Gå til innhold

DotA 2 - diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Uansett hvor du queuer møter du russere, uansett. Og når majoriteten av "gameiske" russere utrolig nok er verre enn tyskerne sier det seg selv..

 

Men det er riktig som du sier, man kan ikke forvente å vinne hvert game. Og at man taper og vinner annenhvert spill er en sak, da virker det i alle fall som om systemet prøver. Men når annenhver runde enten gruser eller blir gruset er det annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av og til så spiller jeg og laget så rævva.... blir helt oppgitt :S

Spiller dere dårligere eller motstanderne bedre?

 

Dota har potensiale til å bli ett av mine favorittspill, men det er fortsatt ting jeg misliker litt. Spiller du AP velger du naturligvis noen du vil spille - det gjør alle andre på laget også, egoistisk som vi er, og ender med et fullt carryteam - får da motstanderne tilfeldigvis en bedre teamsetup er du doomed. Spiller du RD/SD får du (eller så gjør i alle fall jeg det) som regel ukjente helter man må bruke tid på å lære seg. Så er man doomed her også. Matchmaking systemet gjør ikke ting bedre, men det kunne helt klart vært verre og systemet fungerer tålelig bra.

 

Den harde sannhet er vel at jeg er doomed uansett fordi jeg er så kolossal noob som jeg er :) Noen som har noen tanker rundt dette? For å legge til et spesifikt spørsmål - noen som har noen tips til handling? Jeg føler item, builds og riktige kjøp har ytterst mye å si - og når shopen i mine øyne inneholder "flere hundre items" klarer jeg ikke finne motivasjon til å gjøre research. Og er man først IG har man ikke tid til å rote rundt i shopen for lenge uten å bli hengende etter, evt feede om man gjør dette mens man står careless i lanen sin. Er det et bra utgangspunkt for noobs som meg å slavisk følge den foreslåtte builden? Jeg har vært svært dårlig til dette da jeg av en eller annen grunn resonnerer frem til at de items'a som regel er dårlig for den heroen jeg på det tidspunktet spiller. Jeg ender riktignok som regel opp med å kjøpe noe enda dårligere så det kan vel umulig bli værre... Noen som har noen tips?

Jeg har sett litt rundt på forskjellige guides men det er stort sett generelt og ikke noe spesifikt om shop og items, som uten tvil er min største, om ikke eneste (store i alle fall) utfordring.

 

Ownage spill! Bare jeg ikke hadde vært så dårlig :)

Lenke til kommentar

Det er lov å spør laget ditt om tips til utstyr. I mange tilfeller er du på lag med hjelpsomme folk som faktisk ønsker å vinne, og som da gjerne deler sin kunnskap. Ellers følgjer eg ofte builda som er foreslått i shoppen. Er av og til man vil prioritere annarledes. F.eks med black king bar, som fort kan bety seier eller tap i teamfights.

 

Personlig vil eg anbefale at du prøver ut så mange ulike helter som mulig. Sjølv tar eg veldig ofte random (i AP mode). Ender i dei fleste tilfeller opp med å spele helten eg får, med mindre eg ser at den ikkje vil gjere noko nytte for laget mitt. Når alt kjem til alt så er det jo berre public kamper, sjølv om nokon av og til tar det for seriøst :)

 

Det er vel heilt sikkert nokon som vil foreslå at du speler mot boter for å lære alt det vesentlige. Dette er sikkert lurt, personlig liker eg å spele med og mot mennesker. Har ikkje hatt ein einaste kamp mot boter i dota 2, men hadde grei erfaring fra dota til å klare meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller dere dårligere eller motstanderne bedre?

 

Dota har potensiale til å bli ett av mine favorittspill, men det er fortsatt ting jeg misliker litt. Spiller du AP velger du naturligvis noen du vil spille - det gjør alle andre på laget også, egoistisk som vi er, og ender med et fullt carryteam - får da motstanderne tilfeldigvis en bedre teamsetup er du doomed. Spiller du RD/SD får du (eller så gjør i alle fall jeg det) som regel ukjente helter man må bruke tid på å lære seg. Så er man doomed her også. Matchmaking systemet gjør ikke ting bedre, men det kunne helt klart vært verre og systemet fungerer tålelig bra.

