Gå til innhold

Leter etter programmerer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyder i en lydbank, som plasseres/repeteres/tilfeldigjøres osv ut fra et script. Og en wysigwyg editor for å lage programmert musikk, en ny filtype

 

Heisann.. For å være ærlig her, så høres dette ut som gammel tech, nemlig en type tracker :)

 

I demoscene miljøet har slike ting vært i bruk lenge, og spesielt i =Windows&type[]=4k&order=views"]4k prods'a ser man hva som faktisk er mulig (der de beste har flere minutter med grafikk og musikk - fra en 4kb stor executable)

 

Nå, det er ingen problem å generere musikk, og i mange av trackerne kan man lage scripts som styrer forskjellige repitisjoner av elementer over tid, som in effect vil lage evig musikk om man så vil. Utfordringen ligger ikke der, utfordringen ligger i å lage god musikk som spiller evig.

 

Mennesker er veldig gode på å finne mønstre i ting, så utfordringen er å lage et system som både lager god musikk, ikke blir repeterende / kjedelig, og matematisk definert på en slik måte at en datamaskin kan følge den.

 

I Monkey Island 2 (utgitt 1991) hadde de et system kalt iMUSE, som byttet smoothly mellom forskjellige temaer, og byttet ut forskjellige instrumenter og scores etter hva som skjedde på skjermen. Husker en kommentar fra ene utvikleren som sa at den første byen sitt musikk-system var den mest kompliserte delen av hele spillet, og 90% av folka merket det ikke engang.

 

Så, har du en ide til nøyaktig hvordan noe slikt skal implenteres? Det er allerede mye arbeid rundt det, men de har en tendens til enten å høres "alien" ut, være ustrukturert, eller være ekstremt repeterende. Og, selvfølgelig, må man vise variablene til brukeren slik at han kan forstå hva som skjer og hvordan redigere det.

 

In short, fra hva du har skrevet virker det som en typisk slik sak.

 

Edit : Eksempel på tracked, looped musikk fra 1992. Trenger en god mod spiller som støtter loop for at den skal spille av skikkelig, tho. Sitter på linux nå, så får ikke testet, men mulig denne klarer det. (I linux spiller den av fint med "xmp -l" )

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Lyder i en lydbank, som plasseres/repeteres/tilfeldigjøres osv ut fra et script. Og en wysigwyg editor for å lage programmert musikk, en ny filtype

 

Heisann.. For å være ærlig her, så høres dette ut som gammel tech, nemlig en type tracker :)

 

I demoscene miljøet har slike ting vært i bruk lenge, og spesielt i =Windows&type[]=4k&order=views"]4k prods'a ser man hva som faktisk er mulig (der de beste har flere minutter med grafikk og musikk - fra en 4kb stor executable)

 

Nå, det er ingen problem å generere musikk, og i mange av trackerne kan man lage scripts som styrer forskjellige repitisjoner av elementer over tid, som in effect vil lage evig musikk om man så vil. Utfordringen ligger ikke der, utfordringen ligger i å lage god musikk som spiller evig.

 

Mennesker er veldig gode på å finne mønstre i ting, så utfordringen er å lage et system som både lager god musikk, ikke blir repeterende / kjedelig, og matematisk definert på en slik måte at en datamaskin kan følge den.

 

I Monkey Island 2 (utgitt 1991) hadde de et system kalt iMUSE, som byttet smoothly mellom forskjellige temaer, og byttet ut forskjellige instrumenter og scores etter hva som skjedde på skjermen. Husker en kommentar fra ene utvikleren som sa at den første byen sitt musikk-system var den mest kompliserte delen av hele spillet, og 90% av folka merket det ikke engang.

 

Så, har du en ide til nøyaktig hvordan noe slikt skal implenteres? Det er allerede mye arbeid rundt det, men de har en tendens til enten å høres "alien" ut, være ustrukturert, eller være ekstremt repeterende. Og, selvfølgelig, må man vise variablene til brukeren slik at han kan forstå hva som skjer og hvordan redigere det.

 

In short, fra hva du har skrevet virker det som en typisk slik sak.

