Gå til innhold

en amatør prøver seg på Linux... mye spørsmål følger


Anbefalte innlegg

Ja jeg prøver å knotte meg inn i linuxverdenen.

 

Jeg har desverre ingen i nabolaget å spørre, så det blir å mase på kyndige brukere her på forumet.

Jeg har akkurat instalert Ubuntu 10.04 LTS 64bit versjon. på denne pc'en, som er tiltenkt å bli en filserver.

 

Første spørsmål blir: Det er horisontalt støy i skjermen, jeg har forstått skyldes Sis chipsettet.

 

link til driver er:

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Desktop+Boards&ProductLine=Third-Party+Chipset+Boards&ProductProduct=Intel%C2%AE+Desktop+Board+D201GLY&OSVersion=Linux*

 

har forstått at jeg skal plassere .SO fila i følgende mappe : /usr/lib/xorg/modules

 

Men her kommer problemet. jeg får ikke lov å lime inn fila i mappa.

Jeg har bare et brukernavn/passord på denne pc'en, men mulig jeg har misset noe.

 

Noen glupe forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jupp... har akkurat koblet til en 1tb disk som trenger litt formatering...

Hva skal jeg formatere denne til? fat? EXT2. 3, 4? xfs?

Denne skal lagre litt musikk og bilder på serveren.

 

*edit*

Leste et sted at det var annbefalt å kjøre samme som på systemdisc...så prøver meg med ext4

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar

Har allerede formatert til ext4 siden systemdisk'en var i det formatet.

Vil det kunne leses fra en win client?

 

*edit*

Driver og flytter over 60k bilder, så gidder ikke starte den operasjonen igjen om windows ikke kan lese.

Hadde vel tenkt å prøve meg med MYsql da det er en guide som er passe detaljert for mitt behov :p

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt ext3, pga http://www.fs-driver.org/index.html som du kan installere på Windows som gjør sånn at du kan lese og skrive filer til ext2/ext3 partisjoner på Windows i Explorer/Utforsker. Går kanskje an å sette noen instillinger for at det skal funke med ext4 også, men jeg har ikke orket å dille med det.

 

Hvis det er viktig å kunne lese og skrive til 1 TB harddisken i Windows (dvs plugge inn harddisken på Windows maskin), så burde du velge ext3 sånn som støtten for ext4 er i dag.

Lenke til kommentar
Hadde vel tenkt å prøve meg med MYsql da det er en guide som er passe detaljert for mitt behov :p

Husk at du må installere alt via. pakkesystemet. Ikke last ned noe som helst fra produsenten eller prosjektets hjemmeside! Og finnes det ikke i pakkeystemet installerer du det ikke.. hvertfall ikke før om et par uker eller måneder når du er mer stødig i bruken.

Lenke til kommentar

heh.. fått innstalert det meste, og så kommer en nabo innom med en 2.6 ghz dual core amd med 4gig minne og lurer på om jeg vil ha.....

 

Back to square 1....

Eller, har da fått ordnet litt i media filene mine....

 

meen... her kommer en liten case... prøvde å starte opp pc'en fra live cd, og det meste ser bra ut, foruten en litt vesentlig detalj.....

 

Netverkskortet var ikke funnet.....

 

Regner med at noen har en forståelig måte å få flyttet instalert en driver fra en minnepenn i linux?

hovedkortet er et asus M2N SLI Deluxe

Lenke til kommentar
Er det bare å flytte over disken ferdig instalert? og at man ikke trenger å gjøre ny install?

Bare flytt disken over og start opp. Et problem med ny maskinvare er ofte at du ikke har ny nok kernel på CD-imaget til å få det brukt (jeg hadde det problemet i fjor da jeg skulle installere Ubuntu 10.04 på et Sandy Bridge system. Da måtte jeg starte det på en annen maskin, ta en systemoppdatering og vips så fungerte nettverkskortet på Sandy Bridge systemet når jeg flyttet tilbake disken), så det kan være at selv om det ikke fungerte med live-CD fungerer det når du flytter disken et ferdig installert og oppdatert system over.

 

Grunnen til at du ikke trenger reinstall er at maskinvare og nødvendige drivere blir oppdaget ved hver eneste oppstart og drivere til omtrent alt av enheter ligger klar i kernelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...