Gå til innhold

Nytt kamera til portrett & film


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Prøvd å lese meg opp på hva som kan være aktuelt for meg men sliter med å finne ut hva som er best for meg.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et bedre kamera ifb. med at jeg snart skal bli far!

Dere kan derfor tenke dere hva jeg skal ta bilde av, barnet & familien o.l.

 

Jeg ønsker også å filme med kameraet, så jeg ikke trenger å drasse med meg 2 gadgets.

Er ikke helt ukjent med speilrefleks, hadde et Nikon D50 for en god stund tilbake.

 

Valget mitt står mellom Nikon D5100 eller Canon EOS 600D.

Er åpen for andre forslag.

 

Til de kameraene tenkte jeg meg også et portrett objektiv på 85mm.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på Nikon, men Canon har iallfall en kjempegod 85mm f/2 USM til ca 2000,- brukt om du er litt heldig.

85mm på crop (som 600D) er relativt trangt, men viss du er sikker på du vil ha det, så køyr på. Canon har også ein 50mm f/1,8 som er finfin for hobbybruk, og den får du til ca 1000,- ny.

 

Ellers bør du vel flekke til med et budsjett om vi skal komme med tips, og litt meir informasjon, skal du berre ta bilete, eller er filmfunksjon også ein viktig del?

(Viss ikkje film i full HD er viktig, anbefalast Nikon D90, den får du veldig billig brukt.)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Om Nikon er et godt valg får jeg en meget god pris på Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85MM

 

Jeg ser for meg 85mm for utifra bildene jeg har sett som har blitt tatt med dette blir personen skarp mens bakgrunnen blir uskarp.

 

Filmdelen er en viktig del men jeg kommer til å bruke kameraet hovedsaklig til foto.

Ved filmingen er det kun små klipp, aldri noe over 15min. ser jeg for meg.

 

Mitt mål akkurat nå er å få best mulig bilde & film med autofunksjon, og med tid og stunder kunne bli bedre på manuelle innstillinger

 

Edit: Jeg er klar over at jeg må ha ekstern mikrofon til kameraet og tenkte derfor på Nikon ME-1 eller tilsvarende.

Budsjett; ikke over 10 000,- må passe mitt bruk dvs. ikke overkill.

Endret av arneram
Lenke til kommentar

På bilder er både D5100 og 600D meget bra.

 

På video er nok Canon et hakk foran på justeringsmuligheter, men du må fokusere manuelt eller før du begynner å filem. Du kan få autofokus mens du filemer også, men da må du trykke inn en knapp hver gang du vil refokusere. Fokuseringen er dessuten så treg at det det ser rart ut på videoklippet. D5100 gir kontinuerlig autofokus mens du filmer (hvis du virkelig vil), men også på Nikon er refokuseringen gansek treg så det ser ikke så bra ut.

 

600D har en begrensing på ca 11 minutter på videoopptak (men du kan gjøre så mange opptak du vil etter hverandre). D5100 tror jeg tillater opptak opp til ca 20 minutter (ikke 100% sikker).

 

Ingen speilrefleks er egentlig "enkelt" i bruk for video, der er de speilløse, særlig fra Panasonic, Sony og Nikon bedre.

Lenke til kommentar

Manuelt fokus på filming utgår da jeg tviler på at jeg og madammen klarer å få gode resultater.

 

Autofokus på filming er derfor et must, om det er kun D5100 som har dette så må det nok bli et slikt.

Med ekstern mikrofon skal støyen fra autofokusmotoren også forsvinne som jeg har forstått.

 

Jeg finner lite informasjon om hvordan D5100 er å bruke på filming m ekstern mikrofon, og hvilket objektiv som passer best til dette.

Er det noen som vil fortelle om sine erfaringer ang dette?

Lenke til kommentar

Manuelt fokus på filming utgår da jeg tviler på at jeg og madammen klarer å få gode resultater.

 

Autofokus på filming er derfor et must, om det er kun D5100 som har dette så må det nok bli et slikt.

Med ekstern mikrofon skal støyen fra autofokusmotoren også forsvinne som jeg har forstått.

 

Jeg finner lite informasjon om hvordan D5100 er å bruke på filming m ekstern mikrofon, og hvilket objektiv som passer best til dette.

Er det noen som vil fortelle om sine erfaringer ang dette?

 

 

Hvis AF under filming er et krav ville jeg heller sett på Sony's kameraer med halvgjennomtrengelig speil. Her får du fasedetekterende AF samtidig som du filmer.

 

Uansett speilrefleks er et dårlig verktøy til video uten en hel masse ekstrautstyr. Husk det er primært et kamera for fotografering.

Lenke til kommentar

Manuelt fokus på filming utgår da jeg tviler på at jeg og madammen klarer å få gode resultater.

 

Autofokus på filming er derfor et must, om det er kun D5100 som har dette så må det nok bli et slikt.

Med ekstern mikrofon skal støyen fra autofokusmotoren også forsvinne som jeg har forstått.

