Gå til innhold

grei pc som takler lightroom uten problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

System Requirements

 

The minimum system requirements for Lightroom 4 beta are as follows:

Windows

Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon® 64 processor

Microsoft® Windows Vista® with Service Pack 2 or Windows 7 with Service Pack 1

2GB of RAM

1GB of available hard-disk space

1024x768 display

DVD-ROM drive

Internet connection required for Internet-based services*

 

Dette er minimum specs for å kjøre LR4 Beta. Skal du være i nærheten av å kjøre det 'greit' bør du ha minst 4GB minne, i5 CPU og ett godt minnekort + evt SSD disk (ikke det viktigste).

Du sier ikke noe om hvor mye du kan tenke deg å bruke, om du skal ha stasjonær eller bærbar. Ei heller hva du tenker er 'greit' når det kommer til å kjøre LR4.

Hvis du vil at noen skal finne en spesifikk PC til deg så får noen andre komme å hjelpe til.

Lenke til kommentar

så med hensyn til pris bør jeg gå for en stasjonær?

 

Du får alltid mer for pengene med en stasjonær, men det er ikke noe problem å kjøre LR på en laptop. Største ulempe med laptop er egentlig skjermen, men ekstern skjerm løser det problemet. Er du proff og skal importere mange og store RAW-bilder hver dag vil etter hvert støte på kapasitetsproblemer med plass på inern disk. Dette kan til en viss grad løses med ekstern disk, men etter hvert vil du få så mange ekstra bokser at noe av fodelne med en laptop forsvinner. Skjermkort er en annen potensiell flaskehals på laptop, men også dette finnes det løsninger på (kjøpe en med OK skjermkort, det kan ikke ettermonteres). Sier du litt mer om hvor mye om mengden bilder, eventuelt hvor store (MP) de er eller du regner med at det blir er det også lettere å anbefale noe.

Lenke til kommentar

så med hensyn til pris bør jeg gå for en stasjonær?

 

Både ja og nei, skal du ha en bra bærbar med en kurant skjerm som gir riktig inntrykk av farger blir den like dyr som en ok stasjonær, rundt 10.000.- burde du budsjettere for og få en ok bærbar med en grei skjerm eller en relativ god stasjonær uten skjerm.

Du burde også budsjettere rundt en 4000.- for en ips-skjerm.

 

Men sier du hvor mye du har tenk og bruke og om det innbefatter en skjerm er det enklere og gi noen spesifikke råd, og er selvbygging en ide ?

Lenke til kommentar

så med hensyn til pris bør jeg gå for en stasjonær?

 

Både ja og nei, skal du ha en bra bærbar med en kurant skjerm som gir riktig inntrykk av farger blir den like dyr som en ok stasjonær, rundt 10.000.- burde du budsjettere for og få en ok bærbar med en grei skjerm eller en relativ god stasjonær uten skjerm.

Du burde også budsjettere rundt en 4000.- for en ips-skjerm.

 

Men sier du hvor mye du har tenk og bruke og om det innbefatter en skjerm er det enklere og gi noen spesifikke råd, og er selvbygging en ide ?

 

Dumt svart sikkert, men så billig som forsvalig, sevbygging er ikke noen god ide.

Lenke til kommentar

Rundt 7K må du regne med angående PC, hvis du vil ha CI5 og minimum 8gb minne, samt et godt skjermkort. Denne er den billigeste jeg finner med CI5, men den har bare plass til 8gb minne, jeg ville nok anbefalt 12gb for raskere redigering. Ville nok gått opp litt i pris og kjøpt denne, samt ekstra minnebrikker så du får 12 eller 16gb.

 

Jeg kan om ikke annet anbefale en skjerm, Dell U2410 ultrasharp er en veldig bra skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg er i samme båt som trådstarter og det jeg lurer er hvor mye trådstarter ser for seg å bruke på en sånn maskin. Nytter jo ikke for oss å anbefale maskiner som koster 10.000 og skjermer som koster 3.500 om han tenker seg maks 6 - 7.000 kr.

 

Mitt budsjett strekker seg ikke til mer enn 6-7000. Kravene mine er at den er 15", har i5 og generelle greie spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Mitt budsjett strekker seg ikke til mer enn 6-7000. Kravene mine er at den er 15", har i5 og generelle greie spesifikasjoner.

Du tenker da laptop?

 

15" skjerm er billige hvis du kan klare deg med 1366x768 oppløsning. Større oppløsning er noe dyrere. Mener nautica linket til en brukbar sak litt under 7 lapper en tid tilbake.

 

Den kan klart kategoriseres som grei :D

Lenke til kommentar

Mitt budsjett strekker seg ikke til mer enn 6-7000. Kravene mine er at den er 15", har i5 og generelle greie spesifikasjoner.

Du tenker da laptop?

