Gå til innhold

Test: Fujitsu P27T-6 IPS


Anbefalte innlegg

Jeg spør nok en gang hvordan denne er i forhold til u2711 på gaming..

 

Skal du ha skjerm til spilling kjøp en skjerm med 120hz! er ingen grunn for og ikke gjøre det da spill opplevelsen vil bli MYE bedre kontra 60/75hz

 

Aldri brukt 120 hz, vært veldig fornøyd med 60 og skjønner ikke hva det hjelper egentlig.

60 bilder i sekundet og 120 bilder i sekundet er nesten ikke noe forskjell...

2560x1440 blir det uansett, spørsmålet er. Hvilken er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har aldri brukt 120 Hz, men konkluderer med at det nesten ikke er forskjell?

 

AtW

 

Leste litt nå å skjønte at det ikke gikk direkte på antall bilder i sekundet. 60 hz betyr altså at den minst bruker 0,017 sekunder (17 tusendel sekund) på å oppdatere seg fra et bilde til et annet, mens en 120 hz kan det på halve tiden?

Lenke til kommentar

Du har aldri brukt 120 Hz, men konkluderer med at det nesten ikke er forskjell?

 

AtW

 

Leste litt nå å skjønte at det ikke gikk direkte på antall bilder i sekundet. 60 hz betyr altså at den minst bruker 0,017 sekunder (17 tusendel sekund) på å oppdatere seg fra et bilde til et annet, mens en 120 hz kan det på halve tiden?

 

Jo, det går på antall bilder i sekundet 60/120 Hz angir antall bilder i sekundet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du har aldri brukt 120 Hz, men konkluderer med at det nesten ikke er forskjell?AtW
Leste litt nå å skjønte at det ikke gikk direkte på antall bilder i sekundet. 60 hz betyr altså at den minst bruker 0,017 sekunder (17 tusendel sekund) på å oppdatere seg fra et bilde til et annet, mens en 120 hz kan det på halve tiden?
Jo, det går på antall bilder i sekundet 60/120 Hz angir antall bilder i sekundet.AtW

 

Jeg tror det AtW mener er at selv om en ikke direkte kan se forskjellen på 60 og 120hz er 120hz indirekte mer behagelig å spille. Jeg får mye mer kills vis jeg spille med 60fps en med 30-40, selv om jeg egentlig ikke direkte se forskjellen på det. Blir jo deilig smooth med 120hz, kunne tenkt meg en slik.

Lenke til kommentar

Jeg tror det AtW mener er at selv om en ikke direkte kan se forskjellen på 60 og 120hz er 120hz indirekte mer behagelig å spille. Jeg får mye mer kills vis jeg spille med 60fps en med 30-40, selv om jeg egentlig ikke direkte se forskjellen på det. Blir jo deilig smooth med 120hz, kunne tenkt meg en slik.

Er usikker på hva AtW mente, men jeg tolket det ikke slik. Ifølge mine egne erfaringer er det lett å se forskjell på 60Hz og 120Hz, selv om det kanskje kan være individuelt. Filmbransjen vil gjerne at du skal tro at menneskeøyet ikke klarer å se raskere enn 30 fps, noe som selvfølgelig er helt på trynet... :p

 

Har vanskelig for å tro at det finnes personer som ikke kan se forskjell på 30-40 fps og 60fps... sikker på at du "egentlig" ikke ser forskjell?

 

Edit: Ang. testen, synes det er dårlig/feigt av produsenter å la være å oppgi statisk kontrast. Da dette er det svakeste punktet til mange LCD-skjermer, synes jeg det ville vært naturlig å oppgi.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Jeg tror det AtW mener er at selv om en ikke direkte kan se forskjellen på 60 og 120hz er 120hz indirekte mer behagelig å spille. Jeg får mye mer kills vis jeg spille med 60fps en med 30-40, selv om jeg egentlig ikke direkte se forskjellen på det. Blir jo deilig smooth med 120hz, kunne tenkt meg en slik.

Er usikker på hva AtW mente, men jeg tolket det ikke slik. Ifølge mine egne erfaringer er det lett å se forskjell på 60Hz og 120Hz, selv om det kanskje kan være individuelt. Filmbransjen vil gjerne at du skal tro at menneskeøyet ikke klarer å se raskere enn 30 fps, noe som selvfølgelig er helt på trynet... :p

 

Har vanskelig for å tro at det finnes personer som ikke kan se forskjell på 30-40 fps og 60fps... sikker på at du "egentlig" ikke ser forskjell?

 

Edit: Ang. testen, synes det er dårlig/feigt av produsenter å la være å oppgi statisk kontrast. Da dette er det svakeste punktet til mange LCD-skjermer, synes jeg det ville vært naturlig å oppgi.

 

Ja, det er vel det jeg mener, man ser forskjell på 60 og 120 Hz, jeg gjør ihvertfall det, kanskje ikke så lett fra mellom 90-100 Hz og 120 Hz,men fra 60 til 120 så er det definitivt en forskjell jeg kan se.

 

AtW

Lenke til kommentar

Usp, det så jeg ikke. 4000 kr er likevel ikke så verst.

 

Legg også merke til at det er en ekstra bokstav i produktnavnet. Jeg vet ikke hva den betyr.

 

Prisguide: Fujitsu P27T-6

Prisguide: Fujitsu P27T-6P

 

Den versjonen med P etter seg har visstnok en knapp for å skru på noe power save greier, mens den andre gjør det automatisk:) Ringte til mpx for å spørre og det var konklusjonen jeg fikk fra dem:P

Lenke til kommentar

Billigst? Prisen er jo den samme som 2 år gamle Dell med samme spec? Poenget mitt er at når man lanserer nye produkter 2 år etter produktet man konkurerer med så hadde det vært kjekt med noen fornyende faktorer.

 

Dette med lyse kanter synes jeg er positivt da jeg opplever sorte kanter som mer anstrengende på øynene.

 

EDIT:

Eller er det som flere nå sier at prisen i artikkelen på 5000,- ikke stemmer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hvor mange bilder i sekundet kan den vise? fps. sitter med en benq nå med 120 bilder i sekundet, og vil nødig bytte til en treigere.

 

Da er ikke IPS-panel noe for deg.

 

Hvorfor ikke?

 

AtW

 

Nå er jeg ingen ekspert på området, men i min søken etter ny skjerm kommer jeg til det samme dilemmaet som de fleste andre. Man har hovedsaklig 2 valg: TN-panel med 2ms refresh-rate og 120hz oppdatering til "teh ultimate nub pwnage", eller IPS-panel med overlegen fargegjengivelse og innsynsvinkel som regnes som "the only way to fly" for visiofile ikke-spillere. Som teknologien er i dag, kan man visstnok ikke få både i pose og sekk.

 

Jeg har til gode å se en 120hz-skjerm i aksjon, men jeg kan ikke nekte for at Dells Ultrasharp IPS-skjermer er i en klasse for seg selv sammenlignet med mitt heller usle 60hz 5ms TN-panel. Skulle likt å hatt en slik skjerm selv, men til prisen av en 27" (~5.000kr) vil jeg gjerne ha i pose og sekk. Noe som etter sigende ikke lar seg gjøre med dagens teknologi.

 

Skulle såklart svart mer utdypende ved første anledning, men jeg fikk ei pil i kneet...

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Gikk over til min første IPS panel for 1 måned siden, kan absolutt anbefale dei til casual gamere. Det er ikkje bare fargene som blir bedre, men alt blir så mye meir detaljert og klart. Personlig kommer eg ikkje til å røre TN panel igjen, og venter spent på IPS 120hz & OLED :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...