Gå til innhold

Gnelder og bråk : forbud mot nisseluer på juleavslutning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før vi sparker folk vekk i øst og vest må vi huske på at vi er i starten av dette med kultur kollisjoner. Hvis du IKKE gjør noe i møte av nye kulturer så er du nazist her i landet og gjør du for mye er du en SV'esk kommunist som er kultur selvutslettende...

 

Er neimen ikke lett å gjøre ALLE til lags her i landet...

 

Har ei venninne som jobber som sykepleier på et av Oslos sykehus som en gang ble bedt om å fjerne noen barne tegninger som skulle forestille store ulv, lille ulv og de tre små grisene av en muslimsk far som fant de støtende... Hun ba ham på en meget pen måte om å reiste til helvette (Hun er så veltalende at jeg ville ikke blitt forundret om denne faren gledet seg til den turen...) og heller ignorere bildene hvis de støtet ham så mye OG hun fikk klart medhold i dette hos avd sjefen sin, som hadde hørt dette latterlige kravet fra før og ikke var villig til å fire en tomme på området... For er det noen som må lære at kultur ER kultur og ytringsfrihet ER ytringsfrihet er dessverre muslimer, som tror de kan holde opp koranen og tro at alle skal bøye seg baklengst fordi påstandene de tror på og som er hellige for dem. Skal de passe inn og bo her i landet MÅ de også endre seg, ingen tvil om det... Men det fordrer altså IKKE at vi kan ture frem som vi vil....

 

Nå er denne saken i Drammen eksepsjonelt klønete gjennomført da, men det er faktisk en skoles første famlende forsøk på å sekularisere jule feiringen slik at den faktisk passer for alle og ikke bare et kristent mindretall som vi ser overalt ellers, der jesus blir trukket frem og løgnene om hans bursdag gjentatt til det kjedsommelige... (spesielt etter at man har lært seg hvor sanne de påstandene er....). Hvorfor de ikke fikk ha på seg nisse lue er noe uklart, men som jeg sa, dette var fryktelig klønete lagt opp, virker som om dette ble bråbestemt liksom.

 

Så i steden for å hyle opp om nisselue forbud og bøying baklengst bør vi heller diskutere hvordan vi faktisk kan lage en jule feiring som inkluderer alle (og som tanken bak denne klønete "vinter feiringen sikkert var...). Tusenvis av skolebarn sitter i disse dager benket rundt om i landets kirker der de får høre om løgnene i den kristne tro uten at NOEN (annet enn HEF kanskje) skriker opp om DEN urettferdigheten, forskjells behandlingen og overkjøringen mens til og med de fleste av landets politikkere skriker over seg om bruken av nisseluer (Ja, man skjønner at man bor i nisselue landet Norge da.. :) ) ....

 

Feil fokus på en klønete sak... Spør du meg.

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt innlegg RWS, men et spørsmål sitter jeg dog igjen med: Hvor setter man skillet mellom kultur og religion? De kristne innslagene i julefeiringen er jo unektelig blitt en del av julen som et kulturelt fenomen også, og også de hedenske innslagene i dagens julefeiring har vært religion på et tidspunkt. Hvis vi aktivt skal gå inn for å gjøre julefeiringen mer sekulær, hva er det vi skal beholde for å i vare ta det kulturelle, og hva er det vi forkaster for å være inkluderende?

Lenke til kommentar

Er enig i at dette ble en svært klønete sak ja.

Men, vi har et problem i dette landet fordi religions kortet er alltid vinner kortet,og Norge er ganske så sekundært land,da har den ikke en sjangs mot de religiøse.

 

"Fjern tegningen av grisen"

"men det er bare en morsom tegning i min kultur"

"JA,men tenk på min RELIGION DA!"

