Gå til innhold

Akse - strongmanlogg. Veien mot 300 i markløft og 120kg KV.


Akse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vært ganske sår i ryggen et par dager nå, og kjente det veldig godt i dag. Må stikke å få meg en massasje.

 

Eller sjekke teknikk i knebøy og markløft. :p

 

Tar du goblet squat med manualer? Blir ikkje det særs tungt etter kvart?

 

Det er knebøyen som er problemet ja. Har sett litt på teknikken, men finner ingen åpenbare feil. Jeg får heller ikke vondt i ryggen av frontbøy.

 

Goblet med manualer ja. 50kg er det tyngste vi har, og det er relativt tungt ved høyrep ja.

Lenke til kommentar

Det er knebøyen som er problemet ja. Har sett litt på teknikken, men finner ingen åpenbare feil. Jeg får heller ikke vondt i ryggen av frontbøy.

Er over 1.90 selv og har opplevd det samme med knebøyen. Frontbøy samt knebøy lavrep går helt fint, men høyrep knebøy med mye vekt, typ 100+, er ikke det beste for ryggen min.

Lenke til kommentar

 

 

Goblet med manualer ja. 50kg er det tyngste vi har, og det er relativt tungt ved høyrep ja.

 

 

Men det blir jo grepstrening, ikke beintrening.

 

Da gjør du det feil ;)

 

 

Det er knebøyen som er problemet ja. Har sett litt på teknikken, men finner ingen åpenbare feil. Jeg får heller ikke vondt i ryggen av frontbøy.

Er over 1.90 selv og har opplevd det samme med knebøyen. Frontbøy samt knebøy lavrep går helt fint, men høyrep knebøy med mye vekt, typ 100+, er ikke det beste for ryggen min.

 

For min del har det litt med at jeg spiller litt basketball i tillegg, og det kombinert med hyppig bøy tar på.

Lenke til kommentar

 

 

 

Goblet med manualer ja. 50kg er det tyngste vi har, og det er relativt tungt ved høyrep ja.

 

 

Men det blir jo grepstrening, ikke beintrening.

 

Da gjør du det feil ;)

 

Nei, man får ikke trent beina ordentlig når maksvekt er 50 kg og man vanligvis repper lett med 100+ i knebøy. Det føles slitsomt ja, men det er fordi du må holde igjen så jævlig med underarmer og biceps, ikke fordi beina får så mye belastning.

Lenke til kommentar

Spenner du beina opp under benkpress etter at du har løfta av stanga?

 

Og korleis pustar og spenner du opp i knebøy? Eg har aldri forstått korleis folk klarar så kjappe repetisjonar. Eg trekk pusten for kvar repetisjon, og må samtidig spenne opp magen på nytt. Det går ikkje over så kort tidsrom som mange har i toppen. Du

Lenke til kommentar

Kun basert på den videoen vil jeg gjette på at problemet ditt med rygg og bøy ligger i at du overekstenderer ryggen når du spenner opp, som gjør at hofta tilter på bunn mer enn den behøver. Men, med løs t-skjorte og en video å gå utifra er det ikke lett å si.

 

Bedre ankelmobilitet/vektløftersko, slik at knærne kan gå lengre frem. kan også hjelpe, da det vil plassere hofta mer under stanga, som gjør at ryggen kan holdes nøytral lengre ned i sitten.

Lenke til kommentar

Spenner du beina opp under benkpress etter at du har løfta av stanga?

 

Og korleis pustar og spenner du opp i knebøy? Eg har aldri forstått korleis folk klarar så kjappe repetisjonar. Eg trekk pusten for kvar repetisjon, og må samtidig spenne opp magen på nytt. Det går ikkje over så kort tidsrom som mange har i toppen. Du

Normalt ikke. Gjorde det vel litt her. Såpass lett benk at jeg prøvde litt forskjellig med stopp osv.

 

Holder pusten og spennet oppe så lenge jeg er i et løft. Puster vel kjapt ut og inn på topp.

 

Kun basert på den videoen vil jeg gjette på at problemet ditt med rygg og bøy ligger i at du overekstenderer ryggen når du spenner opp, som gjør at hofta tilter på bunn mer enn den behøver. Men, med løs t-skjorte og en video å gå utifra er det ikke lett å si.

 

Bedre ankelmobilitet/vektløftersko, slik at knærne kan gå lengre frem. kan også hjelpe, da det vil plassere hofta mer under stanga, som gjør at ryggen kan holdes nøytral lengre ned i sitten.

Hoftene har en liten tilt, så korsryggen har en vag overekstensjon. Jeg prøver å korrigere dette under løftene med å stramme kjernen, men det løsner jo litt opp gjennom 5 reps.

