Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sladde med automatgir


muummi

Anbefalte innlegg

Må si meg mest enig med Trra her. Selv syns jeg ESP er helt genialt, men ser at det kanskje kan være en ulempe at kunnskap og erfaring med hvordan fysikken egentlig virker på bilen, for unge generasjoner er i ferd med å forsvinne.

 

Som andre har nevnt er det jo også litt forskjellig fra bil til bil akkurat hvordan det oppfører seg, selv om grunnprinsipp er likt. Og hvis man med forhjulstrekk skal fortest mulig frem vil jeg også si det er litt konterintuitivt og krever litt tilvenning om man er vant med å kjøre uten ESP. Altså feks som at man idet understyring oppstår istedenfor å gå av gass og i størst mulig grad trille samtidig som man med forsiktig rattbruk prøver å få igjen grepet, med ESP heller bare vrir rattet en halv runde ekstra og gir mye gass, så drar bilen seg gjennom svingen.

 

Eneste potensielt farlige jeg ser med ABS og ESP er nok at jeg tidvis tar meg selv i å spekulere i det faktum at jeg har disse hjelpemidlene. Med ref i det nevnt over betyr det at jeg vil kunne være ille ute å kjøre dersom systemet plutselig ikke skulle virke... Men dette må jeg isåfall skylde meg selv, og ikke ESP. :whistle:

 

Ikke noe jeg vil anbefale, men om man absolutt på liv og død vil ha bilen til å kjøre på gamle-måten, så kan man jo alltids bare ta ut sikringen til systemet. Med vær obs på at ABS forsvinner i samme slengen da det er samme styreenhet.

 

 

De som er interessert i sladding og "drifting" med forhjulstrekk burde kanskje ta seg en tur til Saudi Arabia.

Ender ikke alltid like godt, men der er det populært med forhjulstrekk-drifting...

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=kUTlKaliW90&list=PL2F2B78D9F8607086&index=2&feature=plpp_video

Eller

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=UQR3w15i-NA

Hver sin smak.. :roll:

Endret av pcp160
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er litt billig å avfeie andres meninger her i tråden bare pga. alder. Godta at vi er uenige, men det oppleves som smålig å skylde på alder. Prøver ikke å være arrogant og tro at jeg er verdensmester som sjåfør i en alder av 20 år (kjørt bil i 2 år, lett-lappen siden 16 år), men i en debatt så må det være forventet at man i det minste kan respektere motparten såpass at man diskuterer hva som blir sagt, og ikke fokuserer på nødvendigvis hvem som sier det.

 

Igjen, jeg er klar over hvordan fysikken fungerer, og jeg kjører alltid med ESP på (utenom ved lek), men det jeg sier som et sidenotat at innimellom så syns jeg det kan være en frustrerende opplevelse i svinger som man fint kan dra med en firehjulstrekk og da evt. med en liten skrens under kontroll. Forstår at det er en sikkerhetsmekanisme, og det at man blir stoppet i en slik sving betyr egentlig at ESPen fungerer, men allikevel så kan det til tider oppleves som frustrende/at ESPen får deg i en retning som ikke var forventet (om man hadde sklidd bittelitt under kontroll).

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker på om det var rettet mot mitt innlegg Occi, men isåfall beklager jeg om du opfattet det avfeiende eller diskriminerende.

 

Det jeg skrev angående unge generasjoner var ikke rettet mot noen spesielle, eller et argument mot din mening. Jeg sier bare at kunnskap, viten, og erfaring etterhvert vil gå tapt. Akkurat i dag finnes det fremdeles mange biler uten ESP, men det er jo bare et tidsspørsmål før nye sjåfører aldri har opplevd bilers oppførsel uten ESP. Det vil ikke automatisk føre til dårligere sjåfører (de er feks desto bedre til å kjenne hvordan biler oppfører seg MED ESP), men jeg ser ikke bort fra at det også er en ulempe.

 

Det var ikke mer dramatisk enn som så. :)

Lenke til kommentar

Greit nok :) Og når det gjelder generasjonsskiftet og ESP så tror jeg det er en god ting å prøve å leke seg litt uten ESP, selv om ESP i mange tilfeller gjør jobben for deg, så er det viktig å forstå hvordan bilen oppfører seg, både teoretisk og i praksis. Man lærer endel på glattkjøringskurset, men du kan også lære mye viktig om din egen bil på en tom parkeringsplass i mine øyne. Har kommet i flere situasjoner hvor det har vært ekstremt glatt og da er det greit å vite hvordan du kan håndtere bilen og ikke stole blindt på ESPen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...