Gå til innhold

Hva er meninga med livet, folkens?


Anbefalte innlegg

Det er fint at folk har en tro og det skal alle respektere :yes:

 

Hvorfor det?

 

Hvorfor ikke. Er det ikke greit å respektere andre mennsker selv om de mener noe annet enn deg?

 

Og hvorfor skal det være en mening med alt ting.. Kan det ikke bare "være". Hvis man sitter å grubler på hva meningen er med alt ting så går man jo faktiskt glipp av meningen kanskje? Som med musikk.. sitter du å lurer på hvorfor den ene lyden kommer foran den andre, da går man jo glipp av hele låta.

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta et banalt eksempel, hvis jeg holder en fish eye linse foran øye så skifter mitt perspektiv på verden. Da hadde den verden blitt min objektive verden. Med andre ord så er alle sansinntrykk farget av ens sanseapparatus

 

Sanseinntrykkene må nødvendigvis nå oss gjennom et sanseapparat. Å kritiseres sanseinntrykk for å være farget av ens sanseapparatus er derfor å kritisere sansene for å eksistere. Du dikter opp et umulig fantasisanseinntrykk som når bevisstheten uten å gå veien gjennom et sanseapparat, og sier at siden sanseinntrykkene våre ikke lever opp til denne fantasistandarden så er de upålitelige. Det er uholdbart.

 

Ja, det er riktig at ditt perspektiv på virkeligheten forandres ved å se den gjennom en fish eye linse, men det betyr ikke at du ikke observerer den samme virkeligheten.

 

 

Glemte å svare på det her.

 

Jeg kritiserer bare sanseinntrykk i den forstand at informasjon vil per definisjon alltid være mangelfull. Det er veldig sjeldent vi får 100% av all informasjon om virkeligheten, enten det er i større situasjoner som politikk eller i nærere relasjoner om mennesker rundt en. Det som skjer etter min tenkning er da at man ser ikke den virkelige objektive verden, men heller subjektive modeller basert på informasjon samlet av sansene. Sanseinntrykkene er objektive, men modellene er subjektive, mener jeg. Hjernen behøver ikke å følge denne informasjonen ned til siste detalj og vi mennesker tar jo mange ganger feil. Det betyr ikke at slik informasjon ikke har en slags objektiv eksistens i den forstand at den må være virkelig for personen, men den behøver ikke være KORREKT. ALT som vi tenker og føler har jo en virkelig og objektiv komponent i forhold til at vi kan oppleve den, men det må jo settes grenser.

 

For å ta det tilbake til meningen med livet så lurer jeg fortsatt på hva du mener med de tidligere kommentarene.

Lenke til kommentar

Det er fint at folk har en tro og det skal alle respektere :yes:

 

Hvorfor det?

 

Hvorfor ikke. Er det ikke greit å respektere andre mennsker selv om de mener noe annet enn deg?

 

Respekt er noe et menneske må gjøre seg fortjent til.

 

Jeg respekterer ikke mennesker som tror blindt på noe.

Jeg respekterer ikke mennesker som fordømmer og fornekter vitenskapen. (Fundamentalister)

Jeg respekterer ikke mennesker som indoktrinerer(hjernevasker) barna sine.

Jeg respekterer ikke mennesker som ikke eier et snev av fornuft og logikk.

Jeg respekterer ikke mennesker som ber til Gud istedet for å faktisk handle.

Jeg respekterer ikke mennesker som takker Gud når det var legevitenskapen og dyktige mennesker som reddet dem.

 

Et menneske er fri til å tro og tenke slik som han selv vil, denne friheten setter jeg veldig høyt.

Jeg er derimot også fri til å respektere de menneskene jeg har lyst til å respektere.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg gir det ikke mening at livet har en mening (pun intended).

 

Jeg mener mennesket bare er en dyreart som har utviklet hjernekapasiteten såpass at vi klarer å stille dette spørsmålet. Ellers gjør vi stort sett det samme som alle andre dyr: spiser, leker, sover, arbeider, reproduserer, slåss, dør.

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Birger, hvorfor ikke bare leve dette livet etter beste mening og få så mye glede du kan ut av det? Er ganske kjipt å satse på at det virkelige livet starter etter dette for å så faktisk bare dø... Jeg er ganske sikker på at hvis guden din er så god så lar han deg slippe inn hvis det faktisk eksister et liv etterpå.

Lenke til kommentar

Birger, hvorfor ikke bare leve dette livet etter beste mening og få så mye glede du kan ut av det? Er ganske kjipt å satse på at det virkelige livet starter etter dette for å så faktisk bare dø... Jeg er ganske sikker på at hvis guden din er så god så lar han deg slippe inn hvis det faktisk eksister et liv etterpå.

 

Hvem har sagt noe om en gud?

Lenke til kommentar

Ja det er ett stort spørsmål og jeg har besvart det før.

Når vi dør så blir vi født.

Siden du sier slike ting som dette er det vel rimelig å anta at du satser på å komme til noe ala himmelen, som blir styr av gud. Derfor sa jeg det om gud.

 

Så over til deg:

Birger, hvorfor ikke bare leve dette livet etter beste mening og få så mye glede du kan ut av det?
Lenke til kommentar

Det er greit og prøve og glede seg i døden men det er ikke noe i forhold til livet.

Det er akkurat hva jeg vil si, med en liten endring i grammatikken som en følge av at jeg mener at livet kommer først av de to. I tillegg ser jeg på det som en skikkelig utfordring å glede seg i døden med mindre jeg blir et spøkelse istedetfor en haug med aske. Dog ser jeg på det som mer sannsynlig at jeg blir en haug aske enn et spøkelse, dessverre...

Lenke til kommentar

Det er greit og prøve og glede seg i døden men det er ikke noe i forhold til livet.

Jeg ser at du har blitt hjernevasket til å tro at du er død... Faktum er at du bare innbiller deg det. Du vil være åndelig død inntil du ser på deg selv som et levende individ... Det står til og med i den bibelen du er blitt hjernevasket av at: "Gud er ikke en Gud for de døde, men for de levende"... Bare de som lever kan tro på Gud. De som er døde har ingen Gud...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Menneskets liv er kort fortalt, man fødes,vokser opp, skaffer seg kunnskap, reprodusere seg,jobber med en eller flere saker en brenner for, en eldes og dør.

Når en er død så kan en besøke alle de stedene en har vært opptatt av, eventuelt åpenbare seg for de som lever og kan avgi viktige beskjeder.

En kan også velge hvilken familie en ønsker å bli gjenfødt i. passer derfor på til den eller de har sex før en går inn i kroppen på ei dame, så følge et 9 mnd bad og ferie før man blir gjenfødt til den harde virkelighet.

Så kan en når en blir voksen jobbe videre for det en brenner for.

 

Dette er menneskets livs syklus kort fortalt.

Å prøve å finne "perleporten" "paradis" eller noe tilsvarende i religiøs betydning nytter ikke, det er da en blir et gjenferd som vandrer hvile løst omkring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...