 

Jobber aktivt med min generelle mobilitet, så det blir nok bedre og bedre etter hvert ja. Vektløftersko er på handlelisten.

 

Takk for kritikk forresten.

Lenke til kommentar

Knebøy 90 5x5

Benkpress 85 5x5

Rows 45 5x5

Chins +20x5x2 bw 6

 

 

Viss jeg får komme med ett lite innspill som egentlig bare er en smakssak så vil du nok ligge mer stabilt på benken dersom du trekker til deg beina litt. Det er jo selvfølgelig en vanesak, men den store benefitten er at du sparer krefter ved at beina vil stort sett holde kroppen i ro fremfor å måtte stabilisere og kompensere på andre måter.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Er det ingen som spenner opp beina i benkpress? Det er det eg har lært av alle som skriv om innlæring av øvinga.

 

 

2. Plasser beina godt i bakken og skyv oppover


Plant beina litt bredere enn skulderbredde med hele fotsålen i gulvet, omtrent 90 grader i kneleddet, og skyv fra. Gjør du dette riktig vil du begynne å skli oppover benken. Du skal imidlertid holde ei stang med vekter i hendene her, som vil sørge for at du ligger der du skal ligge. Har du skikkelig spenn i kroppen vil du også få mer stabilitet og styrke.

Kontaktpunktene skal være øvre del av rygg og fotsåler, men UTEN å løfte rumpa og hoftene fra benken! Du skal altså ikke sette føttene opp på benken eller holde dem opp i lufta.

Manglende stabilitet gjør at du både kan miste stanga, falle av benken og at støttemuskulaturen rundt skuldrene blir overbelastet. Det har i det hele tatt ingen som helst nytteverdi og kan kuttes ut NÅ.

 

Av og til får eg krampe eller noko liknande i eit bein når eg spenner meg opp med beina. Då tar eg litt eigenmassasje og tøying før eg prøver på nytt. Å ha eit bein som kollapser under eit løft er neppe bra. :p

Lenke til kommentar

Er det ingen som spenner opp beina i benkpress? Det er det eg har lært av alle som skriv om innlæring av øvinga.

 

 

2. Plasser beina godt i bakken og skyv oppover

Plant beina litt bredere enn skulderbredde med hele fotsålen i gulvet, omtrent 90 grader i kneleddet, og skyv fra. Gjør du dette riktig vil du begynne å skli oppover benken. Du skal imidlertid holde ei stang med vekter i hendene her, som vil sørge for at du ligger der du skal ligge. Har du skikkelig spenn i kroppen vil du også få mer stabilitet og styrke.

 

Kontaktpunktene skal være øvre del av rygg og fotsåler, men UTEN å løfte rumpa og hoftene fra benken! Du skal altså ikke sette føttene opp på benken eller holde dem opp i lufta.

 

Manglende stabilitet gjør at du både kan miste stanga, falle av benken og at støttemuskulaturen rundt skuldrene blir overbelastet. Det har i det hele tatt ingen som helst nytteverdi og kan kuttes ut NÅ.

 

Av og til får eg krampe eller noko liknande i eit bein når eg spenner meg opp med beina. Då tar eg litt eigenmassasje og tøying før eg prøver på nytt. Å ha eit bein som kollapser under eit løft er neppe bra. :p

 

Joda, det stemmer det :-) Men er du lang så er det litt vanskeligere. Viss du ser så har han beina utover og bak for å bruke spennet til å holde kroppen stabil. Viss du har beina parallelt med kroppen så mister du balansepunktet. Bruker derav krefter unødvendig på å holde seg stabil. Men det er litt smakssak.

 

Jeg pleier å henvise til denne

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er klart det er forskjell på kva posisjon som fungerer best for den enkelte. Om eg hugsar riktig frå teknikkseminar-DVD-en med John Bogart, så er det ikkje noko fasit. Det er for så vidt Eirik inne på og. Ein må prøve seg litt fram og finne den beinposisjonen som fungerer best. Forskjell i høgde på benk, kroppshøgde og anatomi vil påverke kva posisjon som er best for den enkelte.

Lenke til kommentar

 

 

 

Viss jeg får komme med ett lite innspill som egentlig bare er en smakssak så vil du nok ligge mer stabilt på benken dersom du trekker til deg beina litt. Det er jo selvfølgelig en vanesak, men den store benefitten er at du sparer krefter ved at beina vil stort sett holde kroppen i ro fremfor å måtte stabilisere og kompensere på andre måter.

 

Har faktisk alltid gjort det. Begynte nylig å strekke beina litt mer ut. Jeg merker ingen nevneverdig forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...