Gå til innhold

Hjelp! God spillbærbar, 10-15.000


Anbefalte innlegg

Tenker å bytte ut min Dell precision 6500. Ser etter en ny bærbar med mer fokus på gaming. Dell pc'n har bla. fastloddet FX skjermkort som ødelegger morroa i krevende spill.

 

Den skal brukes til spill, film, div. fra adobe-pakken, programmering, en og annen runde i 3D/CAD programmer.

 

Det er hovedsaklig en skole-pc, men man må jo ha det litt morro ved siden av arbeidet også. Har egentlig ikke bruk for blu-ray men det følger jo med så pytt, pytt. PC må ha plass til to disker da det skal inn en SSD for OS. (Trenger ikke være inkludert i pc'n fikser det heller selv.)

 

Must have:

* God skjerm, min. 17"

* Power!

* Bakgrunnsbelyst tastatur

* Ledig plass for SSD

* Den bør heller ikke bråke så veldig.

 

Etter ett par timers kikking har jeg sirklet meg inn på denne. Hvorfor? Har ett godt forhold til Asus på stasjonær fronten og så virker den temmelig grom til en grei pris.

 

Asus

G74SX-TZ236V

post-21209-0-92499000-1326232384_thumb.jpg

http://www.dustinhome.no/asus-g74sx-ci7-22-8gb-750-gtx560-blu-ray-173-w7hp/product/5010610253

 

Har dere eventuellt andre/bedre forslag i samme klasse? Handler helst hos Dustin.

Endret av cptCory
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på jakt etter samme greia som deg, men klarer ikke helt avgjøre om jeg skal gå for 120Hz skjerm eller ikke. Har peilet meg ut 2 stk:

 

Denne er lik den du har foreslått, men 2X500GB HD i stedet for 1X750GB, og den har heller ikke Blu-Ray spiller.

 

http://www.dustinhome.no/asus-g74sx-ci7-22-8gb-1000-gtx560m-173-w7hp/product/5010610280

 

Denne har Blu-Ray spiller (ikke brenner) og 120Hz skjerm (og 3D hvis du bryr deg). Tror jeg havner på denne pga. 120Hz skjerm som jeg synes er nydelig å spille på i 2D, men klarer ikke helt å rettferdiggjøre 3000,- ekstra spenn :hmm:

 

http://www.euronics.no/Produkter/Data/Baerbare/ASUS-G74SX-17.3-Full-HD-120Hz-Baerbar-PC3?ref=acdc6057

Lenke til kommentar

Har ikke bruk for 3D eller blu-ray og må ha en hardiskplass ledig for SSD.

 

samsung som ble linket til faller derfor bort da den også er dyrest. Jeg kunne gått for asus'n med 2x500gb hdd og bare hivd den ene, men blir jo litt dumt det og...

 

ikke enkelt!

Ettersom harddisker er svindyrt, kjøpte jeg meg et eksternt 2.5 usb3 kabinett som jeg kan bruke den ene 500-disken i :) Skal stappe en OCZ MAX IOPS i som systemdisk :)

Lenke til kommentar

Har ikke bruk for 3D eller blu-ray og må ha en hardiskplass ledig for SSD.

 

samsung som ble linket til faller derfor bort da den også er dyrest. Jeg kunne gått for asus'n med 2x500gb hdd og bare hivd den ene, men blir jo litt dumt det og...

 

ikke enkelt!

Ettersom harddisker er svindyrt, kjøpte jeg meg et eksternt 2.5 usb3 kabinett som jeg kan bruke den ene 500-disken i :) Skal stappe en OCZ MAX IOPS i som systemdisk :)

 

Smart :thumbup:

 

Hvilke forskjeller er det egentlig mellom den du valgte og den jeg mest sannsynlig tar?

 

Kun blu-ray vs dvd og 750GB vs 2x500GB HDD? Er jo en mye bedre pris på den du valgte så rart om det ikke er større forskjell på de to...

