Gå til innhold

Ønsker råd mht. oppgradering. AMD eller Intel?


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål til HW-folket ang. prosessor og oppgradering:

 

Jeg sitter nå med en AMD Athlon 64 X2 6400+, og har ventet lenge på å oppgradere, men innen utgangen av dette året. Jeg var også en av de som hadde store forhåpninger til Bulldozer, og ble tilsvarende skuffet.

Det jeg lurer på er dermed:

 

Hva med å kjøpe et nytt AMD A3+ hovedkort + en AMD Phenom II X6 1055T?

Dette kontra å bruke en god del mer penger (som jeg foreløpig ikke har) på Intel-plattformen (Core i5 2500K + HK osv).

 

Har ikke vært så glad for alle sokkel-byttene og ulike chipset som Intel "tvinger" igennom, men er redd for at AMD har kastet inn håndkleet for godt innen desktop-platformen, og at de ikke vil komme med noen ny, forbedret versjon av Bulldozer (som kan forsvare valget med en potensiell senere oppgradering).

 

Maskinen skal dekke inn et ganske bredt behov mht. bruk, som inkluderer Photoshop, Premiere Pro (rendering og transcoding), lydstudio og gaming, men på et moderat budsjett.

Jeg vil tro at jeg ved førstnevnte valg uansett vil få en markant ytelsesøkning, og at jeg med mitt NVIDIA GeForce GTX 560-kort vil kunne dra de fleste spill på 1680x1050 med grei "eye candy"-faktor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål til HW-folket ang. prosessor og oppgradering:

 

Jeg sitter nå med en AMD Athlon 64 X2 6400+, og har ventet lenge på å oppgradere, men innen utgangen av dette året. Jeg var også en av de som hadde store forhåpninger til Bulldozer, og ble tilsvarende skuffet.

Det jeg lurer på er dermed:

 

Hva med å kjøpe et nytt AMD A3+ hovedkort + en AMD Phenom II X6 1055T?

Dette kontra å bruke en god del mer penger (som jeg foreløpig ikke har) på Intel-plattformen (Core i5 2500K + HK osv).

 

Har ikke vært så glad for alle sokkel-byttene og ulike chipset som Intel "tvinger" igennom, men er redd for at AMD har kastet inn håndkleet for godt innen desktop-platformen, og at de ikke vil komme med noen ny, forbedret versjon av Bulldozer (som kan forsvare valget med en potensiell senere oppgradering).

 

Maskinen skal dekke inn et ganske bredt behov mht. bruk, som inkluderer Photoshop, Premiere Pro (rendering og transcoding), lydstudio og gaming, men på et moderat budsjett.

Jeg vil tro at jeg ved førstnevnte valg uansett vil få en markant ytelsesøkning, og at jeg med mitt NVIDIA GeForce GTX 560-kort vil kunne dra de fleste spill på 1680x1050 med grei "eye candy"-faktor?

 

neste generasjon intel prosessorer (Ivy Bridge) vil kunne kjøre på sokkel LGA 1155 som er det de nåværende intel prosessorene kjører på. da gjelder det bare å finne er intel hovedkort som det står B3/Gen 3 på i slutten av navnet

 

du vil merke at en i5 2500k er betydelig raskere enn en 1055t

 

det beste er vel å kjøpe en intel i5 2500K + et billig hovedkort med Z68 chipset (og B3/Gen 3) + corsair vengeance/XMS3(2x4GB) eller Kinston HyperX (2x4GB)

 

et GTX 560/560 Ti vil klare seg veldig bra på 1680x1050

 

Edit: skal vel si meg enig i posten over også da

 

skal vel også si at jeg ikke helt liker sokkel skifte metoden til intel :(

 

skal vel også sies at AM3+ øker litt på ytelsen stil AM3 prosessorene, ikke så mye, men litt

 

MVH Olestokk :)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Jeg takker så langt for raske svar. :yes:

 

Ser helt klart at jeg ytelsesmessig vil komme best ut av det med en Intel-løsning, men dette er kanskje mer et spørsmål om pris/ytelse.

En annen faktor, er at ved en AMD-løsning vil jeg ha råd til å kjøpe et high-end hovedkort med alle fasiliteter, spesielt på IO-siden.

Det er til og med mulig at jeg kan forsvare et SSD-kjøp i forhold til den prisen jeg må betale for Intel-pakka.

Men da igjen, er jeg redd for å sitte med en "dead end"-plattform uten andre muligheter enn å kjøpe alt nytt.

 

På en annen side, så er jeg verdt det hvis jeg kan strekke levetiden like lenge som det oppsettet jeg har nå.

 

Intel-prosessorer er kjent for mindre støy og strømforbruk enn sin tilsvarende motpart, samtidig som ytelsen er på topp

 

Mht. støy, har jeg aldri brukt stock-cooler, og har dermed mulighet til å styre dette selv. Strømforbruk er heller ikke noe jeg tenker så mye på. Det har uansett skjedd en stor forberdring siden Athlon 64 X2, og da slipper også jeg å fyre så hardt i vinter ;)

Lenke til kommentar

En i5-2500k har mye lengre ben å strekke seg på i fremtiden enn en Phenom II X6 1055T. Du kan sammenligne det med en motorvei:

2500k har 4 spor med en fartsgrense på 200 km/t

1055T har 6 spor med en fartsgrense på 120 km/t

 

Kan se at i5-2500k er mer fremtidsrettet med tanke på ytelse, men at en Phenom II X6 1055T kun yter 60% av i5-2500k pr. kjerne, er vel å ta litt i?

 

I noen enkelte tilfeller stemmer det nok, men generelt ser det ikke ille ut (ref: AnandTechs sammenligning), og velger jeg i stedet en Phenom II X6 1011T BE, ser det faktisk ganske bra ut: AnandTechs sammenligning II

 

Men dette forutsetter jo at man benytter applikasjoner som støtter muli-threading, vil jeg tro.

Endret av -= El Diablo =-
Lenke til kommentar

Kan se at i5-2500k er mer fremtidsrettet med tanke på ytelse, men at en Phenom II X6 1055T kun yter 60% av i5-2500k pr. kjerne, er vel å ta litt i?

 

I noen enkelte tilfeller stemmer det nok, men generelt ser det ikke ille ut (ref: AnandTechs sammenligning), og velger jeg i stedet en Phenom II X6 1011T BE, ser det faktisk ganske bra ut: AnandTechs sammenligning II

 

Men dette forutsetter jo at man benytter applikasjoner som støtter muli-threading, vil jeg tro.

Phenom II X6 1090T er omtrent ekvivalent i ytelse med i5-2500k i flertrådede oppgaver på 3.2GHz. Enkel prosentregning gir da dette:

120 * 6 * 3.2 / 2.8 = 822

200 * 4 = 800

 

Resultatene virker ganske riktige, det er bare overraskende å se hvor stor forskjellen er i praksis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...