 

Den harde sannhet er vel at jeg er doomed uansett fordi jeg er så kolossal noob som jeg er :) Noen som har noen tanker rundt dette? For å legge til et spesifikt spørsmål - noen som har noen tips til handling? Jeg føler item, builds og riktige kjøp har ytterst mye å si - og når shopen i mine øyne inneholder "flere hundre items" klarer jeg ikke finne motivasjon til å gjøre research. Og er man først IG har man ikke tid til å rote rundt i shopen for lenge uten å bli hengende etter, evt feede om man gjør dette mens man står careless i lanen sin. Er det et bra utgangspunkt for noobs som meg å slavisk følge den foreslåtte builden? Jeg har vært svært dårlig til dette da jeg av en eller annen grunn resonnerer frem til at de items'a som regel er dårlig for den heroen jeg på det tidspunktet spiller. Jeg ender riktignok som regel opp med å kjøpe noe enda dårligere så det kan vel umulig bli værre... Noen som har noen tips?

Jeg har sett litt rundt på forskjellige guides men det er stort sett generelt og ikke noe spesifikt om shop og items, som uten tvil er min største, om ikke eneste (store i alle fall) utfordring.

 

Ownage spill! Bare jeg ikke hadde vært så dårlig :)

 

Det er ikke bare viktig at du kan den helten du spiller, men også den du møter.

Det er litt research det er det, men det må man neste gjøre. Synes å huske at jeg spilte i en månedstid før jeg satt meg ned i ett par timer og faktisk leste på alt.

 

Det som er veldig greit er å høre om noen har tid til å lære deg opp kjapt i ett par games på f.eks Norge kanalen ingame. Det er helt sikkert noen som gidder det, om du spammer litt.

 

Det kommer jo mentor og quest for nybegynnere etterhvert, dog ikke helt enda.

 

Beste tipset for å unngå flame osv er å spille endel med bots. Det hadde ikke jeg når jeg starta, men det kan være greit bare for å lære mekanikken og hva helter + items gjør.

Lenke til kommentar

Ofte spiller jeg med venner, men disse flotte individene påpeker som regel "feil" og lurer på hvorfor jeg gjør det jeg gjør i stedet for å fortelle hva jeg burde gjøre/kjøpe i stedet. Spiller sjeldent alene med randoms, men de gangene jeg har gjort det og spurt hagler det enten på med russiske tegn eller kommentarer som "noob", "first time playing or just 8 years old?" osv :)

 

Spilte noen runder med bots først, men her er det likegyldig hva du gjør. Man har ikke mulighet til å forutse AI uansett hvilken vanskelighetsgrad man har de på, som imo gjør de mye vanskeligere å spille mot sammenlignet med mennesker - ikke er det gøy heller, men for learning purposes kan det være lurt.

 

Spilte litt WC3-DotA jeg også, så jeg forstår spillet meget bra - det er som sagt det med shop/items som forvirrer kraftig og dette er jo tross alt ganske viktig. Og når noe først blir foreslått er det alltid noen som sier man ikke burde kjøpe det, men noe annet i stedet...

 

Uansett, takker for svar, +1. Jeg får ta en bot-match og tulle litt rundt i shopen :)

Lenke til kommentar

1 :For det første ville jeg sluttet å spille AP. Spill heller RD og spør teammates hva du skal picke, så lærer du deg de heltene som faktisk er viktige å lære, f.eks jakiro, enigma, cm, dark seer. Kort sagt de heltene som er relevante i dagens metagame. Det er viktigere enn å trene seg opp til å bli en slem phantom assasin.

 

2: Spør laget om råd til items og andre ting.

 

3: Prøv å få deg noen litt flinke mates som kan spille med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 :For det første ville jeg sluttet å spille AP. Spill heller RD og spør teammates hva du skal picke, så lærer du deg de heltene som faktisk er viktige å lære, f.eks jakiro, enigma, cm, dark seer. Kort sagt de heltene som er relevante i dagens metagame. Det er viktigere enn å trene seg opp til å bli en slem phantom assasin.

 

2: Spør laget om råd til items og andre ting.

 

3: Prøv å få deg noen litt flinke mates som kan spille med deg.

Hvorfor er det viktig å være god i de heltene som dominerer dagens metagame? For det første er det ikke veldig relevant i low level pubs, for det andre endrer metagamet seg hele tiden. Og mangelen på strats i low level pubs gjør at en hver strat er viable, fordi å ha en strat er 100 ganger bedre enn å ikke ha en.
Lenke til kommentar

Morsomt at du sier "slem phantom assassin" da jeg fikk denne på RD i går og endte på 15-0 (som neppe er noen særlig imponerende score men likevel min personlige beste som jeg er nokså fornøyd med, noobfeeder som jeg er) :)

 

Hvilke helter som er viktige å lære virker ganske unødvendig så lenge man spiller RD/SD..? Metagame er for øvrig et fremmedord for meg...

