Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har du ikke brukt, Leicaen? Det merkes etter å ha lest hvordan du vurderer det. Huset er usedvanlig solid bygd. Dette er skikkelig dimensjonert metall. Lukkermekanismen er bygd for minst 250.000 eksponeringer mellom hver service! Proffcameraer flest bør være meget godt fornøyd med å klare likt antall eksponringer i deres totale levetid.Problemer med høy ISO? M9 er lagd for fast optikk med høy lysstyrke. Dårlig hvitbalanse? Det er helt vanlig å måle manuelt på fargetemperatur! Dette er for brukere som kan sitt fag! Problemer med infrarød stikking var det M8 som hadde. Med filter kunne disse problemene løses greitt. Målsøkere har fremdeles den mest presise fokusering som finnes. Med øvelse blir det raskt og sikkert også. I all viraken rundt Nikon F800 og F800E, står M9 med sin Kodak-brikke og vet at det er nesten teknisk umulig å få moire på CCD. Moirefilteret finnes ikke i det hele tatt. Leica M9 er forøvrig stillegående og diskre.

 

Kanskje, det virker ihvertfall som JPEG-output er godt under pari. Høy lysstyrke på objektiver erstatter ikke behove for høy iso. Manuell måling av fargetemperatur tar tid. Og det mangler ikke akkurat på brukererfaringer som tilsier at kvalitetskontrollen ikke er så fantastisk som man gis inntrykk av, dårlig justert fokuseringsmekanisme, problemer med støv og andre ting. Jeg skulle gjerne sett noe konkret på at kvaliteten faktisk er bedre. Sånn jeg ser på det, så er det et svært overpriset kamera som er priset slik fordi det dekker en liten nisje. Mulig jeg tar feil, men det er ihvertfall inntrykket jeg sitter med.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I all viraken rundt Nikon F800 og F800E, står M9 med sin Kodak-brikke og vet at det er nesten teknisk umulig å få moire på CCD. Moirefilteret finnes ikke i det hele tatt.

Det er riktig at det ikke er et AA filter i en M9. Men ettersom det er Bayerfilteret og ikke selve sensoren som er årsak til moire, så blir det feil å skryte opp CCD som en fordel. CCD har sikkert noen fordeler, men den er ikke noe mer immun mot moire enn det CMOS er.

Lenke til kommentar

Det er riktig at det ikke er et AA filter i en M9. Men ettersom det er Bayerfilteret og ikke selve sensoren som er årsak til moire, så blir det feil å skryte opp CCD som en fordel. CCD har sikkert noen fordeler, men den er ikke noe mer immun mot moire enn det CMOS er.

Det er vanskelig å se noen fordeler med CCD fremfor CMOS i dag. Tomsi42 har helt rett i at moire eller ikke moire har ingenting med at det er CCD å gjøre, og M9 gir moireproblmer akkurat som alle andre kameraer uten AA-filter i noen situasjoner. Jeg ser CCD-brikken i M9 som en av de svakere sidene siden den er dårligere enn dagens CMOS-sensorer på høy Iso, ikke kan du få Live View heller.

 

Jeg mener også at rangefinder-fokusering ikke er spesielt nøyaktig. Det er mye bedre enn å ikke ha fokushjelp, men det er en mekanisk kompleks og sårbar sak som trenger kailibrering. Det er imidlertid en rask fokusering og rangefindersøkeren har andre fordeler som at du ser mer enn det som kommer med på bildet og at det ikke er noen blackout når bildet tas - egenskaper jeg godt kan forstå er viktige for en del.

 

Personlig har jeg aldri vært spesielt interessert i Leica, men til tross for det og at M9 har en del svakheter forstår jeg at folk er villige til å betale for M9. Du får et nesten håndlaget kamera, veldig bra bildekvalitet opp til middels Iso og du får også et veldig enkelt og klassisk brukergrensesnitt som jeg savner på en moderne speilrefleks med masse brytere, knapper og kontrollhjul. Om Leica er overpriser er jeg heller ikke så sikker på. Leica har lavt produksjonsvolum og et unikt kamera. De tar det markedet er villig til å betale, og hvem ville ikke gjort det?

