Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sladde med automatgir


muummi

Anbefalte innlegg

Som sagt, fwd som sladdebil blir bare for dumt. Hådbrekket er der for at bilen skal stå stille når du parkerer den i bakker og lignende, hehe...

På samme måte som at bakhjulene er der for at bilen skal skal få moment fremover ved rwd, ha veigrep og kunne bremse?

 

Siden vi er på et diskusjonsforum kan du gjerne argumentere for påstanden 'fwd som sladdebil blir bare for dumt' og 'er det fwd så er det bare tull å sladde'...

 

Det blir aldri det samme som rwd, men du kan fortsatt ha mye moro med fwd og brekk

http://m.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DplTk8fCPPIY&h=zAQG8tP67

 

Tilbake til trådstarter: hvilken bil er det snakk om?

 

Fytti helvte så teit, er det mulig?? Du er vel en av dem som mener det går fint å drifte på tørr asfalt med fwd også du da? bare man har nok motor og brekket på? Jizzes!!

Sladde er når bakhjula drar løs av underlaget, ikke når bakhjula låser seg på underlaget, hehehehehehehe

Og min mening er fortsatt at det IKKE er gøy å nappe i brekket for å få rumpa på bilen til å skli ;)

Plusspoeng i boka di for å være saklig.. Det får være opp til andre å vurdere dine innlegg som konstruktive. Trådstarter har et spørsmål, så ta til deg at det du synest er moro ikke nødvendigvis reflekterer andres meninger. Det virker rimelig gjennomlysende at du kun er her for å heve deg over andre: særlig voksent er det ikke.

Endret av apegryn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har skjønt dreide det seg om en Skoda octavia med aoutomatkasse og samme antiskrens system som VW bruker.

Kan bare melde at det gjør det nesten kul umulig å skrense noe særlig med for systemet er utrolig bra til å hente bilen inn igjen.

I det øyeblikket du slipper brekket tar systemet over motor og bremser og gjør alt det kan for å ta inn slengen.

Om systemet kan skrues av vil det hjelpe men er usikker om det går på Skoda.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt dreide det seg om en Skoda octavia med aoutomatkasse og samme antiskrens system som VW bruker.

Kan bare melde at det gjør det nesten kul umulig å skrense noe særlig med for systemet er utrolig bra til å hente bilen inn igjen.

I det øyeblikket du slipper brekket tar systemet over motor og bremser og gjør alt det kan for å ta inn slengen.

Om systemet kan skrues av vil det hjelpe men er usikker om det går på Skoda.

 

Jepp nettopp. Fant ut at det ikke er mulig å skru av antiskrens. Kun antispinn man kan skru av.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på det muummi?

 

Jeg har ikke testet selv hva som skjer så det er meget mulig, men trodde i grunn at det kun var ABS som var igjen når man trykket på ESP-off knappen. (som jeg også har sett i midtkonsoll på nyere Oktavia).

Har du altså en knapp som heter "ESP-off", men som i praksis kun deaktivere antispinn-delen av ESP? :)

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på det muummi?

 

Jeg har ikke testet selv hva som skjer så det er meget mulig, men trodde i grunn at det kun var ABS som var igjen når man trykket på ESP-off knappen. (som jeg også har sett i midtkonsoll på nyere Oktavia).

Har du altså en knapp som heter "ESP-off", men som i praksis kun deaktivere antispinn-delen av ESP? :)

 

Jepp:) Har ingen knapp det står "ESP-off" på, men det er en knapp i midtkonsollen som det er bilde av en bil som skrenser. Og når jeg trykker på denne så er det kun antispinnen som slås av. Leste også noe om dette i denne testen : http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article546504.ece

Lenke til kommentar

er det fwd så er det bare tull å sladde....

De som sier dette kan ikke bruke brekk! harhar.gif Og ja, jeg har kjørt både bakhjulstrekk og firehjuls i tillegg, selvsagt er det mer morro, men du kan gjøre mye med forhjulstrekk også! Og nei, er ikke bare snakk om sleng med rompa, du kan dra en brei en også helt fint om du har gode dekk (foran).

