Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trafikk kamera


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Jeg observerer veldig mye aggressiv kjøring i trafikken og har flere ganger være nære ulykker som følge av dette.

Innser vel at i løpet av min karriere bak rattet så vil jeg muligens kommme opp i noen situasjoner. Vurderer derfor å anskaffe et kamera til å montere i bilen for å dokumentere.

 

Er det noen som kan gi meg noen gode tips/anbefalinger? Er det mulig å anskaffe et greit kamera for en tusing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nok tro du må litt opp i pris. Hva med GoPro sine HD kameraer?

 

Hvor mye kjører du (antatt filmtid)?

 

 

Kameraet skal kun brukes til å dokumentere hvis jeg kommer opp i ulykker, så jeg behøver ikke mange minuttene. Går ikke disse kameraene i en loop...når minnet er slutt så begynner de forfra?

 

 

Er dette et brukandes kamera?

 

http://gdx.no/action-og-bil-kamera.html

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Har sjekket litt ang dette.

 

- Road Hawk. Dyrest og best. Dette benyttes av yrkessjåfører.

- Diverse fra DX.COM. Tvilsom kvalitet.

 

- Apps på telefon. Dashboard Cam er bra på Android. Tar fortløpende stillbilder.

 

Min erfaring er at det også er behov for kamera bak.

 

Vurderer hvilke kvalitet du trenger. For å tyde bilskilt trenger du HD av god kvalitet. Vidvinkel minsker sjansen til å lese skilt.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Godt poeng, man bør kunne følge med bakover også.

 

Nå vurderer jeg dette kameraet

 

http://gdx.no/toveis-bilkamera-med-nattfunksjon.html

 

Full HD, kamera forover og bakover og nattfunksjon.

 

Men det står ikke i annonsen hvilket merke det er, så jeg kan ikke finne tester på nettet. Er dette et kinaprodukt?

Endret av Bond007
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er ute etter et trafikkkamera jeg også, hvor kan jeg finne det samme utstyret som likner det politiet bruker?

 

Kameraet bør filme automatisk, og det bør være en opptaker eller en ferdskriver eller noe med.

Er det mulig å få noe som filmer front og bak?

 

Grunnen til at jeg vil ha dette er pga sikkerhet mot vandalisme og som bevisopptaker i ulykker osv. Jeg bevilger 10.000kr for dette.

 

Hadde en egen tråd om dette tidligere, men fikk ikke noe avkastning.

Lenke til kommentar

OT: Er ikke slikt et yndet objekt for tyveri?

 

Spiller ingen rolle, tyven vil bli rapportert til politiet med video.

 

Tja, opptaket vil vel forsvinne med tyven :cool:

 

OT: Er ikke slikt et yndet objekt for tyveri?

 

 

Det ser ut til å være hurtigkobling på selve opptakeren, enkelt å løsne og legge i hanskerommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen lov som sier at man ikke kan filme i offentlig rom. Bruken av disse opptakene som bevis i tvister er jeg usikkker på, det får juristene svare på.

Men jeg er sikker på at forsikringsselskapenes saksbehandlere setter pris på et lite videoklipp som vedlegg til skademeldingen når de skal prøve å analysere hendelsesforløpet.

 

Det man skal passe seg for når et slikt kamera installeres er at det plasseres slik at det ikke tar sikt fra bilførerne.

Lenke til kommentar

Dette frister veldig. Som pendler kjører eg en god del og møter nesten daglig, i det minste ukentlig, på skremmende situasjoner som fort kunne endt med sammenstøt. Senest sist torsdag kjørte eg i ei 70 sone med svingete vei, hvorpå en møtende trailer ble forsøkt forbikjørt av en idiot på fire hjul. Vedkommende klarte det ikke, og sammenstøtet ble kun unngått ved at eg stod på bremsen og trailersjåføren holdt roen og farten. Dette skapte stor nok luke til at vedkommende kom seg bak traileren igjen. Typisk hendelse eg gjerne skulle hatt opptak av.

 

Til den summen der, ca 2500, skulle eg gjerne hatt opptak av det som skjer bak også. Men når eg kjører varebil er utsikten bak begrenset og krever derfor separat kamera. Noe eg tipper fordyrer det meste. Enkleste blir vel da to stk RoadHawk.

 

Og hvordan tåler boksen en skikkelig kollisjon tro? Dersom eg treffer noe i 80 km/t så er det såpass kraftig sammenstøt og når den står såpass utsatt til undrer eg på om produsenten har laget den solid?

Lenke til kommentar

Ser den. Men det som "bekymrer" meg, for å bruke det ordet, er måten kameraet tilsynelatende fungerer på. Eg må jo understreke at eg ikke kan nok om det, men eg tenker på korrupt data dersom opptaket stopper uventet. Takler filformatet det? Om man kræsjer i 80km/t er ikke akkurat kameraets velvære det første man tenker på, men i ettertid er det jo surt å oppdage at opptaket er korrupt. Det eneste beviset som kan bevise at det var motparten sin skyld.

 

Eg hadde sannsynligvis ikke tenkt på det om det var et 80$ kamera fra DX, men til 2500 kr ville eg ha forsikret meg om det :)

Lenke til kommentar

Slik det ble gjort i filmen?

 

Morsom duppeditt dette, men ser behov for også å filme bak. Siste turene ned til Oslo har jeg hatt nesten frontkollisjon de 2 siste turene takket være uvøren forbikjøring. Heldigvis har det ikke vært autovern, slik at jeg har kunnet bruke skulder, men har også hatt flere nesten ulykker med å få påkjørsel bakfra. Jeg stopper bestandig flere meter bak bil forran, inntil det er kommet noen biler bak, eller jeg ser de kjører rolig og det er det som til nå har reddet smell. Godt å ha noen meter forran når man hører de sklir og er siktet inn i baken på seg. Dette har skjedd flere ganger og ser behov for kamera der også ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...