Gå til innhold

iPad 3 får ultrarealistisk spillgrafikk


Anbefalte innlegg

20 ganger bedre enn hva? 20 ganger bedre "ytelse" enn SGX520 fra 2005 bør vi vel kunne forvente fra selskapet, 20 ganger bedre enn 16-kjerners SGX554 neppe. Hva slags ytelse er det snakk om? Teoretisk regnekraft? Polygoner per sekund? Piksler per sekund? Texels per sekund? Jeg tør tippe de har valgt det punktet der det er størst forbedring og brukt det som mål.

 

Jeg har til gode å se noe overbevisende fra den fronten. Minneforsinkelse og -størrelse vil gi langt fra "ultrarealistisk" grafikk sammenlignet med dedikerte løsninger i PCer. nVidias nyeste Tegra har vært god på teksturfiltering og antialiasing, dette er svært viktig for bildekvaliteten, samt bildekvalitet med video, hvordan står det til med PowerVR Series 6?

 

Til sammenligning sies det at neste Tegra skal støtte OpenGL 4.x, OpenCL 1.x, PhysX og mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

20 ganger bedre enn hva? 20 ganger bedre "ytelse" enn SGX520 fra 2005 bør vi vel kunne forvente fra selskapet, 20 ganger bedre enn 16-kjerners SGX554 neppe. Hva slags ytelse er det snakk om? Teoretisk regnekraft? Polygoner per sekund? Piksler per sekund? Texels per sekund? Jeg tør tippe de har valgt det punktet der det er størst forbedring og brukt det som mål.

 

Jeg har til gode å se noe overbevisende fra den fronten. Minneforsinkelse og -størrelse vil gi langt fra "ultrarealistisk" grafikk sammenlignet med dedikerte løsninger i PCer. nVidias nyeste Tegra har vært god på teksturfiltering og antialiasing, dette er svært viktig for bildekvaliteten, samt bildekvalitet med video, hvordan står det til med PowerVR Series 6?

 

Til sammenligning sies det at neste Tegra skal støtte OpenGL 4.x, OpenCL 1.x, PhysX og mer.

 

Målene det snakkes om er EME-tall, Estimated Marketing Effect. Den nye chipen er 20 ganger mer effektiv på å få folk til å kjøpe iPad som den gamle

Lenke til kommentar

Har dette noe å si når 3D-spill på nettbrett er rimelig dårlig uansett?

De spillene som gjør seg best på nettbrett er jo ikke 3D-spill, men heller 2D-spill som Angry Birds, Tower Defense-spill eller leke-Avinor.

 

Det som betyr noe er hardware-aksellerert video-avspilling med støtte for flere formater og mindre strømforbruk.

 

Kontrollene du referer til da?

 

Fungerer med alle spill uansett om de er designet for kontrollinput eller ikke da du kan programmere knapper til å emulere touchinput på deler av skjermen.

 

So jo da, bedre grafikkytelse er velkommen

 

Ville det vært mulig på en Ipad da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Har dette noe å si når 3D-spill på nettbrett er rimelig dårlig uansett?

De spillene som gjør seg best på nettbrett er jo ikke 3D-spill, men heller 2D-spill som Angry Birds, Tower Defense-spill eller leke-Avinor.

 

Det som betyr noe er hardware-aksellerert video-avspilling med støtte for flere formater og mindre strømforbruk.

 

Kontrollene du referer til da?

 

Fungerer med alle spill uansett om de er designet for kontrollinput eller ikke da du kan programmere knapper til å emulere touchinput på deler av skjermen.

 

So jo da, bedre grafikkytelse er velkommen

 

Ville det vært mulig på en Ipad da?

 

Wiimote/Wii classic kontroll skal nå fungere om du jailbreaker.. tror ikke sixaxis er støttet enda.

Lenke til kommentar

Anandtech påstår disse ligger minst et år frem i tid, når det gjelder å komme inn i faktiske produkter. En må huske at dette må tegnes inn i en brikke som inneholder hele systemet, for så å dyttes ut til produksjon. Lansering i mars virker helt umulig...

