Gå til innhold

[løst] Forslag til laptop til kona?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

laptopen til kona som begynner å bli fire år gammel begynner å slite litt nå,

så jeg tenkte jeg skulle hendvende meg til dere for forslag til en ny :)

 

Prisklasse 3-4 tusen,

Bruksområde er e-post, surfing, Office-jobbing, og annet småtteri som egentlig ikke krever så utrolig mye maskinkraft, det må være Windows, mulighet for oppgradering av minne og HD senere.

Hun har bursdag i januar, så tenkte å overraske henne til da.

Til jul venter vi vårt første barn, så det blir trangt med penger til juletreet, hehe.

 

Takker for alle forslag :)

Endret av XanderZ waits for Diablo 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg for min del hadde prioritert oppløsning, og da er det minimum 1600x900 skjermer som gjelder. Der nest ville jeg sett om det finnes noen med Intel prosessor.

 

Hmm ...

... mulighet for oppgradering av minne og HD senere.

 

I den prisklassen ville jeg ikke brydd meg om det, og for så vidt er det tilstrekkelig i den maskinen jeg har funnet til dere, en Fujitsu Lifebook NH751 med 17" skjerm.

 

Noe mer er det ikke å forvente i den prisklassen;

 

Leverandør: Fujitsu

Skjerm: 17.3" 1600 x 900 LED-backlight

Processor: Intel Core i3-2310M 2,1GHz

RAM: 4 GB, (1 x 4GB) DDR3 - Max 8GB

Harddisk: 320 GB, 5400 RPM, SATA

Optisk lagring: DVD-Super Multi DL drive

Grafikk-kort: Intel® HD Graphics 3000 with 128 MB of dedicated s

Lydkort: LineOut

Nettverk: 802.11n, 10/100/1000 Mbps

Tilknyttninger: 1x HDMI, 3x USB 2.0, 1x LineOut, Headphone-out

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit

Webkamera: Ja

Kortleser: Ja

Strømforsyning: 6 cells

 

Slik jeg ser det, så mangler den kun USB 3, men som sagt. Til den prisen kan en ikke forvente alt.

Lenke til kommentar

Kjøpte Asus K53E til fruen, som en tidlig julegave fordi hennes gamle tok kvelden. Hun bruker den utelukkende til internett surfing og litt bildeorganisering i ny og ne. Hun er strålende fornøyd, og skryter mest av at den er kald der håndleddet hviler. Har selv brukt den endel og synes maskinen er super. Eneste negative er touchpadden som ihvertfall jeg, kommer av og til litt borti når jeg skriver. Men ellers er den grei. Rask oppstart, svært god batteritid(viktig for fruen som sitter i sofaen lenge og surfer), blir aldri varm og er svært stillegående. USB 3.0 har den også!

 

Jeg synes egentlig 15,6 er for stort, men det var det hun ville har. Det er jo ingen lettvekter men helt normal. Ville aldri engang vurdert større enn 15,6, er jo grenser for hvor stort det kan være og samtidig fortjene betegnelsen "bærbar".

Lenke til kommentar

17" er bærbart - innom hus. Ellers slår du to fluer i ett smekk, og sparer for dyre treningsutgifter.

 

Når det er sagt, så spiller ikke størrelse så mye, som skjermoppløsningen.

 

Edit;

Kan legge til at; om jeg hadde funnet 12-14" bærbare med 1600x900 oppløsning til kr 4.000, eller lavere, med Intel prosessor, så hadde jeg anbefalt det. Dessverre finnes ikke noe slikt.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Edit;

Kan legge til at; om jeg hadde funnet 12-14" bærbare med 1600x900 oppløsning til kr 4.000, eller lavere, med Intel prosessor, så hadde jeg anbefalt det. Dessverre finnes ikke noe slikt.

 

Da må du ha utrolig gode øyne. For min del er jeg mest komfortabel med 1366x768 for 15", 1600x900 for 17" og 1080/1200p for 22-24", ellers blir ting alt for smått. Har en 15" som har 1080p oppløsning, og er nødt til å zoome inn med 125% for å kunne se alt skikkelig. Skulle heller ønske at produsentene prioriterte skjermkvaliteten, for den er elendig across the board.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Jeg har to (3) laptoper;

- En Lenovo T61 - 14" med 1440x900 skjerm

- En P150 - 15,6" med 1920x1080 skjerm

+ en 15,6" med 1600x900 som har avgått med drukningsdøden.

 

Har normalt syn, og har aldeles ikke noen problemer med skriften, eller noe som helst. Om det er problemer, så finnes det en mulighet i Ctrl+/- og da får du skriften så stor, eller liten du bare vil ha den.