 

Synd at vi lever i et samfunn hvor religion alltid skal vinne sånt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt innlegg RWS, men et spørsmål sitter jeg dog igjen med: Hvor setter man skillet mellom kultur og religion? De kristne innslagene i julefeiringen er jo unektelig blitt en del av julen som et kulturelt fenomen også, og også de hedenske innslagene i dagens julefeiring har vært religion på et tidspunkt. Hvis vi aktivt skal gå inn for å gjøre julefeiringen mer sekulær, hva er det vi skal beholde for å i vare ta det kulturelle, og hva er det vi forkaster for å være inkluderende?

Det gjenstår det vel antegelig å bli enige om... (Derav denne saken bl.a...)

 

For det hedenske i den norske jula er jo egentlig bare en utvannet versjon av en rekke utdøde religioner, der ting evolverer med årene, noe kommer inn og noe går ut... Nissen foreksempel, altså selve utseende, har vi fått fra disneys tegnefilmer, av alle ting... Så det evolverer jo hele tiden, alt etter hva folk tror og ikke tror på og hva folk selv ønsker å dra hjem i stua. Dette går jo åpenbart fortere i dag enn før, da trender og moter og slike ting er mye mer globalt og raskere å få tak i enn før...

 

 

Så i dag er det vel mer hva en selv lager julen til... Ønsker du kristne jule sanger eller Avenged Sevenfold som bakgrunns musikk på julaften, ønsker du å pynte stua og treet med plastikk jesuser, krybber og jomfru mariaer får i så måte være opp til hver enkelt, det som vi må enes om er hva vi lærer ungene på skolen.

 

For det er IKKE riktig å dra alle ungene ned til en eller annen kirke (samme hva kirken/moskeen/synagogen/templet heter) og prakke på dem påstander, for det er ikke det unger trenger. De trenger noe som ALLE, enten du er kristen, muslim hedning eller åsatro fan, kan samles om og der syntes jeg nisse luer er fint jeg :)

 

De kristne påstår jo at vår kultur er bygget på "kristne verdier", men også her evolverer vi, for vi har neppe de samme tradisjonene i dag som de hadde den gangen kristendommen ble påprakket oss for tusen år siden og siden vi her i landet TENKER for det meste sekulært (ved å forsøke å inkludere ALLE...) så er det val naturlig å gjøre nettopp det og ikke følge den såkalte kristne "tradisjonen" de påberoper seg ved å dra inn en masse påstander fra kristendom i jula for å prakke dette på ungene. (Jeg skjønner kirkene da, for jule gudstjenester står for 10% av kirke besøkene i dag og det vil de jo ikke bli kvitt....)

 

Kanskje vi skal snu oss rundt og finne på noe nytt, helt eller delvis? Kanskje vi kan lære noe av våre nye landsmenn også på den fronten? Hvem vet... Det eneste jeg vet er at julen er i ferd med å dreie vekk fra kristendommens tusenårige monopol på jul og det syntes jeg er bra. La oss heller feire at det går mot lysere tider, DET har i det minste ikke endret seg :)

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbød nisselue for å ta hensyn til norsk religiøs minoritet

 

Årsaka er ikkje det "alle" trudde det var, men saka er like håplaus. Lurar på om desse går med bind for auga når dei er ute og handlar. Eg har aldri sett ein butikk som skjermar brusflasker med nissemotiv på.

 

Og vi som var så flinke til å be "alle utleningene dra tilbake der de kom fra" allerede:)

Hadde jeg vært muslim,så hadde jeg flytte fra norge for lenge siden,jeg hadde ikke taklet å være noens syndebukk i så mange saker.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Muslimsk-Ap-leder-i-Drammen-ut-mot-jule--og-nisseluenekt-6719858.html

Lenke til kommentar

Forbød nisselue for å ta hensyn til norsk religiøs minoritet

 

Årsaka er ikkje det "alle" trudde det var, men saka er like håplaus. Lurar på om desse går med bind for auga når dei er ute og handlar. Eg har aldri sett ein butikk som skjermar brusflasker med nissemotiv på.