 

15" skjerm er billige hvis du kan klare deg med 1366x768 oppløsning. Større oppløsning er noe dyrere. Mener nautica linket til en brukbar sak litt under 7 lapper en tid tilbake.

 

Jeg tenker laptop ja. Vil gjerne ha en skjerm som har bedre oppløsning enn 1366x768, men jeg ser at da kommer det fort et prishopp. Pr nå sitter jeg med en Dell XPS M1530 med 2GB ram, 250GB disk og en Centrino-prossessor. Alt er bedre, for å si det sånn. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenker laptop ja. Vil gjerne ha en skjerm som har bedre oppløsning enn 1366x768, men jeg ser at da kommer det fort et prishopp. Pr nå sitter jeg med en Dell XPS M1530 med 2GB ram, 250GB disk og en Centrino-prossessor. Alt er bedre, for å si det sånn. ;)

Tror det er denne Nautica tenkte på, men da har den gått opp 500 kroner.

Lenke til kommentar

Var Dell vostro 3750, jeg vurderte med 17" skjerm, vostro 3550 har 15,6" skjerm.

Ser at Dustin har tilbud på diverse Dell, du får vostro 3550 med CI7 til 6.5K, dessverre med integrert skjermkort, Med CI5 får du 1gb skjermkort til 5.4K kjøp deg 2x4gb minne i tillegg.

 

Har ikke fått kjøpt meg noe ennå, vurderer og kjøpe direkte fra Dell siden jeg ikke får de spesifikasjonene "bla. opplyst tastatur" jeg vil ha fra andre leverandører.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er dette en grei skjærm

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647220

 

Det er variasjon på paneltype på LCD skjermer, og hver panel type har sine fordeler og ulemper. Dette ser man fort på prisen. De dyre er oftere bedre egnet til foto (og motsatt, billige for gamers). Den skjermen du linker til der har TN panel, en god anbefallt skjerm for foto redigering koster fort godt og vel det dobbelte ( Dell u2711, Dell u3011 ).

 

Etter min mening er skjerm noe man bør legge endel ekstra kroner i ( i forhold til bruken selvsagt ), og man vil vel helst ha best mulig forhold for sine øyne når man sitter der i timesvis og glor :-)

 

Div priser på u2711 og hos Dustin.

 

Samme sted kan du finne 30" utgaven (u3011). Veldig fornøyd med kvaliteten på de selv og de flår div Samsung skjermer som står på samme sted her (TN baserte), dog til en merkbar prisforskjell.

Lenke til kommentar

Er dette en grei skjærm

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647220

 

Det er variasjon på paneltype på LCD skjermer, og hver panel type har sine fordeler og ulemper. Dette ser man fort på prisen. De dyre er oftere bedre egnet til foto (og motsatt, billige for gamers). Den skjermen du linker til der har TN panel, en god anbefallt skjerm for foto redigering koster fort godt og vel det dobbelte ( Dell u2711, Dell u3011 ).

 

Etter min mening er skjerm noe man bør legge endel ekstra kroner i ( i forhold til bruken selvsagt ), og man vil vel helst ha best mulig forhold for sine øyne når man sitter der i timesvis og glor :-)

 

Div priser på u2711 og hos Dustin.

 

Samme sted kan du finne 30" utgaven (u3011). Veldig fornøyd med kvaliteten på de selv og de flår div Samsung skjermer som står på samme sted her (TN baserte), dog til en merkbar prisforskjell.

 

ok men her kommer ett siste spm fra meg i denne omgang er også på jakt etter en liten tv til camingvogna, går det an og få i både pose og sekk, altse en grei tv som også er en grei monitor?

Lenke til kommentar

Mitt budsjett strekker seg ikke til mer enn 6-7000. Kravene mine er at den er 15", har i5 og generelle greie spesifikasjoner.

Kanksje en litt dum kommentar for meg, men de fleste (bortimot alle) bærbare maskiner til 6-7000 vil uten problem takle Lightroom og andre fotobehandlingsprogram.

 

I denne prisklassen, så har de fleste (iflg en sjekk på mpx/komplett) i5/7 cpu, 6 gb ram, grafikkprosessor med "eget" minne, 500+ gb harddisk og ikke minst HDMI-utgang (som er fin til visning på TV eller ekstern skjerm).

 

Skal du virkelig ha nytte av LR, Photoshop o.l. så ville jeg ha spart noen få kroner på laptoppen og lagt de pengene i en ekstern IPS-skjerm. Slike skjermer har blitt betydelig rimeligere og f.eks. en Dell U2412M, til i overkant av kr 2000, vil gi deg betydelig bedre kontroll på farger enn det laptop-skjerme vil gi deg. Slike "billig-IPS" støtter bare sRGB og ikke Adobe RGB, men det vil uansett være betydelig bedre en "standardskjermen"

 

Foe mellom 7-8000 kr skulle du få en fin "Kombo" av pc+skjerm.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...