Gå til innhold

Slik gikk spådommene for 2011


Anbefalte innlegg

 

Q4 blir helt sikkert bedre. Men Apple har mistet markedsandeler, mener du det ikke er riktig? Og konklusjoner har vel heller ikke blitt trekt? Ingen med vettet i behold trekker konklusjoner om fremtiden, ingen av oss er spåmenn. Jeg synes ikke det er dekning for å påstå at jeg kun har sett på de 3 siste månedene heller, jeg har pekt på flere ting, og sammenliknet siste tre måneder med flere andre tidsperioder.

 

AtW

jeg tror apple hadde mistet andeler i slutten av q3. Men at dette ble tatt igjen i q4. En økning i markedsandeler er temmelig sikkert, også i forhold til q2. At apple avsluttet 2011 med høyere andeler enn de avsluttet 2010 med regner jeg med. At de i fremtiden kan miste andeler er godt mulig, for mange av de som går over fra billig dumme telefoner ser nok ikke på iphone som noe alternativ.

 

Kanskje, vi får se, det er jo som du sier litt vanskeligere med en slikt produktsyklus å hente ut langsiktige trender, det kanskje mest interessante er nok neste "Mellomperiode", feks q2 2012, vs q2 2011, men det er jo en stund til disse tallene kommer fram.

 

AtW

 

Jeg tror apple vill fortsette og selge godt på dyre telefoner, og android på billige

 

Hva mener du med fortsette å selge godt? Økte markedsandeler, minkede markedsandeler? Større absolutt salg, mindre absolutt salg?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig kjedelige spådommer. Det meste er diffuse ting som man kan argumentere for og mot uten noe endelig fasitsvar. Konkrete spådommer med endelige mål er mye mer spennende.

 

Jeg hadde også noen spådommer i fjor. Og slik gikk det:

 

- Minst to LTE telefoner blir sluppet på det norske markedet: NEI

Dette kan vi takke NetCom for at ikke skjedde, for LTE telefoner har det vært mer enn nok av ellers i verden. Her hadde NetCom en gyllen mulighet som de skuffende nok rotet bort fullstendig. Markedet for 4G telefoner styres nå av de amerikanske operatørene, til tross for at Norge var først ute.

 

- Android Market går forbi App Store i antall apps: JA

Android Market har nå over 600 000 apps ifølge androlib.com. iOS har over 500 000 apps ifølge Apple selv. Skulle gjerne hatt offisielle android-tall å vise til men Google har ikke uttalt seg om hvor mange apps som finnes i market siden i høst. Dette får vi trolig vite i løpet av Januar.

 

- HP kommer med minst en telefon og minst en tablet på det norske markedet: NEI (nesten!)

HP kom med en telefon og en tablet i både USA og Europa, inkludert Sverige, men ikke Norge. Close, but no dice. HP feilet så kraftig med webOS at man nesten kan begynne å lure på om de hadde en plan til å begynne med. Ikke rart Leo fikk fyken.

 

- Android tablets tar av (minst 30 millioner salg): Uvisst

At tablets med android har "tatt av" er det liten tvil om (takket være Galaxy Tab og Asus Transformer) men har de nådd 30 millioner? Vi må nesten vente til earnings call i januar for å finne ut av det. Så langt vet vi at fordelingen er 61% til iOS og 32,4% til Android (ifølge IDC).

 

- Vi vil se minst tre MeeGo telefoner: JA

Kun en av de 3 er en telefon mannen i gata kan kjøpe, nemlig N9, men vi fikk også N950 for utviklere, og Aava Core for OEM device makers. I tillegg fikk Maemo-baserte N900 MeeGo støtte i april, selv om det ikke er offisielt støttet av Nokia.

 

- Første telefon med HD skjerm (720p) blir sluppet og det blir med Android: JA

Samsung Galaxy Note ble først ut og flere skal det bli. 720p ser ut til å bli standarden på high-end androidtelefoner i 2012.

 

- Minst to telefoner kommer med full HD videoopptak (1080p): JA

Dette tok ikke lang tid. LG Optimus 2x og Samsung Galaxy S II var først ute og i dag har nesten alle telefoner over 4000 kr denne oppløsningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi får se hvordan det utvikler seg, tallene fra Q4 ieuropa har vel ikke vært så overbevisende, dog bedre i USA. Jeg tror IOS vil stagnere eller fortsette å miste markedsandeler etter 2011 .

