Gå til innhold

Denne kan gi deg en SSD på 2 TB


Anbefalte innlegg

Normen jeg har lært i studiet mitt er at bit skal brukes som enhet i forbindelse med dataoverføring og Byte i forbindelse med lagring av data. Hvis man sjekker det ut, så ser man at de fleste følger denne normen.
Er ikke noe uvanlig å bruke bit når man snakker om minnebrikker (chips, ikke modulene på x GB man setter i hovedkortet). Er vel heller normen slik jeg har erfart det.Eksempel

 

Posten min var ikke ment som en bastant sannhet, bare gjenforteller hva jeg har lært på studiet mitt. Jeg kjenner også til at dette stort sett ikke gjelder når det kommer til minnebrikker. Unntak finnes til alle regler, og ikke minst til normer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de først klarer å skvise 2TB inn på en 2.5 tommers SSD, vil nok prisen rase ettersom det kommer til å kunne ta over for HDD, altså masseproduseres like mye som HDD... Kom med det! Nå!

 

Hvorfor skulle prisen rase? Man skviser greit inn 2TB i 3.5-størrelse med SSD i dag. Det er ikke dette som gjør at vi ikek har store consumerdrives og billigere SSD.

 

AtW

 

Dette ser lovende ut, betyr dette at jeg kan regne med å kunne bytte ut mine ca 700 kroners(da jeg kjøpte dem) 750 gigger innen si to år?

 

Neppe om du vil betale 700 kroner for de nye også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis de først klarer å skvise 2TB inn på en 2.5 tommers SSD, vil nok prisen rase ettersom det kommer til å kunne ta over for HDD, altså masseproduseres like mye som HDD... Kom med det! Nå!
Hvorfor skulle prisen rase? Man skviser greit inn 2TB i 3.5-størrelse med SSD i dag. Det er ikke dette som gjør at vi ikek har store consumerdrives og billigere SSD.AtW

 

Om de masseproduseres i like stor grad som HDD. Tror nok Intel selv vil presse prisene ned for å ta en større del av lagrinsenhetsmarkedet. Flaskehodet på prisen kan jo være en produksjonsmetode som er vanskelig å presse ned prisen på, uansett hvor mye som produseres, så da kan jeg absolutt ta feil.

Lenke til kommentar
Hvis de først klarer å skvise 2TB inn på en 2.5 tommers SSD, vil nok prisen rase ettersom det kommer til å kunne ta over for HDD, altså masseproduseres like mye som HDD... Kom med det! Nå!
Hvorfor skulle prisen rase? Man skviser greit inn 2TB i 3.5-størrelse med SSD i dag. Det er ikke dette som gjør at vi ikek har store consumerdrives og billigere SSD.AtW

 

Om de masseproduseres i like stor grad som HDD. Tror nok Intel selv vil presse prisene ned for å ta en større del av lagrinsenhetsmarkedet. Flaskehodet på prisen kan jo være en produksjonsmetode som er vanskelig å presse ned prisen på, uansett hvor mye som produseres, så da kan jeg absolutt ta feil.

 

Flash masseproduseres i dag.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor mange brikker er egentlig vanlig?
Fra 4 og opp til 16 avhengig av størrelse på nand brikkene, total kapasitet og om det bruker begge sidene av pcb eller kun oversiden.

Her er f.eks OCZ Octane 512GB med 8 nand brikker på 32GB på hver side.

Oversiden

post-140856-0-86402300-1323360488_thumb.jpg

 

Undersiden

post-140856-0-48666500-1323360489_thumb.jpg

Nå er vel hver av disse sorte brikkene en stabel av inntil 4 brikker av den typen vi ser på bildet. Samsung kaller de doble pakkene for DDP og de med fire brikker QDP. Disse kobles sammen og støpes inn i den sorte plasten som omgir de så de fremstår som en brikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan som du sier pakkes i DDP og QDP (med 2 og 4 brikker) men det finnes også SDP med kun en brikke.

 

  • SDP (Single Die per Package)
  • DDP (Dual Die per Package)
  • QDP (Quad Die per Package)

Hva som er mest brukt har jeg ikke anelse om

Endret av BAT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel aldri vært snakk om hvor store SSD'er som er mulig lage. Det er kun pris det dreier seg om. Per i dag er det fremdeles 20-gangeren i pris per gigabyte, selv om harddisk-krisen har redusert dette littegrann. Det er litt som flatskjerm kontra gammeldags TV/monitor. I mange år var flatskjermer sinnsykt dyre, men plutselig ble de nærmest gratis. Gleder meg til den dagen SSD-er når dette punktet. Straks man har masseproduksjon av 2TB-disker og større, kan prisene begynne å stupe, Tør vi gjette på høsten 2012, eller er det kanskje litt optimistisk?

Lenke til kommentar

Tjæh.. Jeg tipper vi bikker over på 2014 før vi ser ok SSD priser der enhetene også kan fungere som masselagringsenheter såvel som ytelsesenheter. Når man i dag betaler skjorta, buksa, litt av trusa og en halv sokk for å få 200 GB SSD så sier det seg selv at det vil ta tid. Spol tiden 2 år tilbake og se hvordan prisene var da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...