Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rette opp ryggen?


carpsdi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lure på hvordan jeg kan få en mer rettere stilling på ryggen og nakken. Når jeg går fremover, så sier mine venner at hode og nakken er litt fremover bøyd, og at ryggen da ikke er helt rett...!

 

Det jeg lure på er, hvordan kan jeg trene på å få en mer rettere holdning i rygg og nakke, slik at jeg ikke går fremover bøyd, slik som en gammel mann? hmm!!

 

OBS! JEG ER T.O.M BARE 14!!

Har også sittet foran pc-skjerm siden jeg var 6 (slapp av, har fritids og).

Men også senere som da PCer osv har blitt in, har det blitt mere og mere pc sitting på meg.

Jeg er 190 høy og veier 90.

Så ja jeg er litt overvektig.

Jeg blir 15 i februar 2012

 

Nakken min har store kul som synes fordi hodet/nakken min går veldig skrått, som /

Noe som ikke er så fint. Så ser ryggen min ut som en s (litt overdrevent kanskje, men ikke så langt ifra...).

Selv om jeg er overvektig, så ser jeg enda mere feitere ut grunnet dette.

 

 

Hvorfor blir vi sånn i grunnen, er det muskler som ikke har fått trening, som gjør at vi kan få feil rygg stilling med hode litt fremoverbøyd?

 

Setter pris på alle seriøse svar...

Trenger hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som klassisk "datafyr"-stilling. Du kan lese mer om det og hvordan det kan rettes opp her:

 

http://www.reddit.com/r/Fitness/comments/ewrr0/writeup_on_the_dreaded_anterior_pelvic_tilt_or/

 

Kort sagt så er det et resultat av for mye sitting foran PCen, hvor enkelte muskler blir brukt for lite og ender opp med å "krympe" slik at bekkenet og den nedre delen av ryggen bl.a. blir "trukket" framover. For å rette det opp må du begynne å bruke disse musklene mer og strekke de. Det er for det meste snakk om mage-, lår- og rumpemuskler. Prøv dette foran speilet: Still deg sidelengs slik at du ser din posture (usikker på hva det heter på norsk), stram rumpemusklene og beveg bekkenet så langt fram du klarer (heng tissen til tørk, om du ser på bilder av mannlige modeller så poserer de ofte på denne måten), da ser du bedre hva det er som forårsaker det og hvilke deler du må fokusere på.

 

Til å begynne med kan du bare begynne å gå med rettere rygg. Inn med rompa, ut med brystet, haken i været. Etter en stund med dette venner du kroppen din til det og begynner å gå slik naturlig, og musklene som trengs for å opprettholde denne stillingen vil trenes opp.

 

Postet av anonym: 441271d42fe46234c61d8eadf22af15c

Lenke til kommentar

Det at du er "bare 14" gir deg en veldig stor fordel i og med at kroppen din fremdeles er under utvikling og det er enklere for deg å styre i hvilken retning den går. Dette blir vanskeligere når kroppen er ferdigvokst, så du bør utnytte det. Det skal ikke så mye til, bare pass på å gi den nok næring (melk, kjøtt, grønnsaker) og vær litt aktiv, så går det nesten av seg selv.

 

Postet av anonym: 441271d42fe46234c61d8eadf22af15c

Lenke til kommentar

Det at du er "bare 14" gir deg en veldig stor fordel i og med at kroppen din fremdeles er under utvikling og det er enklere for deg å styre i hvilken retning den går. Dette blir vanskeligere når kroppen er ferdigvokst, så du bør utnytte det. Det skal ikke så mye til, bare pass på å gi den nok næring (melk, kjøtt, grønnsaker) og vær litt aktiv, så går det nesten av seg selv.

 

Postet av anonym: 441271d42fe46234c61d8eadf22af15c

 

 

Tja jeg har ikke så mye å vokse igjen.. Har ikke vokst på en stund, og er 190.

Men takk for tipset!

