Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blitt "svindlet" av webdesigner, hva kan jeg gjøre?


Brad

Anbefalte innlegg

Tidligere i år betale jeg en webdesigner for å lage en nettbutikk til meg.

 

Han skulle ha 8000,- for jobben, og jeg tenkte det var greit.

 

Siden vart laga, og jeg var rimelig fornøyd selv med siden, men etterhvert fikk jeg kommentarer på at den så lite troverdig og uproff ut.

 

Jeg tok så kontakt med en profesjonell webdesigner og tenkte å høre hva han sa.

 

Da fikk jeg vite at designet på siden var et ferdig template som kostet usle 5 dollar og at OsCommerce som nettbutikken var laget på var et gratis system og som var utrolig lett å hacke.

 

Det får meg til å tenke at det neppe var verdt hele 8000,- ettersom han kjøpte et ferdig template for 40,- og jeg ordnet til og med logo, header og all informasjon på siden selv.

 

Har nå lyst til å klage på dette. Har jeg noe å gå på, eller er det bare å la det ligge?

 

Har ingen kontrakt eller noe sånt heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Du har vel strengt talt ikke svindlet noen andre en deg selv? Du sier jo selv at du var fornøyd med resultatet?

 

Man får det man betaler for. 8000 kroner for en fullt fungerende nettbutikk høres da ikke ille ut uansett om siden ikke ble designet av ham. Jeg antar at å installere dette samt å tilpasse siden ikke var det eneste han gjorde?

 

Kan du gi en link til siden?

 

Edit: Jeg kjenner ikke så godt til oscommerce, men det er verdt å bemerke at selv om det er "gratis" betyr dette ikke at kvaliteten behøver å undergå kommersielle systemer. Jeg googlet litt og fant en tråd om sikkerhet til oscommerce, les igjennom denne så kan du nok gjøre en del trinn for å sørge for at nettbutikken din er relativt sikker:

 

http://forums.oscommerce.com/topic/313323-how-to-secure-your-oscommerce-22-site/

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Fikk dette til svar på en annen side.

 

 

"Trigga Happy: Feil, feil, feil. Det lønner seg å ha grunnleggende innsikt i avtalerett før man uttaler seg om det. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-16870415-000-006.html#Art

 

Har du dokumentasjon i form av mail på at dere hadde en avtale om at han skulle lage en side til deg holder det. Hvis man bare skal gå ut ifra avtaleloven kan du nok bruke både §§ 30, 33 og 36, selv om det burde holde med § 36.

 

Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-19180531-004-003.html#36

 

Sitat: Originalt skrevet av Avtaleloven

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende

Edit: Han som laget siden er vel også næringsdrivende, og det gir deg flere rettigheter. Ta kontakt med han som laget siden og vift med litt paragrafer, for du har en sterk sak hvis du kan bevise hva du har betalt og hva han har gitt deg. Hvis ikke kan du anmelde, og da blir han sittende igjen med saksomkostninger i tillegg."

Lenke til kommentar

Problemet ligger i at du ikke har spesifisert hvor mye du skal betale for hva. I en kontrakt (eller et tilbud) ligger det ofte spesifisert hvor mye hvert element i det du kjøper koster. Hadde han tatt en overpris for templaten, for eksempel, uten å ha rett til dette (resale), kunne du hatt noe å gå på. Du hadde også hatt muligheten til å se hva som kostet så mye, inkl. timespris og antall timer han har arbeidet.

 

Slik som det nå foreligger har du betalt han 8000,- for å gjøre det slik at du syntes det var bra, og når du selv sier at du var fornøyd er vel egentlig saken rimelig avgjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nå har jeg bestemt meg...

Jeg skal banke dritten ut av han' date=' jeg fikk tak i en leiemorder for 6 000. Jeg synes det absolutt er verdt pengene fordi han fortjener ikke noe bedre. Slapp av, jeg har ikke tenkt til å drepe han, jeg har bare tenkt til å skade han så mye at han kommer til å få både psykiske og fysiske skader senere i livet.[/quote']

 

Trådstarter er vel litt opptatt for øyeblikket.

 

kilde

http://freak.no/forum/showpost.php?p=2404950&postcount=64

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg ble tilsendt en lenke på PM til OP's nettbutikk. Der var det en fiks ferdig nettbutikk med betalingsløsning implementert. Greit nok, den kommer nok ikke til å vinne noen designpriser men den virket 100% funksjondyktig.

 

På denne nettbutikken var det også lenket til denne webdesignerens hjemmeside og på hans hjemmeside gjør han det uttrykkelig klart at han kjøper templatene fra en tredjepart og kun tar betalt for tiden han bruker på å implementere/programmere eventuelle løsninger.

 

Jeg synes nå 8000,- er en helt kurant pris. Webdesigneren har fjernet et fordyrende ledd i utviklingsprosessen av en nettbutikk og på helt ærlig og redelig måte kun tatt betalt for det arbeidet han faktisk har gjort.

 

Jeg mener svært bestemt at OP ikke har noen sak her, selv om det kan virke som om han prøver å lage en sak ut av dette. Beklager men dette er realiteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...