Gå til innhold

– Ingen PlayStation 4 på E3 (PS3)


Anbefalte innlegg

Det er riktig at Sony sliter kraftig, og det er vel derfor jeg tror det blir tøffere for de å snu skuten om de kommer bakpå med PS4 og/eller Vita på samme måte som de gjorde med PS3. Løsningen for Sony dog, ville nok vært å lansere en PS4 som ikke er superduperhightech slik som PS3 var, og heller forsøke å starte inntjeningen relativt tidlig i neste generasjon. Så kan PS3 fortsette å selge ved siden av slik som PS2 har gjort, og dekke inn eventuelle tap som måtte komme av selve lanseringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er enig i det. Det vil nok være langt mer problematisk å havne ett år bak MS denne gangen. De bør ikke lansere mye senere og de bør heller ikke ha mye høyere pris. Spørsmålet er jo da hva PS4 vil være? Er det bare en Xbox 3-kopi med ingen unike muligheter utenom et par eksklusive Sony-spill, så klarer jeg ikke se for meg at Sony vil slå MS. Sistnevnte har også langt mer penger å bruke i en industri som har blitt langt mer kapitalkrevende.

Lenke til kommentar

MS har mye penger, ja, men Sony er ikke akkurat fattige de heller. De har et temmelig stort filmstudio, og selger vel fremdeles en god del hjemmeelektronikk. Jeg er usikker på om Sony har betydelig mindre penger de er villige til å bruke på PS4 enn MS er villige til å bruke på den neste Xboxen. Jeg ser også for meg at utviklingen av PS4 vil bli betydelig mer smertefri enn utviklingen av PS3. Jeg ser for meg en videreutvikling av cell-CPUen som brukes i PS3, med et kraftigere skjermkort (som uansett kommer til å bli utviklet av AMD eller nVidia), og bluray-drevet som var en diger utgiftspost på PS3 er nå blitt dritbillig.

 

Personlig går jeg dit spillene jeg vil ha er, føler meg ikke trofast til noen av produsentene. Bakoverkompatiblitet er derimot et meget godt salgsargument for meg. Jeg spiller fremdeles PS2 spill nå og da, og eneste grunnen til at jeg ikke spiller PS2 spill flere ganger i uka er det at jeg ikke kan spille de direkte på PS3en med trådløse kontrollere. PS2 kontrollerene er litt trøblete å bruke når sofaen er 4 meter unna TVen. Jeg har en trådløs PS2 kontroller, men den er ikke av like høy kvalitet som en ekte Dualshock 2/3. Jeg lengter etter å kunne spille *alle* PS spillene jeg er interessert i via én konsoll.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se hvorfor Sony skulle fortsette med cell når det hatt vært det største ankepunktet for utviklerne når de avgjør om de skal utvikle til ps3

Jeg tror ikke det er like problematisk å bruke det i en ny konsoll nå som programmererene allerede er kjent med arkitekturen. De vil ikke lengre behøve å sette seg inn i noe helt nytt.

 

Og som nevnt av en annen kar, det var ikke utelukkende CPUen som var grunnen, Xbox hadde også bedre utviklingsverktøy.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg tviler meget sterkt på at Sony kommer til å videreutvikle Cell-prosessoren, til det har den slik jeg har forstått det for mange problemer. Den er kraftig, men såpass komplisert at utviklere - selv om de i dag nok kjenner arkitekturen - fremdeles vil slacke på PS4 om den skulle bli med videre, og det bør være en situasjon Sony for all del vil unngå.

 

 

 

MS har mye penger, ja, men Sony er ikke akkurat fattige de heller. De har et temmelig stort filmstudio, og selger vel fremdeles en god del hjemmeelektronikk. Jeg er usikker på om Sony har betydelig mindre penger de er villige til å bruke på PS4 enn MS er villige til å bruke på den neste Xboxen. Jeg ser også for meg at utviklingen av PS4 vil bli betydelig mer smertefri enn utviklingen av PS3. Jeg ser for meg en videreutvikling av cell-CPUen som brukes i PS3, med et kraftigere skjermkort (som uansett kommer til å bli utviklet av AMD eller nVidia), og bluray-drevet som var en diger utgiftspost på PS3 er nå blitt dritbillig.