Lenke til kommentar

Har ikke bruk for 3D eller blu-ray og må ha en hardiskplass ledig for SSD.

 

samsung som ble linket til faller derfor bort da den også er dyrest. Jeg kunne gått for asus'n med 2x500gb hdd og bare hivd den ene, men blir jo litt dumt det og...

 

ikke enkelt!

Ettersom harddisker er svindyrt, kjøpte jeg meg et eksternt 2.5 usb3 kabinett som jeg kan bruke den ene 500-disken i :) Skal stappe en OCZ MAX IOPS i som systemdisk :)

 

Smart :thumbup:

 

Hvilke forskjeller er det egentlig mellom den du valgte og den jeg mest sannsynlig tar?

 

Kun blu-ray vs dvd og 750GB vs 2x500GB HDD? Er jo en mye bedre pris på den du valgte så rart om det ikke er større forskjell på de to...

Jeg klarer helt ærlig ikke se andre forskjeller :hmm: Ser ellers helt identiske ut.

 

Jeg har ikke klart å bestemme meg enda. Ser noen mener Asus kommer med nye modeller i februar, med blant annet kraftigere skjermkort, men dette virker som spekulasjoner...

Lenke til kommentar

Er ikke 120hz litt å ta i på en laptop? Tviler vel på at den har kraft nok til å kjøre nyere spill i 120hz @ 1080p?

Jeg trodde ikke det skulle kreve noe mer å spille med 120Hz, men det har jeg svært lite greie på, så kanskje noen andre kan svare på dette? :hmm:

 

PS: Jeg vet det krever mer hvis man skal spille i 3D, men her snakker jeg om 120Hz i 2D ;)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Er ikke 120hz litt å ta i på en laptop? Tviler vel på at den har kraft nok til å kjøre nyere spill i 120hz @ 1080p?

Jeg trodde ikke det skulle kreve noe mer å spille med 120Hz, men det har jeg svært lite greie på, så kanskje noen andre kan svare på dette? :hmm:

 

du må jo ha en dobbling av kraft for å få 120 FPS i forhold til 60 FPS

Lenke til kommentar

Er ikke 120hz litt å ta i på en laptop? Tviler vel på at den har kraft nok til å kjøre nyere spill i 120hz @ 1080p?

Jeg trodde ikke det skulle kreve noe mer å spille med 120Hz, men det har jeg svært lite greie på, så kanskje noen andre kan svare på dette? :hmm:

 

du må jo ha en dobbling av kraft for å få 120 FPS i forhold til 60 FPS

Jeg sliter litt med å forstå dette. Jeg trodde at hvis jeg f.eks ligger på 80 fps i Modern Warfare 3 med 1920X1080 oppløsning, så vil jeg ligge på ca. 80, uavhengig av om jeg velger 60Hz eller 120Hz oppdateringsfrekvens, men mener du at det må dobbel kraft til da altså? :hmm:

Lenke til kommentar

Er ikke 120hz litt å ta i på en laptop? Tviler vel på at den har kraft nok til å kjøre nyere spill i 120hz @ 1080p?

Jeg trodde ikke det skulle kreve noe mer å spille med 120Hz, men det har jeg svært lite greie på, så kanskje noen andre kan svare på dette? :hmm:

 

du må jo ha en dobbling av kraft for å få 120 FPS i forhold til 60 FPS

Jeg sliter litt med å forstå dette. Jeg trodde at hvis jeg f.eks ligger på 80 fps i Modern Warfare 3 med 1920X1080 oppløsning, så vil jeg ligge på ca. 80, uavhengig av om jeg velger 60Hz eller 120Hz oppdateringsfrekvens, men mener du at det må dobbel kraft til da altså? :hmm:

 

en 60Hz skjerm kan vise opptil 60 FPS, selv om du ligger 400 FPS med fraps, men bruker en 60 Hz skjerm, vil det kun vises 60 FPS på skjermen

 

samme systemet er det også for 120 Hz, bare at da er det kun opptil 120 FPS som kan vises

Lenke til kommentar

Men det er vel bare hvis du bruker v-sync? Eller?