 

Angående ESP så kan jeg bare bekrefte at VW o.l. sine ESP-løsninger gjør det komplett umulig å leke seg. Personlig syns jeg også denne teknologien kan til tider være skummel da bilen gjør ting du ikke forventer. Sikkert greit om du ikke har peiling på hvordan bilen reagerer på glatta uansett, men føler det er ganske kjipt å stoppe midt i svingen/ta slappere sving når du veit at svingen hadde gått greit selv med litt sleng i rumpa :\

Lenke til kommentar

er det fwd så er det bare tull å sladde....

De som sier dette kan ikke bruke brekk! harhar.gif Og ja, jeg har kjørt både bakhjulstrekk og firehjuls i tillegg, selvsagt er det mer morro, men du kan gjøre mye med forhjulstrekk også! Og nei, er ikke bare snakk om sleng med rompa, du kan dra en brei en også helt fint om du har gode dekk (foran).

 

Angående ESP så kan jeg bare bekrefte at VW o.l. sine ESP-løsninger gjør det komplett umulig å leke seg. Personlig syns jeg også denne teknologien kan til tider være skummel da bilen gjør ting du ikke forventer. Sikkert greit om du ikke har peiling på hvordan bilen reagerer på glatta uansett, men føler det er ganske kjipt å stoppe midt i svingen/ta slappere sving når du veit at svingen hadde gått greit selv med litt sleng i rumpa :\

 

10 poeng til deg for å være en *****.... :p

Selvfølgelig kan man sladde, eller få rompa til å skli med fwd, men det er bare tull. La bakhjula være låst å gi gass, er ikke det samme som å sladde, og det kommer det aldri til å bli.

Det om jeg kan bruke brekk eller ikke kan vel også diskuteres, da jeg driver med drifting. Jeg har også en liten bakke inn i innkjørselen min hjemme, så der må jeg også bruke brekk for at bilen ikke skal rulle :p

 

Men denne diskusjonen har vært oppe mange ganger før, og de som ikke skjønner det, de kverulerer på dette hele tiden. Det finnes også de som mener man kan drifte med fwd, så det er bare å gratulere.

Lenke til kommentar

Angående ESP så kan jeg bare bekrefte at VW o.l. sine ESP-løsninger gjør det komplett umulig å leke seg. Personlig syns jeg også denne teknologien kan til tider være skummel da bilen gjør ting du ikke forventer. Sikkert greit om du ikke har peiling på hvordan bilen reagerer på glatta uansett, men føler det er ganske kjipt å stoppe midt i svingen/ta slappere sving når du veit at svingen hadde gått greit selv med litt sleng i rumpa :\

 

Selv om du klarer å ta en sving fortere enn det ESP-systemet tillater betyr ikke at systemet er "skummelt". Du vil ha mindre grep igjen til å bremse i en sleng, ESP sørger for at bilen ikke skrenser og samtidig gir deg bedre grep til å bremse. Det er et av prinsippene man lærer under glattkjøring, bruker man all veigrepet til å klare svingen i maks fart har man ikke veigrep(friksjon) til å bremse.

Lenke til kommentar

Konstruktive innlegg, det å holde seg til temaet og gi trådstarteren et objektivt syn/svar på spørsmålet sitt.

 

Dersom jeg mener gitar er 'bare tull' fordi jeg kun liker elektronika, begir jeg meg ikke ut for å proklamere det på samtlige gitarforum. Da lar jeg heller vær. De jeg refererer til her, burde prøve det en gang.

Lenke til kommentar

Angående ESP så kan jeg bare bekrefte at VW o.l. sine ESP-løsninger gjør det komplett umulig å leke seg. Personlig syns jeg også denne teknologien kan til tider være skummel da bilen gjør ting du ikke forventer. Sikkert greit om du ikke har peiling på hvordan bilen reagerer på glatta uansett, men føler det er ganske kjipt å stoppe midt i svingen/ta slappere sving når du veit at svingen hadde gått greit selv med litt sleng i rumpa :\

 

Selv om du klarer å ta en sving fortere enn det ESP-systemet tillater betyr ikke at systemet er "skummelt". Du vil ha mindre grep igjen til å bremse i en sleng, ESP sørger for at bilen ikke skrenser og samtidig gir deg bedre grep til å bremse. Det er et av prinsippene man lærer under glattkjøring, bruker man all veigrepet til å klare svingen i maks fart har man ikke veigrep(friksjon) til å bremse.