 

Jeg finner lite informasjon om hvordan D5100 er å bruke på filming m ekstern mikrofon, og hvilket objektiv som passer best til dette.

Er det noen som vil fortelle om sine erfaringer ang dette?

 

 

Hvis AF under filming er et krav ville jeg heller sett på Sony's kameraer med halvgjennomtrengelig speil. Her får du fasedetekterende AF samtidig som du filmer.

 

Uansett speilrefleks er et dårlig verktøy til video uten en hel masse ekstrautstyr. Husk det er primært et kamera for fotografering.

 

Hvilke Sony kameraer er det du tenker på?

Er Sony på høyde med Nikon mtp. bildekvalitet?

Lenke til kommentar

Autofokus på filming er derfor et must, om det er kun D5100 som har dette så må det nok bli et slikt.

 

Selv om D5100 har AF under filming er det heller ikke spesielt rask. Som sagt i forrige innlegg er ingen speilreflekser enkle i bruk for filming. Alle dagens systemkameraer har mer enn god nok bildekvalitet for stillbilder, men brukervennlighet på videofunksjonen er et "problem" for speilrefleksene.

 

Jeg vil anbefale for eksempel en Panasonic G3 ut fra beskrivelsen av bruk du gir. Det er ikke enestående på noen måte, men har en bra kombinasjon av størrelse, pris, fokushastighet og brukervennlighet.

 

Edit: Og Olympus 45mm F1.8 er en grei portrettlinse som passer.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, men da har jeg lest mye på nett og bestemt meg for Nikon D5100.

Om jeg ikke får til film må jeg bare bite i eplet og kjøpe et rimelig filmkamera.

 

Men jeg begynner å lure på mitt valg ang portrett objektiv.

 

Etter litt research finner jeg ut at Nikon har en veldig god 35mm f1.8. som og har god bokeh.

Hva bør jeg velge? Skal brukes til portrett.

 

Edit: Valget står mellom 85mm f3.5 & 35mm f1.8

Endret av arneram
Lenke til kommentar

Takk for svar, men da har jeg lest mye på nett og bestemt meg for Nikon D5100.

Om jeg ikke får til film må jeg bare bite i eplet og kjøpe et rimelig filmkamera.

 

Men jeg begynner å lure på mitt valg ang portrett objektiv.

 

Etter litt research finner jeg ut at Nikon har en veldig god 35mm f1.8. som og har god bokeh.

Hva bør jeg velge? Skal brukes til portrett.

 

Edit: Valget står mellom 85mm f3.5 & 35mm f1.8

 

Fint kamera det. 35mm er fin til gruppeportrett, og portrett der du vil ha med litt meir rundt personen. 85mm (viss det er f/3,5m så styr unna med tanke på ditt bruk, det blir for lite lyssterkt) er fin til enkeltportrett. Med tanke på barn ville eg kanskje velgt 35mm, viss du måtte velge.

 

Edit: Du kan jo også sjå på 16-85mm-en til Nikon, den er veldig allsidig, og greit lyssterk på vidvinkel.

 

Usikker på Nikon, men Canon har iallfall en kjempegod 85mm f/2 USM til ca 2000,- brukt om du er litt heldig.

 

Du mener EF 85mm F/1,8 USM regner jeg med.

 

Jepp, blanda blendartalet med 100mm-en som eg har sjølv.

Endret av iverha2
Lenke til kommentar
Edit: Valget står mellom 85mm f3.5 & 35mm f1.8

Jeg synes ikke noen av de er spesielt godt egnet til portrett. Nikons 35mm f/1,8 er god nok i massevis på bildekvalitet, men litt i videste laget for portretter, etter min smak. 85mm f/3,5 er sylskarp, god og har en god brennvidde for portretter, men f/3,5 kan bli litt liten blenderåpning. Dvs. jeg er ikke noe glad i blits og bruker ofte rundt f/2,0 for å få raskt nok lukkertid innendørs. f/3,5 er som regel stort nok med tanke på dybdeskarphet, men jeg synes det er kjekt å ha muligheten for kortere dybdeskarphet også.

 

Konkret: Vurder Nikon 50mm f/1,8 eller f/1,4 (versjonene som gir autofokus på D5100), samt Sigmas 50/85mm f/1,4 og Nikons 85mm f/1,8.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Prøvd å lese meg opp på hva som kan være aktuelt for meg men sliter med å finne ut hva som er best for meg.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et bedre kamera ifb. med at jeg snart skal bli far!

Dere kan derfor tenke dere hva jeg skal ta bilde av, barnet & familien o.l.

 

Jeg ønsker også å filme med kameraet, så jeg ikke trenger å drasse med meg 2 gadgets.

Er ikke helt ukjent med speilrefleks, hadde et Nikon D50 for en god stund tilbake.

 

Valget mitt står mellom Nikon D5100 eller Canon EOS 600D.

Er åpen for andre forslag.

