Gå til innhold

Bør jeg velge data-ing eller et generelt IT-studiet?


Furiae

Anbefalte innlegg

Har nettopp avsluttet en bachelor (økonomirelatert), men ønsker å ta en til. Jeg ønsker å ta noe innenfor it, men er ikke sikker på om jeg skal velge dataingeniørstudiet (spiller ingen rolle hvor), eller en generell IT-utdanning som informatikk eller informasjonssystemer...

 

Jeg ønsker å kunne jobbe utenlands etter studiene, og kunne ha stor frihet mellom valg av masterstudier innen it, etter endt bachelor...

 

Jeg er middels god i matte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo hva du vil jobbe med da...... Generelt sett så er Data ingeniør mere fokusert på utvikling og produksjon av software mens IT er retta mot drift og vedlikehold

Informatikk har da lite med drift av IT-systemer å gjøre. Det er faktisk veldig få studieprogrammer på høyskole/universitet nivå som har noe drift på timeplan. Det er mer systemutvikling, intraksjonsdesign og lignende. Dette gjelder både dataing, datateknikk, informatikk og informasjonvitenskap.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale en bachelorgrad i informatikk på NTNU. Da har du store muligheter for en mastergrad i utlandet, og store muligheter for utveksling i løpet av bachelorgraden.

 

Med en bachelor i informatikk på NTNU kan du ta mange IT-fag, og ha stor sjanse for å oppnå eventuelle fagkrav på mastergradene i utlandet. I tillegg har NTNU flere samarbeidsmastergrader med universiteter i Europa.

 

mvh,

Espen Skarsbø Olsen

Studentkontakt IDI NTNU

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det spørs jo hva du vil jobbe med da...... Generelt sett så er Data ingeniør mere fokusert på utvikling og produksjon av software mens IT er retta mot drift og vedlikehold

Informatikk har da lite med drift av IT-systemer å gjøre. Det er faktisk veldig få studieprogrammer på høyskole/universitet nivå som har noe drift på timeplan. Det er mer systemutvikling, intraksjonsdesign og lignende. Dette gjelder både dataing, datateknikk, informatikk og informasjonvitenskap.

Det finnes faktisk en hel bachelor dedikert til drift :)

Informatikk datadrift

Lenke til kommentar

Gratulerer med å finne en bachelor innen drift, men faktum er at de fleste informatikk og IT-ingeniør går på utvikling av programvare. Forskjellene i studieprogrammene er ikke store, men mulighetene til å velge fag er noe større i informatikk, mens med ingeniør er timeplanen din relativt fast bestemt av skolen.

Lenke til kommentar

For ditt vedkommende så ville nok videregående vært det beste alternativet og deretter suplert med cisco/juniper/hp sertifisering betalt av arbeidsgiver. Jeg ser fra den utdannelsen at man bruker Microsoft, og nå som flere og flere velger å bruke linux som operativsystem kan det være dumt å kun lære Windows. Med en informatikkutdannelse fokusert på programmering så lærer du ikke bare å programmere men også hvordan datamaskinen er bygget opp, hva som ligger bak alt det vi ser og tar for gitt i en datamaskin, jeg tror det ville vært mer nyttig.

Lenke til kommentar

For ditt vedkommende så ville nok videregående vært det beste alternativet og deretter suplert med cisco/juniper/hp sertifisering betalt av arbeidsgiver. Jeg ser fra den utdannelsen at man bruker Microsoft, og nå som flere og flere velger å bruke linux som operativsystem kan det være dumt å kun lære Windows. Med en informatikkutdannelse fokusert på programmering så lærer du ikke bare å programmere men også hvordan datamaskinen er bygget opp, hva som ligger bak alt det vi ser og tar for gitt i en datamaskin, jeg tror det ville vært mer nyttig.

Ok :) ja har allerede videregående IKT :)

så blir enten sertfiseringer eller bachelor drift :)

Hvis jobbmarkedete tørker vell å merke ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...