Gå til innhold

Nokia Lumia 800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GRATTIS! :D

 

Programmer:

 

Weave - RSSfeed, nyhetslesing

Trine i Farta - Kollektivtransport i Oslo

Frost - Vær app (yr.no)

Baconit - Reddit

Skype Beta

Pocket Recorder - Hvis du vil ta opptak med telefonen (knallapp)

Carbon - TwitterClient

WPodder - Podcast

4th & Mayor - Foursquare-client (mye bedre enn den offisielle

Blue Tomato - Sega-emulator

Board Game Hub - Hvis du bruker boardgamegeek.com

EMU7800 - Atari-emulator (Stappfull av herlige retrospill. Litt knotete, men utmerket når du kommer igang)

PC Remote - Kontroller PC'en fra telefonen

Relax Melodies - Koselyd til avslapping :)

Skydrive - Din onlinedisk-client

True Caller - Så slipper du å slå opp i 1881 hvis noen fjerne nummer ringer

TuneIn Radio - Nokia's (finnes i Nokia Collection)

Unit Converter - Konverterer en rekke enheter

 

Spill:

 

Shuffle Party - En slags airhocky/bowling-sak. Dritbra! :)

Jet Car Stunts WP - Morsomt bil/stunt/spycho spill

Fable: Coin Golf - Kast en mynt rundt på et brett. Bedre enn man skulle tru ;)

Lets Golf 2 - Minner om de gamle golfspillene på Amiga

Tentacles - Vanskelig å forklare, men meget vanedannende

The Harvest - Action/RPG-ish. Bra!

ARMED! - TBS på sitt beste. Et av de bedre spillene jeg har spilt på platformen

Unite - Ehh.. Husker du de labyrintbrettene alle hadde da de var små? Med en liten blyball i som man skal rulle rundt? Dette er litt sånn. Gøy

vNESLight - NES-emulator. Funker fint. Litt mer krunglete enn Sega-emulatoren.

 

 

Lykke til med morroa ;)

Lenke til kommentar

Tror du at batteriet er helt tomt når telefonen skrur seg av? Det er det ikke. Nettopp fordi det finnes innebygde sikringer. Det er heller ikke helt fullt når telefonen sier det er fullt. Det hadde vært mange sure folk der ute hvis batteriene deres ble ødelagt av at telefonen gikk tom for strøm :)

 

Jeg har jo selvfølgelig håpet at dette er tilfelle da det burde være en smal sak å lage, men jeg har ikke funnet noe dokumentasjon som sier at dette er vanlig praksis (har heller ikke letet).

 

En annen ting jeg lurer på, er når telefonen er helt ladet opp, og ledningen fremdeles står i. I dette tilfellet håper jeg at de har en smart løsning som forhindrer at med en gang batteriet går ned til 99%, så lades det til 100%. Dette telles nemlig som én ladesyklus, og et batteri har et gitt antall ladesykluser i sin levetid.

 

Hvorfor skal den gå ned til 99% hvis ledningen står i? Den slutter å lade batteriet når den når 100% (adapteret blir kaldere), men fortsetter å levere strøm til telefonen slik st den ikke må bruke batteriet. Mange telefoner kan brukes uten batteri.

 

Å la batteriet ligge mest mulig rundt 60% skal være det beste for et Li-ion-batteri, og lade "helt" ut og opp ca én gang i måneden, for at slle elektronene skal bli "trimmet". Klattelading er bare bra. Svært mange mishandler laptop-batteriet sitt fordi ledningen nesten alltid står i, og batteriet derfor alltid ligger på 100%, noe som ikke er optimalt. Flere produsenter har nå løsninger som lar deg velge å ikke lade laptopen til 100%, men stoppe på f.eks. 80%, for å bevare batteriet bedre.

 

Det er helt rett at batteriet ikke er tomt når telefonen skrur seg av. Du kan tross alt skru den på igjen uten å lade den, men den skrur seg da som regel av før OS laster inn. Hvis du fortsetter med det kan det hende du ødelegger det.

Endret av oj88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du at batteriet er helt tomt når telefonen skrur seg av? Det er det ikke. Nettopp fordi det finnes innebygde sikringer. Det er heller ikke helt fullt når telefonen sier det er fullt. Det hadde vært mange sure folk der ute hvis batteriene deres ble ødelagt av at telefonen gikk tom for strøm :)

 

Jeg har jo selvfølgelig håpet at dette er tilfelle da det burde være en smal sak å lage, men jeg har ikke funnet noe dokumentasjon som sier at dette er vanlig praksis (har heller ikke letet).