Har også en liten følelse av at PowerVR Series 6 er noe som ligger litt lengre fram i tid enn et par måneder fra nå, mtp. volumproduksjon impementert i SoC, så det er godt mulig at du har rett.

PowerVR Series 5, som brukes i dagens iPad 2 og iPhone 4S, har imidlertid fortsatt potensiale som tilsier at man kan mer enn doble ytelsen basert på denne arkitekturen - bl.a ved å oppskalere med flere kjerner og/eller "pipelines". Det er altså fullt mulig å lage en iPad 3 med GPU basert på Series 5, med 2-4 ganger bedre grafikkytelse. Skulle vel fortsatt kunne holde konkurrentene på en armlengdes avstand det, siden Tegra 3 ikke imponerer så mye... ;)

 

Erhm. A4 var på ingen måte overlegen mtp. grafikkytelse.

A5 nok kan sies å være det, men Tegra 3 kommer ganske nær.

Du har rett, A4 var bra på grafikkytelse da den ble introdusert, men ikke overlegen - kun i toppsjiktet. iPhone 3GS var i større grad i forkant med PowerVR SGX535, men iPhone 4 hadde samme GPU - med noe forbedret ytelse bl.a pga. tettere integrasjon i en SoC (Apple A4).

Og du har rett, A5 kan sies å være overlegen, ettersom den har holdt stand på toppen når det gjelder grafikkytelse i snart ett år.

 

Forresten, PowerVR Series 6 vil ha støtte for OpenGL ES ‘Halti’*, OpenGL 3.x/4.x, OpenCL 1.x og DirectX10 (pluss DirectX11.1 i noen utgaver) - blir spennende å se, når det enn måtte komme... ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en Pad 3 kan få ultrarealistisk grafikk, hva kaller man det vi har på PC nå?

Du får nesten spørre markedsavdelingen til en av produsentene av grafikkbrikker - det er de som skal selge varene som finner på slike meningsløse uttrykk...og "journalistene" i tabloidmedia svelger det hele rått... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Målene det snakkes om er EME-tall, Estimated Marketing Effect. Den nye chipen er 20 ganger mer effektiv på å få folk til å kjøpe iPad som den gamle

Fem ganger takk.

 

 

Forresten, PowerVR Series 6 vil ha støtte for OpenGL ES 'Halti'*, OpenGL 3.x/4.x, OpenCL 1.x og DirectX10 (pluss DirectX11.1 i noen utgaver) - blir spennende å se, når det enn måtte komme... ;)

Jeg så en annen brikke her om dagen som skulle støtte OpenGL ES "3.0", det var referert til i flere artikler uten at noen la merke til nummeret.
Lenke til kommentar

Hvis en Pad 3 kan få ultrarealistisk grafikk, hva kaller man det vi har på PC nå?

 

nettopp! det kan få noobs til å tro iPad 3 kan måle seg med hva vi har i dag på PC. subtilt og skittent. Men det er ihvertfall bra at Yatzy-terningene vil flyte bedre på iPad.

Lenke til kommentar

 

Du har rett, A4 var bra på grafikkytelse da den ble introdusert, men ikke overlegen - kun i toppsjiktet. iPhone 3GS var i større grad i forkant med PowerVR SGX535, men iPhone 4 hadde samme GPU - med noe forbedret ytelse bl.a pga. tettere integrasjon i en SoC (Apple A4).

Og du har rett, A5 kan sies å være overlegen, ettersom den har holdt stand på toppen når det gjelder grafikkytelse i snart ett år.

 

 

 

Strengt talt var ikke A4 mer enn akseptabel på grafikkytelse da den ble introdusert (i iPad), SGX540 var også ute da, noe Samsung brukte i sin Hummingbird-SoC som ble plassert i Galaxy S, den ble annonsert litt over 1 mnd etter iPad ble annonsert, og da iPhone 4 kom ut var Galaxy S allerede lansert. Angående A5 så har du helt rett i at grafikkytelsen er overlegen.

 

Jeg er mer spent på å se om A6 har Cortex-A11 eller A9-kjerner, da Samsungs Exynos 5250 som er ventet lansert i år sies å være A11-basert. Dermed kan en eventuell A6 fort bli parkert hvis Apple velger A9-kjerner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...