Gå til innhold

Angrerett ved bestilling


Anaio

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt kattemat fra et norsk nettsted og norsk selskap. Maten ble forhåndsbetalt og skulle bli sendt med sporing raskest mulig, bestillingsbekreftelse fikk jeg på mail. Har brukt denne nettsiden tidligere med grei erfaring, samme med flere i kattemiljøet. Tre uker etter jeg bestilte sendte jeg en purring, og fikk en beklagelse på at de var tomme for det aktuelle foret og ventet på å få inn mer. Ytterligere to uker senere sendte jeg en purring til på sms til daglig leder og skrev at det hastet, fikk da til svar at min bestilling ville bli prioritert. Nå er det gått fire uker til (totalt ni uker) og jeg er ikke lenger interessert i å kjøpe for av denne forhandleren, da de enda ikke er sikre på når de får inn mer for. De mener derimot at angrefristen gikk ut etter to uker (og det stemmer vel, forsåvidt), men finnes det noen måte å få hevet bestillingen på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html#11

 

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

 

Vet ikke helt hva dette betyr, men tror sterkt at det er relevant. Uansett, se linken.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar

Takk for svar! Men da kan jeg vel heller ikke benytte angreretten før jeg mottar varene? Finnes det ingen måte å avbryte avtalen på før varene sendes, slik at jeg slipper å betale porto for å sende de tilbake? Over 20 kg til andre delen av landet er dyrt dessverre.

Har du ikke mottatt varen, kan du jo annulere bestillingen. Hvis ikke den er sendt engang bør jo dette være en lett sak.

Lenke til kommentar

Det er som flere har sagt tidligere i tråden fult mulig å angre fra og med da avtalen er inngått (bestillingen), det er ikke et krav at du har fått varen. Det følger av paragraf 11 som sier at fristen til å angre går ut 14 dager etter at varen er mottatt, paragrafen setter ingen begrensninger om hvor tidlig man kan angre.

 

Videre ser du av paragraf 15 at dersom varen er mottatt må den returneres, og dersom varen er betalt må beløpet returneres. Det gjør det enda tydeligere at det ikke et krav om at betaling og/eller mottak av vare må være gjennomført.

 

"§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. [...]"

 

"§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. [...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html for hele angrerettloven.

 

Ellers er jeg helt enig om at også forbrukerkjøpsloven paragraf 23 gjelder i ditt tilfelle. Er selger så vrang som du gir inntrykk av hadde jeg i tillegg truet med krav om erstatning etter paragraf 24 (merutgifter i forbindelse med kjøp av dyrere kattemat i nærbutikken).

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Du kan fint angre nå om du vil, men angrefristen på fjorten dager begynner ikke å løpe før du har mottatt varen. Men angreretten bør også være unødvendig da det ikke bør være værre enn å gi beskjed at du ønsker å heve kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven §23.

Det er ikke gitt at 9 uker er en "vesentlig forsinkelse", men det er jo heller ikke relevant siden man har angrerett.

Ganske useriøst av selger å hevde at du ikke lengre har angrerett også. Dette er slikt man bør kunne dersom man skal drive butikk.

Lenke til kommentar

Etter forbrukerkjøpsloven kapittel 8 har man også avbestillingsrett:

 

§ 41. Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

 

Men i dette tilfellet ville jeg brukt angreretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...