 

En annen ting jeg lurer på, er når telefonen er helt ladet opp, og ledningen fremdeles står i. I dette tilfellet håper jeg at de har en smart løsning som forhindrer at med en gang batteriet går ned til 99%, så lades det til 100%. Dette telles nemlig som én ladesyklus, og et batteri har et gitt antall ladesykluser i sin levetid.

 

Hvorfor skal den gå ned til 99% hvis ledningen står i? Den slutter å lade batteriet når den når 100% (adapteret blir kaldere), men fortsetter å levere strøm til telefonen slik st den ikke må bruke batteriet. Mange telefoner kan brukes uten batteri.

 

Å la batteriet ligge mest mulig rundt 60% skal være det beste for et Li-ion-batteri, og lade "helt" ut og opp ca én gang i måneden, for at slle elektronene skal bli "trimmet". Klattelading er bare bra. Svært mange mishandler laptop-batteriet sitt fordi ledningen nesten alltid står i, og batteriet derfor alltid ligger på 100%, noe som ikke er optimalt. Flere produsenter har nå løsninger som lar deg velge å ikke lade laptopen til 100%, men stoppe på f.eks. 80%, for å bevare batteriet bedre.

 

Det er helt rett at batteriet ikke er tomt når telefonen skrur seg av. Du kan tross alt skru den på igjen uten å lade den, men den skrur seg da som regel av før OS laster inn. Hvis du fortsetter med det kan det hende du ødelegger det.

 

Du tar nok en del feil her. Batterier utlades av seg selv, selv når de ikke brukes. Ergo vil batteriet gå fra 100% til 99% mens ledningen står i. Dette pga, som du sier, at det er strømnettet som driver telefonen, og ikke batteriet. Spørsmålet er da at om telefonen lader den ene prosenten for å toppe batteriet igjen. Det tror jeg nemlig det gjør. Og dette telles én ladesyklus. Ikke bra. Men samtidig så ser jeg problematikken - folk vil jo helst ha 100% kapasitet når de drar ut ledningen.

 

Det beste for et li-ion batteri er ikke 60%, men 40% i et kjølig område, helst et kjøleskap. Det er optimalt. Jeg har lest grundige tester om dette, hvor de tester de ulike kombinasjonene. Med dette reduseres kapasiteten kun med 2% i året, i motsetning opp til 40% reduksjon av kapasitet hvis batteriet alltid er toppladet i rom / brukstemperatur (det er varmt i en laptop, også i en mobil under bruk - jo varmere, jo kortere levetid).

 

Det er ikke noe problem med kladdladning i seg selv, da li-ion batterier ikke har batteriminne. MEN, pr ladning, uansett variget, teller som én ladesyklus. Ergo så er det ikke noe poeng å "trimme" elektronene.

 

Jeg skrev dette etter hukommelsen, men velger å ta med en kilde som jeg har lest tidligere. Du finner den her: http://batteryuniver...e_ideal_battery

 

Utklipp: (jeg har markert noe, som passer direkte med det jeg har skrevet selv)

 

Advantages

  • High energy density - potential for yet higher capacities.
  • Does not need prolonged priming when new. One regular charge is all that's needed.
  • Relatively low self-discharge - self-discharge is less than half that of nickel-based batteries.
  • Low Maintenance - no periodic discharge is needed; there is no memory.
  • Specialty cells can provide very high current to applications such as power tools.

Limitations

  • Requires protection circuit to maintain voltage and current within safe limits.
  • Subject to aging, even if not in use - storage in a cool place at 40% charge reduces the aging effect.
  • Transportation restrictions - shipment of larger quantities may be subject to regulatory control. This restriction does not apply to personal carry-on batteries.
  • Expensive to manufacture - about 40 percent higher in cost than nickel-cadmium.
  • Not fully mature - metals and chemicals are changing on a continuing basis.

Lenke til kommentar

Du tar nok en del feil her. Batterier utlades av seg selv, selv når de ikke brukes. Ergo vil batteriet gå fra 100% til 99% mens ledningen står i. Dette pga, som du sier, at det er strømnettet som driver telefonen, og ikke batteriet. Spørsmålet er da at om telefonen lader den ene prosenten for å toppe batteriet igjen. Det tror jeg nemlig det gjør. Og dette telles én ladesyklus. Ikke bra.

En ladesyklus er definert etter hvor mange ganger man har ladet batteriet som om det gikk fra 0 til 100 %. Å lade fra 99 til 100% er dermed 1/100 ladesyklus.

