Gå til innhold

Rara.com skal ta rotta på Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal jeg bytte fra Spotify? For min del så har alle andre tenester tapt, da jeg har brukt Spotify siden mann måtte ha kode for å bruke det.

Kommer du til å bruke samme bilen resten av livet?

 

Verden går videre selv om du stopper. En eller annen gang vil du nok oppgradere fra Spotify, ikke nødvendigvis til Rara, men det er litt "teit" å si bastant at du vil leve med Spotify i gode og onde dager, til døden skiller dere av.

Når jeg går fra den gamle bilen til den nye, legger jeg ikke fra meg mange av mine personlige ting. Bytter jeg fra spotify, til denne tenesten, så mister jeg alle spillelistene mine, viss de ikke har en synkroniseringsmulighet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Uten en klient på maskinen, så er det vel ingen kompabilitetsproblemer og den fungerer på alle os og nettlesere, mobiler, nettbrett, pc, mac, linux og alt annet man måtte koble seg på nett på. Antar at også TVer med netttilkobling, altibox osv kan bruke rara. Ut over det så regner jeg med at det legges inn en brukermappe, litt registeroppføringer, cookies osv når man begynner å bruke den, spesielt om man velger egne bakgrunner osv. Det vil også være enkelt for andre nettsider å linke til siden, da den ikke krever egne spiller.

 

Den er også billig, og mør kunne konkurrere med spotify og wimp etterhvert. Wimp krever adobe air og sånn sett to installasjoner. Spotify knyttes opp mot facebook, foreløpig kan man slå dette av men tipper det kommer en oppdatering slik at sjefens vegg blir fyllt opp med hva du lytter på.

 

Saken er vel at en ren nettfunksjon som ikke krever egne klienter eller tillegg er noe spotify og wimp ikke har. Dessuten, selv gamle mobiler bør kunne bruke rara f.eks med opera mini. Både spotify og wimp krever vel egne apper. Så da blir det rara på det som kommer seg på nett.

 

Endel biler får jo også netttilgang nå, og tror hverken spotify elelr wimp har egne bil apper. Rara derimot, krever kun netttilgang.

Lenke til kommentar
Strømme er så utrolig dårlig ord ...

Jeg synes det beskriver ganske godt hva som skjer. Tenk på en elv, eller strøm som det også heter. Musikken strømmer fra A til B gjennom nettkabelen din. Renner, flyter, triller, kunne sikkert også vært brukt, men jeg synes strømmer høres bedre ut. Det er også nærmere det engelske utgangspunktet enn de alternativene ordene, uten å bli et engelsk låneord.

Lenke til kommentar

Skummel? Det høres ut som mobilen.no er på Spotify og Wimp sin side, mot denne nye konkurrenten. Personlig har jeg ikke noe særlig til overs for hverken Spotify eller Wimp, så hos meg er det over hodet ikke noe skummelt med en ny konkurrent.

 

 

Hei,

 

Det var "skummel" i positiv forstand fra et forbrukerperspektiv. Spotify og WiMP har grunn til å frykte denne aktøren, var det jeg mente.

 

"WiMP og Spotify får en skummel konkurrent", "[for Spotify]kan dette bli en tøff motstander" etc. ;)

Lenke til kommentar

Har nå søkt på mange av sangene i lista jeg hører mest på i spotify, mange nye sanger, og rara har få av de. Syns også grensesnittet er vanskelig å navigere i, gir dårlig oversikt. Eneste jeg likte var prisen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hvis én låt på normal lengde (3-4 minutter) tar 1MB, har de enten funnet opp et revolusjonerende komprimeringsformat eller streamer i grusomt dårlig kvalitet.

 

Jeg antar at de enten bløffer om filstørrelsen eller at de streamer i svært lav kvalitet. Begge deler er uheldig.

Lenke til kommentar

Dette skulle være nytt? Grooveshark har da tilbudt gratis streaming via nettleser lenge, uten lydreklame. Reklamefilter i nettleseren fjerner den visuelle, også. Du får det riktignok ikke på mobilen uten å betale. Biblioteket kunne vært bedre, og mye ryddigere, men tar det mye heller enn å bli avbrutt av Jonathan fra Spotify hvert 10. minutt. Det blir dog noe annet når man er innstilt på å betale 100 kr i måneden for musikk.

Lenke til kommentar

Dette skulle være nytt? Grooveshark har da tilbudt gratis streaming via nettleser lenge, uten lydreklame. Reklamefilter i nettleseren fjerner den visuelle, også. Du får det riktignok ikke på mobilen uten å betale. Biblioteket kunne vært bedre, og mye ryddigere, men tar det mye heller enn å bli avbrutt av Jonathan fra Spotify hvert 10. minutt. Det blir dog noe annet når man er innstilt på å betale 100 kr i måneden for musikk.

 

Grooveshark er ikke en lisensiert aktør, slik som Rara.com (eller Spotify, WiMP), og det innebærer at de ikke har gyldige avtaler med flesteparten av de store plateselskapene. Riktignok har de noen slike avtaler (bla. EMI, og flere uavhengige plateselskap), men de har også vært i konflikt med Universal Music Group.

 

Groovesharks offisielle mobil-app ble dessuten fjernet først fra Apple App Store i 2010 og senere også fra Android Market i 2011. Derfor virker det på meg som om dette er en tjeneste som opererer i gråsonen for hva som er lov.

 

Likevel var grunnen til at jeg ikke har nevnt Grooveshark i artikkelen først og fremst at denne tjenesten ikke er i nærheten av å være like kjent som Spotify og WiMP her til lands. Derfor var det mer naturlig å sammenligne Rara.com med de tjenestene som folk flest kjenner til. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hovedpoenget er vel at man ikke trenger en egen klient på pcen for å bruke tjenesten, slik som spotify og wimp krever. 1 Mb/låt handler vel om at ikke låten lastes ned i full kvalitet, men streames. Da tar man vel kun hensyn til en grei lyttekvalitet. Blir vel som youtube, man streamer ikke mange Gb om man ser en film i ok kvalitet.

 

Når det gjelder utvalg og design, så hadde vel ikke spotify eller wimp alt fra dag 1 heller. Det handler vel om avtaler, og flere artister og plateselskap vil sikkert dukke opp.

 

Når det er sagt så har vel the pirate bay hintet om at all musikk og film som legger der skal kunne streames etterhvert, og det er både gratis og har bra utvalg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...