulle jeg filmet mye hadde jeg nok vurdert en mikrofon som kunne monteres på kameraet fordi det forenkler en del. Jeg har dessverre ikke noe å bidra med når det gjelder denne type mikrofoner, men det du kan finne mye info på nettet.

 

Edit: En ekstra kommentar som ikke går rett på spørsmålet ditt, men type fokusmotor i objektivet betyr mye for hvor mye støy det blir. Jeg har ikke studert Nikons objektivutvalg, men tror ikke standardzoomen har den mest stillegående motoren. Hvis filming er viktig kan det være at en opgradering av objektivet også kan bidra mye til å få bedre lyd, men det må du i tilfelle nesten teste ut.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, som sagt er jeg fornøyd med mulighetene for filming på kameraet da det er ikke blir mye filming. Om mitt behov endrer seg så skal jeg vurdere et videokamera.

 

Igjen, fornøyd med filmingen, men ønsker bedre lyd.

Det blir ikke aktuelt for meg å gå rundt med en egen lydopptaker, så proft trenger jeg det ikke.

 

Tenker da en mikrofon som man kan sette på kameraet. Som f.eks Nikon sin egen mikrofon: ME-1

http://nikon.no/no_NO/product/accessories/slr/slr-connectivity/audio-video/me-1-microphone

 

Men da er spørsmålet, hva er den beste mikrofonen til dette til under 1500,-?

Jeg ser FotoVideo.no har et utvalg av mikrofoner. Noen innspill? :)

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere Røde Videomic (mono):

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=661231&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#info

 

Jeg har selv hatt en slik mikrofon i tre år nå. Den koster bare 790 kr. Mikrofonen er av type shotgun som «hører» mest fremover og isolerer det som er rundt. Den har innebygget highpassfilter som kutter den dypeste bassen. Dette kan være nyttig for eksempel ved filming i bil. Skal du filme ute bør du også vurdere dead cat.

 

Ulempen er at mikrofonen tar opp i mono. Og den krever strøm fra et 9 V batteri. Gummistrikkene til dempingen har en lei tendens til å ryke. Den tåler ikke å bli lagt inn i sekken. Da ryker strikkene.

 

Fordelen med Nikon-mikrofonen er at den tar opp i stereo og får strøm via blitsskoen. Gummidempingen her ser også mer solid ut. Men jeg er usikker på om dempingen er like effektiv her.

 

Siden du er ute etter å fjerne støy fra fokusmotoren så er det beste om du får testet Nikon ME-1 i butikken. Jeg har gjort en test med Røde Videomic, D7000 og 50 mm f/1.8D objektiv og 18-105 mm G-objektiv. D-objektivet har ikke fokusmotor og dermed brukes motoren i huset. G-objektivet har fokusmotor og er litt stillere.

 

http://vimeo.com/18759311

Lenke til kommentar

Røde har også en veldig bra stereo-mikrofon som koster en del mer (ikke veldig mye). Denne er veldig bra om man ikke står for langt unna, samt man har alle magiske filtreringsmuligheter. Filtrerer veldig bra det som foregår bakover også. Finner det mest praktisk å bruke når man skal få stemningslyd og er litt mer "tett på" og del av handlingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...