Gå til innhold

Problemer med å skaffe jobb


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har store problemer med å få jobb. Jeg foretrekker å jobbe som terminalarbeider eller logistikkoperatør (som i bunn og grunn går ut på det samme).

 

Som sagt sliter jeg med å få meg jobb, og jeg tror det er ulike faktorer til hvorfor. Nå har det seg slik at jeg vil jobbe, men jeg har svært lite erfaring fra arbeidslivet. For å si det som det er så kan jeg telle på én hånd hvor mange måneder jobberfaring jeg har. I tillegg har jeg gått arbeidsledig lenge. Da mener jeg lenge. Godt over et år skal jeg være litt mer presis. Akkurat dette med mangel på erfaring og "hullene" jeg har i noen tidsrom tror jeg er blant årsakene til at andre blir foretrukket over meg. Har lite med aktiviteten min å gjøre, da jeg er flink til å både levere søknader og følge opp. Likevel vil det seg ikke. Jeg er ung, men det burde ikke gjøre meg mindre aktuell.

 

Jeg prøver ikke å få dere til å tilby meg en jobb, men setter pris på deres meninger og tanker. Setter pris på ærlig tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe nytt at det er vanskelig å komme inn på arbeidsmarkedet hvis man er ung.

 

Jeg går ut i fra at du har forhørt deg med nettverket ditt om noen kjenner noen som ser etter folk?

 

Lever søknadene, følg opp og vis at du er interessert i jobben. Sørg for at du skiller deg ut på en positiv måte.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lett, har du hørt om hvorfor du ikke blir valgt? Har du tenkt over hvordan du oppfattes? Klær, hår, osv?

 

At andre ble foretrukket på grunn av erfaring har jeg fått som tilbakemelding tidligere. Hvordan jeg ser ut kan umulig ha hatt noe å si da jeg har kledd meg 'skikkelig' til de anledningene. Helt frisk er jeg óg, heldigvis.

 

 

Hvilke type førerkort og kompetansebevis har du? Har du vært i militæret? Hva er du utdannet? Fagbrev? Hvilke type jobber har du søkt på? alt, eller bare noen kattegorier?

 

Ikke annet enn vanlig klasse B, samt truckførersertifikat (bare det minste, riktignok). Militæret ble jeg fritatt fra (personlige grunner til hvorfor, men disse grunnene har ikke noe å si for andre ting, som f. eks. jobb.) Har ikke store utdannelsen, ei heller har jeg fagbrev.

 

Primært søkt på jobber innenfor det feltet jeg vil jobbe i, men har også sett utenfor boksen uten hell.

 

Jeg er på ingen måte feilfri, men ingen av oss er dét.

Lenke til kommentar

Hvorfor du ikke var i militæret er ikke vesentlig, poenget er at du ikke har vært der!

 

Jeg har eget firma, jobber for flere, driver mye med opplæring av nye og har mye jeg skulle sagt når det gjelder firmaene jeg jobber for. På bakgrunn av min erfaring vil jeg si at grunnen til at jeg ikke ville ansatt deg i mitt firma, er:

- Du har ingen utdannelse. Min erfaring med de som ikke har noen utdannelse, er at de har liten stå-på-vilje, er lite mål-retta, gjør aldri mer enn de må, gjerne litt mindre, og setter gjerne egne intresser forran bedriftens. For meg som arbeidsgiver, vil jeg tolke det slik uten å kjenne deg, sjøl om du sikkert har en annen oppfattning av deg selv. (fullført allmennfag er forøvrig bra å kan veie opp mot fagbrev)

 

- Ikke fullført militæret minner om dårlig holdning, spesielt ettersom du ikke har brukt den tiden på noe annet fornuftig. Som arbeidsgiver blåser jeg i grunnen, med mindre du kan vise til en avrevet arm eller trenger førerhund.

 

- Arbeidsledig over ett år minner om liten stå-på-vilje. Som arbeidsgiver tenker jeg at ALLE kan få seg en jobb bare de står på litt å er villig til å tra dritt-jobbene.

 

Truck-fører-bevis er forøvrig positivt. Regner med det er T4 du har.

 

Min konklusjon som arbeidsgiver blir altså at jeg har mulighet for å ansette en som ikke har sett nødvendigheten av en utdannelse, ikke er villig til å stå på litt, tar lett på ting og mangler mål i livet. Når jeg sitter med 40 søknader på samme jobben og ser folk som har vært i kontinuerlig arbeid, har utdannelse, er målretta, erfaring, kompetanse osv, så er det klart jeg ønsker å ansette dem istede.

 

Og husk: jeg/arbeidsgiver har kun papira dine å forholde meg til.

