Gå til innhold

Førerkort og restriksjoner


Eulogy

Anbefalte innlegg

Hvorfor velger noen å ta lappen kun for automat? Er det billigere? Tar jo ikke lange tiden å lære seg å gire manuelt, og det må vel være surt å betale for ny oppkjøring om man skulle ha behov for det senere?

 

Det er helt korrekt. Grunnen til jeg gjorde dette var fordi jeg håndterte ikke giringen godt nok hvor det tok langt tid å komme seg til trinn 4. Læreren anbefalte automat mange ganger og til slutt "tvang" han meg til å bytte. Jeg fullførte alt med automat og valgte å høre på lærerens tips. I følge han så er det lettere å bestå en manuell oppkjøring etter man har bestått en i automat gir. For da vil fokuset kun være på bytting av gir ettersom du har vist at du hånderer veien riktig. 

 

Jeg angrer egentlig mye på det, men ettersom jeg hadde puttet meg i en slik situasjon og det var ikke så langt igjen før oppkjøring valgte jeg å gjøre det slik. Men gjort er gjort. Skal mestre giringen til sommer og ta en ny oppkjøring i manuell. Forhåpentligvis består jeg. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da forstår jeg valget, om kjørelærer presser på. Selvfølgelig består du LETT oppkjøring med manuell når du har kjørt litt automat på egenhånd. Lykke til i alle fall  :)

 

Ja, takk. Har kjørt mye manuell før jeg bytta da. Så håper det går smooth. 

 

Er så lei av fjatrigen til kjørelæreren. -.- Gleder meg til den dagen jeg sitter selv alene i bilen. :D Selv om jeg vet det han sier det for å gjøre meg bedre, blir man veldig lei av det etter en stund. :p 

Lenke til kommentar

 

 deretter skulle ein fått lov til å gå over til manuelgir etterpå utan krav til ny førarprøve dersom ein ønsker det. 

Takk for godt svar. Egentlig reagerte jeg vel mest på at man faktisk må ta oppkjøring på nytt dersom man skulle ønske å kjøre manuelt etter hvert. Det er vel fortsatt lov å øvelseskjøre med manuelt gir, og da burde man få lov å vurdere selv om man er flink nok med giringa til å kjøre alene i trafikken når man allerede har lappen. Betjeningen av gir er i mine øyne en svært liten del av det å kjøre bil, og tar ikke lang tid å lære selv om det sikkert kan virke uoverkommelig i starten.

 

Ja, jeg skjønner ditt poeng. Det er leit at man blir testa ut på nytt når man tar en ny oppkjøring. Men hovedfokuset (fra det jeg har hørt) er om du mestrer giringen. Så de antar at du kan kjøre i forskjellige trafikksituasjoner. Det eneste de vil teste deg ut på er om du kan gire. Leit, men jeg ser nødvendigheten der selv om jeg selv hadde ønsket den ikke hadde vært der. 

Lenke til kommentar

Nye regler vil jeg tro. Tok lappen med automat for noen dager siden. Istedenfor kode 78 bak på kortet er det en felt ved nr. 9 som står "AM B", som betyr at man kun kan kjøre med automat. :p

 

Felt 9 på førerkortet er feltet som oppsummerer hvilke førerkortklasser du har. AM er det som tidligere var førerkortklasse M, det vil si moped. B er personbil. Det er fortsatt kode 78 som avgrenser førerretten til automat, se førerkortforskriften vedlegg 2 §§ 4 og 5 samt vedlegg 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nye regler vil jeg tro. Tok lappen med automat for noen dager siden. Istedenfor kode 78 bak på kortet er det en felt ved nr. 9 som står "AM B", som betyr at man kun kan kjøre med automat. :p

 

Felt 9 på førerkortet er feltet som oppsummerer hvilke førerkortklasser du har. AM er det som tidligere var førerkortklasse M, det vil si moped. B er personbil. Det er fortsatt kode 78 som avgrenser førerretten til automat, se førerkortforskriften vedlegg 2 §§ 4 og 5 samt vedlegg 4.

 

Jeg vet ikke ass. Fant ingenting om kode 78 på mitt kort. Det enste jeg så var AM B, som jeg trodde sto for Automat klasse B. :/ Men etter å sjekket på nett så jeg de har endra koden for moped. 

 

Sjekka søsteren mins førerkort hvor hun også bare har tatt oppkjøring i automat. Det står heller ingen restriksjoner der. Kun kode nr. 100. Forvirrer meg azz. 

 

Her er bilde av baksiden av førerkortet. :) Kanskje du finner ut av det etter å se på det. :p Søster mins kort er også helt lik på det punktet. 

 

IMG_0333.jpg

 

 

Men selvsagt skjønner jeg poenget ditt og vet jeg må ta en ny oppkjøring uansett. Vil helst ikke havne i problemer i etterkant. Men syntes fortsatt det er rart det er ikke opplyst om dette selveste på kortet som vil bli brukt av politet under kontroll. ^^ 

Endret av slicer
Lenke til kommentar

Om du kjørte opp på automat så skal du ha kode 78 i felt 12 ved siden av klasse B. Om du ikke har så tror jeg det må være en feil på Vegvesenet sin side.

 

Kode 100 er forøvrig 2 års prøveperiode.

 

Ok, takk skal dere ha. Men hvis dere hadde vært i min sitausjon ville dere tatt en ny oppkjøring, eller hadde dere ikke brydd dere siden det står ingenting på kortet? Jeg kan sånn halvveis kjøre en manuell gir bil, selv om jeg hadde trengt litt mer trening på det. 