Nå foreligger det ingen ting annet enn prognoser for Q4, så det gjenstår å se hvor "overbevisende" tallene vil bli. For øvrig så viser tallene fra Gartner at Apple økte sin markedsandel i det globale mobilmarkedet år for år, og er på god vei til å bli verdens 3. største mobiltelefonprodusent etter Nokia og Samsung. Jeg tror også at Apple vil være svært så komfortable med en 2. plass med ca 15-20% innen smartphone-OS. Når vi legger til iPod touch og iPad så vi Apple ha en formidabel brukerbase for iOS, som ventes å øke med 200-300 millioner i 2012:

 

screen-shot-2011-11-28-at-11-28-4-05.png

 

Figuren illustrerer for øvrig også de årlige svingningene i salgskurven, som bl.a skyldes produktsyklusen til de ulike iPhone-modellene - det holder altså ikke å se på ett tilfeldig kvartal for å si noe fornuftig om salgstrender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Android Market går forbi App Store i antall apps: JA

Android Market har nå over 600 000 apps ifølge androlib.com. iOS har over 500 000 apps ifølge Apple selv. Skulle gjerne hatt offisielle android-tall å vise til men Google har ikke uttalt seg om hvor mange apps som finnes i market siden i høst. Dette får vi trolig vite i løpet av Januar.

Jeg ville satt Uvisst på den. iOS App Store hadde 500.000+ apps for 3 måneder siden, det er altså ikke urimelig å anta at antallet nærmer seg 600.000 pr i dag.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så du er nå enig med det jeg har skrevet, og ikke uenig? Forøvrig så skrev jeg at jeg snakket om andeler av telefonsalget.

 

AtW

 

Skal vi se, nei jeg tror ikke iphone har tapt andeler i år. Jeg tror de har tatt andeler, men jeg holder kortene åpne for at de i fremtiden kan tape andeler, men jeg tror ikke 2012 er året for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med fortsette å selge godt? Økte markedsandeler, minkede markedsandeler? Større absolutt salg, mindre absolutt salg? AtW

 

var det vanskelig? att apple vill selge mye dyre telefoner i 2012 og android vill selge mye billige telefoner i 2012. med mindre jora går under da :)

 

Ja, med mindre jorda går under, mao en ganske kjedelig og intetsigende spådom, litt av morroa med spådommer er jo å tørre å spå noe der man tar litt ordentlig feil. Istedet for generelle utsagn som kan tolkes til å være rett nesten uansett hva som skjer, synes jeg ihvertfall.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får se hvordan det utvikler seg, tallene fra Q4 ieuropa har vel ikke vært så overbevisende, dog bedre i USA. Jeg tror IOS vil stagnere eller fortsette å miste markedsandeler etter 2011 .

Nå foreligger det ingen ting annet enn prognoser for Q4, så det gjenstår å se hvor "overbevisende" tallene vil bli. For øvrig så viser tallene fra Gartner at Apple økte sin markedsandel i det globale mobilmarkedet år for år, og er på god vei til å bli verdens 3. største mobiltelefonprodusent etter Nokia og Samsung. Jeg tror også at Apple vil være svært så komfortable med en 2. plass med ca 15-20% innen smartphone-OS. Når vi legger til iPod touch og iPad så vi Apple ha en formidabel brukerbase for iOS, som ventes å øke med 200-300 millioner i 2012:

 

screen-shot-2011-11-28-at-11-28-4-05.png

 

Figuren illustrerer for øvrig også de årlige svingningene i salgskurven, som bl.a skyldes produktsyklusen til de ulike iPhone-modellene - det holder altså ikke å se på ett tilfeldig kvartal for å si noe fornuftig om salgstrender.

