Gå til innhold

Hvordan bruker du Evernote?


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min største oppdagelse på programvarefronten i år er programmet Evernote. Kanskje eg også må strekke meg til største oppdagelse på flere år. :)

 

For dere som ikke kjenner programmet er det et program for å opprette, lagre, synkronisere og organisere notater. Det eg liker er at programmet er tilgjengelig både på PC(mac og windows), Android, iPhone og Web. Alle notater du lager er tilgjengelig på hvert sted du har satt opp Evernote klienten, og du kan også bestemme at deler av notatene skal være tilgjengelig offline om du har behov for det.

 

Føler eg til stadighet finner nye bruksområder til Evernote, så derfor lurer eg på hvordan andre bruker Evernote?

 

Det mest brukte bruksområdet mitt er notering av småting fortløpende i forbindelse med jobb eller prosjekter privat. I stede for å åpne notepad for å notere småting åpner eg nå i stede et nytt notat og skriver det der i stede for. Noen du skal ringe? Noter navn og nummer så har du det liggende. Slettes når du har gjort det. URL til en artikkel du vil huske? Noteres i Evernote. Osv.

 

I tillegg har eg også overført ALT av kvitteringer til Evernote. Alle kvitteringer eg hadde liggende er scannet inn i Evernote via en HP scanner. Kvitteringene lagres som PDF, og blir etter en dags tid søkbare på tekst. Står du da i butikken og plutselig trenger kvittering er den bare et par tastetrykk unna. Kvitteringene forringes heller ikke slik vanlige kvitteringer ofte gjør. I tillegg har eg begynt å "scanne" kvitteringer på farten med mobilens kamera. Ikke 100% kvalitetsmessig, men absolutt brukbart. Og genialt når man er på farten hvor det er risiko for at kvitteringen forsvinner før man kommer hjem.

 

Forbruksvarer legger også inn som egne notater. Støvsugerposer, batterier, lyspærer, vindusviskerblad osv blir alt lagt inn med butikk, modell/typenr og evnt størrelse/effekt. Står man da i butikken og trenger batterier til en fjernkontroll kan man kjapt se hvilke batterier som trengs, uten å gjette. Lengde på vindusviskere på bilen til kona? Ingen problem. Eget notat. Gjerne med bilde om nødvendig.

 

Viktig informasjon du trenger kjapt? Blodtypen din? Personnummer til dattera di? Telefonnummeret til sperretjenesten for Mastercardet ditt? Egne notater som alltid ligger på alle mobile enheter. Søkbare. Aldri skal du stå hos legen igjen uten å kunne huske personnummeret til noen i familien.

 

I det siste har eg også begynt med sjekklister for diverse ting. Sjekklister er praktisk, men ulempen er at man aldri har de når de trengs. Evnt blir de ikke tatt vare på eller oppdatert. I Evernote er de alltid tilgjengelig og det er lett å oppdatere de. Ikke trenger du egen app for det heller.

 

Når eg bestiller overnattinger eller reiser så får eg i 99% av tilfellene en bekreftelse på e-post. Som Evernote bruker får du egen e-postadresse som du kan videresende disse til, og de havner så rett inn i Evernote som egne notater. Når du da har glemt hvilket hotell du skulle på er det lett å finne frem til det.

 

Dette er mine mest brukte bruksområder. Hvordan bruker du Evernote? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker det til mye av det samme som du gjør. I tillegg fungerer det glimrende til å ha kontroll over og alltid tilgang til timelister.

Bruker det også til å ta med hentelapper på Posten, klipper man hentelappen skaleres den automatisk slik at man bare kan vise frem mobilen og få strekkoden scannet. Med Evernote Clipper kan man også klippe hele nettsider eller bare deler av en, kjekt til å ta vare på artikler eller lignende.

 

I tillegg er det en velsignet enkel måte å ikke bare skrive men ha kontinuerlig oversikt over forelesningsnotater på. Tags-funksjonen fungerer slik den skal :thumbup:

Lenke til kommentar

Glemte å nevne webclipperen ja. Dessverre er dette en funksjon som kun fungerer bra i IE, Firefox, Mozilla og Chrome. Vi Opera brukere er dømt til å bruke en treg og dårlig implementert URL snarvei. Tar evigheter(noen minutter) bare for å lagre nettsider.

