Gå til innhold

grei pc som takler lightroom uten problemer


Anbefalte innlegg

Ang. grafikkort og Lightroom.

Lightroom drar nok ikke nytte av GPU for å øke ytelsen i noen særlig grad, så her kan nok integrert Intel grafikk fungere like godt.

Mulig dette er forbedret i LR4 men har som sagt ikke sett noe om det.

 

Bare et forslag, siden dette handler om pc som skal være godt egnet til Lightroom og samtidig være billig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanksje en litt dum kommentar for meg, men de fleste (bortimot alle) bærbare maskiner til 6-7000 vil uten problem takle Lightroom og andre fotobehandlingsprogram.

 

I denne prisklassen, så har de fleste (iflg en sjekk på mpx/komplett) i5/7 cpu, 6 gb ram, grafikkprosessor med "eget" minne, 500+ gb harddisk og ikke minst HDMI-utgang (som er fin til visning på TV eller ekstern skjerm).

 

Skal du virkelig ha nytte av LR, Photoshop o.l. så ville jeg ha spart noen få kroner på laptoppen og lagt de pengene i en ekstern IPS-skjerm. Slike skjermer har blitt betydelig rimeligere og f.eks. en Dell U2412M, til i overkant av kr 2000, vil gi deg betydelig bedre kontroll på farger enn det laptop-skjerme vil gi deg. Slike "billig-IPS" støtter bare sRGB og ikke Adobe RGB, men det vil uansett være betydelig bedre en "standardskjermen"

 

Foe mellom 7-8000 kr skulle du få en fin "Kombo" av pc+skjerm.

 

Det er ikke en dum kommentar i det hele tatt, det hjelper i det minste meg ganske mye på veien. Jeg driver og vurderer litt fram og tilbake. Det jeg egentlig har kommet fram til er at jeg vil ha en maskin jeg også har muligheten til å ta med meg, for å redigere bilder når jeg er ute på fotooppdrag (f.eks. på Ullevaal stadion eller Jordal Amfi).

Lenke til kommentar

Kanksje en litt dum kommentar for meg, men de fleste (bortimot alle) bærbare maskiner til 6-7000 vil uten problem takle Lightroom og andre fotobehandlingsprogram.

 

I denne prisklassen, så har de fleste (iflg en sjekk på mpx/komplett) i5/7 cpu, 6 gb ram, grafikkprosessor med "eget" minne, 500+ gb harddisk og ikke minst HDMI-utgang (som er fin til visning på TV eller ekstern skjerm).

 

Skal du virkelig ha nytte av LR, Photoshop o.l. så ville jeg ha spart noen få kroner på laptoppen og lagt de pengene i en ekstern IPS-skjerm. Slike skjermer har blitt betydelig rimeligere og f.eks. en Dell U2412M, til i overkant av kr 2000, vil gi deg betydelig bedre kontroll på farger enn det laptop-skjerme vil gi deg. Slike "billig-IPS" støtter bare sRGB og ikke Adobe RGB, men det vil uansett være betydelig bedre en "standardskjermen"

 

Foe mellom 7-8000 kr skulle du få en fin "Kombo" av pc+skjerm.

 

Det er ikke en dum kommentar i det hele tatt, det hjelper i det minste meg ganske mye på veien. Jeg driver og vurderer litt fram og tilbake. Det jeg egentlig har kommet fram til er at jeg vil ha en maskin jeg også har muligheten til å ta med meg, for å redigere bilder når jeg er ute på fotooppdrag (f.eks. på Ullevaal stadion eller Jordal Amfi).

Det var første avsnitt jeg tenkte på som litt "dum" :whistle: ellers så er det mange faktorer en ta ta i betraktning når en vurderer datahardware. En laptop er perfekt når en har behov for å kunne arbeide med bilder utenfor fast arbeidssted/hjem. Men for den endelige "finpussen" så vil jeg igjen absolutt anbefale en "ekstern" skjerm (IPS) som ganske sikker er bedre enn laptopskjermen når det gjelder farger og ikke minst lys/kontrast.

 

Jeg ser absolutt forskjell på samme bildet vist på en vanlig LCD og en IPS skjerm. Og det har blitt en markert nedgang i antall "testbilder" jeg må skrive ut, før det stemmer overens med det jeg ser på skjerm, etter at jeg kjøpte en IPS-skjerm. Jeg kjøpte som sagt en billig Dell IPS som jeg nå kjører dualt med en eldre LCD(TN)skjerm, og kommer vel etterhvert til å skifte ut TN-skjermen med en ekstra IPS.

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk også laptops med IPS skjerm. De er få, men et eksempel er Lenovo Thinkpad X220, eller enkelte gode gamle T60'er. HP ser også ut til å ha eller ha hatt noen få modeller med IPS etter hva jeg kunne se ut fra et kjapt Google søk. TN er nok generelt mer strømgjerrig enn IPS, så tipper det er hovedgrunnen til at det er så sjelden å finne IPS her.

Lenke til kommentar

TN er nok generelt mer strømgjerrig enn IPS, så tipper det er hovedgrunnen til at det er så sjelden å finne IPS her.

 

Som du sier er det enkelte laptoper med IPS-skjermer, men det er gjerne vanseklig å finne i spesifikasjonene. Jeg er ikke sikker på årsaken, manglende etterspørsel etter gode skjermer kan være en grunn, pris også. Hvordan størmforbruket slår ut er jeg ikke sikker på, mange nettbrett har jo IPS og de har gjerne ganske bra batterilevetid. Jeg ville i utgangspunktet valgt en laptop med IPS-skjerm, men det er stort sett dyre modeller, og løser uansett ikke "problemet" med liten skjermflate. Med begrenset budskjett er nok en ed TN-skjerm + en ekstern IPS en mer kostnadseffektiv løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...