 

Det jeg ville gjort i ditt tilfelle, var å sikte litt lavere enn drømmejobben, gjerne kassa på kiwi, og gjerne møte opp personlig med arbeidssøknadene. Da får arbeidsgiver inntrykk av at "her har vi en som er engasjert å villig til å stå på litt". Og har du fått deg jobb som kassadame eller hva det måtte være, så er du innafor arbeidslivet å kan fortsette å søke hva du vil samtidig som du vil opparbeide deg mer å mer arbeidserfaring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har eget firma...

 

 

Det med eget firma har jeg tenkt på selv, dog det krever litt startkapital. Det med utdannelse betyr ikke at jeg er ignorant (påstår ikke at du sier det om meg heller.) Skolen tok jeg seriøst, og vilje har jeg nok av, men kan selvsagt forstå at man kan bli skeptisk av å se det på papiret.

Lenke til kommentar

Jeg har eget firma...

 

 

Det med eget firma har jeg tenkt på selv, dog det krever litt startkapital. Det med utdannelse betyr ikke at jeg er ignorant (påstår ikke at du sier det om meg heller.) Skolen tok jeg seriøst, og vilje har jeg nok av, men kan selvsagt forstå at man kan bli skeptisk av å se det på papiret.

 

Hvordan i all verden har du klart å gå arbeidsløs i over 1år?

Om du bor i norge, klarer du å få jobb på 1-2dager.

 

Det jeg sier er, dropp den store tanken om å kjøre truck hele dagen. Ikke bare se på finn.no etter jobb, men gå til en bedrift å spør, FYSISK, ikke ring. Kle deg etter bedriften.

Logistikk og drittjobb? Plain Tshirt og olabukse.

Latterlig, men det har faktisk noe å si.

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar

 

Det med eget firma har jeg tenkt på selv, dog det krever litt startkapital. Det med utdannelse betyr ikke at jeg er ignorant (påstår ikke at du sier det om meg heller.) Skolen tok jeg seriøst, og vilje har jeg nok av, men kan selvsagt forstå at man kan bli skeptisk av å se det på papiret.

 

Starte firma? Har du noen gode ideer så er jo det en tanke men det krever jo at man har kundegrunnlag og kapital.

 

Både på jobb og firmafronten er det bare en ting som gjelder for suksess, nettverk, nettverk og nettverk... Jobber du noe med nettverksbygging? Bruker du det nettverket du har hvis du har noe? 90% av jobbene blir aldri utlyst offentlig.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Meld deg for manpower og alle andre bemanningsbyråer. Ta hvasomhelst de tilbyr deg. Da kan du vise at du faktisk vil jobbe, du får jobberfaring, du kan få noen referanser, og er du heldig får du kontakter som kan lede deg til den typen jobb du faktisk ønsker å ha.

 

Har du sittet hjemme over et år uten engang å gjøre noe slikt ville heller ikke jeg ansatt deg sålenge jeg hadde andre muligheter.

Lenke til kommentar

- Ikke fullført militæret minner om dårlig holdning, spesielt ettersom du ikke har brukt den tiden på noe annet fornuftig. Som arbeidsgiver blåser jeg i grunnen, med mindre du kan vise til en avrevet arm eller trenger førerhund.

Hm. Så jeg som er verneudyktig (ikke tjenesteudyktig) og som ikke har en synlig avrevet arm, eller førerhund - ville da ikke fått jobb hos deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ikke fullført militæret minner om dårlig holdning, spesielt ettersom du ikke har brukt den tiden på noe annet fornuftig. Som arbeidsgiver blåser jeg i grunnen, med mindre du kan vise til en avrevet arm eller trenger førerhund.

 

På ingen av jobbene jeg har hatt etter jeg var 18/19, har jeg ikke en eneste gang blitt spurt om jeg har fullført førstegangstjenesten.

 

Truck-fører-bevis er forøvrig positivt. Regner med det er T4 du har.

Siden du framstiller deg selv som en "ekspert" her, så burde du vel ha en anelse om at man får T1, T2 og T4 samlet på truckførerkurset. Y?N?

 

Min erfaring med de som ikke har noen utdannelse, er at de har liten stå-på-vilje, er lite mål-retta, gjør aldri mer enn de må, gjerne litt mindre, og setter gjerne egne intresser forran bedriftens.

 

Nå går dette bare på en magefølelse, har du bevisst bare ansatt hvite mennesker? Siden de svarte stjeler fra kassa, er late, snylter på staten osv. osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm. Så jeg som er verneudyktig (ikke tjenesteudyktig) og som ikke har en synlig avrevet arm, eller førerhund - ville da ikke fått jobb hos deg?

 

Er du vernedyktig eller verneudyktig?

 

Det er heilt klart at for ein arbeidsgiver så er det ikkje fyrstevalget å velge ein arbeidsgiver som forsvaret ikkje har ønska å ha i tjeneste (sjølv om stadig fleire blir dimitert på dette grunnlaget no i dei siste åra).