Endret av se#
Lenke til kommentar
Har du ikke brukt, Leicaen? Det merkes etter å ha lest hvordan du vurderer det. Huset er usedvanlig solid bygd. Dette er skikkelig dimensjonert metall. Lukkermekanismen er bygd for minst 250.000 eksponeringer mellom hver service! Proffcameraer flest bør være meget godt fornøyd med å klare likt antall eksponringer i deres totale levetid.Problemer med høy ISO? M9 er lagd for fast optikk med høy lysstyrke. Dårlig hvitbalanse? Det er helt vanlig å måle manuelt på fargetemperatur! Dette er for brukere som kan sitt fag! Problemer med infrarød stikking var det M8 som hadde. Med filter kunne disse problemene løses greitt. Målsøkere har fremdeles den mest presise fokusering som finnes. Med øvelse blir det raskt og sikkert også. I all viraken rundt Nikon F800 og F800E, står M9 med sin Kodak-brikke og vet at det er nesten teknisk umulig å få moire på CCD. Moirefilteret finnes ikke i det hele tatt. Leica M9 er forøvrig stillegående og diskre.

 

Kanskje, det virker ihvertfall som JPEG-output er godt under pari. Høy lysstyrke på objektiver erstatter ikke behove for høy iso. Manuell måling av fargetemperatur tar tid. Og det mangler ikke akkurat på brukererfaringer som tilsier at kvalitetskontrollen ikke er så fantastisk som man gis inntrykk av, dårlig justert fokuseringsmekanisme, problemer med støv og andre ting. Jeg skulle gjerne sett noe konkret på at kvaliteten faktisk er bedre. Sånn jeg ser på det, så er det et svært overpriset kamera som er priset slik fordi det dekker en liten nisje. Mulig jeg tar feil, men det er ihvertfall inntrykket jeg sitter med.

 

AtW

Veldig enig med deg og inntrykket ditt henger jeg meg på. Leica M9 er en slags hype. Men det er samtidig et meget godt kamera for de som er interessert og de som vil bruke det. I mine øyne er det ikke et spesielt godt kamera til mitt bruk pr i dag. Men det er klart at det er overlegent mye annet autotjaffs om man ikke har bruk for, eller ønsker å bruke masse automatikk. Det blir et valg. Jeg vil kalle det et supert kamera for noen og et ubrukelig kamera for andre

Lenke til kommentar

tja det kameraet er vel lite hype.

Nå som den store nyheten har lagt seg litt så kommer vel realitetene frem.

At den matcher 5d tror jeg ikke noe på. Dessuten er det en del erfaringer på den som ikke nødvendigvis løfter den opp i skyene. At den er spesiell og at mange vil foretrekke den fremfor M9 er jo fullt forståelig, men hallo, den har sine mangler

 

Hype i forhold til hva? Crop-a-lot E-M5? Har du link til erfaringen? Jeg er bare nysgjerrig på X-pro1. Kommer ikke til å kjøpe et.

Lenke til kommentar

tja det kameraet er vel lite hype.

Nå som den store nyheten har lagt seg litt så kommer vel realitetene frem.

At den matcher 5d tror jeg ikke noe på. Dessuten er det en del erfaringer på den som ikke nødvendigvis løfter den opp i skyene. At den er spesiell og at mange vil foretrekke den fremfor M9 er jo fullt forståelig, men hallo, den har sine mangler

 

Hype i forhold til hva? Crop-a-lot E-M5? Har du link til erfaringen? Jeg er bare nysgjerrig på X-pro1. Kommer ikke til å kjøpe et.

Vet ikke helt hva du mener med "hype i forhold til hva". Må det være i forhold til noe annet for å være en hype.

Link til erfaringen ? Aner heller ikke her hva du mener. Jeg har da ingen erfaring med den enda.

Lenke til kommentar

tja det kameraet er vel lite hype.

Nå som den store nyheten har lagt seg litt så kommer vel realitetene frem.

At den matcher 5d tror jeg ikke noe på. Dessuten er det en del erfaringer på den som ikke nødvendigvis løfter den opp i skyene. At den er spesiell og at mange vil foretrekke den fremfor M9 er jo fullt forståelig, men hallo, den har sine mangler

 

Hype i forhold til hva? Crop-a-lot E-M5? Har du link til erfaringen? Jeg er bare nysgjerrig på X-pro1. Kommer ikke til å kjøpe et.

Vet ikke helt hva du mener med "hype i forhold til hva". Må det være i forhold til noe annet for å være en hype.

Link til erfaringen ? Aner heller ikke her hva du mener. Jeg har da ingen erfaring med den enda.

 

Så du lirer bare ut av deg svada er det det du sier? :p:tease: Se det jeg har uthevet i din tidligere post. Vil gjerne lese om det som ikke er så bra.

Lenke til kommentar

tja det kameraet er vel lite hype.

Nå som den store nyheten har lagt seg litt så kommer vel realitetene frem.