Lenke til kommentar

Ok, takk skal dere ha. Men hvis dere hadde vært i min sitausjon ville dere tatt en ny oppkjøring, eller hadde dere ikke brydd dere siden det står ingenting på kortet? Jeg kan sånn halvveis kjøre en manuell gir bil, selv om jeg hadde trengt litt mer trening på det.

Har du tenkt å kjøyre bil med manuell-gir?

Dersom du også er oppført utan kode 78 i førarkortregisteret (altså at dette ikkje berre er ein trykkfeil på ditt sertifikat) så skal det svært mykje til for at du blir tatt for dette. Og dersom det ikkje ein gong står noke om automatgir i sensors vurdering (som blir arkivert) så betyr det at det ikkje finnes dokumentasjon på om du kjøyrde opp med manuell eller automatgir.

 

Teknisk sett skal du ta ny oppkjøyring dersom du vil kjøyre bil med manuellgir, reint faktisk har du ikkje gyldig sertifikat for dette. Men det er antageligvis berre du sjølv som veit at du gjer noke ulovleg når du kjøyrer med manuellgir.

Lenke til kommentar

 

Ok, takk skal dere ha. Men hvis dere hadde vært i min sitausjon ville dere tatt en ny oppkjøring, eller hadde dere ikke brydd dere siden det står ingenting på kortet? Jeg kan sånn halvveis kjøre en manuell gir bil, selv om jeg hadde trengt litt mer trening på det.

Har du tenkt å kjøyre bil med manuell-gir?

Dersom du også er oppført utan kode 78 i førarkortregisteret (altså at dette ikkje berre er ein trykkfeil på ditt sertifikat) så skal det svært mykje til for at du blir tatt for dette. Og dersom det ikkje ein gong står noke om automatgir i sensors vurdering (som blir arkivert) så betyr det at det ikkje finnes dokumentasjon på om du kjøyrde opp med manuell eller automatgir.

 

Teknisk sett skal du ta ny oppkjøyring dersom du vil kjøyre bil med manuellgir, reint faktisk har du ikkje gyldig sertifikat for dette. Men det er antageligvis berre du sjølv som veit at du gjer noke ulovleg når du kjøyrer med manuellgir.

 

 

Sannsynligvis ja. Akkurat nå trenger jeg ikke bil. Bor i Oslo og forsovitt trenger man ikke bil når man har så god kollektiv muligheter. Men jeg ville bare bli ferdig med det slik jeg kunne ha serfikatet.

Dessverre, dessverre er det bare de som har glemt å trykke det på førerkortet. :D Serfikatet eller vurderingskjemaet fra sensoren sto det at jeg tok oppkjøring med automat. Så jeg tror det er registrert i deres register at serfikatet gjelder kun for automat. 

 

Men om jeg skulle komme i kontroll av politet er slik at de sjekker dette eller er det bare at de bruker bare førerkortet som bevis. Jeg  kommer til å ta en ny oppkjøring. Vil helst unngå unødvendige problemer, men var litt nyskjerrig på dette. Dere som er erfarne bilførere, hvordan er det når dere blir tatt i kontroll for førerkort bevis? :) 

Lenke til kommentar

Praksisen ved politikontroll kan variere litt alt etter situasjonen og kva som var formålet med kontrollen. På vanlige trafikkontroller så sjekker politiet berre det fysiske førarkortet og vognkortet. Dersom dette tilsynelatande er i orden så vil du få kjøyre vidare utan at politiet gjer noke etterkontroll der dei får behov for å søke deg opp i førarkortregisteret.

Typisk eksempel på slike kontrollar er promillekontroll. Då spør dei ofte berre etter førarkortet og ber deg om å blåse. Dersom alt ser greit ut så prioriterer UP å hoppe rett over på å sjekke neste bilist for å rekke over eit stort volum framfor å detaljesjekke berre nokre få sjåførar.

 

Men det hender seg også at dei kryssjekker mot førarkortregisteret også ved standard trafikkontrollar, då ofte med hensikt å prøve å finne ut om nokon med inndratt førarrett kjøyrer bil med eit førarkort som ikkje har vært fysisk inndratt.

 

I dag har politiet lettare for å kryssjekke opplysningane som dei får, så det er ikkje heilt usannsynleg at dette blir avslørt også i rutinekontrollar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Praksisen ved politikontroll kan variere litt alt etter situasjonen og kva som var formålet med kontrollen. På vanlige trafikkontroller så sjekker politiet berre det fysiske førarkortet og vognkortet. Dersom dette tilsynelatande er i orden så vil du få kjøyre vidare utan at politiet gjer noke etterkontroll der dei får behov for å søke deg opp i førarkortregisteret.

Typisk eksempel på slike kontrollar er promillekontroll. Då spør dei ofte berre etter førarkortet og ber deg om å blåse. Dersom alt ser greit ut så prioriterer UP å hoppe rett over på å sjekke neste bilist for å rekke over eit stort volum framfor å detaljesjekke berre nokre få sjåførar.

 

Men det hender seg også at dei kryssjekker mot førarkortregisteret også ved standard trafikkontrollar, då ofte med hensikt å prøve å finne ut om nokon med inndratt førarrett kjøyrer bil med eit førarkort som ikkje har vært fysisk inndratt.

 

I dag har politiet lettare for å kryssjekke opplysningane som dei får, så det er ikkje heilt usannsynleg at dette blir avslørt også i rutinekontrollar.

 

Å ja. Jeg skjønner. Takk for svar. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...