Gå til innhold

Nytt nettverkskort i bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok at rutern har begge. Men det er ikke alltid ruteren benytter 5ghz-båndet fordet.

 

5ghz brukes i tillegg til 2,4 båndet..

Ikke nødvendigvis,ikke alle router støtter bruk av begge på en gang..

 

Linksys E4200 støtter bruk av begge samtidig

Endret av TaZ
Lenke til kommentar

Greit nok at rutern har begge. Men det er ikke alltid ruteren benytter 5ghz-båndet fordet.

 

5ghz brukes i tillegg til 2,4 båndet..

 

maskin til søstera mi finner begge når hu søker etter netverk..det samme gjør en sånn minipc vi har, og den er jo gammel, men finner 5ghz fordet.

 

er en del netverk rundt her ja, finner rindt 10forskjellige, lit avhengig av hvor i huset jeg søker etter det.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

liten update..

 

tok en sjangs og bestilte nytt nettverkskort.

 

ble et Intel 6300 ultimate, fra ebay til ca 100 lappen,,

 

kortet kom idag, byttet ut det gamle, plugga tilbake de to antennekablene som satt der fra før, pluss at jeg hadde kjøpt en antenne til. på ebay($5) så da ble det 3 antenner tilkoblet..

 

driver hadde jeg lasta ned fra før. så den lå klar. bare å instalere og klar til bruk.

 

resultat: trådløs styrken ble noe bedre. nå veksler det mellom 4 og 5 streker(5 er full), mot 3 og 4 som det var før på samme sted i stua.

 

jeg finner nå også 5ghz nettet, som den ikke gjorde før, så kobler jo såklart til det.

 

laster nå ned ca 2mb mer i sekundet, fra 5mb til 7mb :thumbup: (har faktisk snusa veldig nære 8 tallet også)

 

så veldig fornøyd med resultat..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har trådstarter en Asus-laptop, men for andre som måtte vurdere å bytte nettverkskort i laptopen sin, så sjekk at produsenten ikke har lagt inn sperre i BIOS (såkaldt whitelist) -

da får man nemlig ikke brukt andre kort enn det den er programmert til, som regel bare kortet som fulgte med.

Lenke til kommentar

Nå har trådstarter en Asus-laptop, men for andre som måtte vurdere å bytte nettverkskort i laptopen sin, så sjekk at produsenten ikke har lagt inn sperre i BIOS (såkaldt whitelist) - da får man nemlig ikke brukt andre kort enn det den er programmert til, som regel bare kortet som fulgte med.

 

Dette gjelder amerikanske produsenter av laptops (Eks: HP, IBM) . De må følge noen flintstoneregler fra FCC.

For å omgå dette problemet, kan man i noen tilfeller hacke BIOS og endre whitelist der, men det er ikke alltid superenkelt.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei! Ser dette er en gammel tråd, men jeg har en Sony Vaio som er et par måneder gammel.

Koplet opp en Asus Rt-ac66 her om dagen, og fant ut at nettverkskortet i pcen ikke støtter 5ghz. Vet noen om jeg kunne kjørt en samme løsning som tanngarden her, eller om Sony ikke aksepterer bytte av nettverkskort? Og eventuelt hvilke kort som anbefales. Er ganske fersk på nettverksting!

Setter pris på alle tilbakemeldinger!

Edit:

Vil denne passe for meg? Intel 6250.......

http://www.ebay.com/itm/INTEL-6250-ADVANCED-N-DUAL-BAND-2-4Ghz-5Ghz-MINI-PCI-E-WIRELESS-WIFI-CARD-6200-/180894825697?pt=US_Internal_Network_Cards&hash=item2a1e2bfce1

Lurer også på dette med en ekstra antenne?

Endret av RuneKO
Lenke til kommentar

Ser ut som det kortet du linker til kun bruker to antenner. Det har du nok alt i laptopen.

Det eneste problemet er at de antennene du har i laptop er for 2,4GHz og ikke 5GHz. Du vil derfor trolig få dårlig rekkevidde på 5GHz.

 

Oki, takk for svar.

Leste enten over her eller et annet sted om å legge til en ekstra antenne? Eller gjelder det kun hvis pcen er "tilkoblet" med 3 antenner fra før?

 

Har du noen konkrete navn på noe jeg eventuelt kunne kjøpt? Syntes det er litt vanskelig å sette meg helt inn i a,b,g,n og alt som måtte følge med i nettverksverdnen :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke så godt til hvilke kort disse Vaioene bruker, men du kan jo åpne dekselet under og se hva som står i. Finn et Intel-kort på ebay som har samme layout/størrelse og støtter abgn.

 

Du bør som et minimum ha et kort med to antenner. Om det er tre tilkoblinger, så bør det holde å koble til de to antennene til 1 og 3 dersom du mangler en antenne.

 

MiniPCI_and_MiniPCI_Express_cards.jpg

Lenke til kommentar

Fant modellnummer VPCEH3Z1E/B og dette står det på specs:

 

Type trådløst nettverk

IEEE 802.11b/g/n

Maks datahastighet for trådløst LAN (Mbps)

150 Mbps (RX) / 150 Mbps (TX)

 

Vet du forresten når 802.11AC nettverkskort kommer?

 

Det jeg lurer på fortsatt;

Hvis jeg kun har 2 antenner nå (som jeg mest mest sannsynlig har), kan jeg da kjøpe og koble til en ekstra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...