 

Edit : Eksempel på tracked, looped musikk fra 1992. Trenger en god mod spiller som støtter loop for at den skal spille av skikkelig, tho. Sitter på linux nå, så får ikke testet, men mulig denne klarer det. (I linux spiller den av fint med "xmp -l" )

 

Men det finnes ikke en filtype som fungerer slik at filen inneholder en lydbank og et script som forteller hvordan lydbanken skal høres ut. Og dermed finnes det heller ikke en wysiwyg editor som kan lage disse filene. Det mener jeg bør finnes da. Jeg vet godt at det er mulig å lage, men det finnes ikke! Ikke noe av det du har vist meg er i nærheten av min oppfinnelse. Du viser kanskje noe av grunnlaget og beviser at det er mulig å lage den, det er jeg glad for :D Men, den finnes ikke :)

Lenke til kommentar
Men det finnes ikke en filtype som fungerer slik at filen inneholder en lydbank og et script som forteller hvordan lydbanken skal høres ut.

 

Er ikke det mer eller mindre definisjonen på en tracker? Du har en lydbank med forskjellige samples (data som forteller maskinen hvordan de skal låte), og så et script som forteller når maskinen skal spille hvilken av de, filtre som skal brukes på samples, hvilken toneleie(frekvens) det skal koverteres til, og hvor den evt skal loopes.

 

Ta en titt på Reason, som er vel regnet som den beste i dag av "tracker"-type musikk-programmer.

 

Fra wikipedia:

Module files store several patterns or pages of music data in a form similar to that of a spreadsheet. These patterns contain note numbers, instrument numbers, and controller messages. The number of notes that can be played simultaneously depends on how many tracks there are per pattern. Module files also give a list of the order in which to play the patterns.

 

Edit : Don't get me wrong, er bra hvis du faktisk har noe brukbart :) Men har følgt litt med på slikt i et par års tid nå, og vet det er noen ganske harde problemer bak det å algoritmisk generere god musikk. Og det er ganske dyktige folk som har forsøkt å få det til i ganske lang tid også.

 

Er også delvis involvert i demoscene miljøet (en av de som driver Nectarine Demoscene Radio - sannsynligvis den største demoscene radioen på nettet), og er ganske sikker på at de beste der ligger i tet på slikt. I mange av demo-konkurransene (aka compoene) der har man begrenset plass (64kb, 4kb, 1kb er vanlige grenser), og når man skal vise flere minutter med grafikk og musikk ifra så liten kilde, så MÅ alt være generert av maskinen, og gjerne med ganske kreative krumspring og gjenbruk for å få mest mulig ut av det. Å klare å få maskinen til å lage god musikk av seg selv hadde vært banebrytende der, men ingen som har klart å fått det til enda.

 

Det nærmeste jeg har hørt om var en (fra MIT om jeg husker riktig) som klarte å lage en AI-lignende ting (machine learning) som klarte å "lære" seg hvordan Mozart komponerte musikk, og delvis etterligne den stilen. Det funket sånn noenlunde, som i det hørtes ut som klassisk musikk, men var ganske kjedeligt og hadde veldig tydelige mønstre, og ingen spor av "livet" som er i Mozart's symfonier.

 

Så, om du ikke har et system i dag, der du kan via et par paremetere og en formula (om nødvendig med papir og kalkulator) lage livlig og interessant musikk for enhver tidsenhet (som i, jeg ber deg generere musikk for 14t og 3 minutter spilt), så er jeg fremdeles skeptisk :)

 

Det å ha en lydbank med lyder, og så et script for å spille de av, er som sagt nær 30 år gammelt :)

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har en forretningside. Det gjelder musikk. Hvis du er interessert i å vite mer, ta kontakt. Jeg gir deg en sum penger for at du koder ideen, men jeg tar prosentene firmaet kan tjene. Jeg har ideen, du lager den. Ikke si det er uretferdig, for det er ikke så greit å komme opp med ideen heller.

 

Ideer betyr ikke en dritt, det er å realisere ideen som er utfordringen. Og selvfølgelig ikke bare det rent tekniske, det er ganske mye forretningsmessig som må klaffe også: Ansettelser, budsjett, markedsføring, support, forretningsmodell, osv.

 

Ideen er veldig vanskelig å lage, du må virkelig kunne det å lage programmer.

 

Høy kompetanse = høy lønn.

 

(Edit: Misforstod først hva du mente her. Redigerte for å reflektere det jeg tror du mener.)

 

Det handler om et omfattende wysiwyg-program til å lage musikk på en ny måte med. Et nytt filformat. Og muligens etterhvert en chip som revulusjonerer slik cd-er fungerer i dag.

 

Hva skal ditt filformat oppnå som ikke moderne filformater gjør? Vet du hva et filformat i det hele tatt er? Jeg vet for øvrig ikke helt om du har lagt merke til det, men cd-formatet er dessuten på god vei ut - du må nok konkurrere med tyngre alternativer enn cd-er om du skal ha noen sjans.

