Gå til innhold

Beretløp, dine erfaringer


Syn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beretløpet mitt på Værnes var noe sånt som dette: Fredags ettermiddag, etter permvasken, ble vi jaga opp på rom for å hente beret og ned igjen (vi måtte RUNDT kaserna og opp i ANDRE etasje) og ut på oppstillingsplass igjen, og så brølte fenriken "Feltlue - AV, beret - PÅ" og så var vi ferdige.

 

Så det var skikkelig jævlig som dere sikkert kan tenke dere, tok faenmeg nesten TO minutter, og gjett om vi ikke var noe særlig slitne etterpå der vi satt på tog eller buss hjem på helgeperm.

Endret av Leo_Khenir
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beretløpet mitt på Værnes var noe sånt som dette: Fredags ettermiddag, etter permvasken, ble vi jaga opp på rom for å hente beret og ned igjen (vi måtte RUNDT kaserna og opp i ANDRE etasje) og ut på oppstillingsplass igjen, og så brølte fenriken "Feltlue - AV, beret - PÅ" og så var vi ferdige.

 

Så det var skikkelig jævlig som dere sikkert kan tenke dere, tok faenmeg nesten TO minutter, og gjett om vi ikke var noe særlig slitne etterpå der vi satt på tog eller buss hjem på helgeperm.

 

Haha, fantastisk.. :)

Lenke til kommentar

Vi hadde litt flaks også, fordi i motsetning til når som helst ellers når vi ble jaga på rom og tilbake for å hente noe, så måtte ikke de som kom først tilbake stå i ferdigstilling helt til sistemann kom luntende. Det var bra tror jeg, ellers hadde det blitt mytteri og fenriken hadde blitt kasta foran første og beste SAS-rute til Bergen.

Lenke til kommentar

Hei og hå.

Skal inn til førstegangstjeneste på Heggelia Leir ved sambandsbataljonen.

Har sittet et par dager nå og lest det jeg kan finne av erfaringer av beretløpene

og må si det er utrolig god underholdning og jeg gleder meg meget.

Greier nå ikke finne flere via google, så jeg prøver her.

Er ikke bare interessert i Heggelia sine, og setter stor pris på alle som gidder å skrive.

 

Har du hatt beretløp?

Da vil jeg gjerne vite hva dere gjorde og hva du synes om det!

Håper på en del svar :)

Jeg hadde berretløp i Teletropp 1, Sambandsbataljonen i Heggelia Leir. Vi krøp i gjørme, i en iskald bekk, løp noen kilometer og fikk deretter beret etter et komishow med varm mat. Var mye "venting" også. Var ikke så fryktelig galt. Har faktisk en video som viser litt av det, men den er ikke offentlig publisert. :p

Lenke til kommentar

Finnes mange beret løp som er slappe. Husker en kompis fra rekrutten fikk beret etter de måtte gå i takt å hente den på lageret.

 

Beret løpet mitt - Hundefører på Ørlandet

 

Var på vakt. Hadde gått patrulje for 2 timer siden, dette var rundt midtnatt. Og hadde akkurat sovnet. Så kommer en av befalet mitt inn å skriker at jeg skal fort meg for resten av troppen står i ferdigstilling å venter utenfor kassernen (noe de ikke gjorde -.-).

Fikk pakningliste og melding om å ta på feltuniform. Så ble det å ta ut alt av sekken etter at vi hadde pakket alt (for å sjekke at vi hadde alt det vi skulle).

Så ble vi tatt inn i to mber med full varme og bind foran øynene. Så kjørte vi rundt i 15-20min (vi fikk ikke lov til å sovne).

Fikk melding om å laste ut. Da var vi 3-4 km unna et fjell. Fikk vite vi skulle bestige fjellet (fikk med oss 4 ammo kasser som vi skulle ta med. Vi var 7 stk).

Når vi begynte på det bratteste delen gikk et av befalet vårt bak oss å skjøt på oss. Da skulle den som ble "skutt" legge seg på en båre og bli fraktet til befalet sa det var greit. Vi gikk opp og ned.

Etter at vi var ferdig med fjellet kjørte vi litt mer rundt. Klokken begynte å nærme seg 6-7 tiden.

Så skulle vi kaste noen sandsekker over noen betong blokker. Sandsekkene skulle ikke falle på bakken. Det gjorde vi to ganger.

Så dyttet vi mb i ca 3,5km (med et av befalet vårt i som styrte og bremset).

Etter det tok vi hindreløype 4 ganger. 1 gang for å øve, 1 gang med gjenstander og 2 ganger så fort som mulig.

Så ble det gjørmeløypa. Var så sykt god stemning. Folk for slitene men vi holdte fortsatt mote oppe (to stk måtte gi seg der).

Etter gjørmeløypa skulle vi løpe til kasserna for å bli spylt med kaldt vann og så ta en dusj.

Fikk vite at det var mer som ventet. Det første vi skulle gjøre var å telle patronene som lå i ammokassene vi hadde hatt med oss. Og der lå selvfølgelig bereten :thumbup:

 

Vi var ferdig ved klokken 3 på dagen. Husker jeg måtte gå en patrulje på ca 1 mil like etterpå (gøy med vakt etter beretløp....). Og ha vanlig vakt opplegg. Jeg som bare ville sove og slappe av ...

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Vi hadde ett berétløp, men hadde mestring to ganger utenom.

Beretløpet var nok det tyngste, fordi det gikk i ett med en annen øvelse hvor vi hadde knapt sovet, og nesten ikke gjort annet enn å marsje i 3 døgn.

