Gå til innhold

Vente med å kjøpe ny prosessor ?


GyldeN

Anbefalte innlegg

Skal til og kjøpe dette oppsettet

 

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 12GB

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155

Intel® Core i7-2600K

 

Ser at det kommer en 3.5 ghz rundt 31 januar blant annet på komplett til nesten samme pris, kommer det en ny genrasjon prosessorer snart og er det evt verdt å vente ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal til og kjøpe dette oppsettet

 

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 12GB

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155

Intel® Core i7-2600K

 

Ser at det kommer en 3.5 ghz rundt 31 januar blant annet på komplett til nesten samme pris, kommer det en ny genrasjon prosessorer snart og er det evt verdt å vente ?

 

Ja, det kommer en ny "generasjon", men det er ikke helt nye CPUer. Det er en krymping ned til 22nm av samme CPUene (de nye har vel ikke innebygget IGP tror jeg, men ellers er de lik). De har også 100Mhz esktra hastighet i forhold til de modellene de erstatter.

 

Hovedfordelene med krympingen (utenom den lille ekstra 100Mhz bosten du får med på kjøpet) er at bedre energieffektivitet - og ergo mindre varme og støy. Pga. powergatingen alerede er så god at sandy bridge CPUer nesten ikke bruker strøm på idle så er det mest i load-forbruk at det vil være noen praktisk forskjell. Vi har ikke direkte tall på dette enda så langt jeg vet - men det er rimeig sikkert at dette vil skje pga. det er en typisk sideeffekt av krymping.

 

Det som også pleier å sje ved krymping er at overheaden for overklokking øker litt - ihvertfall har det hatt en tendens til å være slik i alle tidligere krympinger. Vi har dog enda ingenting bekreftet i forhold til dette - så evt. hvor mye dette øker potensialet er ukjennt.

 

Det spørs altså helt på om du føler du må ha maskin med en gang eller ikke. Jeg tror ikke forskjellene vil være så store at du gjør en feil om du kjøper nå med en gang. Det er vanskelig å bli misfornøyd med en 2500K/2600K som det er. Dette må du nesten bare vurdere selv. Husk at det er alltid noe nytt rett over horisonten - så å utsette og utsette fordi du skal ha det som "kommer om bare noen få måneder" kan bli en dårlig strategi da du kan enda opp med å utsette i all evighet.

 

-Stigma

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ville ventet på core i7 3770k, rett og slett fordi nåtiden er ikke 2600k prosessoren så fremtidrettet og oppdatert siden man vet nå at førstnevnte vil dukke opp. For 1 år siden var det noe helt annet.

 

Så kjøp med en gang hvis du må bytte fordi pcen er for gammel eller du trenger den.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme utgangspunkt som TS. Jeg endte opp med å bestille meg samme hovedkort og 2500K.

Beslutningen ble gjort fordi jeg trenger en pc , samt at jeg har mulighet til å selge 2500K og bytte til 22nm når den tid kommer.

Jeg regner tap på ca 50% av 2500K. (Hvis det skulle vise seg at 22nm IvyBridge er "mye" bedre)

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Beslutningen ble gjort fordi jeg trenger en pc , samt at jeg har mulighet til å selge 2500K og bytte til 22nm når den tid kommer.

Jeg regner tap på ca 50% av 2500K.

 

Herregud, hva er vitsen? Selv skal jeg ikke nekte for å gjøre dårlig kjøp på i7 950.

Men å selge 2500K for så å bytte til i7 3770k er for meg helt på jordet. Da bør man heller oppgradere til sokkel 2011.

 

Enten syns jeg du bør overklokke så langt det går, og leve med du har gjort et dårlig kjøp, eller vente på neste prosessor (i7 3770k) når den kommer.

 

Men for all del, gjør hva du vil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Herregud, hva er vitsen? Selv skal jeg ikke nekte for å gjøre dårlig kjøp på i7 950.

Men å selge 2500K for så å bytte til i7 3770k er for meg helt på jordet. Da bør man heller oppgradere til sokkel 2011.

 

Enten syns jeg du bør overklokke så langt det går, og leve med du har gjort et dårlig kjøp, eller vente på neste prosessor (i7 3770k) når den kommer.

 

Men for all del, gjør hva du vil.

