Gå til innhold

Sigma 30mm 1.4 eller Canon 50mm 1.4?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt å kjøpe meg et objektiv nå før jul, har sett på Sigma 30mm f/1.4 og Canon 50mm f/1.4. Hvilken av disse er "best", med tanke på kvalitet osv.?

 

Det skal brukes til "vanlige" ting, der jeg ikke kan bruke 18-55mm'ern. (pga. lys)

 

Håper på gode svar raskt!

 

Edit: skal brukes på 450D.

Endret av -Sevve-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er hva som er mest hensiktsmessig enn ørsmå nyanser i kvalitet som man ofte ikke har muligheter å se utenfor laboratoriet.Skal du ta mye bilder innendørs så vil en 50mm i mange tilfeller bli for trang.

Det er lettere å gå nærmere om behovet er der enn å begynne å flytte vegger, så jeg vil mene Sigma 30mm er det beste valget.

Lenke til kommentar

På crop kamera ville jeg kjøpt 30mm av disse to. Selv dette kan bli litt trangt med tanke på innendørsbilder på julaften, hvis du ikke har mulighet til å bruke pedalzoomen grunnet små rom etc.

 

Du spør jo kun om disse, men er fristendeå nevne en 24mm også...

En 24. tillsvarer ca. 35mm på mitt kamera og dette er midt i blinken med tanke på allround bruk og denne kommer til å sitte på kameraet mitt MYE i julen.

 

Men over 30mm ville jeg ikke gått hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Dersom du kun vil ha uskarpe bilder bør du gå for sigma sin 30mm

Har du dårlig erfaring, eller?

 

Det er riktignok en del Sigma objektiver med fokusfeil, men langt i fra alle. Og et f/1.4 objektiv er ikke det letteste å bruke. Sigma 30mm f/1.4 har i tillegg et kurvet fokusplan, slik at det krever litt mer av brukerene en sikt og skyt.

 

Så i mange av tilfellene der det påstås at 30mm f/1.4 er uskarp, så er det nok heller brukerfeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare jeg som har problemer med sigma 30mm, det er omtrent 50/50 sjangse for at man får et objektiv som ikke fokuserer rett (å da ta vi vel ikke hard i?) Jeg har nå prøvd 2stk. 30mm som overhode ikke fungerer. Synes det er rart folk anbefaler linsen uten å fortelle det faktum at du kansje må bytte linse mange ganger før man får et som fokuserer rett.

 

Så du kan vel si at jeg har dårlig efaring med sigma. Har en sigma Sigma 10-20mm F3.5 som fokuserer rett men den gneldrer som ei gammel låvedør på autofokus. Så personlig har jeg kjøpt min siste sigmalinse

Lenke til kommentar

Det er ikke bare jeg som har problemer med sigma 30mm, det er omtrent 50/50 sjangse for at man får et objektiv som ikke fokuserer rett (å da ta vi vel ikke hard i?) Jeg har nå prøvd 2stk. 30mm som overhode ikke fungerer. Synes det er rart folk anbefaler linsen uten å fortelle det faktum at du kansje må bytte linse mange ganger før man får et som fokuserer rett.

 

Så du kan vel si at jeg har dårlig efaring med sigma. Har en sigma Sigma 10-20mm F3.5 som fokuserer rett men den gneldrer som ei gammel låvedør på autofokus. Så personlig har jeg kjøpt min siste sigmalinse

Ut ifra din statistikk så er det vel 100% sjanse for å få et objektiv med fokusfeil.

 

Hvordan testet du dette, og hvilke innstillinger på kamera hadde du?

 

Legger ved et bilde fra egen test av Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Fokuspunktet er senter av bilde - med etiketten/teksten for nevnte objektiv...

Brukte du Nikon eller Canon kamera her?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

 

Legger ved et bilde fra egen test av Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Fokuspunktet er senter av bilde - med etiketten/teksten for nevnte objektiv...

Brukte du Nikon eller Canon kamera her?

 

Disse bildene er med Nikon...

