Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny selvbygd pc - bluescreen problemer..


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har problemer med bluescreen på min selvbygde PC, og lurer på hvordan jeg skal fikse dette.Trur selv at det er SSD'en, har lest på komplett.no at SSDen må stå i achi mode og oppdateres med nyeste firmware, eller kan det bli mye bluescreen og tull. Samtidig lurer jeg på om PC'n står i achi-mode?Hvordan setter jeg den i achi-mode? Send gjerne en link der jeg kan laste ned siste firmware til SSD'en

 

Akkuratt nå bruker jeg disse delene:

 

Hardisk: KINGSTON HYPERX 120GB SSD SATA/600 MLC

 

Hovedkort: GIGABYTE GA-Z68AP-D3 DDR3 S-1155 ATX

 

Skjermkort: GIGABYTE GEFORCE GTX 560 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI

 

Tusen takk for all mulig hjelp jeg kan få!!

 

 

Tusen takk for all hjelp jeg kan få!

Endret av theviken1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgte steg for steg på Bios meny'n, alt så ut til å gå greit. Men da jeg skulle gå ut av bios, og starter opp windows, får jeg blue screen i 2 sek, og så popper det "startup repair". :/

Den funker ikke i det hele tatt nå.. hm

Noen idè?

Endret av theviken1
Lenke til kommentar

Blåskjermen kommer fordi windows ikke klarer å mounte bootsector når du skifter mellom IDE/AHCI. Da bør du helst reinstallere windows på disken. Du kan til nøds starte med windowsplata, trykk shift+f10 for å komme til ledetekst og gjøre en "bootrec /fixmbr" og /fixboot. Dette har brukt å virke før.

Lenke til kommentar

Den vil ikke funke når den står i ACHI-mode eller RAID HDX. Kun i IDE-mode. Hvorfor? hva skal jeg gjør for å hindre blue screen. takk for all mulig hjelp!

 

Du kan prøve å sette AHCI til aktiv i Windows registret, vet du ikke hvordan du gjøre det, kan du lese litt om det på denne siden. Han snakker om Windows 7 RC, men det er samme framgangsmåte for den versjonen du har.

Enkleste måten er å laste ned den filen ahci som er midt på siden og kjøre den.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har oppdatert SSDen nå. Og så ut til at alt var ok igår. Men da jeg skulle skru på pcn idag så jeg at det kom "No device detected" altså, det virker som ikke firmware'n er oppdatert. Men jeg har dobbeltsjekket; den er oppdatert. Fikk bluescreen og. Har mistanke at jeg må endre noe på BIOS. Men jeg er ikke sikker, tusen takk for all mulig hjelp!

Endret av theviken1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...