 

Merk at 2500K kun blir byttet dersom 22nm tilbyr noe som er vesentlig bedre.

Jeg har ikke fulgt med på hva forventet ytelse vil bli og vil heller vente på endelige tester før jeg evt bytter.

(Jeg er spent på hvor mye Intel får ut av tri-gate transistorene, bl.a)

Jeg vurderte 2011, men dette ble vraket pga pris på prosessor. 3930K koster i skrivende stund 4300,-

 

Bakgrunnen for kjøp er at idag sitter jeg med en i3 2100T på et mini-itx hovedkort med 1 pcie port.

Dette har vært nødløsning siden i høst da HK i hovedpc/serveren min røk og jeg måtte flytte HTPCen inn i serveren.

Jeg har kommet frem til at jeg kun trenger 1pcie for GPU, 1 for raidkort og 1 for expanderkort. Da er 1155 godt nok i mine øyne.

(Pluss at jeg er lei av 5m HDMI og internettkabler liggende tvers gjennom stuen) :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I ditt tilfelle ville det vært lurere å kjøpe i5 2500k brukt, også bytte den til 3770k da er det fulgt mulig du ville tapt mindre.

 

Jeg kan heller ikke si noe mere om 3770k men jeg regner med kun overklokking er usikkert, resten så er vi nok trygge på resten, så skal du ikke overklokke eller blosser i effekforbruk har du sikkert ikke gjort noe dårlig kjøp, men heller ville jeg ha ventet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kunne spart litt på å kjøpe brukt, men jeg er desverre ikke helt fan av å kjøpe CPU brukt.

Jeg ser heller på saken som at jeg sparte tusenlapper på å ikke gå for 3930K ;)

 

Jeg har egentlig ventet på 2011 siden Sandy Bridge kom ut, og hadde det ikke vært for at pcen røk, hadde jeg klart meg til april/mai.

Jeg fikk også prøve ut 2600K i hele fjor vår mens jeg skrev diplomoppgave, da denne ble sponset av skolen (bygget av meg).

 

Nå har jeg mulighet til å bytte til IB dersom jeg ønsker det, men det trenger ikke bli nødvendig.

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle ville det vært lurere å kjøpe i5 2500k brukt, også bytte den til 3770k da er det fulgt mulig du ville tapt mindre.

 

Jeg kan heller ikke si noe mere om 3770k men jeg regner med kun overklokking er usikkert, resten så er vi nok trygge på resten, så skal du ikke overklokke eller blosser i effekforbruk har du sikkert ikke gjort noe dårlig kjøp, men heller ville jeg ha ventet.

 

Du er, og blir en merkelig skrue...

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar

Du er, og blir en merkelig skrue...

 

Er jeg noe merkeligere en andre her?

Vil si en del av diskusjons brukerene her har veldig merkelig holdninger.

Så at jeg skulle være verst blir jeg overrasket.

 

Er det dumt på påstå "Kjøp kun ved release eller i nærheten, vent til neste utgave hvis behovet ikke er stort?"

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det dumt på påstå "Kjøp kun ved release eller i nærheten, vent til neste utgave hvis behovet ikke er stort?"

 

Både og!!

 

For det første avhenger det om neste utgave er en "tock" eller "tick". Intel har nemlig en utviklingsmodell der man noen ganger i realiteten bare gjør endringer i produksjonsteknologien (tick) eller endrer selve mikroarkitekturen (tock). Ivy Brigde er en såkalt tick, dvs det er hovedsaklig produksjonsprosessen som blir endret (til 22 nm). Historisk har disse endringen gitt relativt liten ytelsesøkning, f.eks gav endringen fra 65 nm til 45 nm (Allendale/Conroe til Wolfdale) en ytelsesøkning på 0 til 10 % med samme klokk på CPU-en. Tock har gitt i området 5 - 25 % ytelseøkning (og mer i enkelte tilfeller)

 

Primærgrunnene for Intel å kjøre tick (endre produksjonsteknologi) er økonomi, da f.eks 22 nm gir mulighet til å få ut flere brikker pr wafer enn man klarer på 32 nm wafer, altså større yield. Derfor vil Intel gjøre dette selv om ytelsen ikke øker i det hele tatt, da øksningen i yield er såpass stor at man fort drar inn kostnadene med utvikling av ny teknologi. Intel gjør det også slik fordi det å endre både mikroarkitektur og produksjonsteknologi samtidig øker risikoen for feil/problemer i betydelig grad (som også i stor grad er økonomi).