 

Legger ved et 100% av samme bilde, men nå er "fokussenter" i øvre venstre hjørne, fortsatt på "reklameteksten" for objektivet...

 

 

post-226353-0-20988900-1324296492_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå har vel også Canon rykte på seg for å være noe mer trøblete for tredjepartsprodusenter å utvikle for enn Nikon. Jeg har heller aldri hatt noe trøbbel med Sigma 30 (vel, i hvert fall ikke etter at jeg lærte meg å bytte fokuspunkt i stedet for å bruke senterfokus og rekomponering), men så har jeg også Nikon-kamera.

Lenke til kommentar

Nå har vel også Canon rykte på seg for å være noe mer trøblete for tredjepartsprodusenter å utvikle for enn Nikon. Jeg har heller aldri hatt noe trøbbel med Sigma 30 (vel, i hvert fall ikke etter at jeg lærte meg å bytte fokuspunkt i stedet for å bruke senterfokus og rekomponering), men så har jeg også Nikon-kamera.

Noe som egentlig var mitt poeng. Sigma og Canon leker ikke alltid bra sammen. Samtidig som 30mm-en er klart mere krevende i bruk, enn en 18-55mm kit-zoom.

Lenke til kommentar

Har selv en Sigma 30mm til mitt Canon 7D. Prøvde 5 objektiv før jeg følte at jeg hadde funnet et som var bra. Men etter at jeg fant et jeg var fornøyd med så må jeg si at det er mitt favoritt objektiv. Det er et kjempe bra objektiv til fest hvor du ønsker å få med stemningen og ikke ønsker blits. Det er også veldig bra å filme med synes jeg.

Lenke til kommentar

Ut ifra din statistikk så er det vel 100% sjanse for å få et objektiv med fokusfeil.

 

Hvordan testet du dette, og hvilke innstillinger på kamera hadde du?

 

 

Jeg skal si i fra om jeg trenger noen til å legg ord i kjeften på meg, har aldri ment at det er 100% sjangs for å få en 30mm med fokus feil.

 

Alle prøvde innstillinger husker jeg ikke, det er en stund siden jeg la det på hylla for godt. Linsen ble testet 50D og 7D. Men for all del, det kan jo være som du sier at problemet er bak kamera, men i såfall bør man vel ikke anbefale det til andre enn erfarene fotografer når man ser hvor mange som har problemer med det? Hvorfor problemene blir borte for noen etter noen runder med linseskifte får vi vel da bare spekulere i

Lenke til kommentar

Det er en gjenganger på forumet at Sigma er mer litt mer kranglete på Canon enn Nikon. Men jeg er ikke helt overbevist om at det bare er kvalitetskontrollen som er problemet når folk sliter.

 

Sigma 30mm f/1,4 er et flott objektiv som er manges favoritt men det er noen viktige ting å merke seg.

 

På store blenderåpninger så er fokusplanet veldig smalt og det er veldig lett å bomme på fokus hvis man ikke har erfaring med tilsvarende objektiver. Fokusplanet er ikke flatt så det må man også ta hensyn til. Og det viktigste, bruk senterfokus (spot), ellers er sjansen for at kameraet fokuserer i hytt og pine ganske stor. Det gjelder både Nikon og Canon.

Lenke til kommentar

Sigma 30mm f/1,4 er en ganske sær sak. Det er et objektiv for litt spesiell bruk og ikke særlig egnet for bilder hvor du forventer av store deler av bildet er skarpt. Ganske fint til å "isolere" motivet. Jeg har prøvt dette til Nikon men beholdt det ikke særlig lenge.

 

Det var skikkelig dårlig når jeg fikk det, men gav det en sjangse og sendte det til justering sammen med kameraet. Det ble bedre, men var litt ustabilt å bruke. Jeg måtte ta flere bilder av motivet og ca 1 av 4 traff med fokus og ble bra.

 

Til "vanlige" ting ville jeg styrt unna Sigmaen. Om du kjøper det kan du nok forvente en lengre tilvennings periode og at en del bilder går i søppelbøtten. (Hadde ikke ville hatt et slikt objektiv i filmtiden $$$$$$$$)

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Ut ifra din statistikk så er det vel 100% sjanse for å få et objektiv med fokusfeil.