Det startet med at øvelsen var ferdig, og vi hadde en samling med hele kompaniet forbi den borterste skytebanen på mauken, hvor nk-komp spurte om vi var sliten etter øvelsen.

"JA!" roper mange, og han svarer:

"FEIL! Dere skal i løp av de neste dagene få kjenne hva det vil si å være sliten, og dere vil bli overrasket over hvor lenge menneskekroppen kan pushes videre!"

Han sa "de neste dagene", men det varte ikke mer enn ca 20timer.

 

Så hadde vi en "dimmemestring" til jul fordi vi skulle bytte kompani etter jul, og det var tradisjon å avslutte en kontigent i IngBn med dimmemestring.

Denne kom spontant på, og varte vel ikke mer enn 14timer.

 

Så når vi dimmet på ordentlig hadde vi en anelse om at det kom til å bli et dimmeløp, og jaggu ble det ikke det. Varte ca 20timer.

 

Beretløpet var definitivt tyngst, både i forhold til tingene vi måtte gjøre, samt utmattelsen vi hadde på forhånd

Lenke til kommentar

Springer og springer, Bytex. Beltevogner brukes for det meste og når alt er satt opp kan man sitte og slappe av i dagesvis.

 

Litt feil å ta alt under en kamm. rørte nesten ikke en BV under tjenesten. Var fotoppsatt eller på snøscooter. snittsøvn på en 5 dagers øvelse var på rundt 1-5 timer pr. døgn(er selvfølgelig noen stillinger som er sykt chill men)

 

Du vet at ett releelag er noe av det tyngre? Er få som har samme vekta i sekken som det vi hadde under øvelser.

Endret av m ysse
Lenke til kommentar

Husk på at du var i den slappeste delen da, Slimda.

:love:

Jeg vet. Var kjempedigg.

Skjønner ikke hvor du har det ifra. rørte nesten ikke en BV under tjenesten. Var fotoppsatt eller på snøscooter. snittsøvn på en 5 dagers øvelse var på rundt 1-5 timer pr. døgn(er selvfølgelig noen stillinger som er sykt chill men)

 

Du vet at ett releelag er noe av det tyngre? Er få som har samme vekta i sekken som det vi hadde under øvelser.

Det første halvåret var jeg i Teletroppen 1. Det var vi på 3 til 5manns-lag, hvor vi hadde en BV-sjåfør. Da kjørte vi ut i skogen, satte opp antenner og telt. Og der satt vi til vi fikk beskjed om noe annet.

Det andre halvåret var jeg i Multinodetroppen. Det varte bare et halvt år før den troppen ble oppløst igjen, men vi hadde ikke sersjanter hos oss. Det var bare Rummelhoff (:love) som var vår troppsjef, og en haug med tullete grenaderer som var våre lagførere. Vi var knytepunktet mellom feltet og basene, så under Cold Response, satt mitt lag og meg stille på Rusta Leir og koste oss med sjokolade og kjeks.

 

Jeg klager ikke jeg. :love:

 

*edit*

 

Men ja, Radiotroppen var de som løp rundt på fots eller med snøscootere. Glad jeg ikke var der, selv om det var ei søt jente der.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Begynner å bli noen år siden, men kan fortelle det jeg husker fra beretløpet jeg var med på.

 

Var i Vakt & Sikring i Basesett II, den gang de var i Bodin.

 

Om jeg ikke husker feil starta det mandagen etter en langperm, og på ukeplanen var det satt opp innendørsleksjoner hele uka. På mandag morgen fikk vi beskjed om at det var endring i planene, og at vi skulle gå opp keiservarden med full oppakning. Fikk beskjed om at vi skulle smøre lunsj, siden vi skulle være tilbake til middag.

 

Så, vi traska nå opp, hvilket var ganske slitsomt i seg selv. For de som har vært der så vet de jo at det er ganske bratt til tider. Så, på halvveis på vei ned igjen tar vi lunsjpause. Så vi spiser opp mesteparten av maten, såklart. Så går vi i ca fem minutter til og blir møtt av bårer, lagsutstyr og vanndunker.

 

I de neste to dagene trasket vi rundt i skiløypene rundt Bodø (var vinterstid) Var en del caser, ikke mange timene med søvn om nettene. Den siste kvelden der fikk vi vel noe lapskaus, som halve troppen spydde opp igjen. Utover det var det vel bare rester av lunsjen som hadde blitt inntatt, samt mengder med vann. På torsdag hadde vi skiskyting i bestemorenga, før vi på formiddagen ble kjørt tilbake til leiren igjen.

 

De fleste trodde jo såklart at vi var ferdige da. Ble imidlertid vekket tidlig på fredagsmorgenen, og da bar det ut i hinderløypa. Hadde pådratt meg ett vanvittig gnagsår etter all marsjeringa, så var faktisk delvis den siste biten. Fikk jo lurt oss bort på saniteten på torsdag ettermiddag. Så, etter at hinderløypa var gjennomført et par ganger, med kasser fulle av sandsekker (som ikke skulle være i bakken) måtte vi opp en bratt bakke, og ned i en av lagerbygningene.

 

Der hadde den andre troppen (NIS funka slik at den ene troppen avløser den andre etter et halvt års opplæring, og like før den andre troppen dimmer, om jeg ikke husker feil) hvor de hadde stelt istand god stemning, musikk, boller og saft, før det ble utlevering av beret.

 

Har aldri vært så psykisk utmattet, var mye hating. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...