Gå til innhold

Gi hunden mat kun én gang daglig, selvom den ikke overspiser?


Anbefalte innlegg

Hei! Hunden min har et veldig sunt forhold til mat(tror jeg) fordi han tigger aldri og maser ikke på mat. Jeg vet ikke helt hvor mye han spiser i løpet av en dag, men han har alltid vanlig hundemat i skåla og spiser litt av og til. Han er frisk og har passelig vekt.

 

Han får rester av og til og han er jo extra glad i leverpostei f.eks. så det er jo sikkert også bare sunt.

 

Men det er en som forslår at jeg skal begynne å gi han mat en gang daglig, at han ikke har det tilgjengelig ellers.

 

Jeg er veldig usikker fordi jeg vil ikke at han skal få et unormalt forhold til mat plutselig og gå rundt sulten.

 

Jeg føler ikke at det er riktige i og med at han aldri overspiser.

 

Men så har jeg absolutt ikke peiling på sånne ting heller, men det er veldig viktig for meg å vite at det er riktig før jeg begynner med dette.

 

Håper på svar!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I alle år , altså jeg er 19 nå og har kun gått 1,5 år uten hund i huset . Vi har aldri latt maten stå framme , vi har gitt hunden mat 1 gang om dagen og kanskje en brødskive med leverpostei en gang i blant

 

Men vi har også blandet maten med kjøtt , en halv boks med sånn " leverpostei/kjøtt " for hunder . men vi gir fortsatt like mye tørrfor , vi har ikke redusert tørfor fordi de har fått kjøtt , Men ingen hunder her i huset har noen gang hatt det vondt , har aldri hørt om måten din med hunder , har hørt om det med katter men ikke noe annet :p la maten stå framme funker kanskje bra men jeg vil heller at du skal fylle opp skålen en gang om dagen også får den heller spise som den vil . men er den tom så ikke gi han/hun mer mat . vi gir 1 skål med mat omtrent nøyaktig klokka 15:00 hver dag , + kanskje en liten brødskive om morgenen en gang i blant . Kommer jo ann på om det er stor eller liten , Aktiv eller uaktiv hund også

Lenke til kommentar

Så lenge hunden er i fint hold (ikke for tynn, ikke for tykk) så bare fortsett med det du gjør. :)

 

Faren ved å ha mat fremme er ikke hovedsaklig overvekt og overspising (de færreste har mat fremme til hunder som gluper i seg), men faktisk undervekt. Så om man har en matlei hund er det lurt å dele opp i måltider.

Lenke til kommentar

Har du sjekket om hunden er undervektig?

Min søster sin hund hadde det slikt at den hadde tørrfor tilgjengelig hele tiden og hun spiste når det passet henne men eg merket at hun igrunn var undervektig. For meg virket det som om hun ikke likte maten og spiste bare om hun var VELDIG sulten. Da eg passet henne i 3uker fikk hun spise av maten til min hund (råfor type vom&hundemat) og da slukte hun maten rått ned og var aldri fornøyd og ville ha mer. Hun gikk opp til en fin vekt og nå har hun mer energi og virker som en mer matglad og fornøyd hund.

 

Dog om hunden din har fin vekt og alt virker bra så er det ikke noe problem å forsette slikt. :)

Lenke til kommentar

Vi har hatt Chow Chow hele livet. Og maten har alltid vært tilgjengelig. Alltid! Det er aldri tomt for verken mat og drikke selvfølgelig. Og de får alltid restene av maten min. Eller noen biter av brødskivene til frokost. Eller all bernaisesausen som ingen vil ha. Ingen av hundene jeg har hatt opp igjennom årene har lagt på seg eller vært overvektig. Og alle har overgått forventet levealder. Jeg tror rett og slett det er rasen dette her går på. Vet ikke om jeg ville gjort det samme med en labrador f. eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...