 

Hvordan testet du dette, og hvilke innstillinger på kamera hadde du?

 

 

Jeg skal si i fra om jeg trenger noen til å legg ord i kjeften på meg, har aldri ment at det er 100% sjangs for å få en 30mm med fokus feil.

 

Hoho, lille duttebass tror han er så tøff, men egentlig bare barnslig svær i kjeften... :angry:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sigma 30mm f/1,4 er en ganske sær sak. Det er et objektiv for litt spesiell bruk og ikke særlig egnet for bilder hvor du forventer av store deler av bildet er skarpt. Ganske fint til å "isolere" motivet.

Sånn, nå blir det mer presist. Liker man ikke f/1,4 så liker man ikke f/1,4. Trådstarter er åpenbart på utkikk etter et objektiv med f/1,4 og da synes jeg det blir tullete å anbefale noe som ikke isolerer motivet. Canon 50mm f/1,4 er også et objektiv som er ment for å isolere motivet.

 

Jeg har en Sigma 30mm f/1,4 selv og er veldig fornøyd med den. Brennvidden er glimrende for generell innendørs bruk uten blits (med 1,5x crop). Jeg kunne ikke tenkt meg en fast 50mm til den oppgaven. Min fokuserer som den skal. Det skal sies at objektivet ikke er særlig skarpt i hjørnene på f/1,4, men det er jo heller ikke noe vits når formålet er å isolere motivet i midten. Det skal også sies at det er lett å gjøre brukerfeil med dette objektivet. Noen eiere blir misfornøyd fordi de får dårlig repeterbarhet på fokusavstand. Det skyldes at de har kameraet innstilt på mange fokuspunkter samtidig. Det riktige er å kun bruke det midtre fokuspunktet siden fokusplanet er noe krummet (årsaken til uskarpheten i hjørnene på største blender). Bruker man flere fokuspunkter så vil kameraet bli forvirret om hvilket punkt det skal fokusere etter og kan ende med å fokusere på noe annet enn motivet, selv om motivet skulle være en flat murvegg siden fokusplanet er krommet og murveggen er flat. Hvis du leser tester så er nettopp dette grunnen til at flate testplansjer gir dårlige resultater i hjørnene.

 

Skal du ta bilde av vegger så er altså ikke Sigma 30mm f/1,4 noe for deg. Skal du derimot ta bilder av mennesker og andre objekter som ikke er dønn flate så er Sigmaen et fint valg.

 

Hvis du likevel har blitt skremt fra å velge Sigmaen så vil jeg anbefale deg andre objektiver med omtrent samme brennvidde til innendørsbruk. Her er de mest åpenbare alternativene:

 

- Sigma 24mm f/1,8 (mye mindre skarp i hjørnene med samme blendertall)

- Sigma 28mm f/1,8 (litt mindre skarp i hjørnene med samme blendertall)

- Canon 28mm f/1,8 (litt mindre skarp i hjørnene med samme blendertall, raskere AF)

- Canon 35mm f/2,0 (like skarp i hjørnene på samme blender)

- Canon 24mm f/1,4 (litt skarpere i hjørnene på samme blendertall, raskere AF, 3 ganger så dyr)

- Canon 35mm f/1,4 (litt skarpere i hjørnene på samme blendertall, raskere AF, 3 ganger så dyr)

 

Det skal sies at 30mm på APS-C kameraer tilsvarer omtrent 50mm på fullformatkameraer. "Alle" 50mm f/1,4 objektiver (eller deromkring) sliter også med hjørneskarphet på full blender på fullformatkameraer. Hvis hjørneskarphet er viktig, bruk f/2,8 - f/8 på samtlige av de nevnte objektivene. Man ikke bruke f/1,4 på disse objektivene. De fleste kan justeres i hele spennet til f/16 eller f/22. Det er en grunn til at blenderverdien er variabel og ikke fast.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...