Gå til innhold

en amatør prøver seg på Linux... mye spørsmål følger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://lifehacker.com/5634515/how-to-synchronize-your-xbmc-media-center-across-every-room-in-the-house?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+lifehacker%2Ffull+%28Lifehacker%29&utm_content=Google+Feedfetcher leste jeg om det....

syntes det virket ut som en god ide...

 

men det er mulig at jeg med mitt nivå, kanskje skal velge en enklere løsning i begynnelsen....

får se om jeg finner noen fornuftige guider på xbmc.

 

 

Nå står serveren og går, og jeg har fått instalert ubuntu 10.04LTS og trykker nå på selve mediapc'n i stua

Lenke til kommentar

sånn. da har jeg fått satt opp 1 server, en htpc i stua, og denne her pc'en på soverommet.

Har kun win7 på soverommet, og ubuntu 10.04 på de 2 andre.

 

Jeg må vel si at jeg kanskje skal vente litt med mysql og xmbc for øyeblikket, og heller satse på noe som er litt lettere, og mere utprøvd :)

(så er det lettere å få svar av kyndige folk)

 

 

Så.. da blir spørsmålet....

 

Jeg en passe stor Mp3 samling og en del musikkvideoer, samt en god del filmer.

Disse er lagret på serveren, som har kun ubuntu 10.04LTS64bit instalert.

 

I stua har jeg foreløpig kun Ubuntu 10.04-64 instalert. clean install uten noe addon pr tiden.

På soverommet har jeg kun win7, men skal selvsagt instalere ubuntu her og.

 

Så kommer mitt spørmål.

(får vel like mange svar, som det er folk som svarer)

 

Hvilken player bør jeg satse på?`xbmc? VLC? eller andre...

Jeg ønsker muligheten for å ha all media på serveren, og ha et greit opplegg for å søke.

(dvs at etterhvert som jeg skriver, kommer det fram tittel, artist osv utfra de bokstavene jeg har brukt)

 

har ikke noe ekstrem hw... serveren er en Dualcore 2.2. HTPC er en 2.4 eller 2.6ghz dual.

her på soverommet har jeg en amd 4 core på 3.6ghz

 

innspill og denslags mottas med åpne armer.

Lenke til kommentar

serveren er tiltenkt som ren mediaserver,

 

Hadde tenkt å streame fra serveren til de andre pc'ene i heimen.... (blir ikke alle samtidlig)̈́

Så for å gjøre det forsåelig for en gammel windowsmann, får vi kalle serveren server. og klientene klienter.

Dog har jeg ikke planer om å kjøre tynne klienter rundt om i huset....

 

klientene er vel nevnt et par ganger før.

 

stua/htpc= Intel core dual 2.4 eller 2.6 ghz 4gog 800mhz ram og et GF210 kort som har HW støtte for mpeg.

 

Soverommet er det en AMD quad 3.6Ghz med 16 gig 1600mhz ram og et GF560TI kort.

 

barnerommet har en Celeron 3GHz med 1gig minne (usikker men tror det lavere enn 800mhz ram)

250 gig systemdisk på denne og.

 

 

 

 

Serveren er en Intel Core2 2.2 Ghz med 4 gig 800 mhz ram. 1stk 1tb dis, 1 stk 500gig disk, og en stk 250gig systemdisk.

har en mp3 samling som tar opp halve 1tb disken, så jeg trenger noe som er oversiktlig og greit å søke med... (nytter ikke å bla i mapper og og på måfå)

 

så pr tiden er det 3 klienter og en server som er planen....

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar

Å sette opp Mysql med XBMC er ganske rett frem1. XBMC oppretter nødvendige databaser og tabeller selv (Edit: jeg bruker Eden, siste beta), så xbmc sin mysql bruker må ha rettigheter til å gjøre dette, bruker må også ha tilgang til å logge på fra hvor som helst. Skal du teste at ting fungerer så kan du bruke root, passordet til den brukeren blir satt når du installerer mysql. Oppskriften det blir lenket til over oppgir feil database navn, hos meg heter de xbmc_music18 og xbmc_video58. advancedsettings.xml oppsettet er riktig. Overse det oppskriften nevner om GRANT og CREATE USER, dette fikser man enklere i GUI.

 

Skal du ha ett greit gui til mysql, så er f.eks. Mysql Administrator

sudo apt-get install mysql-admin

eller Webmin greie alternativer. Har du i tillegg en webserver og php installert, så er phpmyadmin kjekk. Å installere Mysql Admin. på samme maskin som du har XBMC på er en grei måte å sjekke at XBMC får kontakt og tilgang til databasen. Hvis det er en brannmur aktiv på samme maskin som MySql databasen er installert på så sørg for nødvendig porter er åpne, i alle fall port 3306 (standard mysql). Kan også være at du må sette "MySQL server listening address" til any i stedet for localhost for at Mysql Admin. skal kunne koble til.

