Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

5 år gammel laptop får bluescreen flere ganger i uken (vista)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I det siste har jeg fått bluescreen oftere og oftere. PCen er en 5 år gammel Acer Aspire 5920G, med Windows Vista. Er helt ærlig usikker på hva informasjon dere trenger for å eventuelt kunne hjelpe meg, så bare spør så skal jeg svare. :)

 

Jeg føler det gjerne skjer i hytt og pine, men skjer nok oftest etter jeg nylig har startet opp maskinen og skal gå inn på flere programmer samtidig (hvis jeg skal inn på utforsk, inn på firefox samtidig, og opner mange faner.

 

Å kjøpe ny pc er ikke et alternativ, da jeg skal i forsvaret til høsten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Starte med å kjøre memtest. La det stå og gå over natten. Etter det sekke du at alt er oppdatert i windows update, og sjekker at alle drivere også er oppdatert. Etter det kan du ev. sjekke om du har noe malware på PC-en, det ligger en guide til det i sikkerhetsdelen av forumet.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Jeg har scannet PCen for virus, gjort defragmentering av harddiskene, defragmentert registeret, fikset registeret (tuneup utilities) og sjekket for malware.

 

Jeg har også sjekket om driverene er oppdatert, og oppdatert de som ikke var det.

 

Det jeg har kommet frem til, og som jeg tror roten av problemet er, er rett og slett at PCen blir overopphetet. Det igjenspeiler seg når jeg spiller spill. For eksempel så begynner det å lagge noe sinnsykt (har fortsatt god ping) når jeg har spilt CS:S en liten stund. Er ikke mye sirkulasjon her jeg sitter, og er ikke spesielt kjølig her heller.

 

Så da kommer det nye spørsmålet: hvordan kan jeg holde en laptop mest mulig kjølig? Det har gått fint tidligere å spille spill på PCen, så tenker at det kanskje har hopet seg litt opp med støv inni PCen. Burde jeg prøve å opne laptoppen for å fjerne støv?

Har som sagt denne her:

 

Bilde

Lenke til kommentar

Du kan prøve å finne ut hvor lufta går ut på Laptoppen, så tar du fram støvsugeren og prøver å suge ut Støv fra den utgangen.

Har du trykkluft på boks så kan du prøve å blåse inn i utgangen og ha støvsugeren på den andre siden klar til å fjerne støvet som da vil komme ut eller motsatt vei som over.

 

Alternativt kan man åpne, fjerne støv og dritt for hånd og ha på ny kjølepasta, men dette egner seg ikke for amatører.

 

Edit : Laptoppen bør selvsagt være avslått når du støvsuger.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Du kan prøve å finne ut hvor lufta går ut på Laptoppen, så tar du fram støvsugeren og prøver å suge ut Støv fra den utgangen.

Har du trykkluft på boks så kan du prøve å blåse inn i utgangen og ha støvsugeren på den andre siden klar til å fjerne støvet som da vil komme ut eller motsatt vei som over.

 

Alternativt kan man åpne, fjerne støv og dritt for hånd og ha på ny kjølepasta, men dette egner seg ikke for amatører.

 

Edit : Laptoppen bør selvsagt være avslått når du støvsuger.

Takk for svar!

 

Åpnet nettopp dekselet bak, det var ikke mye støv å finne i den ytterste delen. Jeg kan skru opp hele PCen, men det virker som at jeg da risikerer mer enn jeg har å vinne på det.

 

Selv tror jeg det ikke er mye håp. Jeg har kjølepasta liggende, så det er alltids en mulighet. Samtidig virket det ikke som det er så alt for mye støv heller. Kanskje jeg kan ser bedre om jeg åpner hele dekselet, men igjen: jeg føler jeg da risikerer mer enn jeg vil tjene på det.

 

Bilde:

http://imageshack.us/photo/my-images/828/dsc00636p.jpg/

 

Spør vel et dumt spørsmål her, men er den nede til venstre her prosessoren? Er jo ingen kjøling på den.

Endret av superninja
Lenke til kommentar

Prosessoren er under kobberrrøret som går over den aluminiumsblokken på midten. Men ut i fra problembeskrivelsen din vil je heller tro det er skjemkortet som går varmt. om du søker på "merke modellnavn service manual" bør du finne en grei oversikt over komponentene, hvor de sitte,r og hvordan du lttest demonterer maskinen.

Lenke til kommentar

Nope, tipper det er en brikke til hovedkortet eller noe i den dur.

Cpu (om det ikke er Gpu'en da) er øverts til høyre , om du har kjølepasta liggende og har kommet såpass langt som du har kommet nå så kan du like så godt rengjøre og ha på i samme slengen, ikke så vanskelig men pass på at du ikke ødelegger kjøleren når du tar den av.

 

Edit : Darn, stemmer det NgZ skriver så da tipper jeg det muligens "kan" være gpu som ligger under den vifta.

Edit 2 : Kan også være selvsagt at både gpu og cpu ligger hver for seg under der NgZ påpeker at cpu skal være.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...