At den matcher 5d tror jeg ikke noe på. Dessuten er det en del erfaringer på den som ikke nødvendigvis løfter den opp i skyene. At den er spesiell og at mange vil foretrekke den fremfor M9 er jo fullt forståelig, men hallo, den har sine mangler

 

Hype i forhold til hva? Crop-a-lot E-M5? Har du link til erfaringen? Jeg er bare nysgjerrig på X-pro1. Kommer ikke til å kjøpe et.

Vet ikke helt hva du mener med "hype i forhold til hva". Må det være i forhold til noe annet for å være en hype.

Link til erfaringen ? Aner heller ikke her hva du mener. Jeg har da ingen erfaring med den enda.

 

Så du lirer bare ut av deg svada er det det du sier? :p:tease: Se det jeg har uthevet i din tidligere post. Vil gjerne lese om det som ikke er så bra.

 

Aner ikke hva du snakker om. Jeg har da ingen erfaringer med den. Og skjønner ikke hva som er problemet ditt eller hvorfor du gidder å ta den tonen. Vi ldu krangle så prøv noen andre. Jeg gidder ikke . Om du titter innom flere netsider, feks 1001noisycamera så finner du flere linker til andre som har testet huset. Der finner du kommentarer på brukervennligheten som ikke er slik vi trodde. Fargene som kan være en utfordring og spesielt at de er vesentlig dårligere, mindre naturlige, enn feks M9.

 

Med "hype" så mener jeg voldsom interesse overalt fra. Ikke sammenlignet med noe.

Lenke til kommentar

tja det kameraet er vel lite hype.

Nå som den store nyheten har lagt seg litt så kommer vel realitetene frem.

At den matcher 5d tror jeg ikke noe på. Dessuten er det en del erfaringer på den som ikke nødvendigvis løfter den opp i skyene. At den er spesiell og at mange vil foretrekke den fremfor M9 er jo fullt forståelig, men hallo, den har sine mangler

 

Hype i forhold til hva? Crop-a-lot E-M5? Har du link til erfaringen? Jeg er bare nysgjerrig på X-pro1. Kommer ikke til å kjøpe et.

Vet ikke helt hva du mener med "hype i forhold til hva". Må det være i forhold til noe annet for å være en hype.

Link til erfaringen ? Aner heller ikke her hva du mener. Jeg har da ingen erfaring med den enda.

 

Så du lirer bare ut av deg svada er det det du sier? :p:tease: Se det jeg har uthevet i din tidligere post. Vil gjerne lese om det som ikke er så bra.

 

Aner ikke hva du snakker om. Jeg har da ingen erfaringer med den. Og skjønner ikke hva som er problemet ditt eller hvorfor du gidder å ta den tonen. Vi ldu krangle så prøv noen andre. Jeg gidder ikke . Om du titter innom flere netsider, feks 1001noisycamera så finner du flere linker til andre som har testet huset. Der finner du kommentarer på brukervennligheten som ikke er slik vi trodde. Fargene som kan være en utfordring og spesielt at de er vesentlig dårligere, mindre naturlige, enn feks M9.

 

Med "hype" så mener jeg voldsom interesse overalt fra. Ikke sammenlignet med noe.

 

Det jeg snakker om er at du henviser til at det er dårlig erfaring med kamera. Jeg spurte enkelt om hvor man kunne finne dette. Har ikke spurt om din erfaring. Forstår ikke hvor du får det i fra. Jeg skrev: har du link til erfaringen. Ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Tomsi42 har helt rett i at moire eller ikke moire har ingenting med at det er CCD å gjøre, og M9 gir moireproblmer akkurat som alle andre Bayerfilter kameraer uten AA-filter i noen situasjoner.

 

:dremel: me fix

 

Takk, det var det jeg hadde tenkt å skrive, men det er mulig (men mindre sannsylig) å få moire med andre sensorer som foveon

Lenke til kommentar

Testbilder X-Pro1 fra Lenstip; http://www.lenstip.c...ple_images.html

18mm objektivet på full åpning er ikke veldig skarpe, men 35mm f/4 bildene ser veldig bra ut.

Også sammenlikningbilder mellom Mamiya 645 skutt med Fuji Velvia 100F og X-Pro1.

 

To crop versjoner jeg laget fra to av TIFF filene som er postet: Detalj gjengivelsen og skarpheten er ganske forskjellig melom skannet film og digital, selv om filmen er Medium Format. (litt overdrevent uskarpt fra Mamiya?)

Mamiya 645

post-157018-0-69724400-1332114782_thumb.jpg

 

Fuji X-Pro1

post-157018-0-79038100-1332114811_thumb.jpg

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...