 

http://www.apple.com/batteries/

Lenke til kommentar

Du tar nok en del feil her. Batterier utlades av seg selv, selv når de ikke brukes. Ergo vil batteriet gå fra 100% til 99% mens ledningen står i. Dette pga, som du sier, at det er strømnettet som driver telefonen, og ikke batteriet. Spørsmålet er da at om telefonen lader den ene prosenten for å toppe batteriet igjen. Det tror jeg nemlig det gjør. Og dette telles én ladesyklus. Ikke bra.

En ladesyklus er definert etter hvor mange ganger man har ladet batteriet som om det gikk fra 0 til 100 %. Å lade fra 99 til 100% er dermed 1/100 ladesyklus.

 

http://www.apple.com/batteries/

 

Interessant. Gitt at Apple har riktig da ;)

 

Da er vel det siste spørsmålet: Gitt ett batteri, f.eks Lumia 800. Hvor lang tid tar det før det går fra 100% til 99%? I løpet av 2 timer? 1 time? 10 minutter? Who knows. Burde være lett å finne ut av riktignok - frem med stoppeklokka.

 

La oss ta en vanlig arbeidsdag/natt: La oss si at ladningen går fra 100% til 99% hvert 30 minutt. Mobilen er fullladet kl 03:00 om natten. Man står opp 07:30. Det er 4,5 timer. 4,5 x 2 = 9/100 ladesyklus. Gjenta 365 ganger i året. 33 ladesykluser, og det skyldes kun pga fallet på 1%. Så hvis et mobilbatteri maks har 300 ladesykluser, så betyr det at denne miniladingen fra 99/100% som skjer 9 ganger hver natt stjeler 11% av det totale antall ladesykluser av batteriet. Faktisk et ganske høyt tall. Men litt upraktisk å ta hensyn til, ettersom man ikke gidder å våkne midt på natten for å trekke ut strømmen. Man kan evt få tak i en strøm-timer som automatisk slår seg av :)

 

 

Edit: Tror riktignok at ett batteri har høyere ladesykluser enn 300 før det blir drastisk redusert.

Endret av Don Juan
Lenke til kommentar

Finnes det noen alternativer til musikkavspilleren på telefonen? Har søkt i marketplace uten hell. Det jeg ser etter er en avspiller som lar meg søke i en sang ved å trykke på en tidslinje (sånn som alle andre avspillere har for ios, android, windows, mac, linux whatever) istedenfor å holde inne den jævla knappen. Finnes det ikke et godt alternativ til dette havner telefonen på finn.no fortere enn den aner selv for den avspilleren er en regelrett tragedie og en skam som ikke har denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Du tar nok en del feil her. Batterier utlades av seg selv, selv når de ikke brukes. Ergo vil batteriet gå fra 100% til 99% mens ledningen står i. Dette pga, som du sier, at det er strømnettet som driver telefonen, og ikke batteriet. Spørsmålet er da at om telefonen lader den ene prosenten for å toppe batteriet igjen. Det tror jeg nemlig det gjør. Og dette telles én ladesyklus. Ikke bra.

En ladesyklus er definert etter hvor mange ganger man har ladet batteriet som om det gikk fra 0 til 100 %. Å lade fra 99 til 100% er dermed 1/100 ladesyklus.

 

http://www.apple.com/batteries/

 

Interessant. Gitt at Apple har riktig da ;)

 

Da er vel det siste spørsmålet: Gitt ett batteri, f.eks Lumia 800. Hvor lang tid tar det før det går fra 100% til 99%? I løpet av 2 timer? 1 time? 10 minutter? Who knows. Burde være lett å finne ut av riktignok - frem med stoppeklokka.

 

La oss ta en vanlig arbeidsdag/natt: La oss si at ladningen går fra 100% til 99% hvert 30 minutt. Mobilen er fullladet kl 03:00 om natten. Man står opp 07:30. Det er 4,5 timer. 4,5 x 2 = 9/100 ladesyklus. Gjenta 365 ganger i året. 33 ladesykluser, og det skyldes kun pga fallet på 1%. Så hvis et mobilbatteri maks har 300 ladesykluser, så betyr det at denne miniladingen fra 99/100% som skjer 9 ganger hver natt stjeler 11% av det totale antall ladesykluser av batteriet. Faktisk et ganske høyt tall. Men litt upraktisk å ta hensyn til, ettersom man ikke gidder å våkne midt på natten for å trekke ut strømmen. Man kan evt få tak i en strøm-timer som automatisk slår seg av :)

 

Edit: Tror riktignok at ett batteri har høyere ladesykluser enn 300 før det blir drastisk redusert.