 

Det å ha vært i militæret er positivt av fleire grunnar. For det fyrste viser det til kva (arbeids) holdning du har, og for det andre så er det greit for arbeidsgiver å vite at du har avklart verneplikta di. Så dersom du ikkje har vært i militæret så kan det være lurt å vise til vedtaket om at du ikkje blir kallt inn.

 

Ein person som har avklart verneplikta er meir attraktiv enn ein person som kanskje må inn i miltæret i ett år rett etter at vedkommande har starta i ny jobb. (Mykje på samme måte som at eldre kvinner er meir attraktive for arbeidsgiver enn unge kvinner i etableringsfasen).

Lenke til kommentar

Hm. Så jeg som er verneudyktig (ikke tjenesteudyktig) og som ikke har en synlig avrevet arm, eller førerhund - ville da ikke fått jobb hos deg?

 

Er du vernedyktig eller verneudyktig?

 

Det er heilt klart at for ein arbeidsgiver så er det ikkje fyrstevalget å velge ein arbeidsgiver som forsvaret ikkje har ønska å ha i tjeneste (sjølv om stadig fleire blir dimitert på dette grunnlaget no i dei siste åra).

 

Det å ha vært i militæret er positivt av fleire grunnar. For det fyrste viser det til kva (arbeids) holdning du har, og for det andre så er det greit for arbeidsgiver å vite at du har avklart verneplikta di. Så dersom du ikkje har vært i militæret så kan det være lurt å vise til vedtaket om at du ikkje blir kallt inn.

 

Ein person som har avklart verneplikta er meir attraktiv enn ein person som kanskje må inn i miltæret i ett år rett etter at vedkommande har starta i ny jobb. (Mykje på samme måte som at eldre kvinner er meir attraktive for arbeidsgiver enn unge kvinner i etableringsfasen).

Verne U dyktig. I mitt tilfelle var jeg svært klar for millitæret, men mitt under "teoriprøva" på sesjon ble jeg kalt inn til legen som på grunnlag på to tre tidligere opperasjoner i skulderen ga meg bekreftelse på verneudyktighet, samt 30 kroner i reisekompenasjon og "kastet" meg på dør...

 

Ser poenget i ditt siste avsnitt om at det er fare for at man senere blir kalt inn og på den måten ikke skaper kontinuitet. På samme måte er mye av grunnen til at kvinner som ikke har fått barn, ikke får visse jobber.

 

Ser derimot ikke ditt tredje avsnitt som gjelder hvilken arbeidsholdning man har. Man får ikke en automatisk god holdning av å være i millitæret. 50% av de jeg gikk med i klassen og som er ferdig med millitæret (er selv 21 år) har ikke engang jobb. Selv har jeg fast jobb, selveid enebolig, og bil og en heidundrende holdning til arbeidslivet...

 

Uansett var poenget mitt at det er så utrolig mange som ikke kommer inn i militæret i dag, uansett grunn at det blir feil av en arbeidsgiver å bruke dette som utgangspunkt hvis man har avklart tjeneste uansett om man har hvert i millitæret eller ikke..

 

Men som du nevner kan det være lurt å nevne dette ved søknad. :)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Hvorfor du ikke var i militæret er ikke vesentlig, poenget er at du ikke har vært der!

 

Jeg har eget firma, jobber for flere, driver mye med opplæring av nye og har mye jeg skulle sagt når det gjelder firmaene jeg jobber for. På bakgrunn av min erfaring vil jeg si at grunnen til at jeg ikke ville ansatt deg i mitt firma, er:

- Du har ingen utdannelse. Min erfaring med de som ikke har noen utdannelse, er at de har liten stå-på-vilje, er lite mål-retta, gjør aldri mer enn de må, gjerne litt mindre, og setter gjerne egne intresser forran bedriftens. For meg som arbeidsgiver, vil jeg tolke det slik uten å kjenne deg, sjøl om du sikkert har en annen oppfattning av deg selv. (fullført allmennfag er forøvrig bra å kan veie opp mot fagbrev)

 

- Ikke fullført militæret minner om dårlig holdning, spesielt ettersom du ikke har brukt den tiden på noe annet fornuftig. Som arbeidsgiver blåser jeg i grunnen, med mindre du kan vise til en avrevet arm eller trenger førerhund.

 

- Arbeidsledig over ett år minner om liten stå-på-vilje. Som arbeidsgiver tenker jeg at ALLE kan få seg en jobb bare de står på litt å er villig til å tra dritt-jobbene.

 

Truck-fører-bevis er forøvrig positivt. Regner med det er T4 du har.