 

Dette er ikke riktig. Sony har ikke penger, de har derimot ganske stor gjeld. Og per i dag så taper Sony penger på både fjernsyn, tableter, telefoner, film og spill - kort sagt det meste de driver med. For meg virker det som et selskap med veldig store problemer, og heldigvis bytter de ledelse om noen måneder når Kaz Ridge Racer Hirai overtar som toppsjef. De er derfor i INGEN posisjon til å kaste penger etter et nytt tapssluk på samme måte som de har gjort etter PS3 og som de muligens ser ut til å gjøre med Vita. Jeg tipper dessuten aksjonærene til Sony ønsker en profitabel spillavdeling igjen ganske snart om de skal fortsette å satse der, for de som ikke vet det, så har Sony tapt penger hele generasjonen:

 

post-162962-0-37552000-1326300341_thumb.png

 

La oss håpe Sony kommer seg ut med sin neste konsoll noenlunde samtidig som Microsoft, og at de kan tilby en unik opplevelse, for som Kilik påpekte ovenfor, så er også jeg usikker på hva som er vitsen om det bare blir en Xbox3-klone.

Lenke til kommentar

kanskje jeg ikke leser grafen riktig, men for meg ser det ut som om de ikke taper, men at profitten synker relativt raskt mot null, mens Microsoft taper, men tapet minsker sakte men sikkert

 

Det ser uansett ut som om de må snu trenden ganske raskt.

 

Hvor mye Sony er villig til å bruke på PS4 vs hvor mye MS er villige til å bruke er fremdeles ukjent.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

kanskje jeg ikke leser grafen riktig, men for meg ser det ut som om de ikke taper, men at profitten synker relativt raskt mot null, mens Microsoft taper, men tapet minsker sakte men sikkert

 

Det ser uansett ut som om de må snu trenden ganske raskt.

 

Hvor mye Sony er villig til å bruke på PS4 vs hvor mye MS er villige til å bruke er fremdeles ukjent.

 

Du leser den ikke riktig, grafen er kumulativ, så når de kommer til null så har de ikke tjent en krone på 17 år i konsollbransjen.

 

Microsoft har foreløpig tapt penger totalt sett i konsollbransjen, men har snudd trenden, og om den grafen hadde vært oppdatert for 2011 (den ble laget høsten 2010), så ville trenden for dem vært enda klarere. Forskjellen er dog at MS har enormt profitable avdelinger som selger Office og Windows som kan finansiere tap på spill - en slik luksus har hverken Sony eller Nintendo.

Lenke til kommentar

Tror det blir kritisk for Sony om Microsoft får et tilsvarende forsprang neste generasjon.

 

Sony "overlevde" denne gangen da de var den suverende eneren i bransjen med supersuksessen PS2. De opplevde imidlertid at mange flere enn nødvendig gikk over til Microsoft, noe som førte til at de to konkurrentene nå må regnes som likeverdige.

 

Om Microsoft kommer med en ny konsoll nå, tror jeg alle vil kjøpe denne. Sony må da virkelig slå til med mange fantastiske ekslusiviteter for vinne andeler tilbake.

 

Egentlig merkelig at ingen griper sjansen og lanserer en ny superkonsoll asap. Tror aldri markedet har skreket høyere etter en ny generasjon. Teknologien vi finner i PC'er gir utrolige muligheter, men konsollenes antikke teknologi holder utviklerne i tvangstrøyer.

Endret av -kai-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er jo ganske leit. Får håpe de snur trenden da.

 

Bare for ordens skyld, kilde til den grafen? Jeg gravde akkurat opp noen regnskap for Sony, så jeg tviler ikke på ditt utsagn om at de taper penger så det suser.