 

Personlig vil jeg jevnt over vente på en tock og ikke vente på en tick, om vi snakker om tishorisont på 5 - 7 mnd. Når vi da også vet at neste tock (Haswell) trolig kommer sommer/høst 2013 (planen til Intel er å lansere en tock ca 1 til 1 1/2 år etter en tick) - og ca 2 1/2 til 3 år etter forrige tock. Haswell vil bruke ny sokkel (1150) Dog må man vurdere dette i forhold til egen oppgraderingsstrategi og bruksmønster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er dumt dersom gevinsten er forholdsvis lav, og man trenger vel strengt talt bare ta en titt på historikken din på forumet for å se at du egentlig ikke har den fjerneste anelse om hva det egentlig er du snakker om i de fleste tilfeller.

 

Gevinstene ved å velge Ivy Bridge i forhold til Sandy er forholdsvis små på samme frekvens, og med tanke på hvilke frekvenser en lett overklokk klarer å produsere på en 2500/2600k så er det rimelig sikkert å si at du ikke kommer til å bli holdt tilbake av noen av de, hverken med dagens eller neste generasjon skjermkort i noen større grad.

 

På samme måte er det veldig liten merkbar forskjell på en overklokket i7 920 og en nyere SB med mindre du utnytter programmer der prosessoren i større grad er eneste komponenten det blir lagt press på.

 

Med andre ord: Vær så snill, slutt å poste slike idiotiske synse innlegg når du åpenbart ikke har peiling på fordeler og ulemper med det ene og det andre. Når du klarer å påstå at en 2600k ikke er en fremtidsrettet prosessor sier vel det sitt om hvor kvalifisert du egentlig er til å svare på et slikt spørsmål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig vil jeg jevnt over vente på en tock og ikke vente på en tick, om vi snakker om tishorisont på 5 - 7 mnd. Når vi da også vet at neste tock (Haswell) trolig kommer sommer/høst 2013 (planen til Intel er å lansere en tock ca 1 til 1 1/2 år etter en tick) - og ca 2 1/2 til 3 år etter forrige tock. Haswell vil bruke ny sokkel (1150) Dog må man vurdere dette i forhold til egen oppgraderingsstrategi og bruksmønster.

 

Hvem vet, kanskje sokkel 1150 får problemer med sata kontrollere?

 

Men over til fakta, ja man kan vente hvor lenge man gidder.

Så er hele veien snakk om behov og økonomi.

 

Angående "SWAT dude..." gir jeg blaffen i.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er dumt dersom gevinsten er forholdsvis lav, og man trenger vel strengt talt bare ta en titt på historikken din på forumet for å se at du egentlig ikke har den fjerneste anelse om hva det egentlig er du snakker om i de fleste tilfeller.

Jeg er 100% enig.

 

Hvem vet, kanskje sokkel 1150 får problemer med sata kontrollere?

 

Men over til fakta, ja man kan vente hvor lenge man gidder.

Så er hele veien snakk om behov og økonomi.

 

Angående "SWAT dude..." gir jeg blaffen i.

Gratulerer, du klarte enda en imponerende prestasjon der du synser og tror...

 

Jeg begynner ærlig talt å bli litt imponert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til TS.

 

Det er så og si ingen ytelsesforbedringer på IB i forhold til SB, annet enn teoretisk sett mulighet for høyere overclock og mindre strømforbruk. Trenger du en cpu idag, kjøp SB, det vil ikke ha noe å si med mindre du skal: Overklokke og vet hva du driver med, trenger pci ekspress 3 (Veeeldig få vil trenge det) eller skal bruke den innebygde grafikkkjernen (denne vil være forbedret.

 

Så ut som om det blei litt mange rotete svar å meninger her, så tenkte å få litt klarhet i det.

 

Her kan du lese litt om hva folk regner med vil forbedre seg med Ivy Brigde. Skal du spille så vil det ha ca 0% å si for deg, da mest GPU vil bremse deg lenge før CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...