Gå til innhold

ikke-lineær progresjon på treningen? Hjelp!


ræss93

Anbefalte innlegg

Trener stronglifts 5x5 for tiden, men lurer på noe.

 

Lurer på noe, og håper virkelig på svar for det er noe jeg lurer på. Har hørt at det er best med ikke-lineær progresjon, det er forsket på. Er det da lurt at jeg begynner treningen min slik? Og hvor tungt skal det være av 1RM? - Skal jeg starte lavt og legge på 2,5 hver trening?

 

Mandag 3×12-15, onsdag 3×8-10, fredag 4 x 4-5.

Trener altså tre ganger i uken, da blir det som dette:

 

Uke 1 3x12-15

Trening A:

Knebøy

Benkpress

Dips

Roing

 

Trening B: 3x8-10

Knebøy

Markløft

Militærpress

Pullups

 

 

Trening A: 4 x 4-5.

Knebøy

Benkpress

Dips

Roing

 

Uke 2

Trening B: 3×12-15

Knebøy

Markløft

Militærpress

Pullups

 

Trening A: 3×8-10

Knebøy

Benkpress

Dips

Roing

 

Trening B: 4x4-5

Knebøy

Markløft

Militærpress

Pullups

 

I og med at jeg må starte på lavere vekter straks så tenkte jeg dette kunne være bra? Synes det er morsomt å variere vektene litt. Det virker spennende og tror det kan funke bra. Hva tror dere? har jeg satt opp riktig?

Link til kilde: http://fitnessbloggen.no/hvordan-skal-man-periodisere-treningen/

Endret av madahar93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har stagnert fullstendig ved å følge stronglifts så er det bare å kjøre på. Ikke nødvendig å begynne med periodisering enda.

 

Hvis du liker stronglifts 5x5, så kunne det være en idé å sjekke ut madcow 5x5 etterhvert. Det er en template på stronglifts sine sider, hvor du kan skrive inn dine maksløft og progresjonen blir beregnet ut i fra det.

Endret av Godlike
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har stagnert fullstendig ved å følge stronglifts så er det bare å kjøre på. Ikke nødvendig å begynne med periodisering enda.

 

Hvis du liker stronglifts 5x5, så kunne det være en idé å sjekke ut madcow 5x5 etterhvert. Det er en template på stronglifts sine sider, hvor du kan skrive inn dine maksløft og progresjonen blir beregnet ut i fra det.

Jeg har stagnert i militærpress og benkpress, vet ikke helt hav jeg skal gjøre. Har bare trent 3-4 uker, startet kanskje litt høyt på vektene. du kan sjekke treningsloggen min

Endret av madahar93
Lenke til kommentar

Det er bare å stå på :) i følge vekta (og høyden) din så kan du nok få mye ut av stronglifts. Hvis jeg skal tippe så tenker jeg du havner på ca 100-105 kg i knebøy, 80-85 kg i benkpress, 105-110 i markløft og 50-55 i militærpress. Så klart hvis du har en jevn økning av kroppsvekt (muskelmasse) så kommer du nok lenger.

 

Etter du har deloadet 3 ganger på øvelsene ganger kan du fortsette programmet med 3x5 og videre 3x3 til du stagnerer.

 

Lykke til!

Endret av Godlike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...