Gå til innhold

Vita-salget skuffer i Japan (3DS, Vita)


Anbefalte innlegg

Totalt uenig, dette er det som ødelegger syns jeg. Flere spill (alle spill) bør heller lanseres over hele verden og gjerne med så lik dato som mulig.

 

Mulig du misforstod meg litt, jeg mente ikke "regionale" på den måten at de ikke skal selges til andre markeder enn japan, men at de er tilpasset til hva kundene i den sonen liker. Vi nordmenn har jo kanskje ikke så veldig stor interesse for Virtuelle kjærester man kan gifte seg med og vi er kanskje ikke den mest kjøpesterke gruppen i forhold til noen spill som lages i diverse markeder.

 

Jeg er forsåvidt helt enig i at regionale restriksjoner er en uting , derimot så ønsker jeg helst at et spill som skal lanseres i Europa og som er laget hovedsakelig for et Japansk marked blir oversatt på en ordentlig måte (voiceovers om mulig eller i det minste godt oversatte undertexter).

 

Et godt eksempel på et spill som vil gjøre det bedre feks i USA enn i Norge er Amerikansk fotball (Rugby) , det betyr selvsagt ikke at det bør være begrenset til å selges kun i USA (og med tanke på digital distribusjon burde det egentlig være tilgjengelig kjapt her også).

 

Så, poenget mitt var nok mer at Sony sannsynligvis har vært lite forbredt på å lansere vitaen med gode nok spill i forhold til de regionene vita'en har blitt lansert i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nintendo 3DS appellerer veldig til nostalgien i meg med å sitte med en "gameboy" og spille supermario, mario kart, zelda and so on.. den er utrolig vennlig for hele familien uten særlig mye bakgrunnskunnskap eller andre interesser en ren spilling.. og selvfølgelig noen tjenester til for de som liker det... Vita'en for meg er overpriset, og jeg er ikke helt sikker på om jeg synes den er verdt det. visst er den morsom og har noen gode titler på vei, men ingen har helt klart å ta pusten fra meg ennå...

Jeg tror mange i dag har blitt vant til å spille på mobil og ipad hvor spillene er billige og mange med god underholdningsverdi og som er avhengighetsskapende. det er ting vi alltid har med oss uansett, og folk er blitt vant til lett underholdning til en billig penge.. enkelt å plukke frem mens man venter på bussen, sitter på flyet eller har okkupert dassen..

Lenke til kommentar

Det er dog en forskjell, til 3DS vet man at før eller siden dukker det opp spill som Pokemon og Mario Kart til å selge konsollen. Jeg håper selvsagt at Sony finner noe lignende, men jeg vet ikke om Little Big Planet og Uncharted per i dag kan erstatte disse seriene. Her må det nok både et priskutt - og en masse spillanonseringer til - for å virkelig starte å selge godt.

 

Enig der. Little Big Planet er nok ikke like aktuelt i dag som da det kom. Hvorfor skal man kjøpe det på en knøttliten konsoll når man kan få en like bra og billere versjon på PS3en, og samtidig få med noen millioner ting andre har laget opp gjennom årene? Jeg vet hva jeg ville valgt. ;) Og når det gjedler Uncharted kommer vi ikke utenom at det er det fjerde spillet i serien. Hvor mange trenger man egentlig? Joda, blodfans vil nok kjøpe alt de kommer over, men hvor mange kommer til å kjøpe PSVita for å få Uncharted om de ikke har spilt de andre? Det er enkelt å få Uncharted 1 og 2 på tilbud til en hundrelapp eller to hver, så vi får begge spillene billigere enn Uncharted til PSVita. Igjen, jeg vet hva jeg ville valgt. ;)

 

Det PSVita virkelig trenger er en helt ny franchise som er eksklusiv til PSVitaen. Eller enda bedre, vegg til live en gammel franchise og hold den på PSVita. Hva om noen f.eks lagde (bra) spill basert på Indiana Jones eksklusiv til PSVita i stil med Infernal Machine og Emperor's Tomb? Eller om neste Tomb Raider var eksklusiv til PSVita? Da hadde vi snakket. :)

Lenke til kommentar

Det er dog en forskjell, til 3DS vet man at før eller siden dukker det opp spill som Pokemon og Mario Kart til å selge konsollen. Jeg håper selvsagt at Sony finner noe lignende, men jeg vet ikke om Little Big Planet og Uncharted per i dag kan erstatte disse seriene. Her må det nok både et priskutt - og en masse spillanonseringer til - for å virkelig starte å selge godt.