 

Nok en gang, hvorfor framstille det som jeg kun har sett på "ett tifeldig kvartal", det sier seg selv at jeg ikke har gjort det, hva har jeg da sammenliknet kvartalet med? Grafen viser forøvrig IOS i absolutte antall, relatert, men ikke det samme som markedsandel på telefoner, men likefullt interessant. Legg forøvrig merke til at dette er det første året en stund der det har vært nedgang fra ett kvartal til ett annet, med unntaket av kvartalet etter en nylansering.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ja, med mindre jorda går under, mao en ganske kjedelig og intetsigende spådom, litt av morroa med spådommer er jo å tørre å spå noe der man tar litt ordentlig feil. Istedet for generelle utsagn som kan tolkes til å være rett nesten uansett hva som skjer, synes jeg ihvertfall.

 

AtW

 

hæ?

Lenke til kommentar

Nok en gang, hvorfor framstille det som jeg kun har sett på "ett tifeldig kvartal", det sier seg selv at jeg ikke har gjort det, hva har jeg da sammenliknet kvartalet med? Grafen viser forøvrig IOS i absolutte antall, relatert, men ikke det samme som markedsandel på telefoner, men likefullt interessant. Legg forøvrig merke til at dette er det første året en stund der det har vært nedgang fra ett kvartal til ett annet, med unntaket av kvartalet etter en nylansering.

 

AtW

Vel du påstod at Apple mister markedsandeler, at 2011 blir året der apple mistet markedsandeler. Siden iphone ble lansert så er det kun ETT kvartal der apple har mistet markedsandeler, og som Newton og jeg sier så forklares det med iphone 4s lanseringen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Nok en gang, hvorfor framstille det som jeg kun har sett på "ett tifeldig kvartal", det sier seg selv at jeg ikke har gjort det, hva har jeg da sammenliknet kvartalet med? Grafen viser forøvrig IOS i absolutte antall, relatert, men ikke det samme som markedsandel på telefoner, men likefullt interessant. Legg forøvrig merke til at dette er det første året en stund der det har vært nedgang fra ett kvartal til ett annet, med unntaket av kvartalet etter en nylansering.

 

AtW

Vel du påstod at Apple mister markedsandeler, at 2011 blir året der apple mistet markedsandeler. Siden iphone ble lansert så er det kun ETT kvartal der apple har mistet markedsandeler, og som Newton og jeg sier så forklares det med iphone 4s lanseringen.

De har mistet markedsandeler. En tilsvarende nedgang skjedde ikke hverken i fjor eller i forfjor før lanseringen. De har mistet markedsandeler av totalmobilmarkedet til tross for at segmentent de operer i (smarttelefoner), er en større del av totaltelefonsalget. Selvfølgelig hadde det vært bedre om man hadde flere tall, det er jo mye lettere å se når noe snur lenge etterpå enn rett oppi det, men så har det seg sånn at spådommer ikke er sikre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ja, med mindre jorda går under, mao en ganske kjedelig og intetsigende spådom, litt av morroa med spådommer er jo å tørre å spå noe der man tar litt ordentlig feil. Istedet for generelle utsagn som kan tolkes til å være rett nesten uansett hva som skjer, synes jeg ihvertfall.

 

AtW

 

hæ?

 

Spådommer av typen "apple og android vil selge mange telefoner" er kjedelige, fordi det ikke kvantifiseres hva som er mange. Om vi går tilbake om ett år, så vil det nesten uansett hva som har skjedd kunne argumenteres for at spådommen var rett. Derfor synes jeg ikke det er så mye vits, hvor er moroa i vage spådommer som ikke kan måles?

 

AtW

Lenke til kommentar

- Første telefon med HD skjerm (720p) blir sluppet og det blir med Android: JA

Samsung Galaxy Note ble først ut og flere skal det bli. 720p ser ut til å bli standarden på high-end androidtelefoner i 2012..

 

Veldig interessant den oppløsningen uten PPI, men når samsung i fullt alvor lanserer sjutommers tablets og stempler HD på dem,

passer de jo godt inn i den snevre "spådommen" din, selv om det i praksis betyr dårligere oppløsning enn gamle telefoner.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant den oppløsningen uten PPI, men når samsung i fullt alvor lanserer sjutommers tablets og stempler HD på dem,

passer de jo godt inn i den snevre "spådommen" din, selv om det i praksis betyr dårligere oppløsning enn gamle telefoner.

Du mislyktes jo fullstendig i å latterliggjøre spådommen for et år siden. Og til tross for at jeg hadde rett prøver du virkelig igjen?