 

 

1Jeg fikk det ikke til å fungere mot mysql basen som ligger på serveren min, men det fungerte med en gang når jeg installerte en mysql på samme maskin jeg har XBMC på. Serveren min har firewall/iptables aktivert, så det er nok noe oppsett greier på serveren som stikker kjepper i hjulene. Får gjøre litt mer feilsøking og se om jeg får det til, etter middag :dribble:

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Kan se ut som Eden beta ikke er helt stabil på dette, men etter litt om og men så fikk jeg det til å fungere mot serveren min:

 

Legg til dette i advancedsettings.xml, ip adresse, brukernavn og passord må endres, database navn skal ikke spesifiseres (er kanskje nødvendig for Dharma)

<videodatabase>
<type>mysql</type>
<host>192.168.1.100</host>
<port>3306</port>
<user>xbmc</user>
<pass>xbmc</pass>
</videodatabase> 
<musicdatabase>
<type>mysql</type>
<host>192.168.1.100</host>
<port>3306</port>
<user>xbmc</user>
<pass>xbmc</pass>
</musicdatabase>

Denne fila finnes ikke som standard, må evt. opprettes. Må den opprettes så må du ha <advancedsettings></advancedsettings> rundt det over. I linux så ligger, eller skal opprettes i, ~/.xbmc/userdata mappa (dvs /home/din_bruker/.xbmc/userdata).

 

MySql XBMC.zip

Denne zip fila inneholder to .sql filer:

XBMC_MySql_Edenb2.sql, den oppretter MyVideos58 og MyMusic18 databasene med tabeller. Eden beta 2 benytter dette.

XBMC_MySql_Edenb1.sql, den oppretter xmbc_music18 og xmbc_video58. Eden beta 1 benytter disse.

 

Hvis ikke XBMC oppretter databasene og tabellene selv, så importer en av disse (eller begge) og se om det hjelper. Du ser i logg fila om XMBC (linux: ~/.xbmc/temp/xbmc.log) finner databasene eller ikke, du vil også se det i oppstarten av programmet da det ser ut til å henge (det bruker bare lang tid da det først leter etter videos58 basen, og så hele veien ned til 1, for så å gjøre det samme med music18 og ned til 1).

 

Bruker som er oppgitt i advancedsettings.xml må ha nødvendige rettigheter, kan være greit å starte med alt, og så fjerne for å se hva man ikke trenger. Bruker må også kunne koble til fra hvor som helst (Vert = %). bind-address = 127.0.0.1 må kommenteres ut eller fjernes fra mysql oppsettet, slik at tilkoblinger fra nettverket aksepteres. I linux så tror jeg dette ligger i /etc/mysql/my.cnf (jeg fikset det via webmin).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du vil prøve å få til dette, så får du si fra hva du installere av mysql admin.1 eller webmin, så kan jeg lage noen skjermbilder og slikt.

 

Mysql pakken heter mysql-server, så søk etter den i synaptic eller kopier og lim inn i terminalen

sudo apt-get install mysql-server

hvis du skal installere mysql på en linux maskin. Hvis du vil installere mysql på en windows maskin, så last ned MySQL Community Server: http://dev.mysql.com/downloads/mysql/

Fant en oppskrift fra en på xbmc forumet, se pkt 5 i denne pdf'en: xbmc_mysql.pdf for oppsett (ikke noe hokus pokus).

 

1For Windows installer MySQL Workbench: http://dev.mysql.com/downloads/workbench/5.2.html

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Satte nettopp opp MySQL på NAS'en min, og bortsett fra at jeg har NAS istedet for en server, så fungerte Crowlys guide perfekt. Dharma satte opp hele databasen selv. Har ikke prøvd å hente inn databasen på HTPC nr. 2. Skal den importeres i så tilfelle? Antar at det ikke skal skannes inn som man vanligvis gjør.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd å hente inn databasen på HTPC nr. 2. Skal den importeres i så tilfelle? Antar at det ikke skal skannes inn som man vanligvis gjør.

Nei det eneste du skal gjøre på andre maskiner er å sette opp ting i advancedsettings.xml.

Aha! Og da henter den inn det som allerede ligger i databasen.

 

Hvordan blir det med skanning av nytt innhold? Kan begge maskinene gjøre dette, eller bør det kun gjøres på én maskin? F.eks. den mest brukte maskinen skanner bibliotek automatisk, mens den andre kun henter inn fra database.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det biblioteket som lagres i basen, dvs ett sentralt bibliotek i stedet for ett pr pc. Så det bør ikke spille noen rolle fra hvilken maskin man scanner i fra, men har man først scannet inn ett album, artist, film osv så er det ikke noen grunn til å gjøre det igjen, så fremt man ikke trenger å oppdatere noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...