 

Enig der. Little Big Planet er nok ikke like aktuelt i dag som da det kom. Hvorfor skal man kjøpe det på en knøttliten konsoll når man kan få en like bra og billere versjon på PS3en, og samtidig få med noen millioner ting andre har laget opp gjennom årene? Jeg vet hva jeg ville valgt. ;) Og når det gjedler Uncharted kommer vi ikke utenom at det er det fjerde spillet i serien. Hvor mange trenger man egentlig? Joda, blodfans vil nok kjøpe alt de kommer over, men hvor mange kommer til å kjøpe PSVita for å få Uncharted om de ikke har spilt de andre? Det er enkelt å få Uncharted 1 og 2 på tilbud til en hundrelapp eller to hver, så vi får begge spillene billigere enn Uncharted til PSVita. Igjen, jeg vet hva jeg ville valgt. ;)

Den kritikken kan man jo rette mot 3DS også. Vi har to fantastiske SMG og Mario Kart Wii. Hvorfor skulle folk ha lyst på 3DS? Vel, de har i alle fall lyst på den, så argumentet er dødfødt.

 

Å risikere en ny franchise, eller enda verre, gjenopplive en gammel og død ville jo vært ren galskap og bortkastede penger. Tomb Raider sliter da nok med å overleve på alle plattformer, hvorfor i huleste skulle Eidos være så dumme at de gjorde det eksklusivt til en ny håndholdt som ingen engang vet om den vil selge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er et pussig poeng som ofte dras frem i forbindelse med Vita/PSP at man ikke skal kunne ønske å spille disse spillene på en håndholdt om man ønsker det på en konsoll, og jeg ser ikke helt hvorfor vi skal skille mellom Little Big Planet og Uncharted på den ene siden her, og eksempelvis Mario Kart og SMG på den andre. Alle burde kunne ha appell både på håndholdte og hjemmekonsoller. Problemet er nok mer at de Sony sine serier ganske enkelt ikke har samme salgspotensialet som Mario, men på den andre siden - hva har vel det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er et pussig poeng som ofte dras frem i forbindelse med Vita/PSP at man ikke skal kunne ønske å spille disse spillene på en håndholdt om man ønsker det på en konsoll, og jeg ser ikke helt hvorfor vi skal skille mellom Little Big Planet og Uncharted på den ene siden her, og eksempelvis Mario Kart og SMG på den andre. Alle burde kunne ha appell både på håndholdte og hjemmekonsoller. Problemet er nok mer at de Sony sine serier ganske enkelt ikke har samme salgspotensialet som Mario, men på den andre siden - hva har vel det?

Og dermed var debatten rullet opp og låst vekk.

 

Det beste Sony kan gjøre er å bruke det de har. I en drømmeverden ville vel det ultimate vært et nytt Crash Bandicoot utviklet av Naughty Dog eksklusivt til Vita. Men det er alt for mye som taler imot en sånn situasjon.

Lenke til kommentar
Den kritikken kan man jo rette mot 3DS også. Vi har to fantastiske SMG og Mario Kart Wii. Hvorfor skulle folk ha lyst på 3DS? Vel, de har i alle fall lyst på den, så argumentet er dødfødt.

 

Å risikere en ny franchise, eller enda verre, gjenopplive en gammel og død ville jo vært ren galskap og bortkastede penger. Tomb Raider sliter da nok med å overleve på alle plattformer, hvorfor i huleste skulle Eidos være så dumme at de gjorde det eksklusivt til en ny håndholdt som ingen engang vet om den vil selge?