 

De fleste hentelapper får eg SMS eller e-post om, så akkurat det har eg dekket :)

 

Bruker den også på møter i jobbsammenheng. Notater, stikkord, avtalte oppgaver, bilder av tavle, opptak av lyd osv er alt genialt når man skal huske hva som ble sagt og eller avtalt. Har faktisk et møte på 28 minutt lagret som lydnotat hvor eg kan gå tilbake og sjekke alt som ble sagt, og ikke minst svar på mine spørsmål osv.

 

Ser at de støtter Livescribe notatpenn. Noen som har testet disse? Har pr i dag med meg Galaxy Tab som eg noterer på, og det fungerer ganske bra. Men om eg kunne notert på papir og samtidig digitalisert notatene så hadde det vært midt i blinken. Ulempen er dessverre at Livescribe må kobles til en pc for å overføre notatene. 3G rett i pennen burde vært mulig i 2011? :)

Lenke til kommentar

Sikkerhet er naturligvis et issue å ha i bakhodet. Eg vil for eks aldri passord i Evernote, eller PIN koder til kort. Heller ikke kopi av betalingskort, pass eller førerkort. Men eg har laget et notat med liste over de mest brukte kontonumrene mine, samt de fire siste tallene på alle kortene mine knyttet opp mot hvem som skal ringes dersom eg må sperre et eller flere av de. Blodtype er ikke noe problem. Personnummer bør også være ok, ettersom man tross alt trenger passord for å få tak i dataene. Så om man tenker litt over hva man putter i Evernote, så ser eg ingen problem med å lagre mye der. Kvitteringer, sjekklister, møtenotater, telefonnummer, modellnr til batteritypen i fjernkontrollen, bekreftelse på reservasjoner er typiske ting eg ikke har noe problem med å lagre i Evernote.

 

Evernote på sin side har også tre løfter til sine kunder, for hva det er verdt: http://blog.evernote.com/2011/03/24/evernote’s-three-laws-of-data-protection/

 

I tillegg er det jo verdt å merke seg at overføringen er kryptert, men dataene er ikke låst på noen måte på serverene. Fordelen med dette igjen er at du kan når som helst hente ut alle dataene som lesbare XML/HTML filer.

Lenke til kommentar

Evernote er et fantastisk program, og den glimrende støtten på tvers av alle plattformer gjør at det etter min mening slår OneNote med god margin (selv om OneNote er layotmessig mer fancy). Ikke minst tilgangen på mengder av "tilleggsprogram" gjør det nyttig.

 

Har brukt det siden høsten 2008 (tidlig bruker), og særlig til å lagre kodesnutter, skjermdumper til manualer/bruksanvisning, notater (møter, ideer etc) knyttet til ulike prosjekter og f.eks lagre priser (bare ta ett bilde av pristagger i butikken). En mulighet i Evernote som mange ikke bruker er muligheten til å lage enkle arbeidslister/huskelister med avkryssing. Bruker det ikke til ting som er mer "følsomt".

Lenke til kommentar

Disse avkryssningsboksene er undervurdert. Eg fant de først for noen uker siden. Kjekt til å lage liste over hvilke julegaver du har kjøpt, innhold i verktøykassen, toalettmappen osv.

 

Det er dog to funksjoner som eg gjerne skulle ønsket var tilgjengelig på alle platformene: videonotat og kryptering av tekst. Dessverre fungerer kun videonotat på iPhone og mac, etter hva eg har sett, og kryptering fungerer kun på en pc(mac eller windows).

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg bruker det til skolenotater. Legger inn alt av tekster jeg skriver, samt alt av innleveringsoppgaver o.l.

 

Ser for meg at dette vil bli svært nyttig i eksamenstiden da jeg lett kan søke opp alt jeg har vært gjennom dette året.

 

Ellers bruker jeg det til å legge inn skolerelaterte bilder, feks bilder av øvelser i naturfag o.l. Da vet jeg at om pcen min skulle kræsje så kan jeg alltids hente ut stoffet jeg trenger via en hvilken som helst annen pc.

 

Takk for tips til bruksområder jeg ikke har tenkt over forresten! :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vet jeg blåser liv i gammel tråd, men bruker mange Evernote i dag også? :)

 

Jeg bruker det masse. Hovedsakelig til private ting, men også i forbindelse med jobb. Mine hovedbruksområder:

 

- Kvitteringer

- Billetter

- Betalte papirfakturaer

- Manualer, bruksanvisninger osv

- Oppskrifter

- Treningslogger

- Starter på skole til høsten, så da blir det alt av notater og utdelt materiell

 

Generelt prøver jeg å bli helt "papirløs". Noen som har tips til en bra, portabel scanner? I dag bruker jeg iPhone med appen "genius scan". Det fungerer ganske bra, men kunne tenkt meg en dedikert scanner.