 

Husk at vi må ha klare avtaler. Det er min ide, og du er min ansatt. Du får ikke ideen, du bare lager den.

 

Du vet at det meste rundt dette er lovregulert? Hvis du skal leke arbeidsgiver har du ganske mange lover, regler, forskrifter og forpliktelser å forholde deg til. Ikke minst må du være forberedt på å bruke ganske mange tusenlapper på juridisk rådgivning. Du må forresten også ha et firma, og ikke bare gjøre det som privatperson. Men siden du åpenbart forventer at noen skal ta det seriøst har du selvfølgelig allerede opprettet et firma?

 

Jeg tenker at overskuddet skal gå til fattige barn. Jeg er sosialkapitalistrevulusjonær nemlig.

 

lol.

 

Problemet er at du kan ikke få pengene før ideen er i gang. Vi må "starte et firma sammen". Jeg er i starten, har ikke så mye penger, men jeg vet at ideen mest sansynlig kommer til å hove inn et ganske stort lass med penger. Det er jeg helt sikker på faktisk! ;) Jeg har forresten patent på ideen.

 

Nei, du har ikke patent på ideen.

 

La meg oppsummere litt:

- Hva er org.nummeret på firmaet ditt?

- Hvor mye har firmaet i likviditet? Åja, du sa det. Ca. null kroner.

- Hva er forretningsmodellen? Hvordan skal du markedsføre dette? Hvilke vekstplaner har du?

- Har du noe teknisk innsikt i det hele tatt?

- Har du noen som helst form for lederevner? Jeg synes du virker selvsentrisk og nedlatende. Jeg tror ikke det er mange som vil jobbe med - og slett ikke for - deg.

- Du poster på et diskusjonsforum. Hadde du hatt noen som helst form for selvrespekt eller seriøsitet ville du gått gjennom andre kanaler til å finne kompetente medarbeidere.

- Du lyver om at du har et patent, og forstår sannsynligvis ikke hva et patent er engang.

 

Sorry ass, men jeg klarer bare ikke å ta deg seriøst. Jeg vil anbefale deg å tenke litt mer før du poster noe slikt og prøver å fremstå som seriøs, så kanskje du har litt mer hell.

Endret av Lstor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Jeg har en forretningside.

Det kan jeg åpent forestille meg, du.

 

[...] Jeg gir deg en sum penger for at du koder ideen, men jeg tar prosentene firmaet kan tjene. Jeg har ideen, du lager den. Ikke si det er uretferdig, for det er ikke så greit å komme opp med ideen heller. Ideen er veldig vanskelig å lage, du må virkelig kunne det å lage programmer. Det handler om et omfattende wysiwyg-program til å lage musikk på en ny måte med. Et nytt filformat. Og muligens etterhvert en chip som revulusjonerer slik cd-er fungerer i dag.

Dette høres jo ut som en kjempeavtale. Hvor sender man inn søknaden på stillingen som ulønnet programmeringsbitch for deg? Man kan jo bare be og håpe på at en når gjennom nåløyet.

 

Husk at vi må ha klare avtaler. Det er min ide, og du er min ansatt. Du får ikke ideen, du bare lager den. Jeg tenker at overskuddet skal gå til fattige barn. Jeg er sosialkapitalistrevulusjonær nemlig.

Ja. Og hvis vi kopierer dette til Google Translate, så får vi: "blablabla jeg skjønner ingen verdens ting blablabla jeg trenger gratis arbeidskraft blablabla jeg vil at du skal være programmeringsbitchen min blablabla". Greit nok at du har lave tanker om utviklere, men det får da for helvete være måte på.

 

Problemet er at du kan ikke få pengene før ideen er i gang.

Ånei.

 

Vi må "starte et firma sammen". Jeg er i starten, har ikke så mye penger, men jeg vet at ideen mest sansynlig kommer til å hove inn et ganske stort lass med penger. Det er jeg helt sikker på faktisk! ;) Jeg har forresten patent på ideen.

Hahahaha. Nei.

 

Men noen må gjøre det og. Jeg er x-narkoman liksom. Du vil egentlig ikke være oppfinner heller skjønner du, det er ikke noe for programmerere. Men la oss ikke diskutere det nå da.

Her er det så mye som skurrer at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Vi kan oppsummere med at du må lengre ut på landet med den x'en der.