 

Foretrekker du forslag som innebærer egeninnsats eller vil du bare sitte på ræva i en litt annen stilling

 

Både og. Egeninnsats er noe jeg kan gjøre til daglig. Kanskje prøve å gå litt annerledes eln, i og med at jeg ikke har noen spesiell treningsstudio medlemsskap osv.

Lenke til kommentar

Ok, hvis du vil gjøre noe selv...

 

Legg inn pauser i sittinga. Opp og stå og gå litt hver time. Ta deg en kopp te, vann, whatever.

 

Videre er det en hel rekke muskler i rygg og mage og sida som sammen hjelper til og gir rak rygg. Disse kan trenes på forskjellige måter, korsryggen fikser du med armhevinger og da har du igrunnen kommet godt igang. Bicepsen og litt skuldrer får du også dekket med det o.a.

Grei illustrasjon og slikt: http://dangerpop.com/30-day-challenge/september-pull-up-challenge/

 

Sånne stenger til å henge i døråpningen får du for 200,- på en sportsbutikk.

 

Postet av anonym: 098d53c2542e6c01a88007f9efcb7de9

Lenke til kommentar
Tja jeg har ikke så mye å vokse igjen.. Har ikke vokst på en stund, og er 190.

Men takk for tipset!

 

Det er flere måter å vokse på enn rett opp. Kroppen din er helt sikkert ikke ferdig med å vokse om du er 14/15 år, du kommer til å "fylles ut" mer fram til du er i 20-årene, og det er dette jeg sikter til. Dette er direkte relevant for det "problemet" du søker en løsning på fordi kroppsholdning er noe kroppen vokser inn i over årene, og det er mye enklere for deg å rette på det nå enn om 10 år.

 

Postet av anonym: 441271d42fe46234c61d8eadf22af15c

Lenke til kommentar

Disse kan trenes på forskjellige måter, korsryggen fikser du med armhevinger og da har du igrunnen kommet godt igang. Bicepsen og litt skuldrer får du også dekket med det o.a.

 

 

Postet av anonym: 098d53c2542e6c01a88007f9efcb7de9

 

Hva mener du med o.a?

 

Og hva er korsett? :)

Og takk, skjønte ikke helt det du mente med å vokse. Er enig der.

Men hvor lang tid vil det da evt ta før jeg får rett rygg?

Og hvor mange armhevinger, og er det bare armhevinger som skal til?

Bor i leilighet, så kan ikke fikse på noe spesielt med en sånn sportstang dessverre... :(

Lenke til kommentar

Begynn med styrketrening, og da vil ikke akkurat bare push ups være til hjelp. Bare trene bryst og ikke noe rygg/øvre rygg vil bare føre til enda mer foroverbøyde skuldre. Tren HELE kroppen, spis bra og du vil se at du har fått en mye bedre holdning. F.eks 10sett bryst 3sett rygg er ikke noe du skal gå etter. Teknikk er jo selvfølgelig noe som skal være perfekt.

Lenke til kommentar

Takk Buffy!

 

Og til Joakimz, kan du gi meg et porogram`?

Da jeg er for ung for treningsstudio..

 

Og hvordan trener man bryst?

 

Tenkte kanskje knebøy, vanlig stillestående manual løft, benkpress og litt joggings. Er det greit? Men det blir ikke før om 2 år da...

Håpte på noe som jeg kan gjøre nå

Lenke til kommentar

Det du forteller om i første post heter kyfose. Det vil si at ryggen din er skjeiv forover. Lordose, er det motsatte av kyfose - og det vil si at nakken din vil kompensere kyfosen i brystryggen, med økt lordose. Da blir du sliten og trøtt i rygg/nakke, og får med tiden garantert smerteproblemer.

 

Årsaken til kyfosen din er lett å skylde på overvekt og inaktivitet, men det er faktisk en sykdom (Mb Scheuermann) som bør utelukkes - da du er i puberteten, og korsett kan bremse (og kanskje også rette opp) kyfosen din. Fastlegen din henviser deg videre til røntgen for diagnostikk, og siden du er under 16 år slipper du egeandel. Det vil si du får det gratis!