Lenke til kommentar

Morsomt at du sier "slem phantom assassin" da jeg fikk denne på RD i går og endte på 15-0 (som neppe er noen særlig imponerende score men likevel min personlige beste som jeg er nokså fornøyd med, noobfeeder som jeg er) :)

 

Hvilke helter som er viktige å lære virker ganske unødvendig så lenge man spiller RD/SD..? Metagame er for øvrig et fremmedord for meg...

Metagame er et tulleord som folk tror at betyr "trending". Altså de heltene/strategiene som spilles i competitive dota. I og etter TI1 var det mye push strats, og helter som chen og enchantress var ofte first pick/ban materiale. Denne trenden fortsatte ganske lenge, så i TI2 fikk man se en del dual carry strats fra chinese (morph mid o.l.), og da begynte dette å bli en del av "metagamet".
Lenke til kommentar

Å fytti. Javel, jeg spiller RD og tar den jeg blir anbefalt eller den som ser interessant ut dersom jeg ikke får en jeg har spilt før som jeg kan. Koser meg med dette og driter da tydeligvis i metagame/trending og competitive gaming-like spilling. Vil naturligvis bli bedre men det får være måte på :tease:

 

Takker for svar og info<3

Lenke til kommentar

Hvorfor er det viktig å være god i de heltene som dominerer dagens metagame? For det første er det ikke veldig relevant i low level pubs, for det andre endrer metagamet seg hele tiden. Og mangelen på strats i low level pubs gjør at en hver strat er viable, fordi å ha en strat er 100 ganger bedre enn å ikke ha en.

Morsomt at du sier "slem phantom assassin" da jeg fikk denne på RD i går og endte på 15-0 (som neppe er noen særlig imponerende score men likevel min personlige beste som jeg er nokså fornøyd med, noobfeeder som jeg er)

Hvilke helter som er viktige å lære virker ganske unødvendig så lenge man spiller RD/SD..? Metagame er for øvrig et fremmedord for meg...

 

Tingen er at PA blir nærmest ustoppelig om folk er dumme nok til å la deg farme i fred. Dessuten vil jeg påstå at det krever ikke all verden å lære seg å bli flink til å last hitte, farme, og få en god vane med å TP til forskjellige lanes der det finnes farm de gangene det lar seg gjøre til man til slutt er så OP at man til og med kan tillate seg å være litt uforsiktig.

 

Det som kan være mer vrient er å spille helter som har mer teamfight utility. Når skal du bruke stunnen/freezen/slowen? Hvem skal du bruke den på? Er det riktig tidspunkt for å blinke inn og ta en ravage/RP? Posisjonering etc etc... Alt det er mye vanskeligere enn å last hitte creeps til carry helten din er så OP at du kan vente til de andre hopper inn før du går inn og gjør reint bord.

 

Det er gode supports som legger til rette for en bra carry, og etter min mening som nybegynner er det vanskeligere å spille en god support enn å spille en farmbot.

 

Metagame brukes i dota2 som fellesbetegnelsen for strategiene som er aktuelle i pro scenen. Tror det er et bredt utrykk da jeg har sett det bli brukt i andre sammenhenger, som for eksempel da noen i EvE online sørget for at huset til en viktig titan pilot stod uten strøm rett før et angrep - da brukt som noe utenfor spillets sfere som påvirker hvordan man spiller spillet.

Endret av Gorzun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det viktig å være god i de heltene som dominerer dagens metagame? For det første er det ikke veldig relevant i low level pubs, for det andre endrer metagamet seg hele tiden. Og mangelen på strats i low level pubs gjør at en hver strat er viable, fordi å ha en strat er 100 ganger bedre enn å ikke ha en.

Fordi at hvis han har lyst å spille med folk som er bedre så vil de forvente at han kan de heltene. Jeg kan godt spille mm med dårlige folk. Men ikke søren om jeg gidder å spille med en dårlig fyr som i tillegg er avhengig av å spille riki, mortred eller troll. Du forbedrer deg vel uansett raskere hvis du raskt lærer deg heltene som dukker opp ofte. Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Metagame brukes i dota2 som fellesbetegnelsen for strategiene som er aktuelle i pro scenen. Tror det er et bredt utrykk da jeg har sett det bli brukt i andre sammenhenger, som for eksempel da noen i EvE online sørget for at huset til en viktig titan pilot stod uten strøm rett før et angrep - da brukt som noe utenfor spillets sfere som påvirker hvordan man spiller spillet.

"Metagame is the use of out-of-game information or resources to affect one's in-game decisions."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...