Tenker ikke du litt tungvint nå/feil? Si at den faller ned til 99 % 9 ganger iløpet av natten slik du sier. Det vil si at den har ladet 9/100 ladesyklus. Men det er jo like greit at laderen gjør dette med en gang, slik at du slipper å våkne opp med 91 % batteri på telefonen, og likevel må lade opp de 9 % når kvelden kommer?

 

I tillegg har nok mobilselskapene (evt. produsentene av batteriene) forsket mye på dette. Om batteriet tar skade av å bli 100 % ladet opp til eksempel, så setter nok mobilprodusenter den maksimale grensen på f.eks. 95 % (men at det gjerne står 100 % på displayet slik at forbrukeren skal skjønne at mobilen er fulladet).

Lenke til kommentar

Kjøpte apps kan lastes ned gratis igjen. Det står fortsatt "buy" på marketplace, men når du trykker "buy" vil den si "youve allready purchased this app. Do you want to redownload" eller noe slikt, så det går fint læl. Tror ikke de har automatisk download av tidligere installerte apps, så du bør kanskje notere ned hva du har av apps i tilfelle du ikke kommer på navnet på alt du har installert.

Lenke til kommentar

I går var batteriet fulladet kl 10.00 og gikk tom for strøm 18.00 ca. Kan jeg få bedre batteritid ved å fabrikkstille og starte p nytt igjenn eller må jeg bare vente på updaten? Kjipt å lade midt på dagen:/. Hvis jeg fabrikkibstiller, kan jeg laste ned køpte aps gratis igjen?

 

Er ellers veldig forlyd med telefonen:)

 

Appen "Reinstaller" gjør reinstalleringsprosessen betydelig enklere. Hvis du strever med dårlig bateritid anbefaler jeg deg å skru av 3G. Datatrafikk sluker batteri, så du kan godt skru det helt av når du ikke bruker det. Det samme gjelder selvsagt WiFi. Sørg for at du har satt "automatic" på baklyset på skjermen, slik at den ikke alltid lyser på max. I instillingene kan du også velge hvilke bakgrunnsoppgaver som skal få kjøre. Du kan hente inn endel batteritid på å kontrollere denne lista.

 

Hvis du ikke orker å vente på den nye firmwaren kan du oppgradere selv. Jeg viser til min tidligere post. Du trenger ikke å installere noe på nytt etter å ha brukt denne metoden. Alt er som det var, men firmwaren blir oppgradert/oppdatert.

Lenke til kommentar

 

Du tar nok en del feil her. Batterier utlades av seg selv, selv når de ikke brukes. Ergo vil batteriet gå fra 100% til 99% mens ledningen står i. Dette pga, som du sier, at det er strømnettet som driver telefonen, og ikke batteriet. Spørsmålet er da at om telefonen lader den ene prosenten for å toppe batteriet igjen. Det tror jeg nemlig det gjør. Og dette telles én ladesyklus. Ikke bra. Men samtidig så ser jeg problematikken - folk vil jo helst ha 100% kapasitet når de drar ut ledningen.

 

 

Du har vel rett i det, men et oppegående batteri som ikke er i bruk vil bruke god tid på å gå ned til 99%, og da det bare er 1/100 ladesyklus, så vil det bety veldig lite om det skjer en gang per natt. Jeg tviler sterkt på at et oppegående batteri som ikke er i bruk går ned opp mot 10% (fra 100% til 99% 10 ganger) i løpet av en natt slik du nevner. Flere av mine dingser går knapt ned en prosent i løpet av natten uten ledningen i. Så skal man jo heller ikke, ifølge brannvesen o.l., ha disse adapterene koblet til om natten.

 

Noen som har fått den nye oppdateringen ennå (automatisk)?

Lenke til kommentar

2bb1 og oj88: Ja, vi kan vel oppsummere at det er mange variabler inne i bildet her. Vi får håpe en batterirevolusjon kommer i nærmeste fremtid :)

 

Tilbake til Lumia-prat: Jeg har ikke fått oppdateringen via Zune enda. Begynner å bli lei av å vente, vurderer å installere den manuelt.

Lenke til kommentar

Det var ganske enkelt å installere manuelt og det virker helt fint, alt var som før etter oppdatering mtp. brukerdata/apps osv. men jeg tok backup for sikkerhets skyld med det samme programmet man bruker til å oppdatere.

 

Ang batterititiden så varer min i ca. 48 timer før den må lades ved vanlig bruk. Jeg har 3g/wifi alltid påslått, medium lysstyrke (ikke auto), men har skrudd av alt som heter posisjons greier i alle apper og synkroniserer mail manuelt istedenfor automatisk. Jeg hadde dog kun problemer med batteriet de første dagene jeg hadde telefonen fordi jeg brukte et annet strømadapter enn det som fulgte med.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...