 

Min konklusjon som arbeidsgiver blir altså at jeg har mulighet for å ansette en som ikke har sett nødvendigheten av en utdannelse, ikke er villig til å stå på litt, tar lett på ting og mangler mål i livet. Når jeg sitter med 40 søknader på samme jobben og ser folk som har vært i kontinuerlig arbeid, har utdannelse, er målretta, erfaring, kompetanse osv, så er det klart jeg ønsker å ansette dem istede.

 

Og husk: jeg/arbeidsgiver har kun papira dine å forholde meg til.

 

Det jeg ville gjort i ditt tilfelle, var å sikte litt lavere enn drømmejobben, gjerne kassa på kiwi, og gjerne møte opp personlig med arbeidssøknadene. Da får arbeidsgiver inntrykk av at "her har vi en som er engasjert å villig til å stå på litt". Og har du fått deg jobb som kassadame eller hva det måtte være, så er du innafor arbeidslivet å kan fortsette å søke hva du vil samtidig som du vil opparbeide deg mer å mer arbeidserfaring.

 

Jeg må si jeg er helt uenig med noe av de du sier. Ta meg f.eks. Jeg har null utdanning, har ikke vært i militæret. Allikevel, så er jeg den på jobben som står på hele tiden, og tar svært få pauser. Selvom man ikke har utdanning, betyr ikke det at man ikke står på, og selvom man ikke har vært i militæret, betyr heller ikke det at man har dårlig holdning. Dummeste jeg har hørt på lenge...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ikke fullført militæret minner om dårlig holdning, spesielt ettersom du ikke har brukt den tiden på noe annet fornuftig. Som arbeidsgiver blåser jeg i grunnen, med mindre du kan vise til en avrevet arm eller trenger førerhund.

 

På ingen av jobbene jeg har hatt etter jeg var 18/19, har jeg ikke en eneste gang blitt spurt om jeg har fullført førstegangstjenesten.

 

Truck-fører-bevis er forøvrig positivt. Regner med det er T4 du har.

Siden du framstiller deg selv som en "ekspert" her, så burde du vel ha en anelse om at man får T1, T2 og T4 samlet på truckførerkurset. Y?N?

 

Min erfaring med de som ikke har noen utdannelse, er at de har liten stå-på-vilje, er lite mål-retta, gjør aldri mer enn de må, gjerne litt mindre, og setter gjerne egne intresser forran bedriftens.

 

Nå går dette bare på en magefølelse, har du bevisst bare ansatt hvite mennesker? Siden de svarte stjeler fra kassa, er late, snylter på staten osv. osv?

 

De aller fleste (5 av 6) eller noe slikt får seg jobb uten å noen gang fullføre førstegangstjenesten. Det jeg lurer på som arbeidsgiver er: du har drivi dank i flere år. Hvorfor har du ikke fullført førstegangstjenesten mens du har venta på jobb? Førstegangstjeneste annser jeg som både lærerikt og meningsfullt. Hvilken garanti har jeg som arbeidsgiver for at en som aldri har jobba, ikke har vært i militæret og sjøl sier han har sitti hjemme på gutterommet hele sin beste ungdom, vil gjøre en tilfredstillende jobb? En som har fyllt i allefall et år med militærtjeneste vil i allefall greie og omgås folk og har LITT praktisk erfaring.

 

Angående truck-fører-bevis, så får man ikke T2 automatisk. Det må man ha opplæring på sliik som på T4. Har man T4 vil man automatisk ha T1, derfor er ikke T1 vesentlig å spørre om.

 

Og det du sier om svarte, er DITT syn på utlendinger. Ikke mitt. I transportbedriften hvor jeg har arbeidet ønsket vi både fremmedkulturelle og jenter velkommen. Ettersom vi ikke kjenner de vi ansetter før de begynner å jobbe, ser vi alltid på erfaringene våre med liknende personer før vi prøver. Vår erfaring er at jenter gjerne er gode sjåfører og skaper god trivsel, men svært ofte sliter med godshåntering og tungt kolli. En person som bruker dobbelt så lang tid som alle andre på ei rute og må ha overtid hver dag for å gjøre den samme jobben som alle andre, er vi ikke tjent med. Alikevel får jenter alltid jobb framfor gutter med samme kvalifikasjoner hos oss! Når det gjelder utlendinger, så har vi ingen god erfaring emd det. Det er svært ofte språk-problemer med kundene, forholdsvis mye skader på kjøretøya, og mange har hatt en HELT annen oppfattelse av arbeid enn oss nordmenn. Vi har også vært borti utlendinger som stjeler. Alikevel gjør vi årlig forsøk på å ansette utlendinger bare for å vise at vi ikke tar alle under en kam, men desverre som oftest uten hell. Kommer det en nordmann derimot som kan dokumentere 20 års erfaring og sier han ønsker forandring i hverdagen, er han en sikker arbeidstaker. Slike får vi ALDRI tull med! Er det da så rart vi velger som vi gjør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...