Gå til innhold

Her er det trådløse supernettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man tar flere Cat.6 lengder, kan man da overføre bredere?

 

Altså vil Operativssystemet/drivere servere disse flere nettverkskortene, router-/switch-kontaktene som en strøm av data som tar flere veier slik som på Internettet (hjemme da selvfølgelig)?

Lenke til kommentar

Problemet med den tilnærmingen er applikasjoner som krever sanntid. Det er ikke en god ide og kode skjermsignalet fra f.eks en spillkonsoll om til en videostrøm, bufre opp denne i noen minutter og streame den over til skjermen.

1. jeg nevnte sanntids-"problemet". Men vi har også Onlive som streamer konsoll og dataspill pr nett, og jeg har ikke hørt at dem har gått konkurs enda.

 

2. Minutter? Selv satellitt bruker bare buffer målt i sekunder...

Lenke til kommentar

Om man tar flere Cat.6 lengder, kan man da overføre bredere?

 

Altså vil Operativssystemet/drivere servere disse flere nettverkskortene, router-/switch-kontaktene som en strøm av data som tar flere veier slik som på Internettet (hjemme da selvfølgelig)?

Det du tenker på er bundling. Ikke vanligvis støttet i skrivebords-OS tror jeg, og heller lite sannsynlig på den gjennomsnitts hjemme-router/switch.

Lenke til kommentar

Om man tar flere Cat.6 lengder, kan man da overføre bredere?

 

Altså vil Operativssystemet/drivere servere disse flere nettverkskortene, router-/switch-kontaktene som en strøm av data som tar flere veier slik som på Internettet (hjemme da selvfølgelig)?

Det du tenker på er bundling. Ikke vanligvis støttet i skrivebords-OS tror jeg, og heller lite sannsynlig på den gjennomsnitts hjemme-router/switch.

Hva kalles støtten som eventuellt må til i OS'et og hva kalles en eventuell protokoll. Har bedrifts-switch/router denne støtten da (navn på funksjonen i switch)?

Endret av G
Lenke til kommentar

La oss gå ett steg tilbake og kalle det for lastbalansering. I dette tilfellet hvor vi vil lastbalansere mellom en desktop og en switch vil nok det beste være programvare som støtter etherchannel. Jeg vet det er produsenter (ASUS iallfall) som tilbyr programvare til hovedkortene sine som lar deg lage en etherchannel mellom nettverksportene, men protokollen som benyttes vet jeg ingenting om, som igjen vil si at hva du trenger å terminere det i er usikkert. Det heldigste er om du kan kjøre LACP mellom nettverkskortene, da kan du terminere etherchannelen i nesten hva som helst av profesjonelt nettverksutstyr.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

Endret av Superslask
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å lastbalansere ut fra en maskin på flere ethernet porter trengs det ikke noe spesiell switch hardware eller link aggregerings protokoll. For å lastbalansere fra switch til en maskin må en ha kompatibel konfigurasjon på switch og maskin. F.eks. LACP på begge eller statisk aggregering på begge. LACP er å foretrekke i større miløer med flere aggregerte linker. Skal en bare aggregere en server mot switch så er statisk helt greit og gir i alle tilfeller like bra ytelse. For en hjemme løsning så er det ofte helt greit å aggregere kun på server siden. Det begrenser ytelsen inn mot server siden kun en link vil bli brukt, men som regel er det ut fra server som er flaskehalsen og dermed er begrensningen akademisk.

Lenke til kommentar

Dette kunne vært en fin ting for HW.no å skrive noe om. Det å sende data over flere Cat.6 kabler samtidig.

 

Sikkert mange som lurer på det samme spørsmålet som jeg stillet tidligere i tråden som nå har blitt besvart, hvor vi har fått noen navnelapper og noen beskrivelser å gå ut i fra.

 

Det er så mange andre ubrukelige ting som det lages artikler på, så hvorfor ikke noe nyttig for en gangs skyld?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...