 

Du bør lese litt om hva HD og 720p innebærer. Det spiller ingen rolle om skjermen er 2" eller 2000". Det er HD uansett. Dessuten er 284 PPI slett ikke en dårlig pixeltetthet. Det er omtrent samme PPI du får når Apple slipper sin 4" iPhone med 960x640 :lol:

 

Forskjellen er vel at hvis det skjer, er den PPIen plutselig blitt god nok for deg, men per i dag er vel alt som ikke er 329 PPI dårlig. Kjenner jeg deg rett er vel heller ikke Samsung Galaxy Nexus (Som også kom i 2011) sin HD skjerm på 315 PPI tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg deg rett er vel heller ikke Samsung Galaxy Nexus (Som også kom i 2011) sin HD skjerm på 315 PPI tilstrekkelig.

315 blir rett og slett altfor kantete og ujevnt. :lol:

 

Personlig tror jeg Apples synkende markedandel skyldes at flere og flere har fått opp øynene for de bedre alternativene som faktisk eksisterer der ute. Media har spydd ut Apple reklame i lang tid, men det er jo bare et tidsspørsmål før man klarer å se forbi mote og "kulhetsfaktor".

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det at Apple gjør det bra fordi de har laget et solid produkt er ikke en idé du anser som spesielt troverdig. Salgstallene har kun opphav i at media har en nærmest konspiratorisk interesse av å fronte dårlige produkter fra Apple. På et eller annet punkt kommer den generelle befolkningen altså til å gjennomskue det som dere Androidgutter har visst lenge, og kaste seg etter Android-telefoner som fjortisser etter Justin Beiber?

 

Skeptisk. Kall meg gjerne en Apple fanboy, men jeg tror det er litt mer sammensatt enn som så. Jeg tror mote og kulhetsfaktor kan forklare litt av iPhones suksess, men bare en veldig liten del av den. Mote og kulhetsfaktor har nok også noe med de økende salgene til Android. Det er ikke slik at den gjengse mobilbruker plutselig har fått en gryende interesse for prosessorer, skjermteknologi og open-source operativsystemer. Både Apple og Google har gjort mye riktig for å komme der de er i dag, og medias interesse vil alltid reflektere lesernes interesse. ;)

Endret av LordErik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, med mindre jorda går under, mao en ganske kjedelig og intetsigende spådom, litt av morroa med spådommer er jo å tørre å spå noe der man tar litt ordentlig feil. Istedet for generelle utsagn som kan tolkes til å være rett nesten uansett hva som skjer, synes jeg ihvertfall. AtW
hæ?
Spådommer av typen "apple og android vil selge mange telefoner" er kjedelige, fordi det ikke kvantifiseres hva som er mange. Om vi går tilbake om ett år, så vil det nesten uansett hva som har skjedd kunne argumenteres for at spådommen var rett. Derfor synes jeg ikke det er så mye vits, hvor er moroa i vage spådommer som ikke kan måles?AtW

 

Jeg spår at apple kommer til og selge flere dyre telefoner enn android telefoner (over 3000kr). Også tror jeg at apple vill selge mindre billige telefoner (under 3500kr) enn telefoner med android.

 

Jeg spår også at apple vill gjøre iPhonen til en fjørnkontroll til apple TV og at etter det vill android gjøre det samme

Lenke til kommentar

Jeg spår at apple kommer til og selge flere dyre telefoner enn android telefoner (over 3000kr). Også tror jeg at apple vill selge mindre billige telefoner (under 3500kr) enn telefoner med android.

Hvordan vil du måle dette? Mange telefoner som vil ligge rundt 3000 kr vil jo selges både over og under grensen f.eks. hvis den koster 3500kr ved lansering og 2500 etter 6 mnd. Da må du ha tilgang på salgstall direkte fra alle butikkene. Den kan også ligge over eller under grensen avhengig av hvilket land den selges i.

 

Jeg spår også at apple vill gjøre iPhonen til en fjørnkontroll til apple TV og at etter det vill android gjøre det samme

Android er allerede en fjernkontroll for blant annet Samsung tv'er så den spådommen har nok feilet allerede.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...