 

Jo, jeg er en liten nisse da.. Og kan fint gi deg det du trenger av penger osv.. Men, akkurat nå vil jeg egentlig bare gi det at folk skal programmere. Mulig jeg kan hoste opp 800.000 kr for at du lager programmene. Men trenger du virkelig så ufatterlig mye da? Og klarer du å håntere penger, ideer og tenkning? Da må du i såfall "se alt det hele, i det store" lenge.

 

Men hvis noen vil starte firma med meg, da må de gjerne det. Men det skal styres av meg. Og overskuddet av penger skal gå til fattige. Vi blir bare ikke rike på det her. Men, som sakt.. 800.000 kan jeg kanskje komme med. Men så er det et stort prosjekt og da.

Ååhh, men sååå bra da. Da kan vi si bye-bye til fattigdom også.

 

Nei, men fra fakta til faen, mister; dette var jævlig flaut. Det er helt utrolig at du har fått så mange seriøse svar som du har fått til tross for at én pinlig post etter en annen. All honør til de som har lagt irritasjon til side, ikke latt seg provosere og faktisk gitt deg et seriøst svar til tross for tidenes sykeste forsøk på å skaffe gratis arbeidskraft. Du tok virkelig kaka, fy faen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en forretningside. Det gjelder musikk. Hvis du er interessert i å vite mer, ta kontakt. Jeg gir deg en sum penger for at du koder ideen, men jeg tar prosentene firmaet kan tjene. Jeg har ideen, du lager den. Ikke si det er uretferdig, for det er ikke så greit å komme opp med ideen heller. Ideen er veldig vanskelig å lage, du må virkelig kunne det å lage programmer. Det handler om et omfattende wysiwyg-program til å lage musikk på en ny måte med. Et nytt filformat. Og muligens etterhvert en chip som revulusjonerer slik cd-er fungerer i dag.

 

Husk at vi må ha klare avtaler. Det er min ide, og du er min ansatt. Du får ikke ideen, du bare lager den. Jeg tenker at overskuddet skal gå til fattige barn. Jeg er sosialkapitalistrevulusjonær nemlig.

 

Problemet er at du kan ikke få pengene før ideen er i gang. Vi må "starte et firma sammen". Jeg er i starten, har ikke så mye penger, men jeg vet at ideen mest sansynlig kommer til å hove inn et ganske stort lass med penger. Det er jeg helt sikker på faktisk! ;) Jeg har forresten patent på ideen.

 

lol

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sier jo jeg kanskje kan gi programmereren 800.000kr for jobben da. Da har du råd til å kjøpe deg et hus uten lån. Det må vel holde? Hvis jeg får overbevist etablererkontoret om at det er en god ide, kan de spytte inn 800.000 for det. Det er maks av det Innovasjon Norge kan gi. Jeg skal i møte der etterhvert, så vi får se om de 800.000 dukker opp.

Lenke til kommentar

I hvilket land bor du? 800 tusen er sjeldent nok til å kjøpe et hus. Ofte langt derifra.

 

Dessuten må programmereren leve i perioden han jobber også. Mat, husleie, transport, regninger osv. Dette er utgifter som skal betales.

 

Ikke minst skatt. Da er 800 000 fort ikke mer enn 500 000. Man får i beste fall en halvkjip leilighet i utkanten av Oslo for en halv million.

 

OP: Hørt et ordtak om bjørner og skinn? Finnes litt lærdom i det ordtaket.

Lenke til kommentar

Når du sier at 800 må være nok, så må du huske på at dyktige programmere kan ha fast årslønn på den summen. Det må derfor være av mindre omfang enn ett årsverk for å være lukrativt.

 

Av de 800 så må man også betale skatt, så man sitter igjen med mye mindre til slutt. Du må også betale arbeidsgiveravgift mv, så du må ha mye mer om du skal kunne tilby noe som skal matche en lønn på 800.

Lenke til kommentar

De aller aller fleste flinke programmerere er i fast jobb og vil ikke hoppe på noe sånt som dette uten et bedre tilbud. Det du kan håpe på er å leie en frittstående konsulent, da burde du kunne få ca. 7-800 arbeidstimer for 800.000 kroner (ca 7-800 kroner i timen pluss moms).

 

De fleste konsulenter vil også nekte å ta noe ansvar for et slikt prosjekt uten å få en skikkelig teknisk spesifikasjon utlevert (og om de må lage den selv er halve pengesummen borte allerede).