 

Enig! Og jeg tror en måte å snu trenden på er å være pro-aktiv med PS4, sikre at den kommer ut før eller samtidig som Xbox3, sikre at den er enkel å programmere for, relativt billig, og at de ganske fort starter å tjene penger på den.

Lenke til kommentar

Enig! Og jeg tror en måte å snu trenden på er å være pro-aktiv med PS4, sikre at den kommer ut før eller samtidig som Xbox3, sikre at den er enkel å programmere for, relativt billig, og at de ganske fort starter å tjene penger på den.

 

Jau, men for å kunne konkurrere med MS tror jeg den er nødt til å levere ca like mye prosesseringskraft som MS sin nye maskin, noe som vil bety at produksjonskostnadene neppe kan være betydelig mye lavere. Dersom MS da subsidierer sin nye konsoll kraftig, har ikke sony noe reelt valg om å gjøre det samme dersom de ønsker at konsollen skal bli kjøpt. Det kan jo bli problematisk.

 

.edit

 

Dette skulle jeg egentlig copypasta inn i mitt forrige innlegg, men så glemte jeg det :p

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

De kan fremdeles vise til at de kan spille blurayfilmer og slikt, men det er liksom ikke en stor deal lengre når en ordinær blurayspiller kan kjøpes for under 500 kr nå. Neste xbox kommer sannsynligvis til å bruke et derivat av HD-DVD teknologien for å få mer plass på én plate, så Sony kommer ikke til å ha det fortrinnet at folk slipper å bytte disc etc.

 

Egentlig tror jeg at det salgsargumentet som kommer til å være ett av de mest kostnadseffektive er bakoverkompatiblitet med samtlige PS maskiner, selv om det er salg av nye titler som tjener inn mest peng for de. De trenger først en god "install base" før de kan selge spill, vettu.

Lenke til kommentar

Tror det blir kritisk for Sony om Microsoft for et tilsvarende forsprang neste generasjon.

 

Sony "overlevde" denne gangen da de var den suverende eneren i bransjen med supersuksessen PS2. De opplevde imidlertid at mange flere enn nødvendig gikk over til Microsoft, noe som førte til at de to konkurrentene nå må regnes som likeverdige.

 

Om Microsoft kommer med en ny konsoll nå, tror jeg alle vil kjøpe denne. Sony må da virkelig slå til med mange fantastiske ekslusiviteter for vinne andeler tilbake.

 

Egentlig merkelig at ingen griper sjansen og lanserer en ny superkonsoll asap. Tror aldri markedet har skreket høyere etter en ny generasjon. Teknologien vi finner i PC'er gir utrolige muligheter, men konsollenes antikke teknologi holder utviklerne i tvangstrøyer.

 

Vinne andeler tilbake? Jeg synes dere snakker som om PS3 har solgt dårlig, den har solgt 20 % mindre enn Xbox 360, men hei, vi snakker forsatt om nesten 53 millioner enheter..

PS3 fikk nok en del kunder pga blu-ray spilleren også.

 

Lurer på hva neste gen xbox får, det er idiotisk å satse på noe annet en blu-ray, og verdens befolkning har ikke kapasitet for å laste ned spill på 50-100 gb enda i forhold til nettlagring..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

PS3 har solgt godt i et historisk perspektiv, men Sony har gått fra å være totalt dominerende, til å være bare av tre. De hadde en masse fans som kjøpte konsollen deres fremfor 360 fordi man forventet at det neste Final Fantasy, neste Metal Gear, neste GTA osv kom til å komme til PS3, og fordi man regnet med at PS3 - som PS1 og PS2 - kom til å eie markedet etterhvert. Det har ikke skjedd, og derfor vil Microsoft ha det mye lettere med å tiltrekke seg nye kunder inn mot neste generasjon. Jeg har selv flere venner som ventet på PS3 og som endte opp skuffet da de så at boksen til halve prisen faktisk fikk akkurat de samme spillene. Sony har ikke solgt dårlig, men de har mistet noen viktige fordeler. Kombinert med en svært dårlig økonomi i selskapet som helhet, så er det gode grunner til å skrive det som -kai- skrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...