Gå til innhold

Hackerliga pågrepet etter Facebook-trusler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da knekkende likegyldig hvorvidt det er vanlig eller ei. Urettmessig tilegnelse av sensitive og private opplysninger er like fullt ulovlig.

 

Bare det at du ser på det som hverdagslig validerer innlegget mitt.

 

Vet ikke hvilken verden du befinner deg i, men "urettmessig tilegnelse av sensitive og private opplysninger" og å skrive "Haha, jeg er homo" på facebookveggen til en kompis som har glemt å logge av er to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

"Anon" er ingen gruppe. Du kan aldri bli medlem, bli kastet ut og derfor har heller ikke anon i den forstand noen definisjoner.

Det som det heller er snakk om er en gruppering av folk som er samlet pga. samme interesser og/eller meninger gjerne på et privat forum, imageboard eller en IRC-server/kanal.

 

Er så latterlig lei av at Anon er beskrevet som en gruppe som om det er en gutteklubb..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Anon" er ingen gruppe. Du kan aldri bli medlem, bli kastet ut og derfor har heller ikke anon i den forstand noen definisjoner.

Det som det heller er snakk om er en gruppering av folk som er samlet pga. samme interesser og/eller meninger gjerne på et privat forum, imageboard eller en IRC-server/kanal.

 

Er så latterlig lei av at Anon er beskrevet som en gruppe som om det er en gutteklubb..

 

Anon er på alle måter en gruppering. Det er enkel sosiologi. At de påstår at de ikke er det har ingenting å si. Hvis det kvakker som en and, ser ut som en and og svømmer som en and er det JÆVLIG liten sjans for at det er en blåhval du driver og mater.

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at det ikke var en gruppering, jeg sa at det ikke var en gruppe (som i en gutteklubb). Det er to vidt forskjellige ting.

 

Eh... Nei... En gruppering er et substantiv som på samme måte som gruppe kommer av verge "å gruppere". De betyr nøyaktig det samme. Gutteklubb derimot, er ikke et ord jeg kjenner til innenfor sosiologi.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om den praktiske definisjonen på "gruppe", derav sammenligningen med en gutteklubb. Man har medlemmer, og man er en del av gruppa. Det er ikke snakk om sosiologiuttrykk, men helt praktiske definisjoner på hva noe er, og "anon" er på ingen måte en gruppe i den forstand som en gutteklubb er.

 

Dessuten fokuserer du på noe helt annet enn det mitt originale innlegg egentlig handler om, nemlig det at det hele tiden snakkes om "anon" som en gutteklubb, f. eks tatt utgangspunkt i at man kan bli kastet ut, "anon mener at ..." o.l..

 

Det jeg diskuterer er uansett ikke ting som hører til sosiologi og ved å ta dette med inn så drar du diskusjonen ut til noe det ikke handler om i det hele tatt. Jeg er klar over hva en gruppering er, anonyme postere er en gruppering, og medlemmene av denne grupperingen identifiserer seg gjerne ved "anonymous", men noe annet sier jeg heller ikke.

 

Jeg prøver ikke her å sitte å diskutere definisjonen på hva en gruppering er om det er det du tror. Skjønner at det kan være vanskelig å se den lille forskjellen, men jeg snakker altså om to forskjellige ting.

Endret av Occi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan jo hende dette bare er noen kids som har lurt seg til et par passord og kjørt en slem prank, men om politiet har gode bevis i saken er det jo en glimrende mulighet til å statuere noen eksempler og lage litt preventiv effekt. Slike frekkinger er gjerne typen som troller forum og bruker jukseprogrammer i spill så bare sperr dem inne uten internet i noen måneder :)

Lenke til kommentar

Ingen liker forumtroll, cheatere eller det du omtaler som "frekke kids", men å bruke politiressurser på dem? I just don't get it..

Identitetstyveri er alvorlig. Sier bare at disse har sikkert flere svin på skauen så da tar de flere fluer i en smekk. Om de har gode bevis trenger de ikke bruke ressurser og har det en preventiv effekt sparer man enda mer ressurser = win! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først burde media lære seg hva definisjonen og forskjellen på hacking og cracking er.

 

Dette? Scriptkiddies.

+1

Det er tydelig at store deler av media enten ikke forstår internett og internett kultur, eller velger å dumme ned stoffet til det de tror er en internett-analfabet lesergruppe og gidder ikke opplyse dem.

Kort oppsummert:

Hacker er en person med ferdigheter til å benytte ting til mer enn de er beregnet for, gjerne ved å gå rundt begrensninger, og lage utradisjonelle løsninger på problemer.

Cracker er en som bruker hacking til å ødelegge ting eller begå alvorlige lovbrudd. En "black hat" hacker om du vil.

Script-kids er som regel unge personer som har oppdaget at hacking og cracking finnes, og bruker løsninger (scripts) laget av andre og mer erfarne for å gjøre ugagn og rampestreker.

 

Oppsummert artikkel:

Noen script-kids fra sørnorge, [plasser], begikk identitetstyveri og sendte ut trussler når det ble oppdaget. Politiet har nå pågrepet dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...