 

Det jeg har litt utfordringer med er organiseringen. Hittil er jeg storbruker av notebooks & stacks. Jeg har en stack som heter privat, med notebooks for de forskjelllige notattypene under der igjen. Tags har jeg ikke kommet ordentlig inn i.

 

Jeg har prøvd mange forskjellige måter til å organisere. Prøvde å sortere bare på titler og tags først. Det fungerte greit, men virker litt mer oversiktlig for meg med flere notebooks. Er bare redd for at det igjen blir uoversiktlig når jungelen av notebooks blir for stor.

 

Hva anbefaler dere? EN er virkelig et fantastisk program som alle burde bruke etter min mening. Selv bruker jeg det på iPhone, iPad, Mac og Windows 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også litt i tvil om hva som er best måte å organisere det på til den dagen det ligger en million notater i evernote. Har begynt å bruke followupthen.com en del for å lage "tasks" i evernote. Deler notatet fra evernote med brukernavnet mitt på followupthen(mail share) og da får jeg mailvarsler om denne "oppgaven" fra followupthen 1 gang i døgnet. Får også en mail hver morgen fra followupthen med liste over alle aktive oppgaver.

Lenke til kommentar

Det jeg har litt utfordringer med er organiseringen. Hittil er jeg storbruker av notebooks & stacks. Jeg har en stack som heter privat, med notebooks for de forskjelllige notattypene under der igjen. Tags har jeg ikke kommet ordentlig inn i.

 

Jeg har prøvd mange forskjellige måter til å organisere. Prøvde å sortere bare på titler og tags først. Det fungerte greit, men virker litt mer oversiktlig for meg med flere notebooks. Er bare redd for at det igjen blir uoversiktlig når jungelen av notebooks blir for stor.

 

Hva anbefaler dere? EN er virkelig et fantastisk program som alle burde bruke etter min mening. Selv bruker jeg det på iPhone, iPad, Mac og Windows 8.

 

God organisering er alltid problematisk når informasjonsmengden blir stor.

 

Personlig bruker jeg stacks og notebooks pluss tagger. Dog har jeg bare et par tusen notater. Personlig tror jeg faktisk god bruk av tagger er nesten de viktigste for å opprettholde oversikten.

Lenke til kommentar

Det finnes nok ingen fasit, på mange måter må man finne ut selv hvordan strukturen passer en selv. Det er litt det å gjenskape hvordan man logisk tenker. Men for å eksemplifisere i forhold til eget bruk. Jeg lagre mye i Evernote knyttet til kodesnutter, dokumentasjon osv på kunder. Primært nettløsninger. Da lagrer jeg alt knyttet til en kunde/prosjekt i en stack med flere notebooks. Om jeg for den kunden har laget en kodesnutt som har med rendering av bilder så tagger jeg den med en tag som forteller meg hva denne kodesnutten gjør.

 

Da kan jeg ved hjelp av taggen finne alle kodesnutter som er ulike løsninger på det samme (versjoner), mens jeg under stacken (mappa) på bedrift/prosjekt kan finne all informasjon om forholdet til bedriften/prosjektet. Har jeg utgifter knyttet til bedriften/prosjekte så legger jeg kvitteringen på hver bedrift.

 

F.eks i ditt eksempel ville jeg laga det som følger. En stack som heter f.eks utstyr hjemme. Under en notebook for TV, iPad, Data osv. Under hver samlet jeg notater på brukertips (linker), kvittering (garantiseddel) etc. Og så tagger man kvitteringer med kvittering. Men man kunne like gjerne laget en notebook som heter "kvitteringer" og så tagget det enkelte notat med TV, iPad osv.

 

Hele poenget er at man ved hjelp av stacks, notebook og notes lager en form for mappe/filstruktur - mens man ved tags lagger en struktur på tvers av denne igjen. Man kan altså identifisere et notat via to dimensjoner.

Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar Bolson!

 

Jeg er nok ikke så langt unna det siste du foreslår. Legger ved et SS her som viser hvordan jeg har det pr. nå. Forstår at man kan identifisere et notat via 2 dimensjoner, men hittil har jeg nok ikke hatt bruk for det. Dermed har det vært nok med notebooks. Vil tro det behovet endrer seg når jeg får flere notes.

 

post-79814-0-34772000-1370175509_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...