 

ESP systemet i VAG (hvertfalt VW) er skummelt jo. Den går inn alt for tidlig om du har den på.

På vei til jobb går det av og til litt fort i svingene på Ring3, da er det ofte den begynner og bremse opp og slikt så man skulle tro jeg skulle gå rett fram. Tar jeg den av derimot, så kan jeg fint kjøre i den hastigheten uten noen problem.

 

BMW sitt system derimot, det syntes jeg er veldig bra. Selv i en ganske tung 7 serie fungerer den perfekt på snø.

 

OT: Er det glatt er det ikke noe problem og sladde med ESP off da. Du må kanskje kjøre litt hardere enn vanelig men.

Endret av BMWcoupeftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående ESP så kan jeg bare bekrefte at VW o.l. sine ESP-løsninger gjør det komplett umulig å leke seg. Personlig syns jeg også denne teknologien kan til tider være skummel da bilen gjør ting du ikke forventer. Sikkert greit om du ikke har peiling på hvordan bilen reagerer på glatta uansett, men føler det er ganske kjipt å stoppe midt i svingen/ta slappere sving når du veit at svingen hadde gått greit selv med litt sleng i rumpa :\

Selv om du klarer å ta en sving fortere enn det ESP-systemet tillater betyr ikke at systemet er "skummelt". Du vil ha mindre grep igjen til å bremse i en sleng, ESP sørger for at bilen ikke skrenser og samtidig gir deg bedre grep til å bremse. Det er et av prinsippene man lærer under glattkjøring, bruker man all veigrepet til å klare svingen i maks fart har man ikke veigrep(friksjon) til å bremse.

Jo jeg syns det kan være "skummelt" pga. hvordan det oppfører seg. Dvs. at den gjør ting som kanskje ikke er forventet, kjører i en annen retning enn det du hadde forventet enn med en pitteliten skrens (evt. ingen) o.l. Er klar over prinsippene med veigrep, men det endrer ikke min holdning til ESP. Joda, det er kjekt om du kommer ute av kontroll, sier ikke at det er ubrukelig, kjører vanligvis med det på, men til tider kan det være litt frustrerende/skummelt. Og som du ser så er det andre som har samme holdning.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke brekk i heletatt på vintern da.

 

korrekt, desverre sliter flere med å skjønne det da de får skrens på bilen i svingene.

 

ESP systemet i VAG (hvertfalt VW) er skummelt jo. Den går inn alt for tidlig om du har den på.

På vei til jobb går det av og til litt fort i svingene på Ring3, da er det ofte den begynner og bremse opp og slikt så man skulle tro jeg skulle gå rett fram. Tar jeg den av derimot, så kan jeg fint kjøre i den hastigheten uten noen problem.

Den går inn tidlig fordi du kjører for fort slik at du er i fare for skrens! Har VAG selv og syns ikke den er skremmende eller skummelt når det måtte skje, det betyr bare at du kjører for fort iforhold til veigrepet. Vanlig blant dårlig\uerfarerne sjåfører å gjøre det. At ESP i spesielle tilfeller kan oppleves skummelt tviler jeg ikke på for enkelte, men så syns noen at det er skummelt når det pulserer i pedalen når ABsen slår inn.

 

Og som du ser så er det andre som har samme holdning.

 

At andre har samme holdning er ikke det samme som at dere har rett. Her vil jeg eller si det er grunnleggende misforståelse for hva ESP gjør og hvorfor det gjør det.

 

ESP er ikke der for at du kan kjøre raskest mulig, men for å hindre deg i å kjøre av veien\skrense.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...