 

Til de kameraene tenkte jeg meg også et portrett objektiv på 85mm.

 

Noen tanker?

Nikon afs 50/1.8 er flott til portretter, denne gir.mye for pengene.synes også du bør vurdere tamron 17-50/2.8 uten stabilisator.disse er veldig billige og gir flott kvalitet på bildene, fungerer til det meste egentlig, fra landskap til portretter osv.pass på å få versjon med innebyggd fokusmotor.

Lenke til kommentar

Manuelt fokus på filming utgår da jeg tviler på at jeg og madammen klarer å få gode resultater.

 

Autofokus på filming er derfor et must, om det er kun D5100 som har dette så må det nok bli et slikt.

Med ekstern mikrofon skal støyen fra autofokusmotoren også forsvinne som jeg har forstått.

 

Jeg finner lite informasjon om hvordan D5100 er å bruke på filming m ekstern mikrofon, og hvilket objektiv som passer best til dette.

Er det noen som vil fortelle om sine erfaringer ang dette?

 

 

Hvis AF under filming er et krav ville jeg heller sett på Sony's kameraer med halvgjennomtrengelig speil. Her får du fasedetekterende AF samtidig som du filmer.

 

Uansett speilrefleks er et dårlig verktøy til video uten en hel masse ekstrautstyr. Husk det er primært et kamera for fotografering.

 

Hvilke Sony kameraer er det du tenker på?

Er Sony på høyde med Nikon mtp. bildekvalitet?

 

A35, A65 og A77 har alle halvgjennomtrengelig speil. Dette er ikke SLR kameraer i sin rette forstand, men heller SLT. Funksjonelt er de like som speilrefleks. Eneste forskjellen er at på disse kameraene så trenger ikke speilet å vippes opp for å ta bilde siden speilet er gjennomtrengelig. Det skal også nevnes at disse kameraene ikke har optisk søker men elektronisk søker(søkeren består av en liten LCD skjerm, som både har sine fordeler og ulemper).

 

Har lest enkelte steder på nettet at disse kameraene er en tanke dårligere på ISO støy på grunn av at kameraet må kompensere for tapet av lys gjennom speilet. Sitter vel samme sensor i mange Nikon kameraer og disse er relativt gode på støy uansett så det er ikke noe du trenger å legge noen stor vekt på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da har jeg brukt Nikon D5100 og 35mm f1.8 i snart 3 uker og er meget fornøyd!

 

Blir nydelige bilder, og angrer ikke et grann på 35mm da jeg har måtte tatt en del bilder uten blits i noe mørke omgivelser.

 

Er faktisk fornøyd med filmingen, men da bytter jeg til kit objektivet så jeg får bildestabilisatoren ellers er det vanskelig for meg å holde kameraet stødig :)

 

Jeg er faktisk så fornøyd med filmingen at jeg ønsker meg en ekstern mikrofon som skal settes på kameraet, er det noen her som har tips til hvilken mikrofon som er mest for pengene? Helst pris er under 1500,-. Et av mine ønsker er at den skal best mulig fjerne støy fra autofokus motoren, har derfor sett på Nikon sin egen mikrofon. Noen erfaringer med denne?

Lenke til kommentar

Manuelt fokus på filming utgår da jeg tviler på at jeg og madammen klarer å få gode resultater.

 

Autofokus på filming er derfor et must, om det er kun D5100 som har dette så må det nok bli et slikt.

Med ekstern mikrofon skal støyen fra autofokusmotoren også forsvinne som jeg har forstått.

 

Jeg finner lite informasjon om hvordan D5100 er å bruke på filming m ekstern mikrofon, og hvilket objektiv som passer best til dette.

Er det noen som vil fortelle om sine erfaringer ang dette?

 

Om AF ved filming er et krav så glem begge de nevnte kameraene , ja jeg ville rett og slett kjøpt et eget videokamera til den oppgaven .

Lenke til kommentar

Da har jeg brukt Nikon D5100 og 35mm f1.8 i snart 3 uker og er meget fornøyd!

 

Blir nydelige bilder, og angrer ikke et grann på 35mm da jeg har måtte tatt en del bilder uten blits i noe mørke omgivelser.

 

Er faktisk fornøyd med filmingen, men da bytter jeg til kit objektivet så jeg får bildestabilisatoren ellers er det vanskelig for meg å holde kameraet stødig :)

 

Jeg er faktisk så fornøyd med filmingen at jeg ønsker meg en ekstern mikrofon som skal settes på kameraet, er det noen her som har tips til hvilken mikrofon som er mest for pengene? Helst pris er under 1500,-. Et av mine ønsker er at den skal best mulig fjerne støy fra autofokus motoren, har derfor sett på Nikon sin egen mikrofon. Noen erfaringer med denne?

 

Speilrefleks bråker veldig mykje, du bør ha ekstern lyd. Sjå på H4n, litt over det du vil legge ut, men den er veldig god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...