Lurer på hvilken minoritet det er snakk om her, har snakket med flere bekjente JV i Drammen (dog ikke på den skolen) men de var rimelig sikre på at det ikke var JV, eller som de sa "om noen vil gå med nisselue får det bli deres sak - vi går bare uten nisselue og håper det er greit"

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Det er egentlig veldig rart,for jehovas vitner er ikke interessert i å bidra til samfunnet eller forandre det,det er derfor de ikke stemmer ved valg. De liker å tro at jorden er et ond sted og at det eneste som kan redde den er Jesus som konge. Tror derfor ikke at de direkte skulle oppsøke rektoren

 

Ups: kan forsåvidt hende at det var rektoren som prøvde å ta hensyn ja..

Endret av mobillader
Lenke til kommentar

Før vi sparker folk vekk i øst og vest må vi huske på at vi er i starten av dette med kultur kollisjoner. Hvis du IKKE gjør noe i møte av nye kulturer så er du nazist her i landet og gjør du for mye er du en SV'esk kommunist som er kultur selvutslettende...

 

Er neimen ikke lett å gjøre ALLE til lags her i landet...

 

Har ei venninne som jobber som sykepleier på et av Oslos sykehus som en gang ble bedt om å fjerne noen barne tegninger som skulle forestille store ulv, lille ulv og de tre små grisene av en muslimsk far som fant de støtende... Hun ba ham på en meget pen måte om å reiste til helvette (Hun er så veltalende at jeg ville ikke blitt forundret om denne faren gledet seg til den turen...) og heller ignorere bildene hvis de støtet ham så mye OG hun fikk klart medhold i dette hos avd sjefen sin, som hadde hørt dette latterlige kravet fra før og ikke var villig til å fire en tomme på området... For er det noen som må lære at kultur ER kultur og ytringsfrihet ER ytringsfrihet er dessverre muslimer, som tror de kan holde opp koranen og tro at alle skal bøye seg baklengst fordi påstandene de tror på og som er hellige for dem. Skal de passe inn og bo her i landet MÅ de også endre seg, ingen tvil om det... Men det fordrer altså IKKE at vi kan ture frem som vi vil....

 

Nå er denne saken i Drammen eksepsjonelt klønete gjennomført da, men det er faktisk en skoles første famlende forsøk på å sekularisere jule feiringen slik at den faktisk passer for alle og ikke bare et kristent mindretall som vi ser overalt ellers, der jesus blir trukket frem og løgnene om hans bursdag gjentatt til det kjedsommelige... (spesielt etter at man har lært seg hvor sanne de påstandene er....). Hvorfor de ikke fikk ha på seg nisse lue er noe uklart, men som jeg sa, dette var fryktelig klønete lagt opp, virker som om dette ble bråbestemt liksom.

 

Så i steden for å hyle opp om nisselue forbud og bøying baklengst bør vi heller diskutere hvordan vi faktisk kan lage en jule feiring som inkluderer alle (og som tanken bak denne klønete "vinter feiringen sikkert var...). Tusenvis av skolebarn sitter i disse dager benket rundt om i landets kirker der de får høre om løgnene i den kristne tro uten at NOEN (annet enn HEF kanskje) skriker opp om DEN urettferdigheten, forskjells behandlingen og overkjøringen mens til og med de fleste av landets politikkere skriker over seg om bruken av nisseluer (Ja, man skjønner at man bor i nisselue landet Norge da.. :) ) ....

 

Feil fokus på en klønete sak... Spør du meg.

 

For min del har ikke dette noe å gjøre med religion eller jesus, men det med nisseluer og nisser til jul er en Norsk tradisjon, jeg husker selv hvor magisk julen var når jeg var liten, og da blir man regelrett opphisset av å komme over slike artikler nå i disse juletider.

 

Å forandre på noe synes jeg blir helt feil, hvorfor skal vi det egentlig? det vår tradisjon, vårt land, la disse tingene få være som de er, og hvis ikke muslimene liker det, så synd for dem.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...