 

For ti år tilbake hadde jeg en bærbar med 768 linjer oppløsning i høyden, og etter det har aldri en bærbar med så dårlig oppløsning kommet i mitt hus. Skjønner ikke at noen ser fordelen i det, foruten prisaspektet da. Det er derfor jeg viser trådstarter at det finnes muligheter innenfor budsjettet.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Fruen bryr seg mindre om skjermoppløsning, 1366*768 er mer enn bra nok for de fleste til det bruket vi snakker om her!

Her er det andre ting som har større betydning. Men om du mener man får høyere skjermoppløsning til samme prisnivå uten at det går på bekostning av de andre egenskapene som betyr mer, ja så er jo det flott men vis til konkrete varer ellers er argumentet null verdt.

 

Og jeg er fremdeles uenig, over 15,6'' er ikke bærbart. Flyttbar er et mer dekkende begrep for større skjerm en det.

Lenke til kommentar

Fruen bryr seg mindre om skjermoppløsning, 1366*768 er mer enn bra nok for de fleste til det bruket vi snakker om her!

Her er det andre ting som har større betydning. Men om du mener man får høyere skjermoppløsning til samme prisnivå uten at det går på bekostning av de andre egenskapene som betyr mer, ja så er jo det flott men vis til konkrete varer ellers er argumentet null verdt.

 

Og jeg er fremdeles uenig, over 15,6'' er ikke bærbart. Flyttbar er et mer dekkende begrep for større skjerm en det.

 

Hva om du først leste hele tråden. Jeg har lagt inn et konkret eksempel på en maskin som vil fungere utmerket og har 1600x900 oppløsning. Det eneste som en ikke får for kr 4.000 er USB 3.

Lenke til kommentar

Fruen bryr seg mindre om skjermoppløsning, 1366*768 er mer enn bra nok for de fleste til det bruket vi snakker om her!

Her er det andre ting som har større betydning. Men om du mener man får høyere skjermoppløsning til samme prisnivå uten at det går på bekostning av de andre egenskapene som betyr mer, ja så er jo det flott men vis til konkrete varer ellers er argumentet null verdt.

 

Og jeg er fremdeles uenig, over 15,6'' er ikke bærbart. Flyttbar er et mer dekkende begrep for større skjerm en det.

 

Hva om du først leste hele tråden. Jeg har lagt inn et konkret eksempel på en maskin som vil fungere utmerket og har 1600x900 oppløsning. Det eneste som en ikke får for kr 4.000 er USB 3.

 

hehe ja det var dette med flyttbar kontra bærbar da! Husk at fruer ofte sitter i sofaen med pc på fanget, En 17,3'' blir rimelig diger da. Å ha 1600*900 har mindre å si enn de andre viktigere tingene(størrelse, vekt batterikapasitet, brukervennlighet, temperatur og støy, tilkoblinger, pris og kvalitet ) for dette bruket, derfor forstår jeg ikke helt hypen rundt 1600*900.

Lenke til kommentar

Både Fujitsu Lifebook NH751 og Asus K53E er flotte maskiner til prisen. Begge kjører kjølig og bråker omtrent ikke. Siden begge maskinene bruker batteri med 6 celler, vil K53E mest sannsynlig ha litt bedre batterikapasitet. Vekt og størrelse er og viktig. NH751 veier 3.7kg, mens K53E veier 2.6kg. Skal maskinen hovedsaklig brukes på fanget, vil kanskje noe som er nærmere 4kg føles litt ubehagelig.

 

Når det kommer til skjermene har NH751 17" skjerm med høyere oppløsning enn K53E, som da gir mer skjermoverflate og vil fungere bedre for de som multi-tasker. Begge maskinene bruker den samme integrerte grafikken, og begge bruker en 2-kjerners prosessor. Eneste forskjellen der er at intel prosessoren på NH751 er litt raskere siden den bruker hyperthreading, 4 tråder på 2 kjerner, noe som gjør den ca. 25% raskere.

 

Tror nok de fleste er mest opptatt av design, vekt og størrelse når de skal handle såpass billige maskiner, da ytelsen blir ganske lik.

Lenke til kommentar

Takker for forslag!

 

Setter stor pris på de konkrete grunnene!

 

Selv bruker jeg en stasjoner med en 27" skjærm med 1080p oppløsning, og det funker som en drøm.

Jeg savner ikke mine forrige 2x 22" engang, foruten et par ganger da to skjermer så absolutt hadde vært et pluss, men det er bare et luksusproblem :)

 

Kona kommer ikke til å tenke på oppløsningen egang, så tror nok Asus`en - med tanke på tilbakemeldingen til Erik`s kone - kommer til å være midt i blinken.

 

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...