 

Du er forøvrig normalvektig, dersom du veier 90 kg og er 190 høy har du BMI på under 25, ergo under overvekt som starter på 25.

 

Ta like fullt til deg rådene om trening - fordi det er utrolig viktig for å forebygge fremtidige ryggplager, og gi deg en jobb du VIL ha, og ikke en som du bare KAN ha..

 

Lykke til, amigo!

Lenke til kommentar

Det er en veldig enkel øvelse som du kan gjøre hjemme på gulvet som jeg brukte selv for å bli kvitt problemet ditt når jeg var på din alder.

 

Supermann-øvelsen: Ligg på magen på gulvet med ansiktet ned i gulvet. Løft så hodet, armene og beina dine fra bakken slik at du ligger i en bue på magen/brystet. Hold deg slik i 3 sekunder og slipp opp. Repeter bevegelsen 20 ganger, ta en pause, og ta det 20 ganger til. Gjør den hver dag, eller annenhver dag før du legger deg. Ta gjerne noen situps også.

 

Ellers som det ble sagt vinner du mye på å prøve å sitte med rett rygg når du sitter med pcen. Senk datastolen din så langt ned som mulig slik at du ikke blir hengende over bordet. Og når du går rundt i det daglige så prøv å tenk at du skal ha haka oppover og skuldrene presset litt bakover. Det er vanskelig i starten, men iløpet av noen uker vil du nok få en bedre holdning.

Lenke til kommentar

Det du forteller om i første post heter kyfose. Det vil si at ryggen din er skjeiv forover. Lordose, er det motsatte av kyfose - og det vil si at nakken din vil kompensere kyfosen i brystryggen, med økt lordose. Da blir du sliten og trøtt i rygg/nakke, og får med tiden garantert smerteproblemer.

 

Årsaken til kyfosen din er lett å skylde på overvekt og inaktivitet, men det er faktisk en sykdom (Mb Scheuermann) som bør utelukkes - da du er i puberteten, og korsett kan bremse (og kanskje også rette opp) kyfosen din. Fastlegen din henviser deg videre til røntgen for diagnostikk, og siden du er under 16 år slipper du egeandel. Det vil si du får det gratis!

 

Du er forøvrig normalvektig, dersom du veier 90 kg og er 190 høy har du BMI på under 25, ergo under overvekt som starter på 25.

 

Ta like fullt til deg rådene om trening - fordi det er utrolig viktig for å forebygge fremtidige ryggplager, og gi deg en jobb du VIL ha, og ikke en som du bare KAN ha..

 

Lykke til, amigo!

 

Vel jeg veide før 95 kg og var 186... Har gått litt ned ja.. Er ikke sikker på om jeg er 190, men iallefall 187.

 

Så, det du sier er at jeg kan ha en slags sykdom.

Bør jeg avtale en time hos legen, og fortelle om disse sykdommene du snakker om?

Lenke til kommentar

Så, det du sier er at jeg kan ha en slags sykdom.

Bør jeg avtale en time hos legen, og fortelle om disse sykdommene du snakker om?

Eg ville heller fått legen til å finna ut om du faktisk har ein sjukdom, ikkje basere deg på ein uttalelse på internett...

 

Styrketrening er noko eg og kan anbefala. Det har ført til positive endringar for min del.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Så, det du sier er at jeg kan ha en slags sykdom.

Bør jeg avtale en time hos legen, og fortelle om disse sykdommene du snakker om?

Eg ville heller fått legen til å finna ut om du faktisk har ein sjukdom, ikkje basere deg på ein uttalelse på internett...

 

Styrketrening er noko eg og kan anbefala. Det har ført til positive endringar for min del.

 

 

Jeg har bare manualer hjemme.

Som sagt jeg er 14 1/2 og kan ikke komme meg inn på treningssenter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...