 

Å tro at du får noen til å jobbe på betingelsene "betaling ved suksess, ingen eierandeler" er bare respektløst og dumt. Jeg fikk et tilsvarende tilbud en gang, men det ble fort trukket da jeg forlangte at to årslønner skulle stå på sperret konto før signering av avtale.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mulig at du faktisk sitter på en revolusjonerende idè og bare er utrolig dårlig til å kommunisere dette på en seriøs metode - hva vet jeg - men du kan ihvertfall slå fra deg at du vil kunne finne seriøs og kompetent hjelp som er villig til å hoppe på et så usikkert prosjekt som dette dersom lønningen skal komme ETTER prosjektfullførelsen. Det er ingen normalt oppegående person som ville tatt en slik risiko - og de fleste ville forøvrig ikke ha oppsparte midler nok til å betale leve-utgiftene sine i mellomtiden mens prosjektet ble arbeidet på. Du må tross alt spise og bo noe sted mens du programmerer dette programmet... og avanserte programmeringsprosjekter er ikke unnagjort på en måned akkurat.

 

Hvis du faktisk er så sikker på at du sitter på en gull-gruve idè så er det du må gjøre å begynne å se etter investorer og såkallt venture capital der høy risiko kan aksepteres. Det er ikke dine ansatte du må selge idèen din til - men til potensielle investorer. De gir deg penger som du da kan bruke til å betale lønning ut til seriøse og kompetente ansatte. Når du ikke selv sitter med nok startkapital så er dette eneste måten du vil få i gang noe skikkelig prosjekt.

 

Men helt ærlig talt så tror jeg du vil slite med å "selge deg selv" hos en potensiell investor med den måten du utrykker deg selv her. Jeg kjenner deg ikke som person, så jeg holder meg for god til å dømme deg, men alt du har skrevet her inspirerer ihvertfall ikke særlig mye tillit til å gi deg penger (om jeg satt og vurderte deg som en investor). Hvis du skal få noe til på den fronten så må du som minimum sette deg ned planlegge en langt mer overbevisende presentasjon av det du har lyst til å utføre.

 

Du får ha lykke til i uansett tilfelle.

 

EDIT: Jeg lurer dog litt på - om så er tilfellet at du selv ikke sitter med noen teknisk kompetanse men du har en fantastisk idè for et høyst teknisk produkt - vet du i det hele tatt at idèen er gjennomførbar? Å produsere idèer for et fagområde der man selv ikke har kompetanse er fullt av potensielle fallgruver og misforståelser om hva som faktisk gjennomførbart og teknisk oppnålig.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jeg sier jo jeg kanskje kan gi programmereren 800.000kr for jobben da. Da har du råd til å kjøpe deg et hus uten lån. Det må vel holde? Hvis jeg får overbevist etablererkontoret om at det er en god ide, kan de spytte inn 800.000 for det. Det er maks av det Innovasjon Norge kan gi. Jeg skal i møte der etterhvert, så vi får se om de 800.000 dukker opp.

 

Var det fra Innovasjon Norge de 800 000kr skulle komme fra? Den var god! Jeg trodde kanskje du hadde penger som følge av at du hadde kommet godt ut av et arveoppgjør eller noe, og at du vurderte å bruke noen av pengene på dette prosjektet. NEIDA! Disse penga skal komme fra Innovasjon Norge faktisk. Det er kanskje noe av det beste jeg har hørt.

 

Men for all del - nei, vent - vær så snill å sende inn en søknad til Innovasjon Norge. Og vær så snill å last opp søknaden din her så vi kan se. Hvis jeg får se søknaden din til Innovasjon Norge på 800.000 kr, så skal jeg vurdere å gjøre jobben gratis, for jeg vedder på at den søknaden blir pricelss.

Endret av Dead_Rabbit
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste utviklere har fått mange "gode" ideer presentert på fest eller lignende, og felles for dem alle er at 90% av utgiftene, risikoen og arbeidet tilfaller utvikleren mens inntektene som oftest er litt mer diffuse. Mange av dem er også en kopi av et godt etablert konsept som idèskaper tror skal bli det neste store men som i realiteten er velkjent (blant antatt målgruppe) og dermed ikke kommer til å ha den gjennomslagskraften man tror.

 

Når det er sagt så er det alltid en sjangse for at et slikt prosjekt er et av de ekstremt få i et hav av kaos som faktisk gir veldig god avkastning, de finnes hvis man har teft, risikovilje og litt flaks. Alt starter et sted, og det kan bli lønnsomt hvis man treffer rett.

 

Jeg vil anbefale at du følger Stigma sitt råd om å skaffe finansiering og jobber litt med å selge idèen din. Alternativt så kan du bruke deler av finansieringen din på et skikkelig forprosjekt og planlegging, for å lage et bedre grunnlag for videre satsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...