krgjingflknuewrhbflgauhe Skrevet 9. januar 2012 Skrevet 9. januar 2012 Hei, 24. januar får jeg lønn for arbeid i desember. Går dette på inntektsåret 2011 eller 2012? Min arbeidsgiver mener det går på 2011 mens alle andre jeg snakker med sier 2012. Noe sted det står om dette som jeg evt. kan vise til om det er sistnevnte? Takk mvh Claes
cavumo Skrevet 9. januar 2012 Skrevet 9. januar 2012 Ved min arbeidsplass går dette for 2012, men hva som lovmessig er riktig, vet jeg ikke.
rozon Skrevet 9. januar 2012 Skrevet 9. januar 2012 (endret) Komplisert... Fra Lønns-ABC 2011 1.6 Når (hvilket inntektsår) skal et beløp tas med i lønns- og trekkoppgaven? Arbeidsgiveren skal levere oppgave over alt som i siste inntektsår er ytet til den enkelte mottaker, jf. ligningsloven § 6-2. Det avgjørende tidspunktet (inntektsåret) for lønnsinnberetningen er hvilket år utbetalingen fant sted, eventuelt det tidligere tidspunkt da arbeidstakeren hadde ubetinget rett til å få ytelsen utbetalt, jf. skatteloven § 14-3 (1). Dette er ikke nødvendigvis det året da beløpet ble bokført. En del arbeidsgivere har lønnsutbetaling i januar måned for lønn mv. opptjent i desember (ofte kalt 13. lønnskjøring). Slik lønn mv. som kommer til utbetaling i januar 2012, skal ikke tas med på lønnsoppgaven for 2011. Endret 9. januar 2012 av rozon
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 10. januar 2012 Skrevet 10. januar 2012 Dette går for inntektsåret 2012
krikkert Skrevet 10. januar 2012 Skrevet 10. januar 2012 Skatteloven § 14-3 fastslår at som hovedregel skal arbeidsinntekt skattlegges i det året inntekten er utbetalt, unntaksvis til det året man fikk krav på å få inntekten utbetalt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå