Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Velge no annet enn hva`? Noe annet enn Fuji x pro1? Håper du har brukt kameraet såpass mye i så fall at du vet hva du snakker om.

For meg så handler digital fotografi om en kombinasjon av utstyr og programvare. Jeg har ikke prøvd X-Pro 1, men jeg har slåss en del med SilkyPix.

 

SilkyPix er et elendig program (i mine øyne) og hvis det er det eneste programmet som man kan bruke for å få fullt utbytte av et kamera, så velger jeg et annet kamera.

 

Jeg har sett bilde-eksempler på hva LR gjør med X-Pro 1 filene, og det er var ikke bra.

 

Ok, da ble det forståelig. Håper Lightroom får en oppdatering som gjør det bedre. Og som nevnt, Silkypix gjorde meg frustrert. Såpass frustrert at jeg ikke testet det noe særlig etter første gangen.

 

Tok bilder i Frognerparken her om dagen, og blad og løvverk i busker og trær mistet detaljer og ble litt smørjete i Lightroom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått testet kameraet litt mer. Trasket litt rundt i Oslo i går ettermiddag/kveld. Mitt inntrykk stemmer vel rimelig bra med det jeg leste om det på forhånd. Stikkordet er tålmodighet - og det på en god måte. Skal si litt om mitt ståsted før jeg skriver mer om mine inntrykk slik at det kanske blir lettere for "nye sjåerar" og se om Fuji X-PRO 1 er noe for de.

 

Jeg er amatør, fullstendig. Ikke holdt på med foto så alt for lenge, selv om det er en noen år siden jeg kjøpte mitt første dSLR. Hobbyen har i lange perioder ligget i brakk.

 

Jeg har fra før en Canon 7D med div optikk. På det har jeg lært meg å utnytte de fleste finessene med autofokusen, alle dens moduser, justering av de osv... Og jeg har tatt litt bilder av sport, fugler i flukt, litt landskap og type "hjemme hos oss med gjester" bilder selvfølgelig. Samt, hatt det med på reiser til Thailand eller steder i Norge, tatt type "gatefotografi" bilder på disse turene. Jeg har svært lite erfaring med fastoptikk. Har riktignok en Sigma 30mm f//1.4, men den har blitt svært lite brukt. For det meste har jeg brukt zoom objektivene EF-S 17-55 f/2.8, EF 70-200 f/2.8 USM IS II L, og litt i det siste EF-S 10-22. Makro ser spennende ut, men det er en verden jeg ikke har utforsket ennå.

 

Det er sjelden (så og si aldri) jeg bruker full manuell modus. Jeg setter ISO ut fra det jeg tror blir greit, og tar de fleste bildene i aperture priority - med mindre jeg skal ta bilder av ting som beveger seg raskt. Da setter jeg lukkerprioritet gjerne. Jeg tar bilder i RAW format, og leker meg i Lightroom med resultatene.

 

Hvorfor kjøpte jeg Fuji'n? Jeg har likt bekvemmeligheten med Canon 7D og zoom objektiver. Men, kameraet har i lange perioder ikke blitt brukt - og det mye pga at det er så tungt å drasse på. Særlig på ferier og vandringer i byer. Og en ting til.. det høres kanksje teit ut. Men jeg føler meg sjenert når jeg er ute og går i byen med det. Etter å ha lest mye om Fuji'n så tok jeg sjansen. Jeg har alltid elsket nye dimpedutter uansett, og tenkte at jeg i værste fall fikk selge det. Men, nei, jeg selger nok Canon utstyret tror jeg. Tror jeg.

 

En ting er sikkert, jeg beholder Fuji'n! Det er morsomt å ta bilder med! Det er bare så himla mye enklere å ha med seg! Pluss, nå *tar* jeg bilder. Ikke bare knipser avgårde en haug med ganger som med Canonen og "løper" videre. Fastopptikk tvinger meg til å bevege meg og tenke faktisk. Ja, jeg kunne kjøpt god fastoptikk til Canonen, eller brukt Sigmaen jeg har mere. Men, igjen størrelsen da. I tillegg, pga av at det er "tregt" i forhold til Canonen så må jeg tenke, konsentrere meg og virkelig se, og ikke minst forutse, for å få bilder. Pluss, da jeg var ute i går følte jeg meg ikke så teit der jeg ruslet rundt med det. Det var lettere å gjemme bort, og min egen sperre for å ta det fram og ta bilder blant folk ble mye mindre. Ja, det er en rar greie. Men sånn er nå jeg.

 

Mye av det siste der gjør at jeg har forelsket meg i Fuji'n. Jeg blir nok ikke noen bedre fotograf på en god stund alikevel. Men det at jeg gidder ha det med meg mye mer, ikke føler sjenansen på samme måte, krever at jeg tenker og forutser, håper jeg vil gjøre at jeg lærer meg å ta bedre bilder med tiden om ikke annet.

 

I tillegg, bildekvaliteten slår Canonen uten problemer. JPG ut av kameraet selvsagt, og litt knoting med RAW filene også. Særlig på høyere ISO er det knallforskjell. Jeg driver ikke med piksel peeping, men det med høy ISO er veldig åpenbart. Mindre støy, mer detaljer.

 

Autofokusen da? Som "alle" klager på? Det tenkte jeg ikke på i går faktisk. Prøvde 18mm og 35mm objektivene. Men raske sportsbilder, fugler i flukt bilder, blir nok ikke så lett for meg. Men reisefoto, gatefoto og naturfoto virker det fantastisk til. Natur og landskap ja, har 18mm (tilsvarende 27mm full frame), men kunne nok ønske meg noe videre også. En 14mm skal visstnok være på vei. Og det finnes adaptere for Leica M og Nikon optikk der ute også. Har sett en del bilder med Nikon makro optikk på nettet.

 

Forventer man en dSLR, bare mindre og finere å se på, blir man skuffet. Svært skuffet tror jeg. Når det er sagt, autofokusen var mye bedre enn jeg fryktet. Ble langt dette, men mine planlagte 30 minutter tur ut i går ble til over 3 timer uten at jeg la merke til det. Ble helt oppslukt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg en del igjen det du skriver; for meg så er det m-4/3 som gir den følelsen. Nå vil jeg ikke bli overrrasket om Fujien faktisk gjør deg til en bedre fotograf; det at du tenker mer før du tar bildene, og det at du tar flere bilder, er ting som fører til bedre bilder.

 

At du får bedre bildekvalitet enn med Canon, er jo også et bonus :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

m-4/3 virket spennende for meg og.. med usikker på den mindre sensoren..

Du er ikke alene om det. Jeg gikk til Olympus (4/3) fra Canon crop og oppdaget at forskjellen var så liten at det var like greit å hoppe over. µ-4/3 er enda et steg i riktig retning forhold til størrelse.

 

Men det er en del som synes sensorenstørrelsen er for liten, og jeg kan leve med det. Og da er X-Pro 1 et godt alternativ for de som vil ha et kompakt system med en passe stor sensor. Det er plass for oss alle.

Lenke til kommentar

Mine bekymringer: egenskap i dårlig lys. hva med liten dybdekskarphet

Du vil jo ha mer eller mindre samme dybdeskarphet med X-Pro 1 som med Canon-en. µ-4/3 har litt mer dybdeskarphet på en gitt brennvidde.Forskjellen er synlig, men i praksis ikke problematisk. Hvis du ikke er en DOF-fantast, da. Men da er mitt råd MF ...

 

m-4/3 har hatt problemer med høy-ISO ytelsen; men det er i ferd med å bli fikset. Panasonic fikset mye med den nye 16Mpx sensoren, men den blekner i forhold til Olympus sin nye 16Mpx sensor - ut i fra de filene jeg har sett, så er den er bedre enn sensoren i Sony NEX-7.

 

X-Pro 1 sin sensor er nok enda bedre; det er tross alt en større sensor, og basert på det nyeste innenfor sensor teknikk.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine bekymringer: egenskap i dårlig lys. hva med liten dybdekskarphet

Du vil jo ha mer eller mindre samme dybdeskarphet med X-Pro 1 som med Canon-en. µ-4/3 har litt mer dybdeskarphet på en gitt brennvidde.Forskjellen er synlig, men i praksis ikke problematisk. Hvis du ikke er en DOF-fantast, da. Men da er mitt råd MF ...

 

m-4/3 har hatt problemer med høy-ISO ytelsen; men det er i ferd med å bli fikset. Panasonic fikset mye med den nye 16Mpx sensoren, men den blekner i forhold til Olympus sin nye 16Mpx sensor - ut i fra de filene jeg har sett, så er den er bedre enn sensoren i Sony NEX-7.

 

X-Pro 1 sin sensor er nok enda bedre; det er tross alt en større sensor, og basert på det nyeste innenfor sensor teknikk.

 

Ok, takk for input. Da er jeg rimelig sikker på at jeg har valgt rett med Fuji. :).

Lenke til kommentar

Har 35mm og 18mm i dag, men litt lyst på 14mm når den kommer senere i år. Regner med den vil egne seg godt til landskapsfoto? Er ikke så ille proff. Til min Canon 7D har jeg en 10-22mm som jeg ligger rundt 12-15 på når jeg tar landskapsbilder. Men vurderer sterkt å selge unna alt canon utstyr nå! :)

 

18mm jeg har i dag på Fuji'n virker grei den, men tror det kan bli ok med noe videre. Og da selger jeg kanksje 18mm, og evt kjøper 23mm i tilegg. Da blir jeg i så fall sittende med: 14(21)mm, 23(35)mm, 35(52mm). Høres det rimelig fornuftig ut? Synes kanskje det blir litt unødvnedig med både 14 og 18mm'rn...

 

Og når det gjelder litt tele, så usikker på om jeg skal gå for 60mm f/2.4 markroen eller 56mm f/1.4.

Lenke til kommentar

Spent på hvordan de løser zoom og varierende blenderåpning. Altså 55-200 f/3.5-4.8 objektivet. Tenker da på at man i dag setter blender åpningen på objektivene. Blir det da at man ikke gjør det lenger, men via meny på kamerahuset kanskje? Eller at man setter blenderåpning, men i det man zoomer over grensa så overstyres det automatisk?

 

I tillegg den optiske viewfinder'n blir vel vanskelig å få brukt da kanskje.

 

Åkke som, jeg kjøpte Fuji X-Pro 1 med tanke på zoom objektiver faktisk :) Men kanskje det vil utvide markedet deres noe. At enkelte finner det lettere å kjøpe seg inn i merket.

Lenke til kommentar

Det overstyres nok automatisk. Kanskje blir det en ekstra merking på blenderringen, f.eks. 3.5 (4.8).

 

Zoomer er nok viktig for å få systemet til å bli mer utbredt også blant nybegynnere og vanlige folk. Tror nok erfarne fotografer vil holde seg til den faste optikken, ettersom det er den som er optimalisert for god ytelse, mens zoomene ser billige ut i sammenligning med variabel blenderåpning og edruelige brennviddeomfang.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien å starte med X-Pro 1 som nybegynner-hus. Sett lukkerhjul og blenderring i A og du har P modus.

 

Eneste argumentet mot X-Pro 1 som nybegynner-hus er prisen.

 

Det er vel så mange argumenter mot modeller som D3200 som nybegynner-kamera som det er argumenter for.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien å starte med X-Pro 1 som nybegynner-hus. Sett lukkerhjul og blenderring i A og du har P modus.

 

Eneste argumentet mot X-Pro 1 som nybegynner-hus er prisen.

 

Det er vel så mange argumenter mot modeller som D3200 som nybegynner-kamera som det er argumenter for.

 

Hva med relativt lite utvalg av objektiver per i dag (finnes jo feks bare fastobjektiver?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva med relativt lite utvalg av objektiver per i dag (finnes jo feks bare fastobjektiver?)

Utvalget er lite, men det er tre veldige alsidige objektiver. Om man trenger zoom som nybegynner er jeg egentlig tvilende til. Men det er mange som er sterkt uenig i det, har jeg lagt merke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...