 

Må bare beklage at jeg må ha det inn med teskje :blush:

Du har rett du. Det krever ikke noe mer å kjøre spill på en skjerm som har høyere oppdateringsfrekvens. Eneste er at du har muligheten til å kjøre 120fps uten å slå av v-sync. Hvor mange ganger et bilde oppdateres i sekundet har ingenting med hvor mange bilder maskinen klarer å vise i sekundet.

 

Har du en maskin som kan klare 80fps i MW3 så får du følgende valg:

Med v-sync:

Spillet vil forholde seg til skjermens oppdateringsfrekvens, altså stopper på 60fps med 60Hz og stopper på 120fps med 120Hz. Men man kan fortsatt spille med 80fps i 120Hz dersom maskinen ikke klarer 120fps.

 

Uten v-sync:

Spillet vil kjøre på 80fps uavhengig av skjermens oppdateringsfrekvens.

 

Det olestokk sier er regelrett feil, eller så misforstår han begrepene FPS og Hz.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Jeg var også av den oppfatning som det du beskriver, men har som sagt lite peiling på dette, så jeg vil ikke si om noen har feil eller ikke.

 

Uansett, takk for svar :)

Så må du tenke på at et 460M ikke klarer å gi 25% av ytelsen et GTX 580 klarer da. Blir vanskelig å få over 60fps i MW3 når du allerede må sette ned settings for å nå 60fps.

 

For å komme noe særlig over 60 fps må du jo skru ned under medium innstillinger i et spill som ser ut som søppel på maks.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg var også av den oppfatning som det du beskriver, men har som sagt lite peiling på dette, så jeg vil ikke si om noen har feil eller ikke.

 

Uansett, takk for svar :)

Så må du tenke på at et 460M ikke gir 25% av ytelsen et GTX 580 gir da. Blir vanskelig å få over 60fps i MW3 når du allerede må sette ned settings for å nå 60fps.

Er virkelig GTX560M så langt bak et GTX580 til stasjonær? Jeg er jo blitt litt bortskjemt med den stasjonære maskinen min, men trodde ikke det skulle bli så enorm forskjell å gå over til laptop :ohmy:

 

Grunnen til at jeg vurderer laptop er at den er mye hendigere å dra med til kompiser når vi har spillekveld for old boys :)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Ok, men tilbake til saken så har du egentlig 3 valg i denne prisklassen. Det er:

 

a) Asus G74SX som du allerede har sirklet inn :) Suveren kjøling, og veldig stillegående.

 

b) MSI GT780DX, har også ledig HD-brønn, bedre skjerm og gjennomsnitlig 15% bedre ytelse i spill. Den har også mekanisk tastatur levert av Steelseries. Varmest og mest bråkete av de tre.

 

c) Samsung 700G7A som nevnt tidligere i tråden. Kraftigste maskinen grunnet best grafikkort, 17% bedre ytelse i f.eks Skyrim med samme innstillinger. Kvalitetsmessig skjerm av de tre nevnte, samt eneste 120 hz. Begge HD-brønnene her er opptatt, så da har du evt en 2,5" 750GB@7200RPM-disc til overs du kan selge eller noe slikt. Det følger med full innstalasjons-CD, så det er enkelt å få inn en SSD. Klart dyreste valg - ca 2000 kr dyrere enn MSI.

Lenke til kommentar

finnes det ikke noe med:

 

Matt skjerm, 120Hz.

2670QM

GTX 570 eller bedre (NVIDIA er visst tingen i CAD)

500GB eller mer + ledig brønn til SSD.

Termiske egenskaper som G74SX.

Godt tastatur.

Generellt høy byggekvalitet.

 

Under 15.000,-

 

Jeg kan muligens gå med på 15" om det gir bedre løsninger.

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...