 

Sorry, var litt trøtt da jeg skrev det der. :p Det jeg mener er at PSVita trenger noe eget ingen andre har. Ja, 3DS har Super Mario 3D Land (som er ulikt noe annet Super Mario), Mario Kart og Legend of Zelda: Ocarina of Time. Men ingen av disse var launchtitler. Alle kom lenge etter at 3DS var sluppet på markedet. Launchtitlene vi fikk var blandt annet et nytt Ghost Recon med helt unikt gameplay i forhold til resten av serien, nye Nintendogs (forgjengeren er kun på DS, så fans av det trenger neppe tid på å tenke seg om om de vil investere i ny konsoll for å få en oppfølger), ny Pilotwings ("død" serie gjenopplivet på 3DS) og så videre. Alle disse er serier folk elsker, og alle disse spillene er eksklusive til 3DS. PSVita på sin side har "enda et Uncharted" og "enda et Little Big Planet" som ikke gjør noe særlig mye nytt. Joda, vi kan dra en linje for å la Nathan klatre automatisk, men det er helt frivillig. Det er bare enda et Uncharted med frivillige nye kontroller.

Lenke til kommentar

 

SCEA Launch Day Titles

Escape Plan (PSN Only)

Hot Shots Golf: World Invitational

Hustle Kings (PSN Only)

Little Deviants

ModNation Racers: Road Trip

Super StarDust Delta (PSN only)

UNCHARTED: Golden Abyss

wipEout 2048

 

Launch Window Titles

Gravity Rush

MLB 12 The Show

Reality Fighters

Unit 13

 

Third Party Publisher Launch Day Titles

Army Corps of Hell Square Enix' date=' Inc.

Asphalt Injection Ubisoft, Inc.

BEN10 GALACTIC RACING D3 Publisher of America

Blazblue: Continuum Shift EXTEND Aksys Games Localization, Inc.

Dungeon Hunter Alliance Ubisoft, Inc.

Dynasty Warriors Next Tecmo Koei America Corporation

F1 2011 Codemasters

EA SPORTS FIFA Soccer Electronic Arts, Inc.

Lumines Electronic Symphony Ubisoft, Inc.

Michael Jackson The Experience Ubisoft, Inc.

Plants vs. Zombies (PSN Only) Sony Online Entertainment LLC

Rayman Origins Ubisoft, Inc.

Shinobido 2: Revenge of Zen Namco Bandai Games America Inc.

Tales of Space: Mutant Blobs (PSN Only) Drinkbox Studios

Touch My Katamari Namco Bandai Games America Inc.

Ultimate Marvel vs Capcom 3 Capcom Entertainment, Inc.

Virtua Tennis 4: World Tour Edition Sega of America

 

[b']Launch Window Titles[/b]

LEGO Harry Potter: Years 5-7 Warner Bros. Interactive Ent. Inc.

Disgaea 3: Absence of Detention NIS America, Inc.

NINJA GAIDEN ∑ PLUS Tecmo Koei America Corporation

Ridge Racer Namco Bandai Games America Inc.

Silent Hill Book of Memories Konami Digital Ent. America, Inc.

Supremacy MMA: Unrestricted 505 Games

 

En del spill her, noe for en hver smak vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Synes Little Big Planet kommer med noen nytt til PSV jeg da, nå har en mulighet til å lage spill som ikke bare begrenser seg til stikkene men også den trykk følsomme skjermen...dette kan du ikke på PS3 utgavene :)

Samt det å kunne ta bilde med PSV for å bruke som texture i dine kreasjoner er veldig spennende synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke klart å se verdien av super grafikk på en håndholdt. Derfor jeg aldri har ansett PSP i noen varianter som noe å kjøpe. Jeg vil ha spill som er laget til håndholdt og ikke konsollspill i lommeformat. Zelda Spirit tracks og phantom hourglass feks er eksempler på spill lokker meg til å kjøpe ds. 3d på 3DS har jeg for all del samme syntspunkt på som supergrafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...